• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iOS 8.0

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Finns det fler "hemligheter" man bör känna till för att slippa krångel?

"Återställa till den senaste säkerhetskopieringen" skrev Knarrevik. Det betyder kanske att jag slipper 8:an och kan avvakta tills buggarna har identifierats av andra "happy" applare och paddlare!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Till användare av iPad/iPhone som ännu inte uppgraderat till iOS8.

  • Starta iTunes på datorn och lägg in den senaste versionen, det dyker upp en påminnelse om detta inte är gjort.
  • Koppla ihop dator och iOS-enhet.
  • Välj först säkerhetskopiering.
  • Välj därefter leta efter uppdatering.
  • Uppdatering klar efter 10-25 minuter beroende på datamängd.

PS! Det brukar finnas en och annan bugg så det kan vara klokt att vänta 10 dagar på 8.01.
Jag har också märkt att det kan löna sig att starta om enheten efter uppdatering för att på så sätt läsa in hela operativsystemet från grunden. Inte olikt Windows.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Jaha, nu var 33 minuter till ända och då dök äpplet upp igen på skärmen!

app4.jpg

Vad gör jag nu? Paddan verkar oåtkomlig!

Det här är det enda jag kan åstadkomma:

app5.JPG

Snart får jag en aortakollaps

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Problemet även för mig när jag uppdaterade min ena iPad direkt tillsamman med en halv miljard andra som var heta på gröten är att jag försökte skynda på proceduren vilket medförde att jag måste återställa allt. Därefter kunde jag använda min säkerhetskopia som tack och lov var ganska färsk.

Jag lärde mig av misstaget och med mina andra enheter var det aldrig några problem.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: iOS 8.0

Bland allt lullull i nya IOS 8 så skall man få status på sin hälsa..utlovas.
Har någon prövat funktionen ? Stämmer det med verkligheten ?
Tar Apple över husläkarens roll nu...:rolleyes:

Har ni inte vågat Apples hälsotest i IOS 8 ? kanske klokt... Vad vet man.
Apple freaks borde vara testpiloter :D:D
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: iOS 8.0

Vi användare är nog alla Testpiloter när det gäller mjukvara.
Det jag menade i ett tidigare inlägg med halvfärdiga produkter
är just det att tillverkarna släpper ut dessa på marknaden och
sedan är det vi användare som får upptäcka buggar, säkerhetshål
och andra problem som dom sedan rättar till med uppdateringar.
Det är nog inte så konstigt egentligen för dom vill ju ha ut
sina produkter så fort som möjligt och har väl inte tid att göra
några grundliga tester.
Som tur är upptäcks bristerna väldigt snabbt av "oss" användare
så det har onekligen sin poäng.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: iOS 8.0

Familjedelningen var efterlängtad och är nu aktiverad på alla i-prylar. Funkar utmärkt och är en stor förbättring jämfört med att dela Apple-ID som vi gjort tidigare. Men, känner någon här till om det går att ställa in så att man bara behöver godkänna barnens appköp som kostar något, men att gratisapparna ska kunna tankas ner utan föräldragodkännande?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

En annan förbättring är att man kan fråga Siri vilken låt som spelas!

IMG_0891-752396.JPG
 
Inlägg
116
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

Uppdaterade min iPhone 5 i går! Trodde jag! Efyer uppdateringen lyser bara det vit "Äpplet". Det lyser till batteriet är tomt. Jag har provat att hålla in On/off kappen + Hem knappen. Men hela tisen kommer "Äpplet" tillbaka. Vad är nästa steg?

/Lennart
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0


OK! Jag klickade på OK och då fick jag igång den igen, tyvärr med 8:an installerad. Ett himla krångel att få in ställplatsbilderna i Poiviewern m.m. igen men även det gick till slut. Är det någon sorts arbetsterapi som Apple bjuder på; det verkar ta mycket tid att hålla paddan i form.

Nu börjar det också välla in fånig reklam som jag inte såg röken av i 7:an. Ska det verkligen vara så och kan man göra något åt det?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Uppdaterade min iPhone 5 i går! Trodde jag! Efyer uppdateringen lyser bara det vit "Äpplet". Det lyser till batteriet är tomt. Jag har provat att hålla in On/off kappen + Hem knappen. Men hela tisen kommer "Äpplet" tillbaka. Vad är nästa steg?

/Lennart

Se till att ladda batteriet och håll därefter inne knapparna ännu längre så får du upp bilden på kabeln som visar att du skall koppla upp dig mot iTunes på datorn.

När du är kabelansluten är det ingen risk att få batteritorsk och du kan i lugn och ro installera ny version och återställa alla inställningar/appar till den senaste sparade säkerhetskopieringen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iOS 8.0

Sittandes, liggandes eller ståendes, egalt vilken ställning!

Nej, det kommer med e-posten.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Citat:
Gmail har ett inbyggt spamfilter som flyttar spam-klassificerade meddelanden till spam-mappen. Spamfiltrets tillförlitlighet kritiserades i början då det visade sig ha en träffsäkerhet på bara runt 40% (enligt ett test på Spam My Gmail Account). Det ökade sedan till 60% och var fortfarande inte klassat som tillräckligt bra. På senaste tid har det dock blivit mycket säkrare. Detta beror på att när en Gmailanvändare rapporterar ett meddelande som spam, skickas data till Google, där de analyserar meddelandet. Visar det sig att det är spam, gör utvecklarna av Gmail vissa inställningar så att meddelanden av den typen i fortsättningen hamnar direkt i spamkorgen. Numera har Gmails spamfilter en ganska hög träffsäkert vad gäller att känna igen det som är spam och inte spam.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

Uppdaterade min Ipad2 och den blev klart segare,skulle låtit bli,detta är ju ett sätt få mig köpa ny!!
Men det blir det inte.
 
Toppen