• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Anders ... jag undrar om du använder en BMS.... jag läste Vetronics manual där står klart och tydligt att du skall ha en BMS inkopplad.... varför vet jag inte riktigt .... men så hittade jag denna sida...

How to charge Lithium Iron Phosphate lithium ion battery packs including packs with high current and High Capacity.

och vad jag förstår så hjälper BMS:en till att ladda batteriet fullt... kan det vara så om man har en BMS inkopplad så är det enklare att ladda batteriet fullt...


Nja, min 25Ah laddare stod och tuggade på i många timmar med spänning på runt 13,3-13,4v innan det började stiga. Sen steg det på ca 0,5 timmar till 15V så då stod jag och tittade på när decimalerna tuggade iväg och jag bröt vid 15V.

Anders
 

Bilagor

  • self-balance.jpg
    self-balance.jpg
    53,6 KB · Visningar: 2

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

God morgon alla HBk:are...

Jag har en undran till dem som har Lifepo4 batteri i sina bilar.... Kan ni ladda batteriet med bilgeneratorn till 100% eller 90% eller 80% eller vad det nu blir.... Jag är mycket tacksam om ni svarar...

Wovi & Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Enkelt svar, NEI. Uten hjelp klarer ikke bilgeneratoren å lade til 100%, helt enkelt av den grunn at generatoren lader til en fast spenning som ligger runt 90% merket for batteriet.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Anders ... jag undrar om du använder en BMS.... jag läste Vetronics manual där står klart och tydligt att du skall ha en BMS inkopplad.... varför vet jag inte riktigt .... men så hittade jag denna sida...

How to charge Lithium Iron Phosphate lithium ion battery packs including packs with high current and High Capacity.

och vad jag förstår så hjälper BMS:en till att ladda batteriet fullt... kan det vara så om man har en BMS inkopplad så är det enklare att ladda batteriet fullt...

BMS har inte så mycket med själva laddningen att göra i sig utan är mer ett övervakningssystem för att undvika de farliga över- och underladdningarna. Tack vare de spärrar jag lagt in via batteritankmätaren m.m. och att jag kör konservativt och pendlar mellan 95% och 20% utnyttjande behöver jag inte ett BMS.

Och Rusken, nej jag anser inte Cteks laddare passar bra och Ctek har själva bekräftat att deras laddare inte passar Lithium-batterier, tack vare deras (vanliga) laddkurvor.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag har precis beställt en sådan här laddare från batteri expressen
Köpte i veckan också en Votronic digital 350 från Tyskland som jag också väntar på.... sen hoppas jag det skall lösa sig....mitt största problem är ju att jag nästan aldrig är uppkopplad till 230v under 5 år ute så har det bara hänt ett par ggr.... jag är i alla fall tacksam för all information som jag får här på Hbk....och hoppas att jag inte behöver ångra att jag går över till lifepo4 batteri


https://batteriexpressen.nordicshop...eriladdare-lifepo4-146v/25a-2?category_id=200

Batteriladdare LiFePO4 14,6V/25A
Kapacitet (Ah): 60-300 Ah
Spänning (V): 13,8/14,6VDC V
LxBxH: 152 x 70 x 225 mm
Vikt: 2.1 kg
Artnr: LK1103
Batteriladdare LiFePO4 14,6V/25A
2 363 kr

Sen angående att använda ctek till lifepo4.... jag använde min MXs 10 ställde det i supply mode då ger den med rak ladd kurva 10A 13.6v.... jag ser sen att kör man i pb läge så laddar den med 14.4 och det är perfekt för dessa batterier... nackdelen är att man får sitta och bevaka så att det inte går rent åt h......:swoon:
 

Bilagor

  • 6397-3-lbc-04250dlk1103lifepo4bild.jpg
    6397-3-lbc-04250dlk1103lifepo4bild.jpg
    21,6 KB · Visningar: 542
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag har precis beställt en sådan här laddare från batteri expressen
Köpte i veckan också en Votronic digital 350 från Tyskland som jag också väntar på.... sen hoppas jag det skall lösa sig....mitt största problem är ju att jag nästan aldrig är uppkopplad till 230v under 5 år ute så har det bara hänt ett par ggr.... jag är i alla fall tacksam för all information som jag får här på Hbk....och hoppas att jag inte behöver ångra att jag går över till lifepo4 batteri


https://batteriexpressen.nordicshop...eriladdare-lifepo4-146v/25a-2?category_id=200

Batteriladdare LiFePO4 14,6V/25A
Kapacitet (Ah): 60-300 Ah
Spänning (V): 13,8/14,6VDC V
LxBxH: 152 x 70 x 225 mm
Vikt: 2.1 kg
Artnr: LK1103
Batteriladdare LiFePO4 14,6V/25A
2 363 kr

Sen angående att använda ctek till lifepo4.... jag använde min MXs 10 ställde det i supply mode då ger den med rak ladd kurva 10A 13.6v.... jag ser sen att kör man i pb läge så laddar den med 14.4 och det är perfekt för dessa batterier... nackdelen är att man får sitta och bevaka så att det inte går rent åt h......:swoon:

Varför inte köpa en stor laddare och sedan ett lite elverk?
Laddningstiden blir inte lång då...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Lasse.... nu är det så att jag tillhör de lyckliga :spinny:.... där tid är "obegränsad" :twitcy: ...jag köpte denna laddare mer för att se om det gör någon skillnad.... jag har ju 300w sol panel och en generator på 30A båda borde lätt ladda batteriet... och hjälper det inte med den nya laddaren så är jag 101% säker på att cellerna jag fått är dåliga :swoon:.... och då kan jag starta en process mot säljaren på pay pal...

Varför inte köpa en stor laddare och sedan ett lite elverk?
Laddningstiden blir inte lång då...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

:wall: Jaha! så blev det med den laddare.... Batteriexpressen har inte laddaren i lager ..... de säger att den kommer in på fredag, så nu är det bara att ta ett lugnt.....
Sen ang specifikationen på laddaren så gör den mig lite fundersam, man kan ju undra vad de menar med detta.... * Batterikablarna kan vara kvar under laddningen. :swoon:... så ladd kablarna behöver nödvändigtvis inte vara inkopplad :swoon:....
sen står det .... * 3-stegs laddning: Steg 1 1,5A(25%), Steg 2. 3A(50%), Steg 3. 6A(100%). Utjämningsladdning 14,6V +/-0,2V. :wideeyed:.... en 25A laddare med den data.... inte ens om jag adderar amperen så kommer man ju upp i 25A... :swoon:

Ibland tänker jag allt detta är säkert ett tecken från ovan.... men va fan han menar med tecknet fattar jag inte....
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

God morgon alla här på Hbk....

Nu medan jag sitter och väntar på mina laddare, så undrar jag ni som redan har installerat lofepo4 batteri, hur ni har gjort med laddningen från bilens generator, tänkte att laddningen skall ju helst stängas av när batteriet är fullt... har ni kopplat in ett relä eller strömbrytare....eller?...

Tusen tack på förhand för att du svarar..
Peter & Wovi
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Her har vi en sak som har endret seg gjennom årene. Den gang for nesten 50 år siden var det nesten ingen dynamo som ga mer enn 13,6V - byttet endel regulatorer for å komme opp i 13,8 eller like over 14V.

Selv senere har en god del biler blitt levert med regulatorer innstilt på juli ladning like over 14 V og en float helt nede på 13,5V. God strategi for lang levetid på vedlikeholdsfrie start batterier på varmere breddegrader, men ille vinterstid i Norden. Litt bedre varianter justerer opp spenningen når det er kaldt.

Flere bilprodusenter leverer forskjellige regulatorer avhengig av salgsland. Så det kan være nødvendig å måle både bulk og float spenningen ut fra dynamo. Bulk måler en med litt høyt turtall like etter start, float like før en stopper om toren etter en lengre kjøretur.

På nyere dynamoer sitter regulator på børste broen og en kan ofte finne med alternative spenninger. Det er nesten ikke annet enn totrinns regulatorer på markedet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det var ju därför jag undrade, för jag trodde att det fanns fler kopplings alternativ..... jag har i vart fall tänkt såhär :swoon: att jag kopplar den nya 230v (25A) lifepo4 laddaren till batteriet... och sen kopplar generatorns laddströmen till en inverter som driver laddaren.... jag tror att det finns många fördelar med detta, all teknik finns ju i laddaren så jag behöver inte tänka så mycket på överladdning mm... sen har jag hört att lifepo4 batterier trivs bäst med en och samma laddare.. så nu kan jag ladda både med 230v och från generatorn med en och samma laddare :yes:... min generator ger ju max 30A så 25A är ju inte mycket mer eller mindre...

För att få så bra förutsättningar som möjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen