• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TOMTOM GPS

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
MIN TOMTOM 760 DOG I VALENCIA I VÅRAS.KÖPTE EN TOMTOM START60 PÅ MEDIA MARKT I SPANIEN.
PROBLEMET 'ÄR ATT JAG INTE KAN LÄGGA IN STÄLLPLATSER OCH EN MILLJON ANDRA SAKER FRÅN TOMS SIDA SOM JAG KUNDE PÅ DEN GAMLA 760.VILL DU FÖRA ÖVER INNEHÅLLET FRÅN DIN GAMLA TILL DIN NYA TOM? JA TACK ,MEN DEN GÅR JU INTE ATT FÅ LIV I.
VEM HAR EN LIKNANDE OCH TACK FÖR TIPS.SNART ÅKER JAG SÖDERUT OCH BEHÖVER BL.A STÄLLPLATSER.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: TOMTOM GPS

Jag hade samma problem när jag var i USA förra året och köpte en TomTom i New York med USA kartor. Du måste aktivera GPS:en med det aktiveringskort som följde med i köpet som en ny GPS på ditt TomTom konto i datorn.

Men TomTom är inte lätt att ha och göra med.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: TOMTOM GPS

PROBLEMET ÄR JU ATT JAG INTE FÅR LIV I DEN GAMLA GO 750 SEN DEN BLEV SVART I VALENCIA.
:confused:
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: TOMTOM GPS

Jag hade samma problem när jag var i USA förra året och köpte en TomTom i New York med USA kartor. Du måste aktivera GPS:en med det aktiveringskort som följde med i köpet som en ny GPS på ditt TomTom konto i datorn.

Men TomTom är inte lätt att ha och göra med.


Jag har aktiverad den nya med "get started".Kommer in på sidan,men kommer inte åt att ladda in saker som på den förra.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: TOMTOM GPS

Uppdateringar sköter jag på min TomTom via min PC. Här finns senaste backupen bevarad.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: TOMTOM GPS

Det är pc´n jag använder.Förut kom jag in på my drive men kunde inte ladda in ställplatser m.m. Nu kommer jag inte in på my drive.Har tagit bort programmet helt och försöker börja om från början som om att tom var nyinköpt.Det går inte heller.SOPTUNNAN!
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: TOMTOM GPS

Hej
Ett annat alternativ är när du ansluter Tomtom till datorn
Får du en ikon i utforskaren som det står Tomtom på
Klicka på den leta upp mappen där kartan är typ Europa eller Wester Europa står det på den mappen beroende vilken karta du har.
Klistra in poi filerna för hbk ställplatser i den .
:)
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: TOMTOM GPS

Hej.

Angående POI till Start 60 så måste du ladda ner och installera "My Drive Connect".

Det finns på TT hemsida.

Nästa steg är att ansluta Start 60 till datorn. Då skall My Drive starta.
Du måste även skaffa dig ett inlogg på Tomtom kopplat till din Email-adress.

När detta är klart så hittar du My Drive Connect längst ner till höger på displayen.

Där skall stå att din Start 60 är ansluten. Klicka på "Hantera communityinnehåll".

Då får du upp en lista där du lägga in dina POI. De skall vara av typen XXX.ov2

Jag förutsätter här att du har dina gamla POI sparade i datorn.

POI är en färskvara och det kan ändå vara på sin plats att uppdatera dessa.

Lycka till. /Roy
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: TOMTOM GPS

Det är inte lätt med alla app pdf filer och ipad iphones och poi.Jag kan inte kinesiska!!! Du kan tydligen detta,men inte jag.Förstår ingenting.Knarrevik ligger långt från österbymo.annars hade jag åkt till dig.Jag är helt säker på att du kan lösa detta med en knapptryckning.Beundrar dina kunskapar.Tänk om man kunna en tiondedel.Snart slängar jag allt över högeraxeln.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TOMTOM GPS

Pdf-filerna kan öppnas i vilken telefon/platta/dator som helst och det bästa är att man inte behöver vara uppkopplad mot Internet för att använda dem efter nedladdning.
Bara HBK's Sverigefil är på 971 sidor om jag inte minns fel, späckad med information på svenska samt bilder.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: TOMTOM GPS

Du har inte vägarna förbi Bollebygd ligger mellan Borås Göteborg ?

Om ja så kom in så skall jag hjälpa dig om jag är hemma .

Alternativt om du skickar den till mig så kan jag nog fixa din GPS
med HBK samt Borderatlas POI filer.

:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: TOMTOM GPS

MIN TOMTOM 760 DOG I VALENCIA I VÅRAS.KÖPTE EN TOMTOM START60 PÅ MEDIA MARKT I SPANIEN.
PROBLEMET 'ÄR ATT JAG INTE KAN LÄGGA IN STÄLLPLATSER OCH EN MILLJON ANDRA SAKER FRÅN TOMS SIDA SOM JAG KUNDE PÅ DEN GAMLA 760.VILL DU FÖRA ÖVER INNEHÅLLET FRÅN DIN GAMLA TILL DIN NYA TOM? JA TACK ,MEN DEN GÅR JU INTE ATT FÅ LIV I.
VEM HAR EN LIKNANDE OCH TACK FÖR TIPS.SNART ÅKER JAG SÖDERUT OCH BEHÖVER BL.A STÄLLPLATSER.

Hej

Jag har en TomTom 630 Go som stendog. Detta var mycket irriterande eftersom jag just bytt batteriet som inte tog emot laddning. På min GPS finns ett litet hål för nollställning. Om man ansluter GPS'en till laddaren/datorn, trycker & håller in nollställningsknappen innanför hålet med ett gem samtidigt som man slår på GPS'en så bör den starta. Det gjorde i alla fall min. På min GPS så ligger GPS'ens mjukvara på ett internminne men kartor & allt annat på ett 2G SD-kort (som jag idag har bytt ut mot ett 8G Ultra för att få plats med mer ställplatser & annat). Om du också har ett kort så är det bara att göra på samma vis. Innan bytet kopierade jag all data på det gamla kortet & lade in det på det nya samt gjorde en uppdatering i TomTom Home för att vara up to date. Bra att veta är att om du inte har uttag för kortet på din dator så kan du ansluta GPS'en & använda den som kortläsare med hjälp av datorns utforskarmeny.

Bennie

Bennie
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: TOMTOM GPS

Min 3 år gamla TomTom 760 gick inte att återuppliva när jag åkte till Media Markt utanfor Valencia.Rep försökte med nollningsknappen men den hade fått TomToms tidsinställda dödsstråle tror jag.När den nya TomTom 60 blir 2 år gammal ska jag inte uppdatera den. Eftersom jag inte köper något av det Tom erbjuder tror jag att dom släcker den för att man ska köpa en ny.Näste gång blir det ett annat fabrikat.Dessutom går det inte att spara favoriter med koordinater vilket gör att man inte kan dela med sig.Det går inte heller att hitta en plats på kartan och spara den som en favorit utan att skriva go to.Sen ska den kolla rutten dit,men det går ändå inte att spara den.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: TOMTOM GPS

En fråga är den helt död din gamla Gps eller hänger den sig när du startar den.
Man kan nämligen genom diverse knapptryckningar få den att radera allt innehåll i den men själva boot prg är kvar.Sen kan man genom att ansluta den till datorn via TomTom home ladda in programvaran i den på nytt.
:)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: TOMTOM GPS

Min urgamla Tomtom, som köptes för mer än 5 år sedan, lever fortfarande i dotterns bil. Kartorna är urgamla och ouppdaterade, men själva apparaten funkar fortfarande - med lite rensning innanför gummiramen runt skärmen med ett visitkort då och då (finns en gammal tråd om detta fenomen nånstans)
 
Toppen