• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Var på mässan nu i Dusseldorf,
förutom chocken över storleken och det massiva utbudet så var det något som slog mig. Plåtisar verkar vara det nya svarta.. ( en hel hall med sådana)
Då vi själva åker runt i en MC Louis 4-75 (7,34 m lång) och "vanlig bredd" tycker jag att vid våra resor nere i Europa så kan det många gånger vara svårt att få plats. På både ställplatser och gator och torg.. Har också märkt att vi kör rätt mycket och står still lite mindre... Gillar att åka runt och kolla nya saker...
Så när det är dax att byta bil om några år så kanske en plåtis kunde vara något som passar vårt sätt att använda husbil på... men storleken, vikten, lastmöjligheter osv...
Allt i livet är en kompromiss, så man får väga för och nackdelar..
(utom valet av hustru, det var ingen kompromiss, hon är perfekt i alla avseenden :) )
Så till funderingarna...
Hur är körbarheten på en plåtis ? mycket bättre, lite osv gentemot en traditionell ?

Får man plats, ? två vuxna och en hund , klarar man en dag på en ställplats när regnet öser ner utanför dörren ?

Hur ser man på detta med plåtisar i tex. Tyskland ? Är det ok att stå på PKW platser men en plåtis som till skillnad från en "vanlig" får plats ?

Lastförmåga ? alla plåtisar är väl på 3.500 kg ? finns viktutrymme över tillräckligt ?
Skulle man tex. kunna hänga en Vespa bakpå i en ställning utan att spräcka vikten gällande bakaxeltryck och lastförmåga ? ( detta kan vara en överkursfråga, man får nog räkna på detta noggrant )

Ni som bytt ner er, vilken fördel är det som ni uppskattar bäst/högst och vad kan ni sakna från er gamla "plastbil"

Tacksam för erfarenheter från er som "vet" :)
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

"byta ner "
var per definition gällande kvadratcentimeter...
Därav frågorna, för som man säger, det är inte alltid storleken det hänger på :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Stora människor behöver mer utrymme. Med överdriven människovoluminösitet följer svårigheter att röra sig på ett smidigt sätt och då kanske det krävs en HPD!

För mig är fördelarna uppenbara med plåtisarna. Det mest påtagliga är att storleken ger tillgång till ett oändligt antal parkeringsplatser överallt i Europa som kan fungera som övernattningsplatser i många fall.

Smidigheten ger tillgång till de gamla städernas citykärnor! Där kommer inte HPD:arna fram. Folk parkerar där på sådant vis så att varubilarna (plåtisar) kan komma fram överallt.

Storleken på plåtisarna innebär att du inte behöver släpa med dig extrabil (Smartar och liknande) eller hyra personbil för att se dig omkring medan HPD:n står på ställplats eller campingplats. Du behöver bara en bil! Extrem frihet följer med rörligheten och smidigheten.

Kostnaderna för färjor och motorvägsavgifterna blir betydligt lägre!

Värdeminskningen (innan rosten kommer) är betydligt lägre!

Vill man ha en bil att bo i, så gäller HPD.

Vill man ha en bil att resa med och upptäcka smultronställen, så gäller plåtis!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Du är så kategorisk Jappe, trots att du blivit informerad redan tidigare om hur det egentligen ligger till!
Det går utomordentligt väl att låta bygga en bil med en välisolerad kaross i samma längd som en skåpbil. Rymligare blir en sådan bil också, främst genom att väggarna kan byggas raka.
Nu på mässan kikade jag på La Strada Nova och den ser nästan brukbar ut (om jag bortser från den obefintliga isoleringen mellan förarhus och bodel), men någon ren plåtis som jag skulle ge mig ut med i vinterkyla eller tropikvärme fann jag inte.

aake
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Vi körde under 9 år omkring i en 5,99 lång och 2,20 bred bil.
En Dethleffs integrerad så ingen plåtis men måtten var ju i plåtis klass.

Visst var det lättare att ta sig fram och parkera ibland men inte något som avgör vilka resmål vi väljer.

Vår nuvarande bil är 7,39 lång 2,35 bred och det extra utrymmet invändigt uppväger mer än väl obekvämheterna med lite större bil.
Att dessutom ha cyklar och allt annat invändigt gör att de alltid är rena och lättillgängliga.

Får vi inte plats precis där vi tänkt oss så finns det oftast plats i närområdet och då blir det lite motion på cykel i stället.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Du är så kategorisk Jappe, trots att du blivit informerad redan tidigare om hur det egentligen ligger till!

... men någon ren plåtis som jag skulle ge mig ut med i vinterkyla eller tropikvärme fann jag inte.
aake

En plåtis är 2 meter bred och det är bredden som ger smidigheten!

Naturligtvis kan man isolera en plåtis så att den klarar extrema temperaturer men då får man nog specialbeställa bilen exempelvis hos Scandimobil (Startsida | Scandimobil) eller köpa min bil men den är inte till salu! :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Som Håkan skriver: bekvämligheten avgör!

Vi unga, rörliga och smidiga människor utan extra fettbelastning trivs bäst i plåtisar! :D

Övriga trivs bäst i bekväma HPD:ar!

(For)don efter person!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

En plåtis är 2 meter bred och det är bredden som ger smidigheten!

Naturligtvis kan man isolera en plåtis så att den klarar extrema temperaturer men då får man nog specialbeställa bilen exempelvis hos Scandimobil (Startsida | Scandimobil) eller köpa min bil men den är inte till salu! :D

Jappe

Skall du isolera med 4-5 cm skum på insidan av plåtreglar och annat skrymmande i ett plåtskåp så blir nog inte boutrymme över för mer än en smidig yngling som du. Exempelvis Woelcke bygger förvånansvärt rymliga kompakta bilar med bredden 2.10 meter. Kika på dessa (även om jag ännu inte lärt mig hur man lägger ut länkar på denna klösbräda).

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Jag har 10 cm isolering i väggarna.

Cyklarna har jag i garaget bakom en isolerad vägg. På bilden bara "Freja" men det finns plats för två cyklar. I garaget finns också kompressorn till kylen, gasolpannan, inverter, 4 bodelsbatterier och 2 gasoltuber m.m.

hu.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Det fungerar nog så länge du är vig och lätthanterlig Jappe, men du blir kanske också gammal och stel en dag.

aake
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Nu är det snart dax !

Det har gått två år och det byte som beskrevs i trådstarten närmar sig. En viss oro sprider sig men de fördelar/livsstil som jag listade i början gäller fortfarande...

Tror jag... Snälla, ni som bytt till plåtis, vad är bäst -Sämst.

Nästan bestämt oss....
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Har man köpt 3 st nya plåtisar i rad så måste man väl vara nöjd med bilen.

Leif
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Tja!

Jag har bara haft två Plåster

1. liten box star 5,59. Vi trivdes i den men kyslkåp på golvet och tvärbäddars blev lite jobbigt efter 10 månader i bilen.

2. Den vi har nu. Roadcruser 6,38. Den här trivs vi i och klarar lång tid. Men en nackdel är att du kan glömma scootern. Jag har kollat. Elcyklar fungerar. Vi lyckas inte fylla garaget mer än 60%, så det är större garage än vad man tror när man har långbäddars.

Det är stor skillnad att köra en Plåtis och en vanlig husbil. Man kan på Autobahn hänga med vilken trafikrytm man önskar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Vi har bytt till 6 m plåtis från 7,2 m helintegrerad.
Mest för att få lite mer plats på uppfarten och mindre bil att tvätta och fixa med.

Att man kan hålla ett högre tempo på vägen är nog den största fördelen med plåtisen. Annars upplever jag det som mer omständligt med det mesta. Det är bökigare att packa och svårare att vara i bilen.
Man måste alltid flytta på något för att komma åt något annat. Det känns mer som en rullande kompromiss på något vis. Jag saknar möjligheten att bara kunna sätta mig ner vid bordet utan att först fundera på var allt är, om man är i vägen och om något måste fram/bort/flyttas.

Hade jag haft bättre parkeringsmöjligheter hade det blivit en nyare 6-7 meters helintegrerad istället.

Rådet måste bli det klassiska: Låna/hyr och testa först.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Har haft 2 plåtisar som jag trivts med.
En Peugeot Boxer från ScandiMobil i Falköping å en Iveco Daily från SMC i Göteborg. Dailyn med bakhjulsdrift hade kortare vändradie än personbilen.
Oj vilka härliga bilar ffa Ivecon med långbäddar.
Nu har vi en halvintegrerad på dryga 7 m = nu är hustru nöjd. :)
Jag tycker att vi har bytt ner oss å hustru tycker att vi har bytt upp oss.
 
Toppen