• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Tack alla för synpunkter/input.

Vi har funderat fram och tillbaka men nu har vi bestämt oss. På söndag hämtar vi våran pössl Roadcruiser. Det är bara att slänga sig ut i det okända :)

Vi är som tur är alla olika och den enes måste är den andres "vaddå, det är väl onödigt"

Skall försöka ge lite input i denna tråden i våra upplevelser i vår flytt från 7.34 hb till 6.36 plåtis...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Lite sent, syftar till "Maja"

Kan det stämma, Knaus Box star street har en tjänstevikt på 2931 kg förmodligen utan automatlådan? :wideeyed:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Tack alla för synpunkter/input.
Vi har funderat fram och tillbaka men nu har vi bestämt oss. På söndag hämtar vi våran pössl Roadcruiser. Det är bara att slänga sig ut i det okända :)

Grattis Kullen19 & lycka till. Vi lär ses på någon gata innanför trängselskattens gränser.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Montreal. Har lite dålig uppkoppling på resa. Därav sen reaktion.
.Dina beräkningar på 200 kg är lite i överkant. Vägde uppgiven vikt av "resklar" bil (nuvarande) vid resa österut vid Stolpen, väster Kristinehamn, om nu den vågen visade rätt!
Vi vägde oss även på på hemväg från Italien med den förra bilen (likadan men ej automat) och med drygt 150 vinare. Det var typad 3300 och vi hade då ingen övervikt. Tror jag vågar anträda svensk mafk än en gång :spinny:
Allt gott!
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Ottar
Blev det ingen Globecar Summit 640, ser ut som en Pössl på bilden.

Nej du......Vi bestälde Globecar Summit 640 i september månad -15.
Den skulla man få i April -16.Sen kom beskjed på Juli -16,ock nu sist
var det Augusti.Inte ska det ta et år inte!!!

Vi blev förbannat på det här,ock annulerade kontraktet.Nu är våren ock
sommarn räddat då det hällre blev den här Pøssln.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Montreal. Har lite dålig uppkoppling på resa. Därav sen reaktion.
.Dina beräkningar på 200 kg är lite i överkant. Vägde uppgiven vikt av "resklar" bil (nuvarande) vid resa österut vid Stolpen, väster Kristinehamn, om nu den vågen visade rätt!
Vi vägde oss även på på hemväg från Italien med den förra bilen (likadan men ej automat) och med drygt 150 vinare. Det var typad 3300 och vi hade då ingen övervikt. Tror jag vågar anträda svensk mafk än en gång :spinny:
Allt gott!

Jag var bara tvungen att väga en flaska vin, den vägde 1,4 kg så 158 flaskor blir ca 220Kg,
då får man se upp med lastvikten?! :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Nu måste jag avbryta era trevliga vikt-kommentarer (plåtis 3,5t) för att uttrycka min lycka idag när vi återigen vägde vår HB på ett annat ställe!

Numera har vi en tumregel:
1) Lita aldrig på en våg vid första gång vägning. Testa ytterligare en!
2) Bromsa inte kraftigt när du "landar" på plattan, den memorerar "trycket" nedåt så klart...
3) Om du väger din HB i Norge, då väger du dina axeltryck och summerar SJÄLV sedan båda axlar. Krångligt men kanske ska vara så, vad vet jag...?

Förklaring:
Idag vägde vi oss i Viared (Boråsvägen vid "nya" Biltema) på en våg som avrundade +/- 20 kg.
I veckan vägde vi oss i Gbg vid gasklockan på en våg med +/- 50 kg avrundning.

Nu vet vi med säkerhet att vi har ytterligare 140 kg (enl. dagens förutsättningar) till godo som vi kan lasta vår lilla HB med. Så var det inte alls på Gbg vågen där vi hade bara 50 kg kvar! Jag säger bara TACK till Viareds våg, den vi ska rätta oss efter och kan sova lugnt i natt ; )
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

3) Om du väger din HB i Norge, då väger du dina axeltryck och summerar SJÄLV sedan båda axlar. Krångligt men kanske ska vara så, vad vet jag...?

Tyvär är inte det alltid fallet.Om man väger,som jag,hos lokala
besiktningsmyndigheten(Biltilsynet),kan man väga hela bilen.
Tror deras våg är 3 x 5 meter!! Stasjoner längs med huvudled,vart
har man i huvudsak väger lastbilar,har även många utav dom
dessa större!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Hur är ljudnivån vid körning i en plåtis jämfört med en bra byggd helintegrerad, någon som har erfarenhet av båda?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Hur är ljudnivån vid körning i en plåtis jämfört med en bra byggd helintegrerad, någon som har erfarenhet av båda?

Inte stora skillnaden tycker jag.Kanskje plåtisen
är nogot lugnare.

Jämför med min tidigare Niesmann Arto 5 tonn 3 liter -12 mod.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Tror det kan skilja mycket i ljudnivå mellan olika plåtisar, Med eller utan dubbelgolv,innerskärmar, rostskydd, kvalitet på inredning mm. Vår La Strada är väsentligt tystare än Adria bygge på Mercedes Sprinter som vi hade innan ( årsmodell 2006)
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Vår Adria är hyfsat tyst, med rostskyddsbehandling under och innerskärmar fram.
Det som skramlar och lever om är prylarna i skåp och lådor, särskilt besticken. Och luftbrus kring den stora takluckan fram, men den har andra fördelar :)
Jag har ingen annan husbil att jämföra med men när jag kör våra skåpbilar på jobbet så är dom vansinnigt bullriga.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Förra plåtisen hade som de flesta oljud från väg, knirk och skrammel. Dubbelgolvet i LaStrada isolerar bort mycket av vägljudet. Har heller inget skrammel från inredningen.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Tycker om plåtisens stabilitet men hade oväsen från takluckan från vår främre taklucka (Adria twin), lite rörisolering inpressad i takluckans framkant och runt framhörnen tog bort vissel och oväsen som störde de som åkte i baksätet. Känns underbart att köra en plåtis, som en stabil personbil men med bra utsikt och lagom utrymmen för oss. Från soffan når man köket och allt känns ultimat och värmen kommer snabbt och mer än tillräckligt för oss, dessutom relativt bränslesnålt. Uträknat från tankning 0,88 lit/mil trots att vi ofta följer skyltningen längs vägarna!

Conny J
 
L

linde

Guest
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Har just inhandlat en VW Califonia. Går från en 7,2 m Concorde till 5,2. Men det är den mindre bredden som är mest påtaglig. Blir spännande att se hur det funkar!
 
Toppen