• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gelkudde

S

stenoulla

Guest
Jag undrar om det finns flera i klubben som har problem med "träsmak" i baken efter en hel dags körning, försökt hitta något i detta forum men ej lyckats så jag lägger ut en fråga om detta.
Finns det någon bra gel eller luftkudde som kan rekommenderas som inte är för tjock då det inte är så mycket plats upp till ratten i en Fiat Ducato.
Tacksam för tips.
 

UFFEE

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Malmö
HBK-Nr
3006
Medlemskap
2024
Sv: Gelkudde

Hej.Vi har en specialkudde som används i entreprenadmaskiner som är luftbaserade min fru kan inte vara utan dessa kuddar.Jag har förmig att det är en Stockholmsfirma Dyra men helt suveräna .Kan inte vad företaget heter men på måndag kan jag ge besked är för närvarande i Stockholm.
UFFEE
 
S

stenoulla

Guest
Sv: Gelkudde

hej
Jag har hittat en firma som för dessa kuddar, det är Aktivmiljö som ligger på Grevgatan 46 i Stockholm, skall gå dit och prova kudde på plats, de kostar runt 2.500 men det kan det vara värt om det hjälper mot rygont mm.
Sten
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Gelkudde

Jag hade kvar lite hästgrejjor efter att ha sålt gård o hästar. När jag letade efter nåt vettigt tryckavlastande att sitta på i husbilen, som inte fick vara för tjockt, kom jag på att jag hade en "gelpad" kvar. Det är ett ca 1,5 cm tjockt siliconunderlägg som ska ligga mellan häst och sadel. För mig fungerar det alla tiders och är skönt sitta på, slipper "träsmak", även om det inte täcker exakt hela framsätesdynan. Kostar runt 3-400kr. Köpte min på Hööks vill jag minnas. Uppepå har jag en vanlig tunn stolsdyna då gelpaden har överdrag av nåt plastmaterial.
Så här ser den ut
image.jpg
 

brittan

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2025
Sv: Gelkudde

Hej!

Kolla i mc butiker, vi köpte våra där när vi körde mc. Kostar en liten slant med det kan det vara värt. Vi använde våra i sommars när vi körde med husbilen, helt super för rumpan. :wub:

Hälsningar Brittan
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Gelkudde

Hej.Vi har en specialkudde som används i entreprenadmaskiner som är luftbaserade min fru kan inte vara utan dessa kuddar.Jag har förmig att det är en Stockholmsfirma Dyra men helt suveräna .Kan inte vad företaget heter men på måndag kan jag ge besked är för närvarande i Stockholm.
UFFEE

Kan tänka mig att dessa kuddar är bra. Jag sover också på en uppblåsbar bäddmadrass. Tyvärr håller dessa inte för alltid och vet nu inte var jag kan hitta en ny

Framsidan
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Gelkudde

Hade samma problem med träsmak i baken efter bara några mils körning. Vi pratade med en arbetsterapeut och fick testa rullstolskudar en med luft och en med gel men dom hjälpte inte så bra och dom var dyra. Då kom min fru på att vi skulle kolla en Tempur kudde. I möbelaffären hittade vi en Tempursits till kontorsstol. Har använt den i ca 1000 mil och har nästan inga problem :)
 

evbe01

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9600
Medlemskap
2024
Sv: Gelkudde

Varför inte köpa en "sittring" på Clas olssons.?! En som man blåser upp och med ett hål i mitten. Sådana använde vi när vi åkte MC och fick ont i baken. Man har minimalt med luft i och prövar sig fram .Dessutom kostar de inte mga tior!
MVH Eva
:mcride:
 
Toppen