• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viltolycka

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Viltolycka

Jag trodde att alla kände till detta krav efter alla artiklar, annonseringar mm som fanns att läsa för några år sen. Sen är det så att det är upp till oss förare att känna till de lagkrav som vi berörs av i trafiken och vi kan inte skylla på någon annan när vi missar(surt sa räven ......). Olyckor som skall anmälas är högvilt(ren, älg, rådjur, hjort och vildsvin) samt "Statens vilt"(varg, lo, björn, järv). Hit räknas även myskoxen samt ett antal mer eller mindre ovanliga fågelarter men de förekommer ju inte så ofta utmed vägarna.
Det är precis så som beskrivs i ett par inlägg ovan att har man kört på ett djur så kan det tyvärr finnas flera djur tex kid som blir moderlösa och som går en plågsam död till mötes. En orsak till skärpningen av kravet var att många inte anmälde viltolyckan när viltet kunde försvinna in i skogen, och i de flesta fall klarar djuret det. Sen går det och lägger sig och efter det stelnar det och kan inte gå upp. Ett påkört djur är man skyldig att spåra och polisen inom varje distrikt har ett antal utbildade spårare, ofta jägare, som utför detta.
Jag har haft tur och har bara varit med om en viltolycka och i det fallet krävde försäkringsbolaget (LF) in kopia av polisanmälan. Borde ju vara regel att bolagen gör det.
Hälsning
Bertil
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltolycka

Bra beskrivning av vad som gäller vid påkörning av djur. Själv hade jag för mig att man skulle kontakta jakträttsinnehavaren och hur ska man kunna göra det utan att veta var han finns!

Tack vare den här tråden så har begreppen klarnat, inte bara för mig utan förhoppningsvis också för många andra som läser här.

Bra tråd trots vissa krumbukter. Lite synd om Breezer men bra att han tog upp det här så att vi andra kan dra nytta av hans erfarenheter!

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Viltolycka

Jag har haft tur och har bara varit med om en viltolycka och i det fallet krävde försäkringsbolaget (LF) in kopia av polisanmälan. Borde ju vara regel att bolagen gör det.
Hälsning
Bertil

Visst är det så? Vill man ha ersättning för bilskador vid viltkollision så krävs det polisanmälan.

Lars-Eric Nilsson skrev:
Många som smitit från viltolyckor avslöjar sig själva. De gör en polisanmälan i efterhand när de inser att det behövs för att få reparationskostnaden täckt av bilförsäkringen.

– De ringer inte för djurets skull, utan för att kunna nyttja sin försäkring, konstaterar Lars-Eric Nilsson, viltolycksansvarig vid polisen i Kronobergs län
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Viltolycka

Typiskt fall av maktmissbruk:mad:
Så jäkla dåligt av polismakten att inte "se mellan fingrarna" i detta fall, det är så enormt dåligt agerat.
Vem som helst med en normalt fungerande hjärna borde ha begripit att bilisten hade gjort vad han kunde på plats ......trots att man nyss hade kört ihjäl en varelse, som helt klart påverkar en normal människa negativt.

Att då som rättsmakten gjort att lägga last till börda är LÅGT, även om de rättsligt kanske har rätt till den åtgärden:mad:

Fast det kanske är polismaktens nya sätt att öka sitt dåliga rykte bland oss vanliga!

Vi pratar ofta här på forumet om sunt förnuft och här är ett typexempel på något annat;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltolycka


Jag tycker inte att du är trovärdig när du i många trådar skippar lagtext/fakta och istället tar det som står i tidningarna för en sanning.

Enligt § 26 i Jaktlagen och § 40 i Jaktförordningen måste en sammanstötning mellan motorfordon och björn, varg, järv, lodjur, älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn. ...
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Viltolycka

Jag tycker inte att du är trovärdig när du i många trådar skippar lagtext/fakta och istället tar det som står i tidningarna för en sanning.

Enligt § 26 i Jaktlagen och § 40 i Jaktförordningen måste en sammanstötning mellan motorfordon och björn, varg, järv, lodjur, älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn. ...

Nu ryckte du det jag skrev direkt ur sitt sammanhang, det var exempel på utfallet i fall där man bryter mot lagtexterna, lagtexterna i sig fanns redan länkade till i tråden varför det inte fanns anledning att länka till dem igen.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Viltolycka

Man har en anmälningsskyldighet enligt Jaktlagen 26§. Denna skyldighet har tillkommit för att lindra onödigt lidande för påkört vilt.

Lagen tar inte hänsyn till om viltet är dött eller levande. Man talar bara om att man sammanstött. Detta regleras i jaktförordningen 40§

Brottet är inte en smitning utan brott mot jaktförordningen. Normalt är att man får 40 dagsböter och en dagsbot är mellan tummen och pekfingret 0,1% av årsinkomsten.

Det känns hårt att bli åtalad för detta brott då djuret är dött. Det är åklagaren som åtalar, polisen utreder. Skulle man driva det i tingsrätten så skulle man kanske klara sig i ett fall där djuret är dött.

Kenneth
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Viltolycka

Om man går in till närmsta hus, så vet de, för det mesta vem jakträttsinnehavaren är och man kan avliva ett skadat djur ganska snabbt. Där kan de även få uppgifter hur man anmäler vid en olycka. Det viktigaste är att man märker ut platsen vid påkörningen. Jag har själv fått ta hand om påkörda rådjur, där de släpat sig fram på frambenen, i mörker. I detta läget anser jag att det är viktigast att förkorta lidandet för det stackars djuret.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Viltolycka

Jag har haft tur och har bara varit med om en viltolycka och i det fallet krävde försäkringsbolaget (LF) in kopia av polisanmälan. Borde ju vara regel att bolagen gör det.
Hälsning
Bertil[/QUOTE]

Men här gjordes det ju en polisanmälan men inte i tid enl. polisens bedömning?

Men nog är vi många som har lärt oss någonting nytt, misstänker jag.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Viltolycka

Jag trodde att alla kände till detta krav

Man blir uppriktigt förvånad över att så många inte kände till anmälningsplikten. Husbilsklubben som har många seniorer borde erbjuda sina medlemmar en uppdatering av sina trafikkunskaper med jämna intervall då "nya" regler uppenbarligen verkar gå många bi.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltolycka

Vi kör heller inte på några djur i onödan för vi har lärt oss att anpassa hastigheten efter omständigheterna!

Det är ett allvarligare brott att köra på och skada eller döda ett djur än att inte ringa polisen direkt efter att ha kört på ett djur, tycker jag. På Orust vimlar det av rådjur som ofta springer över vägarna men de flesta som bor här känner till fenomenet och uppträder därefter. Rådjur syns rätt bra. Det är värre med grävlingar och mindre djur som ställer stora krav på bilförarna.

rå.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Viltolycka

Men här gjordes det ju en polisanmälan men inte i tid enl. polisens bedömning?

Precis, ts dröjde till dagen efter, men ska alltid ske snarast möjligt. Att dröja till dagen efter med anmälan är mycket svårt att förklara bort.

Första rådjuret jag körde ihjäl hände lämpligt nog 50 meter från lokala jägaren, som kom ut och tog hand om rådjuret direkt på plats. Själv dröjde jag med anmälan tills jag kom fram till jobbet med den skadade bilen, undersökt den, och kontaktade polisen först när nerverna lugnat sig. Fick en rejäl avhyvling av polisen då det inte alls var enligt boken, och blev hotad med anmälan. Jag klarade mig ifrån det den gången men lärde mig läxan och har sedan dess alltid anmält direkt utan dröjsmål, oavsett, även i tveksamma fall. Bättre att anmäla en gång för mycket än tvärtom. Sitter sedan dess i ryggmärgen, oavsett vad som händer.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Viltolycka

Men anmälningsplikten har funnits åtminstone sedan 80-talet när jag tog körkort, lagändringen 2010 innebar bara att anmälningsplikten utökades till att omfatta även oskadade djur. Anmälningsplikten för skadade eller dödade djur fanns långt tidigare.

EDIT: Letar efter gamla lagtexten men hittar den tyvärr inte, hade varit intressant att konstatera när anmälningsplikten för skadade och dödade djur infördes ursprungligen eftersom den är okänd för många. Lagen skrevs 1987 men jag tror att den ursprungliga anmälningsplikten fanns ändå tidigare.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25764

Guest
Sv: Viltolycka

Hej igen
Min tanke med inlägget var enbart för att upplysa om att man ska ringa direkt till polis vid sammanstötning med vilt, ifall det var någon mer än jag som inte var uppdaterad.
Det verkar ha haft önskad effekt då det tydligen finns fler än jag som inte har alla paragrafer i ryggmärgen och agerar helt rätt efter en olycka.

Det är lätt att agera framför en dator men man tänker och handlar inte alltid rationellt när man är lite chockad och står på vägen med en trasig bil , en mer eller mindre hysterisk hustru och en död råbock som dessutom sprucket och inälvorna ligger spridda över vägen .
Det hade varit önskvärt om vi i våran datoriserade tillvaro kommit så långt att försäkringsbolagens och bärgningsbolagens skadejour skötte eller informerade om nödvändiga åtgärder när dom blir inblandade vilket jag trodde.
Om det varit nödvändigt med eftersök eller varit risk för kiddar hade jag naturligtvis gjort nödvändiga åtgärder men i detta fallet var det en mycket död bock.
Om jag ringt direkt hade det nog enbart hjälpt mig att slippa böter , då vägen var sanerad och råbocken hade troligtvis inget intresse för jakträttsinnehavaren då den var söndertrasad och blodsprängd.
Jag hoppas att ni som har läst inläggen inte behöver använda evt. nya kunskaper.
Hälsningar Per-Olof.
 

Nilzon

HBK Intresserad
Inlägg
58
Kommun
Enköping
Sv: Viltolycka

Viltolycksrådet har lanserat en telefonapp som heter Viltolycka. Där går det att se var det inträffat viltolyckor på en karta, den larmar också ifall det inträffat tre eller fler olyckor i mobiltelefonens närhet. Det går även att få fram koordinaterna ifall en olycka sker, som kan användas i kontakt med polisen.
Finns till Android, Iphone & Windows phone :msn_thumbup:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Viltolycka

Tråkigt att det uppfattades som tillrättavisning som det inte var. Därför blir detta forum oftast ett munhuggande. Vad som kan nämnas var att från 2010 så kom det en lag om att alltid anmäla krock med klövvilt till polisen om det ej sker kan bilägaren bli påförd böter. Detta kom med anledning av att så många sket i att anmäla och onödigt lidande för det skadade djuret. Jag körde på ett rådjur och tatchade det och därmed skade det och det skedde i Motala polisdistrikt och eftersom bilen var behov av reperation så åkte jag till polisstationen och uppvisade skadan och angav platsen som var markerad med viltband med orande färg (finns på bilprovningen) och anmälan togs med verkstaden vid reperationen allt enligt dom nya reglerna och slapp därmed böter. Sen att det var så dyrt gör mig eftertänksam, men många som är alkoholpåverkade åker givetvis inte till stationen. Tycker att det finns laga förfall att att du tog hand om djuret enligt alla tänkbara regler och eftersök ej behövdes eftersom djuret avled. Lagen kom till pga av skadade djur som bilföraren smiter ifrån vilket inte var i ditt fall.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Viltolycka

Ny lag för över 4 år sedan.

Hamnade inför skranket som 20 åring på 60-talet efter att ha kört på och
dödat ett rådjur. Fick böter eftersom anmälan gjordes 8 tim för sent,
det hjälpte inte att jag saknade egen telefon.

Tommy R
 
Toppen