• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TOMTOM GPS

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: TOMTOM GPS

En fråga är den helt död din gamla Gps eller hänger den sig när du startar den.
Man kan nämligen genom diverse knapptryckningar få den att radera allt innehåll i den men själva boot prg är kvar.Sen kan man genom att ansluta den till datorn via TomTom home ladda in programvaran i den på nytt.
:)

HELT död och svart.MediaMarkt mannen försökte att få liv i den men icke.
Jag har satt 1gb minnet i min dator och då ser man en massa symboler för det som var lagret på den.Kanske det går att överföra på något vis.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: TOMTOM GPS

Min urgamla Tomtom, som köptes för mer än 5 år sedan, lever fortfarande i dotterns bil. Kartorna är urgamla och ouppdaterade, men själva apparaten funkar fortfarande - med lite rensning innanför gummiramen runt skärmen med ett visitkort då och då (finns en gammal tråd om detta fenomen nånstans)

Det bevisar ju att om man inte uppdaterar kan TomTom inte döda den när den är 3 år gammal.
Fråga: Har någon en TomTom som har uppdaterats med jämna mellanrum och som är mera än 3 år gammal?
:confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: TOMTOM GPS

Ja min 630 Go är inne på 5:e året & fungerar utmärkt. Eftersom den är gammal så har jag inte TomTom's fria kartuppdateringar utan jag har köpt vid ett par tillfällen. Att TomTom skulle döda gamla GPS'er är bara nys. Det som däremot kan hända är att man slutar lägga ut uppdateringar, nya utgåvor på kartor etc.
Om en GPS slutar fungera så beror det på att man via datorn varit inne & gjort felaktiga förändringar eller så har den helt enkelt gjort sitt.

Bennie
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: TOMTOM GPS

Jag har använt TomTom i ca: 10 år och varit nöjd.

Men de nya som har live uppdateringar och man har ingen kontroll överfilinnehållet verkar som om de blir dåliga när betalperioden upphör.

Mina gamla före "Live" fungerar fortfarande bra, dock gamla kartor.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
448
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: TOMTOM GPS

En ide ?
Plocka isär den plugga ur batteriet kör bara med laddkabel kan va värt
Ett försök om batteriet är orsaken.Sök på youtube ang batt byte.
:)
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: TOMTOM GPS

Har en 930 live som väl är ca 6 år. Bytte batteri för 2 år sedan men det glappar lite så den flimrar när inte strömkabeln är i. Annars fungerar den utmärkt. Har inte köpt ny karta på något år men andra uppdateringar gör jag ca varannan vecka. Har den bara i PB eftersom jag har en TT camping&caravan i husbilen. Den är nog dryga 3 år. Det tog ca 1 år tills man kunde ha den inställd på husbil och komma fram rätt väg men sen har den fungerat bra i hela Europa utom på några enstaka ställen.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: TOMTOM GPS

Det är en GO 730.
Idag fick jag lite liv i den efter att ha nollat den med en tandpetare.TomTom startmelodi och Stort TOMTOM och symbolen med händerna.
Den står på ström från datorn.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: TOMTOM GPS

MIN TOMTOM 760 DOG I VALENCIA I VÅRAS.KÖPTE EN TOMTOM START60 PÅ MEDIA MARKT I SPANIEN.
PROBLEMET 'ÄR ATT JAG INTE KAN LÄGGA IN STÄLLPLATSER OCH EN MILLJON ANDRA SAKER FRÅN TOMS SIDA SOM JAG KUNDE PÅ DEN GAMLA 760.VILL DU FÖRA ÖVER INNEHÅLLET FRÅN DIN GAMLA TILL DIN NYA TOM? JA TACK ,MEN DEN GÅR JU INTE ATT FÅ LIV I.
VEM HAR EN LIKNANDE OCH TACK FÖR TIPS.SNART ÅKER JAG SÖDERUT OCH BEHÖVER BL.A STÄLLPLATSER.

Om det som står på den här hemsidan är sant kan det vara kört:
How can I install or remove third party POIs?

Kopierat från nämnda hemsida
How can I install or remove third party POIs?
Updated: 15/11/2013 04.38 PM Back to support home page
Every TomTom navigation device comes with thousands of POIs (Points of Interest) pre-installed and you can easily install more.

Note: This feature is not available on the following devices: START 40, START 50, START 60, GO 40, GO 50, GO 60, GO 400, GO 500, GO 600, GO 5000, GO 6000.
If you don't know which device you have, see Which TomTom device do I have?

A TomTom POI set consists of a file with the extension .ov2. You can also add an optional .bmp bitmap file that contains icon images for your POI set.

How you install or remove POIs depends on the program you use to update your device. Find the correct instructions by selecting one of the options below.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: TOMTOM GPS

Hör egentligen inte till trådet men frågar ändå ...Har någon Bordatlas 2014 POI till TomTom?

Är det ingen som vet var jag kan hitta Bordatlas 2014 filer till TomTom,det ska ladda in med Mydrive Connect..:
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: TOMTOM GPS

Tidigare i denna tråden talade jag om hur enkelt det var att lägga in POI's på kortet i min TOMTOM 630 GO & jag var jättenöjd inför min stundande Tysklandsresa. Väl nere i Tyskland så låste sig f..skapet & var omöjlig att få liv i. Jag uppsökte då Media Markt i Billingen & köpte en TOMTOM 60 GO som var en höjdare. Väl hemma skall jag lägga in HBK's ställplatser & Bordatlas 2014 & nu börjar problemen. Jag har startat ett TOMTOM-konto & laddat ner & installerat MY DRIVE som är det program som behövs för att kunna uppdatera kartorna & lägga in eget material. Problemet är att jag kan inte ansluta GPS'en, datorn kan inte hitta den vid en sammankoppling. Vad är problemet & vad kan man göra?

Tilläggas kan att när jag väl kom hem så hade det "gamla kräket" självläkt men då jag nu köpt en ny GPS så vill jag ju helst använda den.

Bennie
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: TOMTOM GPS

Hej, just nu känns det inte bra Bennsan, eventuellt kommer jag att sprida grus i maskineriet för dig och det är inte alls roligt. :(

Läser man under "Note" i den här länken så ser det ut som din nya gps är med i listan av de navigatorer som inte accepterar att man installerar fler pois.
How can I install or remove third party POIs?

Hoppas jag har fel eller att jag missförstått situationen eller att det finns en väg runt det.

mvh jocke

Tillägg, jag ser nu att KalleiViken skrev om det i inlägg 35, så mitt svar blev bara en upprepning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: TOMTOM GPS

När jag köpte den så sa killen att det gick. Han kanske "trodde" att det gick vad vet jag? Det finns i alla fall ett uttag för ett mini-SD-kort & jag fick ett Sandisc Ultra 6 GB med i paketet vad det nu i så fall skall användas till. Om jag följer länken du gav mej så är jag benägen att hålla med dej, detta ser inte bra ut. På måndag skall jag ringa TOMTOM support & höra vad dom säger. Det stora problemet är ju trots allt att datorn inte accepterar enheten vilket gör att jag inte kan uppdatera kartorna som har livstids uppdateringstjänst. När jag pratat med supporten så skall jag återkoppla svaret.d
Aldrig får man vara glad.

Bennie:msn_cry:
 
Toppen