• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.565
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Alla delar i systemet kommer att bli varma, i motsats till blybatterier tar ju lifeypo4 emot nästan obegränsat med laddning, så du får ju närmast en strömrusning dit, så mycket som komponenterna i systemet klarar. Samtidigt kommer startbatteriet eventuellt att tömmas/laddas ur ordenligt om inte generatorn hänger med att fylla på tillräckligt snabbt.
Att bygga ett system med så mycket inbyggda förluster blir inte bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nu tror jag också på din test Lasse, så tack för att du gjorde den :spinny:... och tack ni andra som hjälper mig hur man skall räkna :yes:
Så jag tog fram manualen för Ctek MXS10 som laddar med max 10A.... och vid max laddström drar den 1.0a på 230volt....
Då räknar jag såhär.. 230x1.0 = 230w
12volt i 230w = 19.16A som laddaren skulle behöva om den drivs på 12 volt... utav dessa 19.16A så går ju 10A tillbaka till batteriet och då är förlusten 9.16A på ovan exempel.... och då ser det inte bra ut..:mad:
Då gäller det att leta efter en dc-dc laddare.... och jag skall även testa med en solregulator och se om jag kan köra laddströmmen från generatorn igenom den.... den kan ju inte mer än "brinna upp"... så jag återkommer med resultat ang solregulatorn...
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Om en leser mine regnestykker litt mellom linjene så ser en at effekttapet er nær det normale for en sinus inverter pluss en stor lader. Legger en til litt for oppvarming av kabler, spesielt fra 12V til inverter så er Lasse sine tall godt innenfor hva en kan forvente.

Når det gjelder solar regulator så har jeg ennå ikke funnet en mppt med oppregulering av spenning og mer enn 20A effekt og den var med smartladning av blybatteri - ctek 250S Dual :rolleyes: den ville jeg ikke benytte med lifepo batteri.

Det finnes eksterne oppgraderinger til dynamoene som gir bra ladeprofil for lifepo, mener opsjonen finnes hos Revnesystem mulig de har hele løsningen :D
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Återupptar tråden då det känns skoj igen :)

Som jag ser det finns inte så många lösningar.

1. Elverk och en ordentligt kraftig laddare som fyller litiumbanken på 1 till max 3timmar. (känns helt rimligt för att få full bank igen, litium gör detta möjligt :) )

2. En extra generator på samma vis som Concorde har löst det på 24/12V bilarna.

3. Enklaste lösningen, tillslagsrelä för laddning av bodelsbatteri när bilbatteri ca 14,2V (OBS! bilgeneratorer är INTE konstruerade för maxuttag under lång tid!)

Knut, jag testade med 60A regulator från generator med tillslagsrelä... regulatorn uppförde sej inte bra, vet inte varför, tid gavs inte att ta reda på det då.

När tid ges ska jag se hur mycket förluster vi får i MPPT regulator, någon som testat detta i praktiken?

Fler förslag?
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Återupptar tråden då det känns skoj igen :)

Som jag ser det finns inte så många lösningar.

1. Elverk och en ordentligt kraftig laddare som fyller litiumbanken på 1 till max 3timmar. (känns helt rimligt för att få full bank igen, litium gör detta möjligt :) )

2. En extra generator på samma vis som Concorde har löst det på 24/12V bilarna.

3. Enklaste lösningen, tillslagsrelä för laddning av bodelsbatteri när bilbatteri ca 14,2V (OBS! bilgeneratorer är INTE konstruerade för maxuttag under lång tid!)

Knut, jag testade med 60A regulator från generator med tillslagsrelä... regulatorn uppförde sej inte bra, vet inte varför, tid gavs inte att ta reda på det då.

När tid ges ska jag se hur mycket förluster vi får i MPPT regulator, någon som testat detta i praktiken?

Fler förslag?

Concords lösning med extragenerator, hur ser systemlöningen ut? för en som bara kan drömma om en dylig.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Har man extragenerator och om man använder den för att enbart ladda bodelsbatteriet så vore det relativt enkelt att styra generatorns utspänning så rätt laddning erhålls. Alltså man går in och styr "laddningsreläet" beroende på hur/när man vill ladda. Relativt enkelt innebär att man får konstruera en elektronikbox, kallas här "styrboxen", för styrning av laddreläet. Om jag förstått rätt är det inte så komplicerat att ladda LiFeYPO4 batterier om man håller sig mellan 10% och 90% av kapaciteten.

Fördelar:
  1. Start och stopp av laddningen sker mjukt utan spänningstoppar.
  2. Enkelt kan en temperatursensor apteras på generatorn och man avbryter då laddningen temporärt
  3. Mycket lite förlusteffekter, enbart de som finns i generatorn och kablar.
  4. Enkel lösning, minimerar felkällor, dessa kan ju i sin tur haverera batteriet.
  5. Man kan komma upp i stor laddström, styrs enbart av hur stor generator man väljer
Nackdelar
  1. Extragenerator krävs
  2. Konstruera/bygga en styrbox för laddreläet, men det blir låga komponentkostnader borde bli ca 2000kr i komponenter (inkl tempsensor), generator tillkommer, kan köpas på skrot. Till detta kommer kanske 200 timmar konstruktion/byggarbete/test av första styrboxen. Förutsätter att man har ett fordon med monterad generator som har ett laddrelä där man kan komma åt sensledningen för styrning av spänningen.
    Andra boxen och därefter borde vara max 10 timmar. Tillkommer då CADkostnad för att få ett mönsterkort, några tusen, för att enkelt kunna bygga enheterna, men det finns säkert någon cadare i sällskapet.
  3. Enkel laddningsprincip
    1. Vid start sker ingen laddning, generatorn i vila.
    2. Slår till laddning när ett inställt värde Vu underskrids.
    3. Avbryter laddning när inställt värde Vö uppnås.
    4. Haltar laddning vid varm generator.
Synpunkter från er andra, min kunskap om dessa batterier är nästan försumbar i sammanhanget så det kan vara många tuvor jag snavar på.

Men det börja kittlas lite i konstruktionsnerven.

/gert
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

De fleste moderne dynamoer har spenningsregulator innebygget på børstebroen, og en kan kjøpe ny med "rett" spenning om det sitter feil. Ny 100A dynamo komplett koster rundt tusen kroner og gir standard 13,6 til 14 V. Selv Biltema har et utvalg både dynamoer og regulatorer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

3,6V pr celle brukes ofte for topbalansering av cellene. Dette blir 14,4V og betraktes som 100%. 3,2V pr celle er nominell spenning, og en god spenning for lagring av cellene dette blir 12,8V

I elbil kretser snakker en mye om hvilken topp spenning en lader til for å få maks levetid på batteriene, og mange velger 3,4 eller 3,5 V per celle for normal bruk, og en noe høyere når en trenger ekstra rekkevidde.

Samme ser en hos Tesla, supercharge stopper på 80% normal ladning til 90% og ved behov kan eieren lade til 100% men får en advarsel om at dette sliter på batteriene. Men Tesla sine batterier er ikke lifepo men liion av samme type som i laptops.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.565
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag menar inte att man alltid skall ladda batterierna så högt, men i praktiken är det väl knappast någon risk om topparna blir uppåt 15V, bara det inte blir permanent. På andra forum där man sysslar betydligt mera med det här, verkar man inte vara riktigt lika konservativa? :)
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag menar inte att man alltid skall ladda batterierna så högt, men i praktiken är det väl knappast någon risk om topparna blir uppåt 15V, bara det inte blir permanent. På andra forum där man sysslar betydligt mera med det här, verkar man inte vara riktigt lika konservativa? :)

Hur tänker du dig att laddningen skall styras då?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.565
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hur tänker du dig att laddningen skall styras då?

Det vet jag inte riktigt ännu, man kan väl säga att jag fortfarande samlar information från olika håll, för att få en bild om hur jag vill lösa det hela. Det finns flera olika lösningar alltifrån relativt enkla, till mycket komplicerade och totalt skottsäkra. :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej och kul att se att du kom tillbaka Lasse... jag hade nog inte en bra dag och var ganska envis.... Nu är min laddare på väg från Sverige så jag hoppas de skickade den express som jag bad om..... Nu när inverter och 230v laddare inte var en bra lösning så tänkte jag på en sådan här...

Turnigy Reaktor 30A 1000W Balance Charger

Men de är kanske bara för små celler och klarar inte många A, jag har skrivit till Hobby king så får vi se om de svarar....

Önskar alla på Hbk en bra kväll
Wovi & Peter
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

13,6V låter lågt? LiFeYPO4 tål väl upp till ca 3,9V per cell/knappt 16V för ett 12V block?

Som Knut med flera redan sade så tål batterierna en del men som jag inledde tråden med kan man slippa de svindyra systemen som Victron, Mastervolt m.fl. vill sälja på en med BMS-system m.m. om man är lite försiktig med spänningen.

Genom att köpa de färdiga 12V Lithium blocken och kombinera med min lösning får man ett säkert system ganska enkelt och billigt. Och genom att bara pendla mellan 20-95% slipper man risken att enskilda celler i blocken får fel spänning - man kan ju bara skydda hela blocket. Och man får dessutom många laddcykler.

Jag tycker bästa lösningen om man inte har tillgång till 230V är en billig Honda E10i generator kombinerad med några laddare. Då behöver man inte köra många timmar och får in massor av ström.

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.565
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag funderar kring vilka delar av det befintliga laddsystemet man kan använda, eventuellt med någon form av spänningstabilisering som förhindrar högre spänning än ca 14,5V.
Om jag förstår det rätt använder du "vanliga" laddare? :)
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Just nu är det molnigt så jag startade motor och låter generatorn ladda.... efter 1,5 tim ser det ut såhär....så nu undrar jag skall inte lifepo4 batteriet "svälja" mer A ?.... Jag är tacksam för ett svar...

Wovi & Peter on Kreta
 

Bilagor

  • P1030946.JPG
    P1030946.JPG
    191,9 KB · Visningar: 4
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen