• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tviler sterkt på at det lades med 10A. Men enkelte ladere går over i vedlikehold etter noen timer selv om det ikke er blitt fullt ladet. Vedlikehold er ikke mange A og spenningen er maks 13,7V.

Prøv å avbryt ladningen et par ganger i døgnet slik at laderen jobber maksimalt hele tiden. Optimal ladning er en fast spenning på 14V og så mange A som laderen kan gi. Selv grove kabler gir spenningsfall i en slik situasjon. Cellene tåler høyere spenning, men en resultatspenning på over 14,5 V reduserer litt på levetiden.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Enligt uppgift från Mastervolt är denna typ av batterier som säljs av dom, självreglerande dvs inbyggd laddstyrning, dessutom sas det att maxspänningen ligger på drygt 13,1v och att man kan ta ut 100% av kapaciteten med bibehållen spänning ( nästan hela vägen).

Om detta påstående stämmer, kanske det är helt normala värden du har.
Ska bli intressant o se hur mycket du får ur batterierna innan dom är tomma.

Lycka till

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Precis som Knut säger tror jag laddaren har för liten kapacitet och lägger av efter en tid. Har noterat samma med min dedicerade LifeYPO4 laddare på 25Ah. Den behöver hjälp av mina andra 2 laddare vid mycket energi som skall in, därefter kan den sköta slutladdningen själv men annars når den aldrig upp till 14-15 eller 16v eller vad jag vill ha, alternativt att batteriet är för fulladdat när jag slår på den för då går den direkt in på underhållsladdning även om jag vill ha upp spänningen mer. I det fallet måste jag ladda ur lite så att den kan starta på bulk-läge och då kör den på upp till 16V.

Lite märkliga tingestar dessa laddare.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nu har solen gått ner.... jag tog bort Ctek laddarna och startade motorn... men inte ens då ville batteriet ta emot mer.... Eftersom jag har två solregulatorer så tänkte jag använda den där jag kan ställa utspänningen, jag ställde in 14.6 Volt (men det är kanske för lite efter vad jag nu har läst ser att Anders kör upp till 16V) hur som helst så vid lunch tid var inkopplingen och kabeldragningen klar.... Jag ser nu på celllog att spänningen ökar och den totala spänningen lika så...och även min.... solpanelerna ger bara 7-8 Ah ?... (300W mono) och laddningen pågår till solen har helt försvunnit visserligen sjönk A tillsammans med solen... men jag har aldrig sett att solpanelerna har gett ström när solen stod så lågt som den gjorde i dag.... och det är ju ett bevis på att cellerna frågar efter mer spänning.... sen blev det 1 tim tur med Wovi.... och när vi kom tillbaka så hade spänningen sjunkit till samma som i morse :wall: .... trots att batteriet för stunden inte är inkopplad till förbrukning.
Jag gjorde några beräkningar... men vet inte om de stämmer....

Som jag ser det så kommer spänningen just nu inte över 13.20 V och varje cell har då en spänning på 3.30
Nya celler kan du ladda till 3.65 -3.70 och då blir den totala spänningen 14.60 Volt eller 14.80 volt
Man rekommendera att cellerna inte får sjunka under 3.0Volt och då blir spänningen i paketet 12 Volt…
Så med nya celler har ett ”arbetsområde” från 12.0 – 14.60 Volt = 2.60 Volt att förbruka
Mina celler har just nu ett arbetsområde från 12.0 – 13.20 Volt = 1.20 Volt att förbruka
Alltså mina celler har just nu under 50% kvar…. men mina gråa celler har nog ökat...
Här kommer ett enkelt diagram som jag "stulit" på EV-power....
 

Bilagor

  • tumblr_ngn1syKvM91qa2swjo1_500.jpg
    tumblr_ngn1syKvM91qa2swjo1_500.jpg
    19,1 KB · Visningar: 5
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nja, mina celler går också ner i 13,25v i vilospänning när batterierna är fulladdade. Börjar man sedan belasta dom sjunker spänningen till ca 12,6 och ligger där i evighet eller med andra ord tills jag börjar närma mig 20% kvar och börjar ladda. Testa och se hur många Ah du kan få ur dom.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Anders......

Tack för ditt svar..... är det ok om jag frågar dig....

Hur högt (V) kan du ladda dina Lifepo4 batterier....


I morgon skall jag koppla in dem på systemet, då skall jag testa med konvertern och ta ut ca 100A .... då kan jag se om där finns kraft i batteriet...

Kopplade i dag in generatorn för att än en gång prova.... direkt laddas 17A..... men efter ca 10 min så sjönk A till ca 6.... spänningen är då 13.3.... är nu detta vad som är normalt för ett Lifepo4 batteri ? När jag har läst om Teknik Lasse och Knut så får jag intrycket att vilo spänningen är ca 14V....
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nominel hvilespenning på 4 celler 12,8V, men helt teoretisk kan en lade til 16V. For mine celler og solpanel var det ikke ofte jeg kunne måle under 13V med en regulator som vedlikeholds ladet med 13,8V fra 250W paneler. Ett unntak var første høsten hvor vi hadde et par uker regn og så masse på tv og videoer.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Kanske det är laddarna som är problemet ?

" A LiFePO4 battery can be safely overcharged to 4.2 volts per cell, but higher voltages will start to break down the organic electrolytes. Nevertheless, it is common to charge a 12 volt a 4-cell series pack with a lead acid battery charger. The maximum voltage of these chargers, whether AC powered, or using a car's alternator, is 14.4 volts. This works fine, but lead acid chargers will lower their voltage to 13.8 volts for the float charge, and so will usually terminate before the LiFe pack is at 100%. For this reason a special LiFe charger is required to reliably get to 100% capacity. "

How to charge Lithium Iron Phosphate lithium ion battery packs including packs with high current and High Capacity.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Et problem som jeg just kom til å tenke på er at LiFe batterier har ekstrem liten indre motstand. Sammen med en seriemotstand i form av kablingen får en fort et større spenningsfall over batteriet en det jeg tidligere har regnet med. Om en regner litt på enklere tall ser en problemet. Sett at en legger en spenning på 14 V over en kabel på 12 ohm og et batteri på 2 ohm så går det en strøm på 1 A og batteriet ser 2 V ikke 14. Mine LiFe celler har en indre motstand på rundt 0,4 milliohm dvs 1,6 milliohm for héle pakken og en 4 kvadrat kabel på 4 m har en motstand på om lag 0,034 ohm.

Når ladestrømmen går opp må en regne spenningsfallet over kabelen, så vil en ved 20A få et spenningsfall på nesten 0,7V i kabelen. Ved 100 A blir det 3,4V.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Anders......

Tack för ditt svar..... är det ok om jag frågar dig....

Hur högt (V) kan du ladda dina Lifepo4 batterier....


I morgon skall jag koppla in dem på systemet, då skall jag testa med konvertern och ta ut ca 100A .... då kan jag se om där finns kraft i batteriet...

Kopplade i dag in generatorn för att än en gång prova.... direkt laddas 17A..... men efter ca 10 min så sjönk A till ca 6.... spänningen är då 13.3.... är nu detta vad som är normalt för ett Lifepo4 batteri ? När jag har läst om Teknik Lasse och Knut så får jag intrycket att vilo spänningen är ca 14V....

Min speciella Life-laddar kan ladda upp till 16v men jag använder bara detta när jag balanserar cellerna 1 ggr per år. I övrigt har jag ju valt att köra en konservativ linje och bryta laddningen vid 14V och 95% fyllnadsgrad vilket styrs av Victron Batteritankmätaren. I praktiken blir det oftast så att Victron bryter vidd 95% innan spänningen når gränsvärdet, men helt OK. Batterierna behöver inte fulladdas utan man kan pendla mellan 95% och 20% eller motsvarande konservativa spänningar och slipper så dyra BMS-system och får fler cykler.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

15min test belastning ca 88A (ett 1000w element)

Före start av test har batteriet dessa värden
Spänning 13.24
Cell
1 3.31v
2 3.31v
3 3.31v
4 3.30v


9 min efter start av test 1
Spänning 12.53V
Cell
1, 3.16V
2, 3.14V
3, 3.12V
4, 3.10V

Efter 15 min
Spänning 12.52V
Cell
1 3.15v
2 3.14v
3 3.12.v
4 3.09 v

15 min vila

Test 2 med samma belastning och 15min

Innan start av test
Spänning 13.10v
Cell
1 3.27v
2 3.27v
3 3.28v
4 3.27v

Direkt efter start av test 2
Spänning 12.59v
Cell
1 3.17v
2 3.15v
3 3.14v
4 3.11v

Efter 15 min
Spänning 12.45v
Cell
1 3.14v
2 3.12v
3 3.10v
4 3.07v

Sen blev det en runda med Wovi så batteriet fick nästan 1.5 tim vila…

Test 3 samma belastning och 15 min
Före start av test
Spänning 13.09v
Cell
1 3.27v
2 3.27v
3 3.27v
4 3.26v
Direkt efter start
Spänning 12.54v
Cell
1 3.16v
2 3.13v
3 3.13v
4 3.10v

Efter 15 min
Spänning 12.30v
Cell
1 3.11v
2 3.07v
3 3.07v
4 3.04v

15 min vila

Start test 4
Spänning 13.02v
Cell
1 3.25v
2 3.26v
3 3.26v
4 3.25v

Direkt efter start
Spänning 12.43v
Cell
1 3.13v
2 3.10v
3 3.10v
4 3.08v

Efter 15 min
Spänning 12.20v
Cell
1 3.08v
2 3.05v
3 3.05v
4 3.01 v
Eftersom en cell nu är nästan på 3.0v så vågar jag inte testa mer…
Jag kollar sen laddning med generatorn
Direkt vid start laddar 30A (tydligen max på min generator)
Innan jag han plocka fram kameran så hade laddningen sjunkit till 26.9A och 10 min senare så sjunkit ytterligare till 18.8A….

Som jag ser det så tog jag ut ca 90A ur batteriet under totalt 1 tim…
Batteriet är totalt på 200Ah…. Så där bör vara en massa Ah kvar…. Men vågar jag gå under 3v/cell ? eller har jag tagit ut max på ett 200Ah lifepo4 batteri.. eller fick jag ett dåligt (använt batteri) ?.... Sen vill jag tacka den lilla celllog 8M för utan den hade jag varit helt borta… så nu har jag beställt en 8S som jag kan koppla till datorn… och 8M:en skall jag koppla in på solpanelerna… jag skall kommentera er andra men just nu har jag en dålig uppkopplin och är tacksam om jag får iväg detta....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nu skall ju dessa batterier klara av ganska stora strömmar men jag själv har aldrig testat med så stora laster. Hur kopplar du in ett sådant element??

Men ett 200Ah batteri skall du ju kunna få ut 160 Ah ur innan gränser börjar nås.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Skall försöka få iväg detta…. Innan tavernan kopplar ner…. Jo Knut skriver om motståndet i kabel… jag har kollat detta och så att vid laddning på 5A så förlorade jag 0.05v så om vi har 50A så måste det väl bli 10ggr mer …. Alltså 0.5v som går förlorad i min kabel vid 50A….Vet inte om det har någon betydelse i laddningen för den kommer nog aldrig att bli mer än 15A från mina sol paneler… generatorn laddar visserligen med 30A men den kommer aldrig att kunna full ladda då den ger ju max 13.8 v (tror jag)….

Sen Anders om jag startar min inverter så kan jag ju köra 230v grejer via batteriet….(det viste du säkert men tänkte nog inte då)… Sen har jag fast A-meter så att jag ser hela tiden förbrukning av batteriet så det är lätt att läsa av…. Sen har jag nu beställt en Victron digital 350… mest för att testa för jag tror att den billiga sol regulatorn som har ställbar laddström fungera perfekt….

Jag får just nu hoppas att jag har gjort någon miss i min mätningar så att det inte ör fel på batteriet, och jag kan säga att just nu så märker jag att där finns mer kraft än i min AGM batterier….men så är det väl alltid … när saker fungerar dåligt så även om man får en halvbra sak så känns det genast bättre….
Sen önskar jag er alla en trevlig helg...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Detta hittade jag om just mitt batteri....på länk... och där kan du Jonny leta efter en storlek som passar dig....

EV-Power | SP-LFP200AHA - Lithium Cell LiFePO4 (3.2V/200Ah)

NOTE! All goods we supply is new direct from the manufacturer.
The batteries are charged conservation.
To be able to use it must first be charged with a low current.
The first charge should not exceed 0.3 C - eg for 200Ah cell is 66A.


Som jag ser det så har jag ju inte överskridit gränserna för hög A vid laddning... :D
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Skall försöka få iväg detta…. Innan tavernan kopplar ner…. Jo Knut skriver om motståndet i kabel… jag har kollat detta och så att vid laddning på 5A så förlorade jag 0.05v så om vi har 50A så måste det väl bli 10ggr mer …. Alltså 0.5v som går förlorad i min kabel vid 50A….Vet inte om det har någon betydelse i laddningen för den kommer nog aldrig att bli mer än 15A från mina sol paneler… generatorn laddar visserligen med 30A men den kommer aldrig att kunna full ladda då den ger ju max 13.8 v (tror jag)….

Sen Anders om jag startar min inverter så kan jag ju köra 230v grejer via batteriet….(det viste du säkert men tänkte nog inte då)… Sen har jag fast A-meter så att jag ser hela tiden förbrukning av batteriet så det är lätt att läsa av…. Sen har jag nu beställt en Victron digital 350… mest för att testa för jag tror att den billiga sol regulatorn som har ställbar laddström fungera perfekt….

Jag får just nu hoppas att jag har gjort någon miss i min mätningar så att det inte ör fel på batteriet, och jag kan säga att just nu så märker jag att där finns mer kraft än i min AGM batterier….men så är det väl alltid … när saker fungerar dåligt så även om man får en halvbra sak så känns det genast bättre….
Sen önskar jag er alla en trevlig helg...

Jo, gissade att du körde via inverter men vill bara vara säker på att du belastade så mycket. Som jag sade innan verkar ditt batteri lite konstigt. Jag har legat hela vintern och pendlat mellan 95% och som lägst 30% kvar och då kunnat ta ut de Ah-mängder som skall vara rimliga. Och normalt laddat upp mot 13,5-14V innan 95% gränsen avbrutit laddningen och när jag nu i höstas ville balansera kunde jag utan problem nå 15V men det tog en hel del tid även med min 25Ah/16V laddare även om spänningen steg snabbt på slutet, som det ju skall. Även om batterierna vara ganska laddade sög dom i sig laddning i många timmar.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Ja noe av "problemet" med disse batteriene er den flate ladekurven, det er svært liten forskjell i spenningen på 30 og 80 % fullt batteri. Under litt last leser en 12,8 V i en evighet om en ikke har flere decimaler. Med høy last en noe lavere spenning, under ladning er høyere. Husk å ikke måle over samme kabel som last og ladning går i, det gir feil måleverdier.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

I dag har det varit sol och jag har låtit batterierna laddas... men även denna gång kommer cellerna inte upp i mer än 3.3v ....att komma upp till 3.6 är ju bara +0.3v mer... och vad jag har förstått så är "arbetes" volten på en cell bara ca 0.6 volt... så de måste ju ha en väldig rak urladdnings kurva.... och om det nu är bara 0.6v skillnad mellan full och tomt batteri .... så ser det just nu ut till att jag bara har 1/2 "tank" trots att jag ökat ladd spänningen till 15.5v.... Eller tänker jag fel ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.029
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Ja noe av "problemet" med disse batteriene er den flate ladekurven, det er svært liten forskjell i spenningen på 30 og 80 % fullt batteri. Under litt last leser en 12,8 V i en evighet om en ikke har flere decimaler. Med høy last en noe lavere spenning, under ladning er høyere. Husk å ikke måle over samme kabel som last og ladning går i, det gir feil måleverdier.

Tack för din inf Knut.... en LCD mätare mäter med egen kabel från EBL:en och celllog har en egen kabel direkt på batteriet sen har solregulatorn sin mätning i regulatorn .... och de olika värden rör sig inom 0.02v i olika visad värde.... så här är ju inte mycket felvisning... hoppas jag...
Mina lcd-mötare har denna visning 00.00 så jag tot att jag har bra koll...

Önskar alla här på Hb en trevlig fredags kväll...
Wovi & Peter


Shit det är ju lördag....:swoon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

I dag har det varit sol och jag har låtit batterierna laddas... men även denna gång kommer cellerna inte upp i mer än 3.3v ....att komma upp till 3.6 är ju bara +0.3v mer... och vad jag har förstått så är "arbetes" volten på en cell bara ca 0.6 volt... så de måste ju ha en väldig rak urladdnings kurva.... och om det nu är bara 0.6v skillnad mellan full och tomt batteri .... så ser det just nu ut till att jag bara har 1/2 "tank" trots att jag ökat ladd spänningen till 15.5v.... Eller tänker jag fel ?

Nja, min 25Ah laddare stod och tuggade på i många timmar med spänning på runt 13,3-13,4v innan det började stiga. Sen steg det på ca 0,5 timmar till 15V så då stod jag och tittade på när decimalerna tuggade iväg och jag bröt vid 15V.

Anders
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen