• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag blev lite nyfiken på de förluster som blir, test blev tvungen ;)

100Ah bly batteri till Inverter 1500Watt,
vidare till 50A litium laddare.
Förbrukning inverter 81A
Laddning 49A

Som jag ser det en riktigt dålig lösning då förlusterna blir SÅ stora.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Beste løsning på dc-dc ser ut til å være en mppt lader for life med økning av innspenningen. Men om en finner en slik for 4S er en annen sak.
 
F

F.d. 50848

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Har precis börjat sätta mig in i ämnet. Tänker jag rätt? Koppla bort EBL från 230v o startbatteri. 230 V litiumladdare o något som styr laddningen vid körning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Kan man verkligen testa så som du har gjort :swoon:... visserligen är jag fd. inredningssnickare men om jag inte har helt fel så för det första så kommer A-meter att balla ur, för du får både - och + A på samma gång... för det andra så är min tanke att ta ladd strömmen från generatorn.... och provar du detta så är jag nästan säker på att du får helt annat värde på din A-meter... sen beror det också på hur många A ditt batteri vill ta emot för har du fulladdat och prova detta så blir det inte många A laddning.... nu är detta bara vad jag tror och jag skall själv göra test när min lifepo4 laddare kommer... Jag läsre en tråd här på Hbk för ett par år sedan, där hade någon kopplat invertern till generatorn och sen kopplat en ctek till att ladda sitt H-bils batteri.... tror att det vara precis innan Cetek dc/dc S250 dual kom.... där fanns en bild som visade tydligt att han laddade med många A från generatorn.....
Jag blev lite nyfiken på de förluster som blir, test blev tvungen ;)

100Ah bly batteri till Inverter 1500Watt,
vidare till 50A litium laddare.
Förbrukning inverter 81A
Laddning 49A

Som jag ser det en riktigt dålig lösning då förlusterna blir SÅ stora.
 
F

F.d. 50848

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Lätt att mäta med en tångampärmeter som tar DC. Medn jag skulle nog velat mäta även mellan invertern o laddare för att veta hur mycket av förlusten som ligger på vardera.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Kan man verkligen testa så som du har gjort :swoon:... visserligen är jag fd. inredningssnickare men om jag inte har helt fel så för det första så kommer A-meter att balla ur, för du får både - och + A på samma gång... för det andra så är min tanke att ta ladd strömmen från generatorn.... och provar du detta så är jag nästan säker på att du får helt annat värde på din A-meter... sen beror det också på hur många A ditt batteri vill ta emot för har du fulladdat och prova detta så blir det inte många A laddning.... nu är detta bara vad jag tror och jag skall själv göra test när min lifepo4 laddare kommer... Jag läsre en tråd här på Hbk för ett par år sedan, där hade någon kopplat invertern till generatorn och sen kopplat en ctek till att ladda sitt H-bils batteri.... tror att det vara precis innan Cetek dc/dc S250 dual kom.... där fanns en bild som visade tydligt att han laddade med många A från generatorn.....

Hej, nu får du förklara vad du menar??
"för det första så kommer A-meter att balla ur" Varför?
Vad menar du med "ladd strömmen från generatorn" du ska väl ändå ta strömmen till ett batteri först?!
"sen beror det också på hur många A ditt batteri vill ta emot för har du fulladdat och prova detta så blir det inte många A laddning...." som jag skrev tog batteriet 49A från laddaren, om det är fullt så kommer det såklart bli ett annat värde, förstår ej vad du menar?

Mvh. Lasse
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Lätt att mäta med en tångampärmeter som tar DC. Medn jag skulle nog velat mäta även mellan invertern o laddare för att veta hur mycket av förlusten som ligger på vardera.

Hej, tittade inte på det denna gång men vid andra tester ca 15%-20% förlust.
Förstår jag dej rätt, du vill veta vilken förlust vi får i laddaren?

Ja det var en tångampärmeter jag använde.

Mvh. Lasse
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Om du tar strömmen från batteriet och låter det gå till invertern och sen laddaren så får du problem att läsa av rätt värde... normalt behövs då en isolerad spänning om du gör på ditt sätt... en tångampermeter har detta...
Jo ! klart jag skall ta strömmen från generatorn... varför skulle jag inte göra detta ?....Nu får du nog förklara dig....
Sen ang laddningen och A.... om du hade läst all text Lasse så ser du att där bl.a står att det är vad jag tror.... och jag tror också att det hade varit bra om den som vet bättre kunde förklara hur det ligget till och inte tjafsa om vad som är rätt eller fel utan berättat istället om fakta som kan vara många här till nytta .... :twitcy:


Hej, nu får du förklara vad du menar??
"för det första så kommer A-meter att balla ur" Varför?
Vad menar du med "ladd strömmen från generatorn" du ska väl ändå ta strömmen till ett batteri först?!
"sen beror det också på hur många A ditt batteri vill ta emot för har du fulladdat och prova detta så blir det inte många A laddning...." som jag skrev tog batteriet 49A från laddaren, om det är fullt så kommer det såklart bli ett annat värde, förstår ej vad du menar?

Mvh. Lasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Om jeg ikke tar helt feil så har Lasse brukt en stor batteribank 12V som han har fra tidligere og koblet inverteren til denne, 230V fra inverteren forsyner laderen for lifepo batteriet. Laderen gir det den klarer så lenge lifepo pakken ikke er i nærheten av full. En 50A lader mater lifepo med 50A til en er over 80% fullt. Det er da nyttig å vite hvor mange A en trekker fra 12V kilden via inverter og lader. Nå målte Lasse 49A inn på lifepo, mens 12V kilden ble tappet med 81A.

Om en bruker et 12V batteri eller bilens dynamo spiller liten rolle, effekttapet når en går pm 230V blir merkbart. Har du en 75A dynamo så vil du tappe ned bilbatteriet mens du lader opp bobatteriet med dette oppsettet.

Det er greit med måleresultater fra kontrollerbare situasjoner.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det låter mycket märkligt för läser du tråden
http://www.husbilsklubben.se/forums/t33513-2/
så säger Jankro praktiska test något helt annat...


Om jeg ikke tar helt feil så har Lasse brukt en stor batteribank 12V som han har fra tidligere og koblet inverteren til denne, 230V fra inverteren forsyner laderen for lifepo batteriet. Laderen gir det den klarer så lenge lifepo pakken ikke er i nærheten av full. En 50A lader mater lifepo med 50A til en er over 80% fullt. Det er da nyttig å vite hvor mange A en trekker fra 12V kilden via inverter og lader. Nå målte Lasse 49A inn på lifepo, mens 12V kilden ble tappet med 81A.

Om en bruker et 12V batteri eller bilens dynamo spiller liten rolle, effekttapet når en går pm 230V blir merkbart. Har du en 75A dynamo så vil du tappe ned bilbatteriet mens du lader opp bobatteriet med dette oppsettet.

Det er greit med måleresultater fra kontrollerbare situasjoner.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Vi pratar om vilka förluster det blir vid den gjorda testen. Det intressanta är vilken effektförlust vi får, då räcker det inte att mäta strömmen.

Det är inte så svårt att ta fram effekten.

U ( volt ) x I ( ström ) = P ( effekt )

P / I = U

P / U = I

Så det är bara att mäta strömmen och spänningen ( c:a 14 V med motorn igång ) från motorbatteriet till invertern så får man effekten före, sedan mäter man samma efter invertern, 230 V är ganska givet där teoretiskt sett.

Edit: Variationer kan förekomma p.g.a. hur laddaren kör sitt laddningsschema samt hur duktig invertern är på att hantera dessa variationer.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Skal vi leke litt med tallene, 81A ved 12V blir 972 W. 50A ved 14,6V blir 730W, resten 242 W ble til varme i kabler, inverter og lader. Vi snakker da om et totalt effekttap på rundt 25%, litt høyere enn forventet.

En usikkerhet her ligger i hvilken spennĩng batteriene klarte å gi ved 81A belastning. Håper Lasse testet med sitt 1000 Ah åpne blysyre batteri (ja han har et slik monster), brukte han noe mindre så ville det fort bli godt under 12V.

Endrer vi regnestykket litt og bruker 11V inn til inverteren som ville være normalt med et 200Ah batteri så sitter v med et forbruk på 891W og et tap 161W som tilsvarer 18% - et meget respektabelt tap i et slikt oppsett.

Noe en må ta hensyn til når en skal lade lifepo eller andre lithium batterier er at de har meget liten indre motstand så kabelene blir noe spm lett begrenser hvor fort en kan lade. De aller fleste lithium batterier tåler å lades fra tomt til fullt på en time, det finnes de som kan lades på 15 minutter men for et stort batteri får en kjempeproblem med å bygge laderen og kable inn til batteriet.

Selv mitt moderate lifeypo4 batteri på 400 Ah vil aldri bli hurtigladet, kablingen begrenser til under 100A allerede ved 25% lading. Under denne grensen er det en kort tid en kan se noe over 100A og ladestrømmen synker fort ned mot 60A - dynamoen kan levere 180A.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Knut... jag har också funderat lite under dagen ang Lasses test... och som du skriver så är där en "förlust" på 242W....då började jag undra vart tar förlusten vägen... det måste bli värme tycker jag... och har man en förlust på 242W då borde ju kablarna vara orsak till förlusten... och bli enormt varma :swoon:... kanske Lasse skulle prova med kraftigare kabel... jag har monterat in 35mm 3,5 meter för att slippa just problemet med varma kablar.... och då bör jag väl också få mindre förluster.... eller tänker inredningssnickaren fel..? :swoon:

Skal vi leke litt med tallene, 81A ved 12V blir 972 W. 50A ved 14,6V blir 730W, resten 242 W ble til varme i kabler, inverter og lader. Vi snakker da om et totalt effekttap på rundt 25%, litt høyere enn forventet.

En usikkerhet her ligger i hvilken spennĩng batteriene klarte å gi ved 81A belastning. Håper Lasse testet med sitt 1000 Ah åpne blysyre batteri (ja han har et slik monster), brukte han noe mindre så ville det fort bli godt under 12V.

Endrer vi regnestykket litt og bruker 11V inn til inverteren som ville være normalt med et 200Ah batteri så sitter v med et forbruk på 891W og et tap 161W som tilsvarer 18% - et meget respektabelt tap i et slikt oppsett.

Noe en må ta hensyn til når en skal lade lifepo eller andre lithium batterier er at de har meget liten indre motstand så kabelene blir noe spm lett begrenser hvor fort en kan lade. De aller fleste lithium batterier tåler å lades fra tomt til fullt på en time, det finnes de som kan lades på 15 minutter men for et stort batteri får en kjempeproblem med å bygge laderen og kable inn til batteriet.

Selv mitt moderate lifeypo4 batteri på 400 Ah vil aldri bli hurtigladet, kablingen begrenser til under 100A allerede ved 25% lading. Under denne grensen er det en kort tid en kan se noe over 100A og ladestrømmen synker fort ned mot 60A - dynamoen kan levere 180A.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen