• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tja kostnaden är väl idag ungefär detta
200Ah lifepo4 12000.-
Ny solregulator 1700.-
ny 230v lifepo4 laddare 2300.-
Ballance laddare 30A 1200.-
div test instrument typ celllog mm. 1000.-
123 BMS smart 3200.-
BMS modul för cellerna som jag inte kan använda 1100.- (som jag kan sälja om någon är intresserad)
Smartphone så jag kan se BMS:en 1000.-
kablar 200A relä mm minst 500.-

Allt detta är ca 24000.- :swoon:om jag inte har missat något... sen om du inte gör jobbet själv så kommer där ytterligare kostnad för detta... Jag kan säga att jag ångrar inte att jag gick över till lifepo4 när jag ser hur mycket power jag kan ta ut ur batteriet, men tittar jag på all huvudbry detta gav och fortfarande ger mig en del huvud bry, så ångrar jag att jag gick över till lifepo4 ...
Kan också säga att tiden före lifepo4 så bytte jag vartannat år ut mina AGM batterier som då verkade vara helt slut detta har kostat mig ca 7500 under två år så nu kanske jag slipper byta batterier framöver... men vem vet :twitcy:
... kan också säga att jag hittade ett montage fel som dödade sakta mina AGM batterier... laddkablen till bodelsbattriet var dåligt monterat och glappade väldigt mycket.... har du också problem och byter vartannat år så tror jag att du skall kontrollera dina kablar så de är ordentligt monterat...

Nä nu skall jag hem till min "vännina" och äta frukost :twitcy: Kram från Wovi & Peter
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tja kostnaden är väl idag ungefär detta
200Ah lifepo4 12000.-
Ny solregulator 1700.-
ny 230v lifepo4 laddare 2300.-
Ballance laddare 30A 1200.-
div test instrument typ celllog mm. 1000.-
123 BMS smart 3200.-
BMS modul för cellerna som jag inte kan använda 1100.- (som jag kan sälja om någon är intresserad)
Smartphone så jag kan se BMS:en 1000.-
kablar 200A relä mm minst 500.-

Allt detta är ca 24000.- :swoon:om jag inte har missat något... sen om du inte gör jobbet själv så kommer där ytterligare kostnad för detta... Jag kan säga att jag ångrar inte att jag gick över till lifepo4 när jag ser hur mycket power jag kan ta ut ur batteriet, men tittar jag på all huvudbry detta gav och fortfarande ger mig en del huvud bry, så ångrar jag att jag gick över till lifepo4 ...
Kan också säga att tiden före lifepo4 så bytte jag vartannat år ut mina AGM batterier som då verkade vara helt slut detta har kostat mig ca 7500 under två år så nu kanske jag slipper byta batterier framöver... men vem vet :twitcy:
... kan också säga att jag hittade ett montage fel som dödade sakta mina AGM batterier... laddkablen till bodelsbattriet var dåligt monterat och glappade väldigt mycket.... har du också problem och byter vartannat år så tror jag att du skall kontrollera dina kablar så de är ordentligt monterat...

Nä nu skall jag hem till min "vännina" och äta frukost :twitcy: Kram från Wovi & Peter

Jag fick ihop 270 Ah med fungerande system med BMS, 60A laddkapacitet, solpanel- och EFOY-laddning för betydligt lägre kostnad, enligt post 26. Fungerade klockrent under tung vinterfricamping med gasoloberoende bil.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nu skall vi veta att jag befinner mig på Kreta och har fått allt hitskickat och varje enhet är från olika leverantörer... så minst 2-3000 är bara för frakt kostnad... t.e.x. så betalade jag för modul bms:en i frakt från Gwl Power i Czech republika 36.-€... ca 350 spänn för ett packet som vägde 2 hg...

Jag fick ihop 270 Ah med fungerande system med BMS, 60A laddkapacitet, solpanel- och EFOY-laddning för betydligt lägre kostnad, enligt post 26. Fungerade klockrent under tung vinterfricamping med gasoloberoende bil.

Anders
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Intressant läsning, tack för att ni delar med er.

Jag har skaffat Sinopoly 100 Ah (4 st celler) att ha i min segelbåt (sorry) ersätter motorbatteri (1 st) och förbrukningsbatterier (2 st) med 100 Ah LiFePO4. Viktminskningen är enorm, går från ca 60 kg till ca 13 kg. Cellerna sätter jag i en egenbyggd hållare av kolfiberlaminat. Ska montera till våren. Just nu testkör jag hemma i källaren.

För att vara säker på att få igång dieselmotorn kommer jag att montera en Victron BP-65 (Battery Protect) som bryter all förbrukning (kyl, belysning, vattenpump mm) vid en spänning man kan välja, jag kommer nog att välja 11.8 V.
Jag har en BMV-700 som varnar vid hög eller låg spänning. En Cell Logger varnar via summer vid hög eller låg spänning per cell eller om det blir stor skillnad mellan cellerna.

För att vara säker på att jag inte överladdar mina celler kommer jag att använda cell balanserare som "bränner bort" energi i motstånd om spänningen kommer upp till ca 3.65 V vid laddning. Min generator har en spänningsavkänning som jag drar ut till batteriets +pol, så den kommer att att försöka ladda till 14.4V vilket betyder 3.60 V/cell, men eftersom det kan vara lite obalans mellan cellerna kommer mina balanseringskretsar att fixa det.
Har enbart en liten solpanel på 18W, men den kommer jag enbart att ha inkopplad när vi är i båten.
Har under lång tid läst massor om LiFePO4 så jag är helt övertygad om att det kommer att fungerar kanonbra.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej alla duktiga HBK:are...:spinny:

Nu börjar min batteribank säga upp sig... 3x160amp AGM.. (7år gamla)
har titta på LifePO4 lösning men har en del funderingar.

Har solceller med Mastervolt 25amp MPPT-regulator...inge problem.
Har Mastervolt MassCombi 100 amp laddare.. inge problem
Har ett fast elverk.. inge problem

Men vad säger bilens generator, har förstått att LifePO4 suger i sig en massa Amp,
blir generatorn för varm o bränns?

Har tittat på Mastervolts MX batterier 3x100amp(dyra)...Räcker det, finns även några från Norge..Makspower.. lite billigare.. men är det Kina?

//Klasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det er 2 småting med ladningen fra bilen dynamo. Kabelarealet på kabelen fra bilbatteri til elblokk og videre til batteri kan være en effektiv begrensning. Neste sak er sikringen ved bilbatteriet, denne ryker lenge før dynamoen får problem om sikringen ikke er overdimensjonert.

Spenningsfallet over en normal kabel vil fort begrense hvor lenge det lades maksimalt. Ladespenningen fra dynamo er ofte ikke mer enn rundt 14 V og om bilen er utstyrt med største standard dynamo fra Iveco så klarer den 180 A. Selv kom jeg aldri over 80 A til bobatteri etter jeg oppgraderte til 400 Ah LiFeYPO4, og da var batteriet nede på 12V før ladningen startet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Samma gäller oss då vi har bestämt oss (utan att backa en millimeter) för byte till LiFePO4. AGM ska ut och 1-2 LiFePO4 100Ah-110Ah ska in. Problemet är bara att MB (Hedin bil) inte vill att vi byter deras standard AGM startbatteri mot LFP (förkortning för LiFePO4), vilket betyder att vi inte kan göra ingrepp i startbatteriets elektronik. Vi får helt enkelt förlita oss på att skiljerelät som husbilsbyggare har satt in ska klara av LFP laddning. Om inte, då måste vi skaffa en DC/DC 12V inverter á 40A och punga ut 4 000:- från sparbössan. Den tiden, den sorgen, vi får se!
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej! Har haft ditt problem och löst det genom att i stället för en DC/DC laddare sätta en sinusinverter så nära generatorn som möjligt och sedan dra 230V kablar genom bilen till en LiFePO4 laddare nära batteriet. Detta för att undvika de långa grova kablar (kanske 40 mm2 eller mer beroende på laddarens kapacitet) som annars skulle behövas för att undvika överhettning! Tänk på att inte välja för kraftig laddare med tanke på ev överhettning av generatorn. Den är sannolikt inte gjord för kontinuerlig laddning med sin max kapacitet som kan bli fallet med ett LFP batteri. Jag förstår inte vad du menar med att skiljereläet skulle klara laddning av LFP batteriet. Detta relä kopplar väl normalt bara ihop batterierna när du har antingen D+ eller 'landström' tillgängligt. Nej problemet blir i stället att hitta på en koppling som ger dig möjlighet att mata centralenheten (EBL xx) och bilen med ström och samtidigt hindra enheten från att ladda ditt LFP. En sådan lösning beror på centralenhetens konstruktion och kan göras med reläer och dioder. Utan en dedicerad LFP laddare kommer du aldrig att få full och riktig laddning av ditt LFP eftersom bilgeneratorns laddregulator är gjord för bly/syra batteri och därmed kopplar ner vid ca 14,2 V. EBL's laddare som sannolikt går upp till 14,4V däremot kommer att hyggligt ladda LFP men!! kör också underhållsladdning vilket inte är bra för livslängden hos LFP.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: LiFeYPO4 eller annat

:) Hei!

Byttet fra 150Ah GEL til Makspower 100Ah LiFePo4 for snart et år siden.
Det ble ikke gjort noen endringer på bilen og AGM startbatteriet jobber godt
sammen med LiFePo4 batteriet.

Vi har siden det kjørt 9000 km uten noen problemer med vår MB La Strada.
Det er blitt et nytt bobilliv etter det nye batteriet, ikke lenger problemer med
Truma D6 varmeren grunnet for lav spenning [den har blitt mye brukt i
Spania i vinter], eller med kompressorkjøleskapet som også trekker noe strøm.

Anbefales på det varmeste.

Beste hilsen fra Regent.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nu har poletten trillat ner så tack "casa diva", ska ta upp detta med husbilsbyggaren som menar på att "generatorladdning går från startbatteriet via ett skiljerelä vidare till bodelsbatterier med automatik"... Detta kan ha aldrig fungerat riktigt tillfredsställande, batterierna ÄR faktiskt nästan slut efter bara 1,5 år.
'Alla jag har varit i kontakt med på senare tid och i samband med LFP laddning har förespråkat en DC/DC konverter/sinus-inverter på ca 40 Amp som ska då ladda LFP vid körning (kostar ca 4 000:- ). Kostnaden bryr jag mig inte så mycket om, bara det fungerar så vi slipper frysa om nätterna. Idag betalar vi ändå onödigt mycket för el från el-stolpar i Spanien, vanligtvis 3 €/dygn där vi nyttjar mindre än 5 kWh/dygn (dvs. 6 :- SEK per 1 kW vilket är 6 ggr mer än hemma). Tja, det är bara att öppna börsen och montera en DCDC inverter... Kan du ge mig mer fakta hur detta ska gå till?

Sen kommer vi till nästa punkt, en batterimonitor som "läser av" LFP's BMS värden som jag inte (för allt i världen) kan hitta på nätet, helt hopplöst!
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Sen kommer vi till nästa punkt, en batterimonitor som "läser av" LFP's BMS värden som jag inte (för allt i världen) kan hitta på nätet, helt hopplöst!

En sån här har borde väl funka: https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-BMV-700-series-SE.pdf JAndersB har ju beskrivit den tidigare i tråden. Programmera den för avstängning av förbrukare och larma vid kritisk spänningsnivå. Eller en sån här: VOTRONIC - LCD Battery Computer


Daniel K
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nu har poletten trillat ner så tack "casa diva", ska ta upp detta med husbilsbyggaren som menar på att "generatorladdning går från startbatteriet via ett skiljerelä vidare till bodelsbatterier med automatik"... Detta kan ha aldrig fungerat riktigt tillfredsställande, batterierna ÄR faktiskt nästan slut efter bara 1,5 år.
'Alla jag har varit i kontakt med på senare tid och i samband med LFP laddning har förespråkat en DC/DC konverter/sinus-inverter på ca 40 Amp som ska då ladda LFP vid körning (kostar ca 4 000:- ). Kostnaden bryr jag mig inte så mycket om, bara det fungerar så vi slipper frysa om nätterna. Idag betalar vi ändå onödigt mycket för el från el-stolpar i Spanien, vanligtvis 3 €/dygn där vi nyttjar mindre än 5 kWh/dygn (dvs. 6 :- SEK per 1 kW vilket är 6 ggr mer än hemma). Tja, det är bara att öppna börsen och montera en DCDC inverter... Kan du ge mig mer fakta hur detta ska gå till?

Sen kommer vi till nästa punkt, en batterimonitor som "läser av" LFP's BMS värden som jag inte (för allt i världen) kan hitta på nätet, helt hopplöst!

hej Marianne & Ranko

Kanske denna här kan hjälpa er... lite dyr men vad gör man inte för sina LFP.:twitcy:

https://www.ev-power.eu/Battery-Man...-Complete-Set-4-cells-with-Bluetooth-4-0.html

jag har precis köpt en men ser att min smartphone inte har Android 4.4 så nu väntar jag på en tablet så jag kan montera den färdig och justera in rätt parameter..... sen tycker jag att alla som har LFP borde ha en celllog 8s så ni kan läsa av batteriet (historik) på en dator....

Varma hälsningar från ett himla kalt Kreta Wovi & Peter
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

En sån här har borde väl funka: https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-BMV-700-series-SE.pdf JAndersB har ju beskrivit den tidigare i tråden. Programmera den för avstängning av förbrukare och larma vid kritisk spänningsnivå. Eller en sån här: VOTRONIC - LCD Battery Computer


Daniel K

Precis. Ni överkomplicerar. Knut har ju också beskrivit att det inte behöver vara så svårt. Läs min post 26. Jag hade med en smartpass för att skydda kablar och generator men egentligen behövdes den inte. Inverter och 230v laddare behövs ej heller. Läs tråden från början.

Anders
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Precis. Ni överkomplicerar. Knut har ju också beskrivit att det inte behöver vara så svårt. Läs min post 26. Jag hade med en smartpass för att skydda kablar och generator men egentligen behövdes den inte. Inverter och 230v laddare behövs ej heller. Läs tråden från början.

Anders

Så sant Anders, men tråden startades 2014 och nu e det 2017...
Det har hänt en del i utvecklingen, smidigt att slippa en massa kabeldragning och håltagning.
Bara koppla upp sig mot batteriet och få den info man vill ha.

Våra smartföner kommer nog ta över mer o mer.. på gott o ont..:yes:

//Klasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Eksisterende cabling i de fleste husbiler sørger effective for å redusere ladestrømmen til bobatteri. Spenningsfallet er så mye at det fort møter batteriets egenspenning. Det eneste some bekymret meg lift var faktisk vedlikeholdsladningen, men fra motorladningen et set ikke så lang tid om gangen så det hard noen betydning. Mye mer bekymringsfullt er landing fra stolpe! Heldigvis tåler LiFePO4 mer enn andre Lithium Ion kjemier når det gjelder kontinuerlig ladning. Laptop batterier some står på landing hele tiden har en levetid på ett år, men i laptops some lader fullt og så venter til batteriene er nede under 90% før de ladder igjen gjerne har levetid over 5 år - har selv oppservert 10 år game laptops med fungerende orginalbatteri (IBM ThinkPad). Korteste levetid på LiIon i laptop hadda vi på en spesiell model fra HP med dødt batteri etter 9 mend i docking station.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Så sant Anders, men tråden startades 2014 och nu e det 2017...
Det har hänt en del i utvecklingen, smidigt att slippa en massa kabeldragning och håltagning.
Bara koppla upp sig mot batteriet och få den info man vill ha.

Våra smartföner kommer nog ta över mer o mer.. på gott o ont..:yes:

//Klasse

Tycker faktiskt det inte hänt då mycket sedan 2014. I min och Knuts version använder man i stort befintligt kablage och min kommentar rörde inte så mycket informationssidan. Dessutom kan man koppla bluetooth modul till Victron 700 som ju är central i systemet och man slipper köpa dyra BMS-försedda battetier.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det finnes i praksis flere nivåer bms, fra de enkleste som kun kutter ved over og underspenning til de tyngste og dyreste som har aktiv balansering av cellene kontinuerlig med øket ladning av svakeste celle. Den mest brukte varianten med passiv balansering har sine svakheter grunnet ekstra belastning av sterkeste celle. Om denne balanseringen ikke stenges av under en lavgrense for hver celle kan den være destruktiv!

Bms i Tesla sine batteripakker er en aktiv balansering ac hver celle i hver streng på (husker ikke om det er 24 eller 48 volt i hver streng). Hver pakke består av et fast antall strenger og overvåkes fra sentral kontroller, hveŕ streng overvåkes og styres av kontroller i pakken. Mener det er 10 strenger i hver pakke, cellene er små runde 18650 format celler fra Panasonic. Over halve vekten på den totale batterimodulen i en Tesla er annet enn battericeller!

Tesla og Fisker bruker små celler som kjøles i et vannbad for å kunne ta ut maksimalt med strøm i korte perioder. Til dette er 18650 cellene utmerket, men til Tesla 3 og Powerwall lages det 2170 celler som kan gi større ladetetthet på bekostning av maks strømuttak. For husbilsbruk er drastisk større celler å foretrekke og da kommer også LiFe teknologiene inn med drastisk mindre risiko for brann og dermed og mindre behov av overvåkning. Volumtettheten for kraft er en del dårligere for LiFe enn for de andre LiXxx variantene, men og kravene til kapsling er enklere.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen