• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

F

F.d. 55579

Guest
Vi har en Hymer B674 SL årsmodell 2010 och bor i Lund, Skåne.
Husbilen registrerades första gången i april 2012. Vi köpte den i november 2012 och den hade då gått 600 mil. Vi tyckte att den var för låg i framändan och för att duschavloppet skulle fungera var vi tvungna att parkera i uppförsbacke eller använda kilar. Mellan framdäckets ovankant och framskärmens undersida kunde jag inte få in en knuten hand.
Fick höra att låg framända är ett vanligt problem för de flesta helintegrerade husbilar. Efter internetsökning och sökning på Husbilsklubbens hemsida ringde jag till Dohini Däck AB i Växjö och pratade med Gert-Owe Petersson. Dohini Däck har ett fast pris för fjäderbyte (5000 kr, augusti 2014) och Gert-Owe gav ett mycket bra intryck. Jag önskade lyfta framändan 70 mm men Gert-Owe sade att det kunde han inte lova men menade att det skulle bli minst 50 mm. I verkligheten blev det 60 - 65 mm. Det hör till saken att Dohini Däck ligger granne med Sveriges största fjäderfabrik Lesjöfors som har hela Europa-lagret där. Dohini Däck utförde arbetet medan vi gick in till centrum för lunch.
Bilen blev mycket bättre att köra, nu fjädrar framvagnen mjukt och fint utan genomslag som vi ofta hade tidigare. Duschens avlopp fungerar perfekt och vibrationerna vid körning har i stort sett försvunnit. Jag ångrar bara att jag inte bytte fjädrar tidigare.
Dohini Däck byter fjädrar på ca 30 husbilar om året och har därmed stor erfarenhet av fjäderbyten på husbilar. Man måste ta bort en del av bilens inredning för att komma till fjäderbenens ovansida. Det syns inte det minsta spår av att någon har rört inredningen. Jag rekommenderar Dohini Däck till er alla, de är proffsiga och vänliga och inte för dyra.
Bo Altheden
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Vi har samma goda erfarenhet efter byte av framfjädrarna våren 2013!
Har nu kört 2000 mil efter bytet o bilen är oförändrat bekväm o stabil.
/Stefan
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Inläggen ovan visar väl med all tydlighet att det finns rent tekniska brister på nya husbilar.:rolleyes:
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Hej Åsa o Stefan. Var och vem gjorde jobbet med fjäderbytet åt er.
/sören
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Dohini har tre olika kraftiga fjädrar till Fiat. Det bästa är att man väger framaxeln med full last före man kommer så de kan välja rätt fjäder.

Har försökt mäta min egen La Strada och kommer fram till att den 40mm fjädringsväg kvar vilket är för lite (om jag lyckats mäta rätt?) Drivaxeln ut till hjulet lutar något uppåt, borde luta svagt nedåt eller horisontellt.
Funderar alltså att byta hos Dohini.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Är det skillnad på framvagnen i delintegrerat och en plåtis ? Jag har inte haft några problem med framvagnen på någon plåtis:confused:
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Är det skillnad på framvagnen i delintegrerat och en plåtis ? Jag har inte haft några problem med framvagnen på någon plåtis:confused:

Tror inte det skiljer något mellan framvagnarna däremot så använder Fiat olika framfjädrar. Enligt Dohini så har de hittat sju olika varianter.

Har kollat på detta dokument från VB air suspension:
http://www.vbairsuspension.com/upload/files/00001900.pdf
Enligt detta så ska bilen ha +65mm fjädringsväg när man monterat luftfjädning, detsamma borde gälla original. Och -45mm vilket ger en total fjädringslängd på 110mm. Detta dokument visar även hur man kan mäta fjädringsvägen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Vad som förmodligen gör att problemet är störst på helintegrerade husbilar är den stora - och därmed tunga - vindrutan som riginalfjädrarna inte är dimensionerade för.
 

leif.o

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5836
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Håller med om att det blir en annan bil efter fjäderbyte fram.Har själv en Rapido 7090 med Alko chassi,bakfjädrarna är bra men framfjädrarna är lite klena,bytte framfjädrarna aug 2014 helnöjd.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Håller med om att det blir en annan bil efter fjäderbyte fram.Har själv en Rapido 7090 med Alko chassi,bakfjädrarna är bra men framfjädrarna är lite klena,bytte framfjädrarna aug 2014 helnöjd.

Har en Kabe 750 2012. Bytte framfjädrar innan semestern i år till Bossings fjädrar. Bilen blev helt suverän fram. Funderar att byta bakdämparna till Alko chassit till ALC dämpare. Tycker originaldämparna är hårda och stötiga. Någon som bytt? och i så fall var?
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Gäller också en Hymer helintergrerad. På mindre än 1½ år säckade framändan ihop 5 cm! Vi hade betalat för extra förstärkta framfjädrar men detta hände ändå. Skulle inte få detta på garantin!
Kontaktade husbilsombudsmannen på annat forum och fick till sist nya fjädrar (Goldsmith) och nu fungerar bilen bra igen.
Ytterst allvarligt tillverkningsfel anser jag. Trafikfarlig med dålig väghållning och dålig komfort.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Gäller också en Hymer helintergrerad. På mindre än 1½ år säckade framändan ihop 5 cm! Vi hade betalat för extra förstärkta framfjädrar men detta hände ändå. Skulle inte få detta på garantin!
Kontaktade husbilsombudsmannen på annat forum och fick till sist nya fjädrar (Goldsmith) och nu fungerar bilen bra igen.
Ytterst allvarligt tillverkningsfel anser jag. Trafikfarlig med dålig väghållning och dålig komfort.

Varken Fiat eller Kabe ville ta detta eftersom jag ville ha förstärkta fjädrar. Försäljaren i Ludvika tog då kostnaden 7,300:- inkl framvagninställning och justering av ljus. Min framfjädring säckade ihop så det inte gick knappt att få in handflatan mellan däck o skärm.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Ni som bytt fjädrar hos Dohini, ingick framvagnsinställning i priset (5000 kr)?

/Ludde
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Ni som bytt fjädrar hos Dohini, ingick framvagnsinställning i priset (5000 kr)?

/Ludde

I normalfallet hävdar Dohini att det inte behövs på Fiat bilarna men de mäter upp efter fjäderbytet. Om framvagnsinställningen behöver justeras så kostar de extra. Vår bil behövde inte efterjusteras!

Hälsningar
Stefan
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Är det skillnad på framvagnen i delintegrerat och en plåtis ? Jag har inte haft några problem med framvagnen på någon plåtis:confused:
En plåtis är inte särsilt tung en en integrerad och delintegrerad betydligt tyngre med framhäng som resultat.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Ännu en nöjd Dohini kund. Bytte framfjädrar nu i december på min Dethleffs med Al-ko chassie, 5 ton, som jag tyckte var för låg fram. 6 cm sade Dohini att den höjdes, men jag skulle säga snarare 7 cm. Uppträder ännu bättre på vägen gör den också. 5 000 kr för 4 timmars arbete inklusive material.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Finns det något enkelt mätvärde för att kolla framfjädringen.
Exemolvis måttet hjulcentrum - skärmkant på en halvintegrerad
/Thomas
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Tänkte lite på detta med framvagnsinställning efter fjäderbyte:cool:
De hjulvinklar som blir påverkade efter ett sånt ingrepp borde väl vara cambervinklarna?

Jag är ytterst tveksam om dessa överhuvet taget går att justera.....för det gör ju genom att flytta nedre kulbultsinfästet eller fjäderbenets översta fäste in eller ut, eller?

Jag gissar (utan att veta exakt) att de enda hjulvinklarna på en vanligt husbilchassie som går att justera är TOE vinklarna....för de justeras ju på styrstagen.

Så enligt min ytterst enkla tankegång så borde man aldrig behöva justera framvagnen efter ett fjäderbyte:confused:, eller?
OBS...detta sagt med den tron att bilen blir hyfsat plan efter bytet:rolleyes:

Det gäller ju att kunna läsa sina däck också för dessa avslöjar alltid hur framvagnen står ..;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäderbyte Husbil, augusti 2014

Man bör definitivt kolla Toe-in/Toe-Out, eftersom hjulens och styrarmens höjd i förhållade till kuggstångens höjd ändras. Eventuellt har detta aldrig justerats efter att den tunga bodelen byggdes på? :) Men för att vara säker så att man inte fördärvar ett par däck alldeles i onödan?!
 
Toppen