• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: LIFEPO4

Priset bör nog komma ner en hel del innan LifePo4 blir mer allmänna. Jag kollade upp priset för dessa och att ersätta batteribanken med dem skulle medföra ett 7-dubbelt pris gentemot vanliga batterier.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Man kan således utnyttja 85% av kapaciteten i ett LeFeYpo4. Ett agm-batteri kan utnyttjas till 60%. Skillnaden är således inte så stor som man kan tro.
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det finns några mycket viktiga egenskaper för LiFePO4som skiljer sig mot AGM.
1. Vikten är betydligt lägre
2. Volymen är betydligt mindre
3. Antal cykler är flera tusen
4 I stort sett 100% av laddströmmen lagras i batteriet --> snabb laddning

Sen kan man diskutera hur försiktig man ska vara när man laddar och använder den lagrade energin. Man kan mycket väl ladda till 98% och använda ner till 5% och lägre, om man har järnpejl på varje enskild cells spänning, det hela handlar om hur mycket man vill slita på cellerna. Det valet får man göra själv. Troligtvis är det bästa att utnytja batteriet (LiFePO4) maximalt för att använda investeringen, det jag menar är att det är bättre ekonomi att ha hyffsad storlek än att skaffa batterier som man aldrig använder fullt ut.

Mina 100Ah celler ger faktiskt mer än vad leverantören säger, jag får faktiskt ur ca 115 Ah, men i praktiken kommer jag att plocka ur ca 105 Ah. Så det betyder ju att jag får ur mer än 100%. Det är en massa kombinationseffekter som har att göra med hur stor strömmen är som tas från batteriet.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag har gjort några data loggar över vad som händer vid olika tillfällen med ett lifepo4 (200Ah)(detta innebär inte att alla får samma värden som jag får)

Ni som bara har en volt mätare att titta på när ni kollar ert lifepo4 batteri kan bara se vad som händer i den blå kurvan...om ni inte ständigt kollar med ett mätinstrument varje cell...

På diagramet där cellerna är nästan helt uttömda ser vi nu lätt hur oballansen i cellerna kommer...oballansen uppstår oftast när cellerna är nästan tomma eller fulla, exakt när kan ju vara svårt att säga då varje "packet" har sina egenskaper.. och detta ser ni inte om ni bara har en voltmätare att kontrollera värden...

Diagram En solig "normal" dag kan se ut såhär... solen laddar och efter ca 7 tim så får cellerna vila tills jag startar datorn... och denna vinter här har varit riktigt kall så ni ser också när boilern startar för att värma mig under kvällen och natten...

I diagramet laddning från botten (se tidigare diagram där cellerna är nära helt tomma) ser vi när jag laddar med 230v/25A laddaren

Och i sista diagramet ser ni hur en cell rusar i väg... och ni som bara har en voltmätare (ser bara den blåa linjen) kommer aldrig att se detta som ett orosmoment när inte ens volten är mer än 14,347 för hela packetet..

Jag vill inte säga att ni som har lifepo4 har problem med era "anläggningar" men en sak är säker att det kommer att var mycket svårt att tidigt upptäcka ett problem i cellerna om man bara har tillit till en voltmätare och inte sitter och bevakar cellerna varje sekund/minut/time/dag...och inte för datalogg över händelserna i cellerna....

Så nu skall jag gå och lägga mig Wovi sover sen flera timmar ... kallenickta... :spinny:



 

Bilagor

  • Här kan du se vad som händer när du laddar ur cellerna totalt.jpg
    Här kan du se vad som händer när du laddar ur cellerna totalt.jpg
    28,8 KB · Visningar: 29
  • solen laddar och datorn - värmen startar.jpg
    solen laddar och datorn - värmen startar.jpg
    29,2 KB · Visningar: 14
  • ´Laddning från botten.jpg
    ´Laddning från botten.jpg
    27 KB · Visningar: 7
  • 1 cell rusar iväg.jpg
    1 cell rusar iväg.jpg
    27,4 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Man kan således utnyttja 85% av kapaciteten i ett LeFeYpo4. Ett agm-batteri kan utnyttjas till 60%. Skillnaden är således inte så stor som man kan tro.

Efter att ha haft Li-batterier i förra bilen (3x90) och nu tillfälligt fått nöja mig med 2x140 Gel i nuvarande kan jag bara säga att Gel eller Agm blir det aldrig igen. LI-batterier skall in igen så snabbt som jag bara hinner.

Full spänning hela tiden och snabb uppladdning, både med generator och elverk räcker som skäl nog. Lägg till lägre livscykelpris, lägre vikt och ingen självurladdning och inget behov av toppladdning nu och då och valet blir självklart.

Lika självklart att inte betala de rövarpriser som många försöker få ut.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LIFEPO4

Priset bör nog komma ner en hel del innan LifePo4 blir mer allmänna. Jag kollade upp priset för dessa och att ersätta batteribanken med dem skulle medföra ett 7-dubbelt pris gentemot vanliga batterier.

Lithiumbatterier finns i många prisklasser. Att vissa försöker utnyttja nyhetens behag behöver man inte gå på.

Batteriernas överlägsna antal cykler gör att man ändå kan räkna hem de flesta installationer och köper man smart blir de mycket billigare än övriga sett över sin livscykel. Detta utan att väga in mindre slitage och energikostnad för uppladdning.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag har gjort några data loggar över vad som händer vid olika tillfällen med ett lifepo4 (200Ah)(detta innebär inte att alla får samma värden som jag får)

Ni som bara har en volt mätare att titta på när ni kollar ert lifepo4 batteri kan bara se vad som händer i den blå kurvan...om ni inte ständigt kollar med ett mätinstrument varje cell...

På diagramet där cellerna är nästan helt uttömda ser vi nu lätt hur oballansen i cellerna kommer...oballansen uppstår oftast när cellerna är nästan tomma eller fulla, exakt när kan ju vara svårt att säga då varje "packet" har sina egenskaper.. och detta ser ni inte om ni bara har en voltmätare att kontrollera värden...

Diagram En solig "normal" dag kan se ut såhär... solen laddar och efter ca 7 tim så får cellerna vila tills jag startar datorn... och denna vinter här har varit riktigt kall så ni ser också när boilern startar för att värma mig under kvällen och natten...

I diagramet laddning från botten (se tidigare diagram där cellerna är nära helt tomma) ser vi när jag laddar med 230v/25A laddaren

Och i sista diagramet ser ni hur en cell rusar i väg... och ni som bara har en voltmätare (ser bara den blåa linjen) kommer aldrig att se detta som ett orosmoment när inte ens volten är mer än 14,347 för hela packetet..

Jag vill inte säga att ni som har lifepo4 har problem med era "anläggningar" men en sak är säker att det kommer att var mycket svårt att tidigt upptäcka ett problem i cellerna om man bara har tillit till en voltmätare och inte sitter och bevakar cellerna varje sekund/minut/time/dag...och inte för datalogg över händelserna i cellerna....

Så nu skall jag gå och lägga mig Wovi sover sen flera timmar ... kallenickta... :spinny:



Mycket intressant, hade varit super med lite större bilder dock men är tacksam såklart för dessa:)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LIFEPO4

Priset bör nog komma ner en hel del innan LifePo4 blir mer allmänna. Jag kollade upp priset för dessa och att ersätta batteribanken med dem skulle medföra ett 7-dubbelt pris gentemot vanliga batterier.
Absolut, räknar man sedan in all övervakning och ombyggnation så är det avsevärt mycket dyrare, kanske 5-10ggr.

En lite kul grej som bla driver på ersättning av bly till LI hos proffs är alla stölder av blybatterier, LI finns det ingen återvinning av så dom är inte värda något medans bly är värt massor:D
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LIFEPO4

Absolut, räknar man sedan in all övervakning och ombyggnation så är det avsevärt mycket dyrare, kanske 5-10ggr.

En lite kul grej som bla driver på ersättning av bly till LI hos proffs är alla stölder av blybatterier, LI finns det ingen återvinning av så dom är inte värda något medans bly är värt massor:D

Fel. Mycket billigare som precis skrevs. Det är en stor skillnad mellan investeringskostnad och kostnad per utnyttjad A.

Anders

Red: Läs på och tänkt till innan ni svänger er för mycket med både fakta och termer. Det finns många i klubben som har praktisk erfarenhet, läs och begrunda och akta er lite grann för felaktiga eller otydliga ekonomiska termer.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Och precis därför skall man undvika extremsituationerna och inte tömma eller ladda fullt. Anders
Precis vad jag försöker pussla ihop med en programmerbar BMV-702 och ett passande relä men hittar inget schema på nätet.
  • Cyrix-Li-ct 230, eller Cyrix-Li-charge, men dessa paras ihop med VE.Bus BMS ej BMV-702
  • BatteryProtect BP-220, passar den med BMV-702?
Anders, vad säger du? Jag kommer att installera BMV-702 (mot dagens 200Amp AGM batterier) så fort den kommer, men AGM batterierna åker ut i Frankfurt om en månad. In kommer 110 Amp LFP som bör då kompletteras med rätt "bateriskydd". Programmering klarar jag av lätt, men saknar kunskap om vilket relä som passar ihop med BMV-702

Kan det möjligen vara så att BMV-702 ska kopplas där det står "program"? ...då är nästa fråga, vilken kabel kopplas emellan?
FullSizeRender.jpg
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Precis vad jag försöker pussla ihop med en programmerbar BMV-702 och ett passande relä men hittar inget schema på nätet.
  • Cyrix-Li-ct 230, eller Cyrix-Li-charge, men dessa paras ihop med VE.Bus BMS ej BMV-702
  • BatteryProtect BP-220, passar den med BMV-702?
Anders, vad säger du? Jag kommer att installera BMV-702 (mot dagens 200Amp AGM batterier) så fort den kommer, men AGM batterierna åker ut i Frankfurt om en månad. In kommer 110 Amp LFP som bör då kompletteras med rätt "bateriskydd". Programmering klarar jag av lätt, men saknar kunskap ......

Cyrix Li-charge kan du koppla direkt mot reläutgången på bmw-700/702. VE Bus Bms behövs ej. Vanlig 2-ledad kabel, ungefär som när man styr extraljus-relä med signal från bilens helljus.

Du kan dock inte styra flera enheter med bmw-702. Men det behövs ej heller. Battery Protect 100A duger bra och den programmerar du manuellt 1gg enligt manualen:

Programming
When switched off (remote open), the BP can be programmed for the desired voltages and modes by
connecting the PROG pin to ground. Please see the programming table.
The display will first step through the shutdown and restart voltages. Disconnect the PROG pin when the
desired voltage is displayed.
The display will confirm the chosen voltage and default mode () twice.
Reconnect the PROG to ground if another mode is ( or ) is required. Disconnect when the required mode
is displayed.
The display will confirm the chosen voltage and mode twice.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tack Anders, du är en pärla inte minst med snabba svar. Du måste ha svarat innan frukosten vilket är bara att tacka från vår sida. Den här tråden kommer att vara den som ger oss en LFP framtid.

Har ytterligare en fråga men måste lära mig att formulera den först. Återkommer!
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Victron BMV-70x och Victron Battery protect (BP-65, BP-100, BP-220) jobbar oberoende av varandra. Om du har en BMV-702 som bryter via relä så behövs ju ingen Battery Protect. Jag har en BP-65 som klarar 65A kontinuerligt, men jag kör ingen laddning genom den, enbart förbrukning. Den är enkel att konfigurera, man väljer vid vilken spänning den ska bryta. Det finns ett antal spänningar att välja på, för LiFePO4 ör 11.25V, 11.5V, 11.8V, 12.0V det som är intressant. Man kan med fördel koppla en summer som varnar. Summer slås på efter ca 10 sekunder och låter sen under ca 80 sekunder sen bryts anslutningen.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Victron BMV-70x och Victron Battery protect (BP-65, BP-100, BP-220) jobbar oberoende av varandra. Om du har en BMV-702 som bryter via relä så behövs ju ingen Battery Protect. Jag har en BP-65 som klarar 65A kontinuerligt, men jag kör ingen laddning genom den, enbart förbrukning. Den är enkel att konfigurera, man väljer vid vilken spänning den ska bryta. Det finns ett antal spänningar att välja på, för LiFePO4 ör 11.25V, 11.5V, 11.8V, 12.0V det som är intressant. Man kan med fördel koppla en summer som varnar. Summer slås på efter ca 10 sekunder och låter sen under ca 80 sekunder sen bryts anslutningen.

Nja, man vill ju separera laddning in och uttag ur LI-batterier. Man vill ju fortfarande kunna ta ut ström även om man inte laddar och då kan inte BMW-70x hantera både och eftersom den bara kan styra 1 relä. Så Cyrix Li-charge på in och Battery protect på ut och man har löst all BMS utan dyra inbyggda system och kan köpa billiga Winston 12V pack.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag blev lite nyfiken på de förluster som blir, test blev tvungen ;)

100Ah bly batteri till Inverter 1500Watt,
vidare till 50A litium laddare.
Förbrukning inverter 81A
Laddning 49A

Som jag ser det en riktigt dålig lösning då förlusterna blir SÅ stora.

Jaq har läst denna tråd ganska många ggr.... och undrar över hur jag skall tolka ovan värden som Lasse kom fram till.... Skall det tolkas såhär att invertern tar 81A och sen tar laddningen 49A.. vilket blir totalt 130A

Men denna tolkning tycker jag passar mig bättre.... att inverterns totala A (81) är inklusiv laddarens 49A....altså totalt behövs 81A från generator för att ladda som Lasse gjorde med 49A ...

Då bör detta fungera för mig då min generator är på 90A (och inte på 30 som jag trodde) min Lifepo4 laddare ger max 25A D.v.s. ca 50 % av Lasses exempel .... vilket då betyder att vid max 25A laddning via inverter och 230v laddaren så behöver generatorn bara ge ca 40A.....

Säg nu inte att jag inte kan räkna så :swoon:... eller finns det andra förklaringar..??
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Har kollat lite på de Winston 90Ah 12v block jag köpte senast. Priserna har ju gått upp lite, de kostar nu ca €630. Lite roligt att se att man börjat skriva att de bara passar som startbatterier, har mindre antal livscykler än andra lifeypo4 och att man i stället vill prata om 5-10 års livslängd. Någon skriver t.o.m. att de inte innehåller nog utvalda likvärdiga 3,2V celler (som ej mer behöver balanseras sinsemellan) och att man bör köpa Winston 90Ah 3,2V med BMS till förbrukning. Friskrivning för att folk inte bygger egna BMS kanske?

Ser man på youtube när dom tar isär boxen så innehåller dom 4st 3,2V celler...

Men, som sagt, skyddar man ändkapaciteterna enligt mitt upplägg skall ju inte cellerna hamna i ofas. Mina 3 hade i alla fall exakt samma spänning per block efter 1 vintersäsong med fricamping. Sedan finns ju liknande med inbyggd balansering för nästan samma pris idag.

Anders.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

...........................Men, som sagt, skyddar man ändkapaciteterna enligt mitt upplägg skall ju inte cellerna hamna i ofas. Mina 3 hade i alla fall exakt samma spänning per block efter 1 vintersäsong med fricamping. Sedan finns ju liknande med inbyggd balansering för nästan samma pris idag.

Anders.

Nu vill jag inte påstå Anders, att dina lifepo4 batteri är dåliga .... men vad jag själv har sett på mina är att om jag skall kontrollera dem (mäta dem) för att se om allt är ok så gör jag denna mätning under belastning eller laddning... för jag har sett att när lifepo4 batteri/celler vilar (ca 1/2 tim efter ur/laddning) så visar de gärna exakt samma värden på alla 4 celler (om de inte är helt i oballans)..... och då kan det vara lätt att tro att allt är ok med dem.... men som sagt detta är vad jag har sett hos mina lifepo4 celler....
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Men, som sagt, skyddar man ändkapaciteterna enligt mitt upplägg skall ju inte cellerna hamna i ofas. Mina 3 hade i alla fall exakt samma spänning per block efter 1 vintersäsong med fricamping. Sedan finns ju liknande med inbyggd balansering för nästan samma pris idag.

Anders.

Nu vill jag inte påstå Anders, att dina lifepo4 batteri är dåliga .... men vad jag själv har sett på mina är att om jag skall kontrollera dem (mäta dem) för att se om allt är ok så gör jag denna mätning under belastning eller laddning... för jag har sett att när lifepo4 batteri/celler vilar (ca 1/2 tim efter ur/laddning) så visar de gärna exakt samma värden på alla 4 celler (om de inte är helt i oballans)..... och då kan det vara lätt att tro att allt är ok med dem.... men som sagt detta är vad jag har sett hos mina lifepo4 celler.... [/quote]

Mina fungerade klockrent på alla sätt. Inga problem och ingen indikation på något slitage. Så gärna samma igen.

Anders
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen