• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Sen kommer vi till nästa punkt, en batterimonitor som "läser av" LFP's BMS värden som jag inte (för allt i världen) kan hitta på nätet, helt hopplöst!

BMS som verkar sitta i dessa konsumentbatterier är i sitt enklaste fall under/överspänningskydd för hela batteripaketet, i dess mest avancerade så är det motsvarande per cell tillsammans med balansering.

Men ingen av de jag sett har extern koppling som de proffersionella batterierna.

Man ska akta sig för att ladda Lithium för snabbt tex som AGM eller ladda ur för hårt, inte bra! Tex ett startbatteri som är urladdat får i en ny bil med en modern biffig generator ungefär 100-150A i laddström, det pallar inte Lithiumbatterierna med.

En fråga, är alla med på vad balansering är?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tycker faktiskt det inte hänt då mycket sedan 2014. I min och Knuts version använder man i stort befintligt kablage och min kommentar rörde inte så mycket informationssidan. Dessutom kan man koppla bluetooth modul till Victron 700 som ju är central i systemet och man slipper köpa dyra BMS-försedda battetier.

Anders
Vet inte vad du syftar på att det inte hänt så mycket sedan 2014?
Men rörande BMS så är frågan vilken BMS du syftar på när tycker att det är onödigt, över och underspänningskydd sett från 12V paketet så är det helt onödigt men inte om BMS sköter balanseringen.

Hur ska man kunna balansera cellerna och ladda om man vill att batteriet skall hålla och fungera optimalt om man inte har en bra BMS eller externa celler såklart?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Vet inte vad du syftar på att det inte hänt så mycket sedan 2014?
Men rörande BMS så är frågan vilken BMS du syftar på när tycker att det är onödigt, över och underspänningskydd sett från 12V paketet så är det helt onödigt men inte om BMS sköter balanseringen.

Hur ska man kunna balansera cellerna och ladda om man vill att batteriet skall hålla och fungera optimalt om man inte har en bra BMS eller externa celler såklart?

Nu var det inte jag som började prata om 2014. Dessutom har vi redan debatterat detta så tänker inte ta det igen. Har du själv ens jobbat med Lithium installationer? Ditt inlägg om att de inte tål snabb uppladdning tyder inte på det.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Är inte en av dom stora fördelarna med LFP just att dom hanterar starka strömmar in/ut bättre än bly/syra, agm osv?
Som jag har förstått Li batterier så kan dom ta emot stora strömmar men det betyder inte att det är bra för dom eller riskfritt, och samma med urladdning.

Precis som med vanliga bly så tar dom stryk av tuff behandling och man ska nog förbereda sig på att dess livslängd är begränsad och att dom kräver mycket mer av hela underhållssystemet än tex vanliga bly.

Vikten är kanske dess allra största fördel som bly aldrig kan konkurrera med.

Skulle vara intressant att veta hur vanligt det är med Lithium monterat från fabrik i husbilar, husvagnar och båtar det är nog en bra indiktator på hur "enkelt" det är med Lithium eftersom nypriset på en husbil eller båt inte påverkas av batteripriset.

Jag själv tycker att Lithium är väldigt intressant men ju mer man läser om dom desto mer ser man att dom är milt sagt krävande batterier.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Som jag har förstått Li batterier så kan dom ta emot stora strömmar men det betyder inte att det är bra för dom eller riskfritt, och samma med urladdning.

Precis som med vanliga bly så tar dom stryk av tuff behandling och man ska nog förbereda sig på att dess livslängd är begränsad och att dom kräver mycket mer av hela underhållssystemet än tex vanliga bly.

Vikten är kanske dess allra största fördel som bly aldrig kan konkurrera med.

Skulle vara intressant att veta hur vanligt det är med Lithium monterat från fabrik i husbilar, husvagnar och båtar det är nog en bra indiktator på hur "enkelt" det är med Lithium eftersom nypriset på en husbil eller båt inte påverkas av batteripriset.
Jag själv tycker att Lithium är väldigt intressant men ju mer man läser om dom desto mer ser man att dom är milt sagt krävande batterier.

Kollar på Ev-Power, batteriet: GWL/Power Lithium Battery 12V/90Ah (WB-LP12V90AH)
Har föjlande spec (enligt dom)
Weight (kg) 15
Height (mm) 248
Width (mm) 282
Depth (mm) 155
Nominal Voltage (V) 12
Capacity (Ah) 90
Max discharge current (A) 900
Optimal discharge current (A) 45
Max charging current (A) 90
Optimal charging current (A) 45

Optimalt 45A, max 90A är vad jag kan utläsa av informationen, är inte detta korrekt menar du? mina AGM batterier kommer inte ens nära det!

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/80900_TDS.pdf
enligt databladet."Charge Acceptance(A) 23,0 "
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nä... där har du klart en poäng :swoon:

I den bifogade bilden tiull vänster se vi fyra vanliga batterier som är seriekopplade, det kan vara vanliga 1,5 volts batterier tex.

Många av oss har säkert haft ett antal sådana i tex ficklampa som sedan börjat lysa svagt och då mätt spänningen på vart och ett av dessa batterier har en lägre spänningen än de andra, tex 1,3v 1,3v 1,0v 1.3v dvs ett batteri av fyra mår mycket sämre.

Du skulle vi kunna byta ut det på 1,0 och köra vidare en stund till eller hur.

Om detta nu är laddbara batterier, så väljer vi kanske att ladda alla fyra tillsammans seriekopplande, nu kommer problemet ett av dessa fyra har sämre laddning än de övriga tre, det gör tyvärr att vi aldrig kommer att kunna ladda upp dessa fyra tillsammans igen på ett bra sätt.

En lösning på detta är då att ladda varje batteri separat tills de uppnår sina 1,5 volt mha av laddaren, detta kallas för att balansera batterierna dvs att se till att alla bidrar med lika många volt.

Om nu dessa fyra batterier är ihopbyggda i ett paket som till höger i bilden då blir det genast inte lika lätt att ladda som individuellt, så hur gör man då?

Ett sätt att balansera dessa då är att sätta en liten "dator" kopplat till varje batteri(från + till -) och dessa fyra datorer pratar med en annan liten dator, när den datorn nu ser att en av dessa fyra datorer indikerar att ett av batterierna har en annan spänning än den övriga tre så fattar den beslut om att balansering bör ske.

Balanseringen kan sedan ske på olika sätt.

Denna "dator" är alltså BMS.

Inlägg #304 från sfors beskrev utmärkt en inkoppling som hanterar allt detta, backa gärna tillbaka och läs den.

Uppdatering.

Ett tillägg BMS och balansering är såklart inget unikt för Lithium, det gäller alla batterier däremot är Lithium så otroligt mycket känsligare.
 

Bilagor

  • 10-4-side_by_side.jpg
    10-4-side_by_side.jpg
    32,3 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Kollar på Ev-Power, batteriet: GWL/Power Lithium Battery 12V/90Ah (WB-LP12V90AH)
Har föjlande spec (enligt dom)
Weight (kg) 15
Height (mm) 248
Width (mm) 282
Depth (mm) 155
Nominal Voltage (V) 12
Capacity (Ah) 90
Max discharge current (A) 900
Optimal discharge current (A) 45
Max charging current (A) 90
Optimal charging current (A) 45

Optimalt 45A, max 90A är vad jag kan utläsa av informationen, är inte detta korrekt menar du? mina AGM batterier kommer inte ens nära det!

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/80900_TDS.pdf
enligt databladet."Charge Acceptance(A) 23,0 "

Jag har ingen kunskap att kunna svara på det såklart, men några reflektioner.

Max charging current, bra att man skriver ut det men man man laddar så hårt hur påverkas livslängden och blir det varmt, hur varmt.

Optimal discharge current, mja vad menar man med det, är det mera optimalt att ladda ur meed 45A än med 5A tex?

Biltema skrev Charge current 23A, ok ska det betyda att batteriet max kan ta emot 23A eller?

Jag kan alldeles för lite och vet för lite om hur dom testar sina batterier.

Det alla verkar klaga på är livslängden, men den påverkas alltid av hur man hanterar batteriert oavsett typ, normalt tänke jag mig "fritids" batterier i båt tex man tar ut några A då och då men nu ser vi ibland uttag på 20-30Ah dygnet runt, med enorma peakar från inverters på 100A och kanske mer.

Jag tror att det som egentligen behövs är "proffsbatterier", inte från Biltema båtaffärer OK osv och då kostar det, så att hoppa över i lithium svängen som är skitdyrt IMHO då hade man kanske klarat sig lika bra på dyra vanliga och fått en enkelt hantering.

Men såklart Lithium lätthanterat kommer men vi är nog inte där ännu tror jag, men jag kan såklart ha fel och har det gärna i detta fallet:)

Jag var faktiskt på ett yrkessymposium som handlade om just allt detta häromdagen och ingen påstod där heller att vi var där idag om vi uttrycker det enkelt, däremot nämnde man som ett exempel att man har problem att frakta Lithium batterier på fartyg tom, gissa varför!

Skulle gissa att om färjorna visste att det fanns lithiumbatterier i husbilarna skulle de hanteras på samma sätt som gasol:)
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag vet inte heller, men jag läser allt jag hittar i ämnet... är det så bra som det låter så hoppar jag gärna på tåget!

Värme verkar inte vara ett problem på grund av den låga inre resistansen, men helt klart verkar iaf vara att dom tar emot laddning riktigt bra ... 80A verkar inte vara några problem om man bara har kablar och laddare som klarar av det... men batterierna verkar svälja "allt" upp till 80% utan att avge besvärande värme, från 80-100% är väl där det verkar svårt och särskilt underhållsladdning verkar dom inte gilla...

När bilden klarnar lite mer så kanske jag hoppar på men ännu så fungerar mina batterier & jag "förbereder mig" för nästa byte och då vill jag ha allt klart med hur det nya ska byggas upp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

På den pakken jeg hadde i min Flair var max ladestøm 400 A og maks utladning 4000 A. Pakken bestod av 4 stk Winston 400 Ah LiFeYPO4 celler som først ble ladet til 3,65V koblet i parallell før de ble koblet om i serie. Etter 2 år uten bms var forskjellen i spenning under 0,01V både utladet 50% og når bilens orginale ladestruktur hadde ladet så mye den orket. 14V totalt og 3,50V pr celle. Ut fra spec og tester gjort i EV kretser i USA skulle dette gi en levetid på pakken på godt over 10 år. Testene ble utført på Winston celler, men mye mindre som ble utladet med 1C som for mine celler ville si 400A og ladet med 1C. Denne behandlingen ble utført så lenge de hadde en temperatur under det maksimale for cellen, fikk en pause når de ble for varme og fortsatte testen 10000 ganger - testriggen jobbet i 4 år! periodisk ble det tatt ut beregninger av restkapasitet. Planen var å finne hvor mange ladecyckler cellen tålte før kapasiteten var redusert til 80% - utladningene var hele tiden til 2,5V og ladning til 3,60V. 80% kom ikke i løpet av testen, men det var under 85%.

Problemet rundt transport av Lithium celler kommer fra LiMn og LiCo pluss noen til som her en stor brannfare ved mekanisk påvirkning. LiFe har ikke dette problemet, det er gjort et stort antall tester med overladning kortsluttning og mekanisk misshandling som maksimalt har ført til røykutvikling og smelting av plast. Røykutviklingen kom fra plasten ved overladning med spenning over maks for cellen.

Jeg studerte grundig det som var tilgjengelig av informasjon før jeg gikk til innkjøp av mine celler.

Flere husbiler kan levere med Lithium i dag, men det er en opsjon hos de fleste. Tror ikke det er mange som har det som standard andre enn australske EarthCruiser, her er det da også LiFe som startbatteri. De har en opsjon på bruk av bly for de som ønsker dette! Ingen forskjell i pris, men på en bil til AU$300 000 så spiller det sikkert ingen rolle - alle bilene produseres etter bestilling. USA utgaven som og selges i Europa har bly som standard.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

StefanJennie: Med värme menade jag att det kan bli problem om dom blir varma, antingen egenalstrad värme eller tillförd värme.
Beträffande laddning så visst dom tar emot laddning men batteriet tar stryk av det också samt om något går fel i en cell tex så kan det hända otäcka saker kanske...

Knut: Jag kan säkert tänka mig att det fungerar bra i många många fall men det gäller att man har koll i alla fall, utan övervakning har man inte det och det är då det kan hända saker precis som med allt.

Vad jag förstår så hade du 4 st separata celler seriekopplade och då har man möjlighet att övervaka cellerna som sig bör. Men problemet är om man inför Lithium utan övervakning och om man tror att man kan behanda dessa som vanliga blybatterier, dvs behanda dom dåligt.

Säkerhet kan man inte prova sig fram utan det måste vara säkert "by design", idag är vi inte det tycker jag mig se tex Teslor som brunnit, jämför med bränder från vanliga bilar orsakade av batterier, Boeings senaste flygplan byggde in batteriet i en rostfri låda men fick ändock problem:wideeyed:

Lithium som börjar brinna är svårsläckt, vatten hjälper inte då batterierna producerar eget syre när dom blir varma.

Om vi jämför bara i tanken, vem skulle vilja ha en gasolflaska inomhus idag, för länge sedan brydde man sig inte!

Förut var vi rädd för knallgas från blybatterier... vill vi verkligen ha Lithium inomhus idag utan bra övervakning?

Jag kan nämna att vi har ett par elmoppar köpta i Kina och dom har blybatterier trots vikten, den största har 8 st 12V batterier dvs 80VDC och när jag köpte den senaste så försökte jag köpa med Lithium men säljarna i stort sett vägrade just pga av så mycket problem med Lithium.

I Kina säljs det mest elfordon i värden och elmoppar har dom haft många många år så dom vet vad som fungerar och inte därom finns det inga tvivel, det är också dom som tillverkar LiFE som är en av de säkraste typerna efter vad jag förstår.

Än en gång, jag är absolut för utveckling och gillar bra batterier men...safety first.

Trial and error, learn by doing nja inte med explosiva saker:D
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tror aldrig nån utav Er kommer att köpa LifePO4 Lithium.

Så mycket läsande ock diskusjon om vad som är bra eller
dåligt har jag aldrig sätt.Man bliver lätt häpen :):twitcy:

Vi som köpt dessa batterier,har det bäkvämt med dom!!

Är det okej för dig om jag väntar tills mina nuvarande batterier ger upp? :twitcy:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Äntligen har jag läst #26 mer ingående, pratat och mejlat med 3-4 experter på Maxpower, Waeco, min husbilsbyggare, Hedin Bil och Reimo samt bestämt att jag gör följande:
  • Betalar mellanskillnad för LiFePo4 110Ah med inbyggd BMS hos Reimo (garantiåtgärd) som ersätter mina AGM vilka sjunger på sista versen
  • ställer om switchar på befintlig Waeco 1225, 230 V laddare till LiFePo4 laddning
  • ställer om switchar på befintlig Votronic Duo 350 solcellsregulator till LiFePo4 laddning
  • satsar på BMV-702s som "övervakare" (med eller utan iPhone dongle)
Det som återstår där jag fortfarande är osäker på hur det ska lösas är:
  • behöver jag verkligen en 12V DC/DC-inverter 40A för snabbare LFP laddning under färd?
  • behöver jag Victron Cyrix Li-Charge relä för att starta/avbryta laddning vid 20-95% som Anders beskriver i #26?
  • jag vill gärna satsa på ytterligare en LFP från Maxpower á 100A (har plats till det) och undrar om det går att para ihop med Reimo's 110A?
Skulle uppskatta några konkreta svar/kommentarer för min LFP-pippi-hjärna pallar snart inte för så mycket mer. Tiden räcker inte till för att läsa allt, förstå allt och smälta allt som finns skrivet i den här tråden och 100 andra ställen på nätet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Fordelen med LiFe i forhold til andre Lithium er at de ikke utvikler syrgass ved oppvarming. Mest ekstreme video av testing er en laget av brannkåren i en tysk by. De satte på en ladning med høyere spenning enn maks og lot denne pågå til de hadde full meltdown av plasten i batterihøljet, det ble en del røkutvikling fra plasten men ingen ild eller eksplosjon. Til slutt smeltet tilkoblingene i batteriet og strømkretsen ble brudt.

Tesla og Boeing benytter LiIon av brannfarlig utgave, samme som vi har i alle mobiltelefoner og paddor. For å redusere brannfaren er det hos Tesla en titanplate under og et meget avansert bms system. De fleste branner i Tesla er i biler fra før titanplaten kom på plass - her kunne det lett bli mekanisk skade på batteripakken. Denne type problem ble igjen aktuell med den siste Samsung Note som er trukket helt tilbake fra markedet, her ble det benyttet batteri med tynnere kapsling enn normalt - med katastrofalt resultat.

Selv ville jeg ikke montere vanlige LiIon batteripakker i en husbil, men ser nesten ingen problemer med LiFe når cellene først er balanserte.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Äntligen har jag läst #26 mer ingående, pratat och mejlat med 3-4 experter på Maxpower, Waeco, min husbilsbyggare, Hedin Bil och Reimo samt bestämt att jag gör följande:
  • Betalar mellanskillnad för LiFePo4 110Ah med inbyggd BMS hos Reimo (garantiåtgärd) som ersätter mina AGM vilka sjunger på sista versen
  • ställer om switchar på befintlig Waeco 1225, 230 V laddare till LiFePo4 laddning
  • ställer om switchar på befintlig Votronic Duo 350 solcellsregulator till LiFePo4 laddning Jag har också en V duo mppt 350 som sköter laddningen från solen, men jag har en undran (om det är ok) jag ser aldrig att den gröna dioden som skall visa 80% laddning lysa så jag undrar om du har observerat detta...
  • satsar på BMV-702s som "övervakare" (med eller utan iPhone dongle)
Det som återstår där jag fortfarande är osäker på hur det ska lösas är:
  • behöver jag verkligen en 12V DC/DC-inverter 40A för snabbare LFP laddning under färd? Det är mer än 1 år sedan jag monterade mina lifepo4 och än har jag inte monterat laddning från generatorn mina solpaneler & en liten bärbar generator (230 laddare lifepo4 25A) har ståt för laddningen under detta år men när jag väl har monterat laddning från generatorn kommer jag att sätta ytterligare ett 100A relä (generatorn ger 90A) som kommer att bryta laddningen om någon cell börjar "bråka"
  • behöver jag Victron Cyrix Li-Charge relä för att starta/avbryta laddning vid 20-95% som Anders beskriver i #26? Jag har satt ett vanligt 40A relä på laddkablen som bryter laddningen om det är nödvändigt ... sen har jag ett 200A relä på utgående kabel som bryter vi låg spänning (jag har ingen Victron BMW) utan 123 smart BMS....som är en aktiv BMS :)
  • jag vill gärna satsa på ytterligare en LFP från Maxpower á 100A (har plats till det) och undrar om det går att para ihop med Reimo's 110A?
Skulle uppskatta några konkreta svar/kommentarer för min LFP-pippi-hjärna pallar snart inte för så mycket mer. Tiden räcker inte till för att läsa allt, förstå allt och smälta allt som finns skrivet i den här tråden och 100 andra ställen på nätet.
Sen vill jag rekomendera dig att köpa en celllog 8s (ca 4-500.-Skr) som du gör en datalog med. för en sak är jag 100% säker på att om något går fel så ser du inte detta, om du inte sitter dygnet runt och stirrar på mätinstrumentet :twitcy: Och jag vill också säga till er andra som har lifepo4 att med all respekt för era mätkontroller så är jag här 100% säker på att ni inte sitter och bevakar varje händelse hos lifepo4 cellerna.... :yes:

Så lycka till Marianne & Ranko... ni kommer säker inte att ångra er när ni ser hur mycket power ni kan ta ut....:yes:

Kram Wovi & Peter
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tack Peter, nu vet jag hur du har löst dina IN/OUT anslutningar. Som svar på din fråga: Jag har också en V duo mppt 350 som sköter laddningen från solen, men jag har en undran (om det är ok) jag ser aldrig att den gröna dioden som skall visa 80% laddning lysa så jag undrar om du har observerat detta... kan jag säga att jag har för mig ha sett >80% lampan lysa när vi var i Norge (OBS! i samband med ganska nya AGM batterier). Vi har 2x100 Watt solceller på taket. Kommer ihåg att jag var glad över solcellsladdningen, att det fungerade :yes:

Peter, kolla dina inställningar på din 350 Duo. Jag kommer att ställa om pin-lkontakter enl. nedan: (tanka ner en manual med alla inställningar från nätet)
inställning 350duo.jpg
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Sen vill jag rekomendera dig att köpa en celllog 8s (ca 4-500.-Skr) som du gör en datalog med. för en sak är jag 100% säker på att om något går fel så ser du inte detta, om du inte sitter dygnet runt och stirrar på mätinstrumentet :twitcy: Och jag vill också säga till er andra som har lifepo4 att med all respekt för era mätkontroller så är jag här 100% säker på att ni inte sitter och bevakar varje händelse hos lifepo4 cellerna.... :yes:

Så lycka till Marianne & Ranko... ni kommer säker inte att ångra er när ni ser hur mycket power ni kan ta ut....:yes:

Kram Wovi & Peter
En fråga, denna cellog den spelar alltså in cellernas spänning så att man kan lätt kan jämföra de fyra cellerna eller vad gör den?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tack Peter, nu vet jag hur du har löst dina IN/OUT anslutningar. Som svar på din fråga: Jag har också en V duo mppt 350 som sköter laddningen från solen, men jag har en undran (om det är ok) jag ser aldrig att den gröna dioden som skall visa 80% laddning lysa så jag undrar om du har observerat detta... kan jag säga att jag har för mig ha sett >80% lampan lysa när vi var i Norge (OBS! i samband med ganska nya AGM batterier). Vi har 2x100 Watt solceller på taket. Kommer ihåg att jag var glad över solcellsladdningen, att det fungerade :yes:

Peter, kolla dina inställningar på din 350 Duo. Jag kommer att ställa om pin-lkontakter enl. nedan: (tanka ner en manual med alla inställningar från nätet)
Visa bilaga 121184

Hej Marianne & Ranko

Tack för tippset, jag har gjort som du och manualen säger men tills dagens datum har LED-lampan bara lyst 1 gång (vad jag har sett)... även om jag laddar mina celler med 230v laddaren till 80% och över så vill den lille #&%¤!!!..lampan inte lysa... har varit i kontakt med Votronic men de har inte kunnat informera mig om vid vilken volttal den skall lysa vid 80%> laddning och utefter hur laddaren är inställd enligt manualen...
Som jag ser det så är det väldigt svårt att veta exakt när 80% laddning uppstår med ett lifepo4 batteri, då laddkurvan är så rak och det bara handlar om några 10-delars volt exakhet (jag har minst 5 olika mätinstrumment och bara där kan jag se en skillad på de olika instrumenten på flera 0,10 tals volt vid samma mätpunkt/tillfälle) och sen är det skillnad på de olika märken av lifepo4 celler inte mycket men kanske tillräckligt för att det skall bli en missvisning... det skall bli intressand och se vad BMS123 smart kommer att visa då informationen går via bluetooth så där bör ju inte bli några förluster i kablar som det blir med ett wired mätinstrument... har inte monterat BMS:en färdig då det visar sig att jag behöver android 4.4 för att läsa av informationen ... så det blev att beställa en "surfplatta" som jag enbart kommer att ha för BMS:en :swoon:.... just nu vill jag nog säga köp dig lifepo4 celler... och då dröjer det inte länge innan du också har en massa andra "nödvändiga ting" för dina lifepo4... lycka till.!!!

Kram Wovi & Peter
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen