• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alko-chassi mot "vanlig"

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Hallå!

Någon som kan beskriva hur pass stor skillnad det är mellan "vanlig" Fiat-chassi from 07-> och en Al-ko? Har bara kört Al-ko själv och att bara provköra på slätt asfalt kort sträcka ger nog inte en tillräcklig bild på det hela.
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Alko-chassi mot "vanlig"

Hmmm..ingen? För att förtydliga: frågan gäller komfort samt köregenskaper, skiljer det avgörande mycket? Funderar på en icke-alko nämligen...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Alko-chassi mot "vanlig"

Hej
Litet kort kan man säga att alko har individuellt fjädrande hjul medan orginalchassiet hr stel bakaxel. Detta brukar medföra att väghållning och komfort blir bättre i alko fallet.
Det är också litet lastvikt att vinna då alkos lösning är lättare samt också har högre lastvikt. Alko har också galvade balkar och står emot rosten litet längre. I motsatta vågskålen ligger dock kostnaden som blir högre med alko. Det finns också otions till alkochassien som kan vara bra. ALC och luftfjädring ökar komforten ytterligare och är trevliga om man har råd. Det finns också dragkrokar och lastbärare samt stödben som är lätta att montera på alko chassin. Förborrade hål mm. Hade jag valet så tog jag alko.
Min nuvarande bil är byggd på Iveco Daily och där gör alko inga chassi tyvärr.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Alko-chassi mot "vanlig"

Det finns både luftfjädring, dragkrokar och stödben till standardchassiet också. :)
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Alko-chassi mot "vanlig"

Jag har aldrig haft AL-KO, men jag tycker mitt originalchassi funkar bra.
(Rimor 69P -11 på Fiat std-chassi 3500kg.)
Det är väl lite vingligt när man kör förbi långtradare i 120-130, men det är inte så farligt.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Alko-chassi mot "vanlig"

Kan möjligen vara av vikt att få insikt om att det finns, förutom rent Fiat chassi eller AlKo chassi,
också ett tredje alternativ när det gäller Ducato 2007-.

Nämligen blandat Fiat / AlKo chassi. Bakre delen, förlängning på chassit, tillverkad av
AlKo och då erbjuds man i stort av samma möjligheter till påbyggnad med dragkrok,
lastbärare etc som på ett standard AlKo chassi.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alko-chassi mot "vanlig"

Hva er standard Fiat chassi - det er opp til 3500 kg utgaven minst 3 forskjellige: normal, lavbygd og platechassi. I høyere vektklasse greier de seg med 2 normalt og lavt. Lavt og plate er spessielt laget for husbilspåbygg, lavt som et rimelig alternativ til ALKO og plate som et svar på Ford sitt forhjulsdrivne Transitt med platechassi for lowend markedet.

Det lave brede chassiet til Fiat har endel av egenskapene til ALKO, lavere og mer stabilt med et stort påbygg enn det normale lastebilchassiet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alko-chassi mot "vanlig"

Skal en være helt presis så skreddersyr ALKO chassiene til den enkelte husbilsmodell etter påbyggers ønske. Det var spennende å gå gjennom produksjonshallen og se chassi til forskjellige husbiler bli boltet sammen.
 
Toppen