Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning
Elförsörjning Hur gör man för att få strömmen att räcka till och frågor runt detta

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
Conny & Ingmaris avatar
 
Inlägg: 241
Hemvist: Mönsterås
Ålder: 68
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-09-27, 21:58

problemet med solpanelsregulatorer är att de inte fungerar om spänningen in inte är upp emot 20 Volt. En MPPT regulator fungerar bäst om spänningen är mycket högre än batterispänningen. Detta gäller ju inte om bilens generator som är knuten till startbatteriet och dess spänning. Dessutom visar det sig att regleringen ibland ligger på minuspolen, och blir satt ur spel om man kopplar den till gemensam minus som i husbilen....
Suck varför finns det inga enkla lösningar ?

Conny J
   
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 947
Hemvist: Malmö
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-09-29, 13:52

Nu har jag avbeställt mina lifepo4.... och det var inga problem firman betalar allt tillbaka.... Och avbeställningen beror på att en firma i UK. Indra - Custom Electric Vehicle Specialists ..De erbjöd mig mycket förmånligt 4 celler på 200Ah inkl. kopplingsmaterialet och frakt för nästan samma pris.... vilket innebär att jag får 40Ah mer ... Frakten för 4st 200Ah celler kostar till Creta 40.-£ det är nästan 8 ggr billigare än jag hade köpt av EV-power i Tjeckien.... Sen funderar jag på om jag skall köpa en ElectroDacus 100A eller Dual Duo MPPT Solar Regulator Charge Controller LCD Remote Meter LiFePo4 Lithium | eBay
Nu är situationen ganska akut.... mina två bosch AGM batteri på á 110 Ah och 3 år gamla verkar nu helt slut.... i går fick jag låna 230v av hamnen för de gick inte ens att ladda från generatorn på bilen.... De är nog de sämsta batterier jag någonsin köpt.... så jag hoppas de klarar sig till jag får lifepo4 installerat....

Varma hälsningar
Wovi & Peter från Creta....
   
Följande Tackar muskatten för detta inlägg:
paffw (2015-09-29)
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 947
Hemvist: Malmö
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-09-30, 16:31

Hej igen .... efter att har frågat Votronic om man behöver en BMS utöver deras laddare så har jag nu beslutat att köpa SBMS från USA ElectroDacus .... och den kan jag belasta med 100A medan Votronic klara max 40A och när jag också måste köpa en BMS till Vortronic så blir den nästan dubbel så dyr som SBMS:en.... Tyvärr är SBMS:en försenad och de räknar inte med att komma igång med försäljningen förrän i slutet av november... men jag har ju en extra solregulator där jag kan ställa in, in-ut spänning så den får duga till SBMS:en kommer med jultomten....

Wovi & Peter önskar er alla här på Hbk en god jul...

Senast redigerad av muskatten den 2015-09-30 klockan 18:21.
   
Följande 2 användare säger Tack till muskatten för detta inlägg:
Amstel (2015-09-30), Maja (2015-09-30)
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
JAndersBs avatar
 
Inlägg: 811
Hemvist: Portugal
Ålder: 56
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-09-30, 17:21

Efter en full vintersäsongs bruk och sedan "avställd bil" sedan april separerade jag mina 3st 95AH Winstons 12v-pack för att balansera dom. Alla hade exakt samma vilospänning sedan senaste laddning i april/maj, 12,70 V, så mitt upplägg utan BMS men i stället med säkerhetsmarginaler verkar fungera utmärk.

Förstås kan man ju inte övervaka individuella celler med dessa 12V-pack men det är ju en del av upplägget med dessa och de skall ju vara initialtbalanserade internt från fabrik.

Anders
   
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 947
Hemvist: Malmö
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-09-30, 18:16

Hej Anders.... Jag tror helt på vad du skriver... jag har läst både Amerikanska forum och svensk båtforum där de inte använder någon BMS..... men jag vågar inte "köra" batteriet utan BMS då jag ibland tar ut många A ibland över 100A .... och då är jag rädd för att döda batteriet.... och tyvärr så kan jag ju inte koppla så stora mängder A genom regulatorn som skulle skydda batteriet.... och ej heller via EBL:en.... så då ser jag just nu inget annat alternativ än att använda en BMS som skydd för batteriet....

Tillägg... visserligen hade jag kunnat koppla in ett relä som hade stängt ner den kraftiga förbrukningen.... men just nu tar jag den enklaste vägen...

Senast redigerad av muskatten den 2015-09-30 klockan 18:23.
   
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 947
Hemvist: Malmö
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-10-05, 11:16

Medan jag väntar på mina lifepo4 batterier som inte är ballancerad så fick jag denna länk att läsa från min leverantör... Bottom Balancing - DIY Electric Car Forums
   
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
JAndersBs avatar
 
Inlägg: 811
Hemvist: Portugal
Ålder: 56
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-10-06, 00:03

Ja, man kan läsa ihjäl sig även om detta ämne på nätet :-). Men generellt verkar ett försiktigt nyttjande av banken, utan BSM, föredras av många.

Anders
   
Följande Tackar JAndersB för detta inlägg:
muskatten (2015-10-06)
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Web
 
Knuts avatar
 
Inlägg: 13 946
Hemvist: Australien
Ålder: 68
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-10-06, 13:24

I praksis anbefaler han å ikke lade til mer enn float for et agm batteri, dvs knapt 14V. Andre velger å balansere alle cellene til 3,6V før de seriekobles og deretter bruke en fast cutoff oppover for 4 i serie på mellom 14 og 14,4 volt. I begge løsnngene uten bms bør en kontrollmåle cellene en gang i blandt, i husbil burde en gang i året holde. Det en da kontrollerer er at de holder lik spenning.

Standard cutoff på 10,5 til 11V burde ikke ta ut for mye av pakken, og en blylader med topp på like pver 14V skulle sørge for lang levetid på pakken.


Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

   
Följande Tackar Knut för detta inlägg:
muskatten (2015-10-06)
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 947
Hemvist: Malmö
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-10-06, 15:05

Som jag har uppfattat det så spelar det ingen roll vad spänningen är i cellerna när de kopplas ihop... bara alla celler har samma spänning på o.o1 exakthet så är de ju i balans....eller har jag helt missuppfattat det ?
   
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
JAndersBs avatar
 
Inlägg: 811
Hemvist: Portugal
Ålder: 56
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-10-06, 15:35

?? Du säger att det inte spelar roll vilken spänningen är och sedan att den skall vara på 0,01 exakt ?? Vad menar du?
   
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 947
Hemvist: Malmö
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-10-06, 15:42

Jo om alla celler håller 3.65v eller 3.51v.... eller 3.20v...eller vilken spänning de nu har bara den är exakt lika på 0.01v ... när man kopplar ihop dem har väl ingen betydelse... eller ?
   
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Web
 
Knuts avatar
 
Inlägg: 13 946
Hemvist: Australien
Ålder: 68
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-10-06, 23:45

Ja det er hva mange av de som driver med konvertering av biler til eldrift foretrekker. Enkelte av disse klarte å drepe en batteribank ved hjelp av bms. Bms funker brukbart så lenge en hele tiden topper opp banken, men den stadige skjevbelastningen av celler for å finjustere spennng under forbruk kan slå galt ut. Derfor balanser cellene først, enklest om en kobler de i parallell og lader til eksempelvis 3,6V. Men om alle cellene er ladet på forhånd så vil en parallellkobling i noen timer balansere de uten ekstern ladning.


Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

   
Följande Tackar Knut för detta inlägg:
muskatten (2015-10-07)
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
JAndersBs avatar
 
Inlägg: 811
Hemvist: Portugal
Ålder: 56
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-10-07, 10:45

Citat:
Ursprungligen postat av muskatten Visa inlägg
Jo om alla celler håller 3.65v eller 3.51v.... eller 3.20v...eller vilken spänning de nu har bara den är exakt lika på 0.01v ... när man kopplar ihop dem har väl ingen betydelse... eller ?
Aah nu är jag med. Tänkte slarvigt - ja, jag anser att man kan koppla ihop oavsett läge så länge som de är lika. Som Knut också skrev jämnar sedan en parallellkoppling ut små skillnader. Dock är det ju många som anser att man helst bör balansera till 0% SOC eller 100% SOC.

Själv årsbalanserade jag mina 3 st 90Ah Winston block igår till samma ca 15V (även om tillverkaren säger 16V). Lite svårt att bryta laddningen vid exakt samma volt utan avancerad laddare - man får ju stå och titta på mätarna.

Då tog dom fortfarande emot 20A laddning. Vid viloläge hade dom 13,40-13,44V respektive. Kopplade ihop dom parallellt och laddade dom med 14,6V bulk och 13,8V float (AGM inställning) till 100% SOC. Särade dom och lät dom stå över natten. Nu i morse hade alla 3 exakt samma spänning 13,6V. Dags för en ny säsong med bra kräm :-)

Anders
   
Följande Tackar JAndersB för detta inlägg:
muskatten (2015-10-07)
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 947
Hemvist: Malmö
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-10-07, 21:51

God kväll.... Tja.. att handla via Ebay kan ibland orsaka "problem"... Mina lifepo4 batterier verkar inte komma i tid..... jag fick detta mail av säljaren....

It was sent with Parcelforce who are one of the main shippers in the UK and have a good reputation.
We have just been told that the package has been rejected by Greek customs and returned to the UK as they were unable to X-Ray the package - we've not seen this in any other EU country and we do a lot of sales. A letter should be received explaining this so hopefully we can work out where the package is and how to get it to you.

Apologies for the delays. I'll update you as soon as we hear anything.

Det verkar som att de har skickat paketet till Röntgen..... jag trodde att det var fri handel inom Eu... för de sa så när vi skulle rösta.... eller så håller jag på att bli blåst ....
   
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 947
Hemvist: Malmö
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-10-09, 11:10

Så nu har jag fått reda på lite mer... mina lifepo4 celler blev skickad med flyg till Grekland, men där skulle tullen röntga paketet och det gick vist dåligt, då skickats de tillbaka till U.K till säljaren och han fick dem i går.... men som jag ser det nu så var det nog meningen att det skulle vara så.... för när jag hade förstått att det inte är så enkel att balansera cellerna utan laddare...så grep "han där upp" in och hjälpe mig.... Och nu då säljaren har fått tillbaka cellerna så lovade han att botten balansera dem före leverans.... tänk vad livet ibland är enkelt.... och tänk så komplicerad jag ville göra det.... Så tusen tack för din hjälp..

Kram Wovi & Peter
   
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 947
Hemvist: Malmö
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-11-08, 17:55

Äntligen har jag på mina Lifepo4 batterier.... det första jag kollade var spänningen och alla celler höll exakt 2.73v... så balanseringen har varit perfekt... cellerna är botten balanserade i fall någon undrar.... i veckan skall jag montera in dem, sen hoppas jag att jag kan börja använda batteriet... ett problem just nu är att båda mina Ctek laddare inte är lämpliga för lifepo4.... men jag ser att MXS 10 laddaren har ett Supply läge som ger konstant 14.4 V så jag undrar om jag inte kan använda mig av denna så länge till att ladda batteriet... enklaste hade ju varit att kört vidare men just nu kommer jag att stå stilla i vart fall en vecka till... om solen är framme skall jag prova en annan solregulator som jag har liggande den kan jag ställa max ladd spänning på det är en MPPT och PWM laddare.....
Kylan har börjat kännas här nere och som det ser ut just nu så blir det nog en vinter till på Kreta, Jag hade annars tänkt åka till Turkiet via Rhodos.. att ta sig till Rhodos nu under vintern är inga problem från Kreta, det går en färja varje söndag kl 14.00 till Rhodos... turen tar 10 tim... för en 7M husbil kostar det straks över 200.-€ över 7M blir det över 300.-€ enkel väg allt enligt Sitia Holidays travel agency.... så längt allt väl.... men att ta sig från Rhodos till Turkiet blir lite knepigare... det finns ingen direkt linje som tar fordon nu under vintern... så ett alternativ är att från Rhodos till Kos..... sen vidare till Bodrum.... och något pris ville de inte ge mig.... åk till Rhodos så ordnar du det där säger grekerna.... vist sen kan de skinna mig om jag vill från Rhodos.... nä just nu ser det ut som att det blir en vinter till på Kreta...
Ha en bra kväll Wovi & Peter
Bifogade bilder
Filtyp: jpg P1030800.JPG (525,9 KB, 8 visningar)
Filtyp: jpg P1030801.JPG (460,5 KB, 9 visningar)

Senast redigerad av muskatten den 2015-11-09 klockan 10:00.
   
Följande 13 användare säger Tack till muskatten för detta inlägg:
Anne & Klas (2015-11-09), Arne HBK 13 (2015-11-08), Göte J (2015-11-08), Henricon (2015-11-09), husbilar (2015-11-22), Maja (2015-11-08), Marpetbo (2015-11-08), paffw (2015-11-10), pelbo (2015-11-08), peter nilsson (2015-11-08), SirMcLain (2015-11-08), Sjöberg (2015-11-08), Wberger (2015-11-09)
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 2 496
Hemvist: Lund
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-11-09, 08:58

Vad är BSM? Batterier kan man läsa hur mycket som helst om alltid olika tyckande. Läste om AGM att dessa mest var för stillastående anläggningar och inte tålde skakningar som i en husbil! Kan detta förklara den korta livslängden?
   
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 947
Hemvist: Malmö
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-11-09, 19:05

Så nu har jag hittat en perfekt plats till Batteriet... under ena soffan där är det ett döutrymme som jag inte kan ha till mycket.... men se batterierna fick precis plats.... så jag skruvade ihop allt och kopplade in den lilla celllog 8M och vips så fick jag en hel massa information... om batteriet.... och det har tagit mig många tim att lära mig celllogen.... jag har verklige tryckt på nästan alla knappar....och har haft ett helvete att återställa allt på celllogen....ett tag när jag var säkert på att allt var rätt inprogrammerad så slutade inte celllogen att larma... jag kollade och kollade...och till slut drog jag ut kontakten och väntade några sek. innan jag satte den tillbaka, och se då fungerade den som jag ville... sen kopplade jag in Ctek:en som ge 10A och så börja alla celler laddas.... men det tar tid nu har det varit igång minst 7 tim och det är kvar en hel del att ladda.... så i morgon kommer jag kanske att koppla in batteriet i systemet och prova och se om en av solregulatorn som jag har trivs med batteriet....
Önskar er alla upp i norr en varm och skön kväll... från Wovi & Peter på kyliga Kreta...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg P1030802.JPG (433,6 KB, 10 visningar)
Filtyp: jpg P1030804.JPG (463,5 KB, 18 visningar)
   
Följande 12 användare säger Tack till muskatten för detta inlägg:
Anne & Klas (2015-11-09), Arne HBK 13 (2015-11-09), Emppu (2015-11-09), Esbjörn (2015-11-09), Göte J (2015-11-09), Henricon (2015-11-10), husbilar (2015-11-22), Knut (2015-11-09), Maja (2015-11-09), paffw (2015-11-10), pelbo (2015-11-10), peter nilsson (2015-11-09)
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Web
 
Knuts avatar
 
Inlägg: 13 946
Hemvist: Australien
Ålder: 68
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-11-09, 22:35

Cell loggen ser ut som en nyttig pryl. En pen og god installasjon av batteriet.


Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

   
Följande Tackar Knut för detta inlägg:
muskatten (2015-11-10)
Sv: LiFeYPO4 eller annat
Gammal
HBK Medlem
 
muskattens avatar
 
Inlägg: 947
Hemvist: Malmö
Sv: LiFeYPO4 eller annat - 2015-11-10, 06:41

Oj..ojoj... det blev inte mycket sömn i natt..... först tackar jag dig Knut, som berömmer min installation, jag kan säga att det var inte mycket jobb att få ditt cellerna.... men men ... nu har jag försökt ladda batteriet, och tydligen har någon lurat min i denna affär.... efter mer än 20 tim laddning med 10A så kommer hela paketet inte upp i mer än 13.25V och cellerna ligger på ca 3.3 V... Jag misstänker att firman nu har skickat använda celler till mig .... eller vad tror ni..?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg P1030806.JPG (146,5 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg P1030807.JPG (161,8 KB, 0 visningar)
   
Stängt ämne

  Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning


Ämnesverktyg
Visningsalternativ


Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
6 bältade platser Dethleffs 7870 eller bürstner 747 eller något annat?? Jakobsson Husbilsköp o Import 15 2014-09-09 09:37
Vart skall man åka Bretange vs Costa Brava eller kanske annat mål. Bestliner Under Markisen 5 2014-06-18 11:59
Har du klagomål på bilen eller annat ?? Hundvakten Under Markisen 0 2008-07-29 23:13
FON eller annat alternativ. Fincan Internet o Dator 2 2008-01-31 11:23
Elproblem o.div annat! Crystal Elförsörjning 27 2007-11-12 09:51


Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS