• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sundsvallsbron

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Sundsvallsbron

Någon som vet hur mycket tid man känar in på att ta bron...vad kommer den att kosta sedan?
ArTii
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Sundsvallsbron

För tunga godsfordon över 3,5t blir avgiften 20kr (enkel) enl. trafikverket.

Tommy R
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Sundsvallsbron

Kommunen kommer att försvåra för dom som vill åka genom stan genom
att bara ha en fil kvar från norr(gamla motorvägen).
Dom som har sina arbeten på en sida stan och bor på andra sidan, kommer
nog att fortsätta åka genom stan.

Tommy R
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Sundsvallsbron

Kommunen kommer att försvåra för dom som vill åka genom stan genom
att bara ha en fil kvar från norr(gamla motorvägen).
Dom som har sina arbeten på en sida stan och bor på andra sidan, kommer
nog att fortsätta åka genom stan.

Tommy R

Jag kommer att åka genom stan.Betalar inte vägskatt på vägskatt.Slippar osvenska bilar att betala som med trängselskatten?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Sundsvallsbron

När man ser bilden kan man inte tro det skall bli motorväg.
Linjer fattas, gång och cykelbanan är 4m bred.

Tommy R
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Sundsvallsbron

Trafikverket jobbar med frågan hur man kan ta betalt även av utländska bilister. Motala har kommit överens med trafikverket att Motalabron kommer att vara gratis även för svenskar till man löst frågan och kan ta betalt av alla bilister. Jag förmodar att även Sundsvall har den överenskommelsen då Motala och Sundsvall tidigare förhandlat tillsammans i denna fråga.

Rättat stavfel.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Sundsvallsbron

Tydligen kommer nya skatteregler på fordonssidan i den nya budgeten om några veckor då får kanske alla fordon betala för "vägslitaget" som den tänkta avgiften kallas i nuläget.
Hur detaljerna ser ut för alla de som redan idag betalar både för vägar och underhåll genom fordonsskatten får man bog vänta på tills budgetförslaget redovisas.
(I och med att MP sitter med och har inflytande på budgeten kan man nog ana en hel del högre kostnader)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Sundsvallsbron

Söndagen den 16 nov öppnar nya E4 från Myre til Skönsmon.

Bron öppnar senare i dec.

Tommy R
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sundsvallsbron

Bilismen är & förblir en mjölkko. Allt som rör bilismen blir bara dyrare & vägavgifterna är ett sätt att finansiera nya vägar, broar etc. Om man kommer på ett sätt att plocka alla utlänningar som besöker Sverige med bil på pengar så kanske inga höjningar var aktuella. Tyskland inför ju avgifter på motorvägarna när dom i samma veva sänker bilskatten för dom som bor i Tyskland, kanske något att ta efter? Att hänvisa till att höjda skatter för bilismen skulle ge en bättre miljö klingar illa eftersom Sverige redan idag ligger i framkant när det gäller låga utsläpp från bilismen, industrin & samhället i övrigt. Miljöbovarna finns utanför rikets gränser & borde sättas åt först. Med detta vill jag inte säga att vi svenskar kan luta oss tillbaka medan omvärlden jobbar med miljön. Tvärtom tycker jag miljöarbetet skall intensifieras men det behöver väl inte innebära att allt måste fördyras.

Bennie
 
L

Logitech

Guest
Sv: Sundsvallsbron

Håller med Bennsan fullständigt! Vi bilister är mjölkkor , och har alltid varit ! :msn_teeth:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Sundsvallsbron

Hej

Nu finns det fantastiska ställen även efter Norrlandskusten, om man lämnar E4.

Träffade ett par i Skåne för några år sedan, frågade om dom hade rest något
i Norrland, året före hade dom sett resten av Sverige dom hade sträckkört
E4 upp och E45 tillbaka.

En liten urspårning.

Tommy R
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Sundsvallsbron

Får nog planera en resa dit ganska snart så att man hinner se den, det verkar som om den redan håller på att falla isär?

Betongelement från Sundsvallsbron rasade - bil krossad - P4 Västernorrland | Sveriges Radio

3557816.jpg
 
Toppen