• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta med Ohms lag, varför ska det vara så obegripligt?

S

StorDansk

Guest
Har nu läst på och försökt begripa hur man ska fatta hur man kan beräkna
sin förbrukning i HB'n.
Så här ligger det till.
2x95 Ah AGM från Varta
Generator från Bosch som ger 110A
Ctek D250S Dual DC/DC laddare

Ingen TV
2st. LED lister från Biltema på 5-10 watt
Tillfälligt kylskåp som drar runt 35 watt (vet, inte jämnt)
Laddar ibland mobilen och plattan.

Har försökt räkna ut hur länge en fulladdad batteribank kan tänkas räcka (190 Ah,
låt oss säga förbrukning 50 watt delad med 12 Volt = förbrukning på 4,16 amp
detta skulle då ge en gångtid på ca. 22,5 timmar vid en urladdning på ca. 50%
Har laddat hem en app (Android) som borde göra det mycket enkelt, men då måste
man ju begripa vad det handlar om först?

Ohms.jpg

Säg gärna om ni tycker att jag aldrig kommer begripa hur
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Detta med Ohms lag, varför ska det vara så obegripligt?

Räknar rätt gör du, men ingångsdatan är ingen sanning..

generatorn ger 110A efter en rejäl kallstart/ stått på batterier o kört ner laddningen, men så fort batterispänningen ökar lite så minskar strömmen högst betydligt.

Kylskåpet drar 35W ibland, men det är maxeffekt (och har du fullt kylskåpet fullt o stängd dörr drar det mindre).

Belysningen är ganska "stabil" men märkningen är inte jätteprecis, den spänning som finns framme vid armaturen påverkar.

Och för att förenkla mattematiken så är även kapaciteten på batterierna varierande med ålder o skötsel ( sen kan du nog köra ut mer än 50% av Ah..)
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Detta med Ohms lag, varför ska det vara så obegripligt?

...har du fullt kylskåpet fullt ... drar det mindre.
OT: Det där har både jag och andra hört/läst många gånger men varför skall en full kyl/frys dra mindre energi än en tom eller vadhelst däremellan?

Med samma temperatur inuti och utanför och samma isolering i väggarna, varför skulle värmegenomströmningen påverkas av fyllnadsgraden?

Jag förutsätter att alla värden har fått tid att stabiliseras och inga saker läggs i eller tas ur kylan under mätperioden.

Min gissning är att skrönan uppkommit av att en tom kyl/frys nästan genast startar när man öppnar dörren och släpper in värme utifrån. Där finns inget som "magasinerar" kyla, tempen stiger snabbt och termostaten slår till.

/ Erik
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Detta med Ohms lag, varför ska det vara så obegripligt?

OT: Det där har både jag och andra hört/läst många gånger men varför skall en full kyl/frys dra mindre energi än en tom eller vadhelst däremellan?

Med samma temperatur inuti och utanför och samma isolering i väggarna, varför skulle värmegenomströmningen påverkas av fyllnadsgraden?

Jag förutsätter att alla värden har fått tid att stabiliseras och inga saker läggs i eller tas ur kylan under mätperioden.

Min gissning är att skrönan uppkommit av att en tom kyl/frys nästan genast startar när man öppnar dörren och släpper in värme utifrån. Där finns inget som "magasinerar" kyla, tempen stiger snabbt och termostaten slår till.

/ Erik

Jag förutsatte att dörren skulle öppnas ibland, då åker kall luft som ersätts med rumstempererad dito som skall kylas ner.
 
Toppen