• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Papparazzi tagning speciellt för Wovi & Peter:

Så här ser det ut nu med 100% solsken hela dagen (OBS! vi står även vid stolpen med 230V).

Tusen tack för bilden.... nu blir jag nästan 100% säker på att dett är fel på min V. 350...:mad:, de har sagt att jag kan skicka den till dem så skall de kolla om där är fel... jag vill så gärna göra detta men behöver ju laddningen för batteriet och jag sålde en annan solregulator jag hade till en vän här på Kreta... kanske jag kan koppla in min gamla Ctek dual så länge och avbryta mannuelt när det närmar sig 8-90% laddning.:confused: för en viss tid...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Vilken lirare, han har iallafall ström i massor :D

Men finns det utgångar på 12V batterier för varje cell annars fungerar detta bara på separata celler eller?


Om du använder flera 12v batterier så kan du koppla dem till en celllog 8 men du ser då inte om batteriet har flera celler...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Om du använder flera 12v batterier så kan du koppla dem till en celllog 8 men du ser då inte om batteriet har flera celler...
Precis, separata celler är alltså vägen att gå tills det finns bättre BMS system i 12V batterierna, har också den fördelen att om en cell brakar kan man helt enkelt köpa en ny och behålla övriga tre.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
LIFEPO4

Hej

Nu vill jag inte vara pessimisten men...:)

Själv kan jag ytterst lite om LIFEPO4 men det pågår en väldig massa utveckling av övervakningsystem för dessa batterier, och om man inte använder sådana system så kommer det troligen att påverka batteriet på olika sätt tex:

- Sämre effekt
- Sämre livslängd
- Risk för olyckor

Så alla som använder LIFEPO4 eller andra LI batterier bör nog ställa in sig på att dom är "early adopters", dvs tekniken är inte färdig ännu och mycket kommer nog att hända vilket gör att kanske de batterier som köps idag inte lever riktigt så länge som man kan tro.

Så med denna tråd vill jag bara göra alla medvetna om att det är en riktigt stor skillnad på bly och Li batterier och allt är inte till det bättre för Li.

Däremot så råder det ingen tvekan om att bly har nog nått sin potential och Li eller något annat kommer att ta över så småning om.

Jag kan försöka att länka lite dokument rörande Li i denna tråd vartefter om intresse finns.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LIFEPO4

Min mening og erfaring setter alle andre LiIon varianter utenfor når det gjelder husbiler. Punkt ett er nominell cellespenning på 3,6V, dette vil kreve helt andre bordelektonikk enn hva som finnes på markedet. Det andre er behovet for 100% overvåkning av spenning, temperatur og strøm for hver enkelt celle.

La oss derfor konsentrere oss om LiFePO4 med eller uten doping av spennende jordarter, med nominell spenning 3,2V får en med 4 celler 12,8V som er nær nok blybatterier til at all forbrukerelektronikk fra dagens husbiler kan benyttes uten endring.

Min erfaring er at 4 celler som er balansert ladet kan klare seg i noen år uten å komme ut av balanse.

Passiv bms balansering som belaster cellen som har høyest spenning er etter min mening ingen god løsning. Aktiv balansering hvor laveste celle tilføres ekstra ladning er en mye bedre løsning, men krever en del mer elektronikk.

Sikkerhet - prøv å finne en video av brann eller eksplosjon i LFP, det er lett å finne slike for LiIon - det nærmeste jeg har funnet er en tysk video med en meltdown av en celle etter mange timer ladning med 5V på en celle.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

JAndersB, jag läser ditt inlägg #26 (imponerande fin sammanfattning) och har några frågor i samband med BMV-702 som snart ska anlända här i Almerimar. Tänkte installera den nu när jag har tid och plats och undrar följande. Hur avbryter BMV-702 laddning?

Genom att programmera BMW-702 att avbryta laddningen vid 13,8V och 95% kapacitet når man alltså aldrig 100% fulladdade batterier men slipper obalanseringar och risken att förstöra batterierna

Tacksam om du kan hjälpa mig lite på vägen!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LIFEPO4

Jag fortsätter lite löst att skriva om ämnet, kommentarer/rättningar är självklart välkomna.

Siffrorna nedan är bara exempel, dvs bly eller Li spelar ingen roll för beskrivningen.

Eftersom tex ett 12V batteri oftast består av flera ihopkopplade batterier(celler) och dom laddas ihopkopplade så kan det hända att någon av de ingående cellerna inte har samma spänning som de övriga, om så sker är batteriet i obalans.
tex ett bly batteri består av 6 celler på vardera 2 volt, om vi nu laddar detta batteri med 12volt och efter en natt så är spänningen 12volt och laddaren slår av så är vi nöjda eller?

Tänk nu att en cell mår lite sämre och bara har 1,8 volt, vad betyder det?
Jo eftersom det är 12V i batteriet men en cell har 0,2 volt mindre spänningen än den ska ha så har de övriga 5 fått 0,2 volt för mycket. Detta är sällan ett problem med bly batterier som tål en del skit, men det gör inte LI batterier, iallafall inte samma typ.

Ni som är lite äldre kommer säkert ihåg gamla bilbatterier där man såg cellerna och blyanslutningarn mellan dessa, det var kanonbra och det är dit vi behöver komma igen.

Vi(eller batteritillverkaren) behöver kunna mäta varje cell individuellt och i princip helst ladda varje cell individuellt till 2 volt, det vore perfekt men kanske lite dyrt.

Så då måste man hitta på något annat sätt att se till att alla 6 cellerna har 2 volt tex.
1 - sätta ett krets som ser till att spänningen aldrig överstiger 2 volt per cell, det betyder att fem snabbt blir 2 volt samt en cell är segare och blir bara 1,8 vilket gör att det blir 11,8 volt i batterier och laddaren fortsätter att ladda men utan att överladda den övriga fem.
2 - Att man vid vissa tillfällen laddar ut cellerna till samma spänning, tex 1,7 volt och sedan startar laddning
3 - Att man vid vissa tillfällen laddar upp den svagare cellen med den övriga 5 spänning.

Nummer 1 skulle jag påstå är den allra bästa samt nummer 3 den näst bästa och idag den vanligaste metoden i "proffs" laddare.

Alla dessa alternativ kräver dock att batteriet är förberett för detta, tex har denna funktion inbyggd eller att det är fristående celler som på det gamla bilbatteriet.

Det finns en del mer att säga såklart, men vi börjar här så får vi se om någon orkar läsa och om intresse finns.

Nedan finns två länkar som beskriver allt detta mycket utförligt, kanske på en för djup nivå för vissa beroende på elkunskad od, men fråga så kanske någon kan svara:)

Jag skulle rekommendera att läsa dom i ordning, den andra är själva huvudsidan.

Solutions - Active Battery Cell Balancing

Solutions - Battery Cell Balancers

Uppdatering: Nedan finns en länk till en balanserare för 24 volts system od som använder 24 volt via tex 2 st 12V batterier i serie. OBS att denna tex missar att det kanske är 6 st 2 volt celler i varje 12 V batteri som i min tidigare beskrivning och dessa balanseras ej, eller som i 12V Lithium batterier 4 st 3 volts celler.

https://www.victronenergy.se/battery-monitors/battery-balancer
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

JAndersB, jag läser ditt inlägg #26 (imponerande fin sammanfattning) och har några frågor i samband med BMV-702 som snart ska anlända här i Almerimar. Tänkte installera den nu när jag har tid och plats och undrar följande. Hur avbryter BMV-702 laddning?

Genom att programmera BMW-702 att avbryta laddningen vid 13,8V och 95% kapacitet når man alltså aldrig 100% fulladdade batterier men slipper obalanseringar och risken att förstöra batterierna

Tacksam om du kan hjälpa mig lite på vägen!

BMW-702 kan styra ett relä via kontakt (och kabel) på baksidan. Till detta relä är alla ingående laddkällor kopplade innan de når batterierna. Victron kan t.ex. programmeras att bryta detta relä när man når SOC (state of charge) 95% och/eller t.ex 14V laddspänning och sluta reläet igen vid t.ex. 90% SOC. Perfekt för att skydda Li-batterier mot kontinuerlig småladdning vid 230V anslutning, solpaneler eller lång körning.

Anders
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Man klarar sig med BMV-700 som är något lägre i pris än BMV-702, om man bara vill övervaka förbrukningsbatteriet och struntar att övervaka motorbatteriet. Med MBV-702 kan man även hålla kolla på motorbatteriet, men det är ju nästan alltid fullt ändå. Med BMV-70x finns det många inställningsmöjligheter.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

BMW-702 kan styra ett relä via kontakt (och kabel) på baksidan. Till detta relä är alla ingående laddkällor kopplade innan de når batterierna. Victron kan t.ex. programmeras att bryta detta relä när man når SOC (state of charge) 95% och/eller t.ex 14V laddspänning och sluta reläet igen vid t.ex. 90% SOC. Perfekt för att skydda Li-batterier mot kontinuerlig småladdning vid 230V anslutning, solpaneler eller lång körning.

Anders
Du skriver "men slipper obalanseringar", hur slipper man dessa genom att bryta laddningen?
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det är så att ett 12V LiFePO4 batteri består av 4 st celler, dessa celler är mycket lika varandra med det finns alltid minimala skillnader. Ett LiFePO4 batteri har en mycket flack laddnings- och urladdningskurva, men vid "ändarna" där det är nästan urladdad och nästan fulladdat finns det "knän" i kurvorna. Man vill undvika att komma förbi dessa knän för då stiger spänningen eller sjunker på mycket kort tid och man kan komma in i ett läge med skadlig cellspänning. För att minimera risken att man hamnar där är det mycket bra att bryta laddning eller bryta förbrukningen, man får då en rimlig säkerhet mot att en cell kommer i ett skadligt område när det gäller spänningen.
Men obalans kommer smygande över tiden och det kan vara bra att balansera cellerna och det ska man göra utanför knäna, dvs antigen toppbalansera kring 3.65 V/cell, eller bottenbalansera kring 2.70 V/cell. Denna balansering är enklast att göra om man har separata celler, om man har ihopbyggda batterier är det omöjligt om man inte kan komma åt cellerna.
Mitt system kommer upp i ca 3.62V/cell sedan bränner mina balanseringsenheter bort energi, dvs jag kan inte överladda någon cell, dessutom bryter en Victron BP-65 förbrukningen vid låg spänning. Jag kan inte bryta laddningen eftersom jag har enbart ett batteri för allting, men i en husbil med motorbatteri går det ju utmärkt att bryta förbrukningsbatteriets laddning med ett relä. Se bara till att reläet under alla omständigheter kan bryta strömmen, dvs se till att det klarar många ampere.
Jag vill understryka att eventuell obalans inte försvinner bara för att man bryter laddningen, däremot slipper man effekten av obalans och då har man ju faktiskt löst problemet på ett enkelt sätt. Därför är det bra att bryta vid tex 95% laddning och när man är nere kring 10%.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen