• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Diesel

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma Diesel

En del om detta går läsa om i tråden "Ny centralvärmepanna", vilken nyligen aktualiserats.
I vilket fall bytte jag i min föregående husbil (en fyrhjulsdriven plåtis) från en Truma gasolpanna till en Truma Combi D6 och hade denna bil i två år därefter. Mycket nöjd med pannan, vilken gick förvånande tyst och höll inställd temperatur närmast exakt. Just i samband med tändning av helt kall panna och vid avstängning kunde man känna en aning av dieselos, men annars ingen besvärande lukt (en doft som närmast påminde om stearin om man nosade direkt i avgasutblåsningen).
Inga driftstörningar och inget behov av service under den tid jag ägde pannan.
Hur väl eltillsatsen fungerar i den nya varianten med elpatron vet jag inte.

aake
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Truma Diesel

:) Hei. Jeg er svært fornøyd med Truma Combi D6. Først tre år i La Strada Regent og nå i vår nye La Strada Nova. Den siste har det nye kretskortet som har gjort varmeren enda bedre og mer nøyaktig å stille inn på ønsket temperatur. Den er nesten ikke hørbar, og lukter kun ved start. Etter at vi begynte å bruke "Star Tron" som tilstelninge i dieseltanken går både bilens motor og dieselvarmeren enda stillere og avgir mindre synlig eksos. Vi er nå i Spania og varmeren brukes kun til å varme vann, noe som kun tar 15-20 minutter. Lufttemperaturen når jeg skriver dette kl. 23.15 er 27 grader :). Beste hilsen fra Regent.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Truma Diesel

Tyvärr får man väl vissa problem med eltillgången vid fricamping istället, dieselpannorna tar ju relativt mycket ström.
:) Hei. Er ikke enig med deg, den drar strøm ved oppstart, ellers er det et moderat strømforbruk. Ved hjemkjøring fra Spania nov/des. fricamper vi opp til tre netter på sammme sted uten problemer. Har 150 Ah AMG bodelsbatteri og 100w solpanel, kompressor kjøleskap, men har ikke noen problemer med varmen. Lykke til hilsen Regent.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Truma Diesel

Jag tänkte nog mera på det halvår som ligger framför oss nu, och användning i Skandinavien, då går både pannans förbrukning och övrig förbrukning upp kraftigt, jag skulle bli mycket förvånad om du klarar mer än två dygn utan att förstöra ditt batteri?
 
Senast ändrad:
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Truma Diesel

På dagar med kyla, dvs under noll, har jag stått maks två dagar utan el-uppkopling. Tror det aer gransen. Men oavsatt system tror jag majoriteten brukar stå vid elstolpe vintertid. Eller?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Truma Diesel

Två dagar utan el är nog max på ett och samma ställe för oss också på vintern trots enbart gasol o el värme. Men på vintern brukar det sällan bli långa stopp på samma ställe och inte så ofta annars heller...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Truma Diesel

Jag förstod det som att man angav snittet upp till 1,8A vid max uttag 2000w, sedan stiger det väl mera? Det skulle betyda 60% högre elförbrukning än gaspannan vid ett uttag på 2000w, det är inte bra vid fricamping vintertid.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Truma Diesel

:) Hei igjen. Turen hjem var i des. 2013. Vi fricampet tre netter i Nordtyskland og tre netter i Danmark. Temperaturen var rundt +/- 0 og varmeren var på. Glemte å nevne at jeg har montert SoftCharger ladeforsterker som sørger for å fylle batteriet helt opp, det betyr 150Ah ikke 120Ah, noe som gir det lille ekstra jeg trenger. En annen fordel er at ved motorgange fylles batteriet på rekordtid. Beste hilsen fra Regent.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Truma Diesel

Köpte en Truma combi 6D som var ny enligt säljaren. Men det var den inte. Den har nu varit på en verkstad i 4 månader. Det kommer upp en felkod när pannan inte startar. Då skickar Truma ett nytt kort, då kommer en ny felkod, byter till ett nytt kort, då kommer det en felkod att korten inte är kompatibla. Då skickar Truma ett nytt kort. Ny felkod. Då beslutas att pannan skall skickas tillbaka till fabriken. Fortsättning följer!!!!!!!
Firman som jag lämnade in pannan till har skött sig otroligt bra. Dom har gjort allt som jag som kund kan begära. Men Truma borde i ett tidigare skede begärt att pannan skulle skickas tillbaka till fabriken.
Men en stor fördel med denna panna är att den inte förbrukar någon diesel och som ni kanske har sett på nyheterna är det snö i Kiruna. Tur att man har en varm sovsäck.
Ha det
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Truma Diesel

Hände oss något liknande, en följetång -07 - 09 (kombi 6E)
Efter typ 2år med strul, tog Truma tillbaka pannan, utförde en fabriks uppgradering, därefter, inga bekymmer!
Detta utanför garanti, men vi hade bevisligen haft bekymmer sedan ny...
Tog "lite" tid men ett ok bemötande under hela processen.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Truma Diesel

Nu har jag fått tillbaka Truma Combi diesel. Truma talar inte om vilket fel det vara utan säger att dom har gått igenom pannan. Den fungerar som den ska och reparationen kostade 1491 kr. Så det kan inte ha varit något stort fel. Men nu känns det bra.
Ha det
 
Toppen