• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 
F

F.d. 56837

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Har funnet et par referanser til 13,8 og 14 V som anbefalte maks verdier på ladning av LiFe uten bruk av aktiv BMS.

Men diskusjonen om LiFe batteri i MC inneholder en god del fakta som og gjelder for større batterier, men som er enklere å teste i bitte små pakker:
Motorcycle Batteries .. AGM, GEL, Wet, Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) | Page 9 | Adventure Rider

Are you overcharging your LiFePO4 cells? - The Australian Electric Vehicle Asn - Page 1 gir argument for å stille laderen til maks 13,6V. En god ting med de som diskuterer på dette forumet er at de stort sett benytter spenning pr. celle så vi må gange med 4 for husbilsbruk.

Har sett grafer som gir rundt 10 000 ladninger til 13,6V før kapasiteten blir redusert til 80% av nominell.

Aluminium Case LiFePO4 Battery Cell , Lithium Iron Phosphate Battery 10Ah - 200Ah har en del relevante kurver.

Hei

Jeg vurderer å bytte til lithium men er litt betenkt mht. min ladestrøm som er mellom 14,6 og opptil 14,9. Vil denne spenningen bli for høy selv om en velger batteri med BMS?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Maks ladespenning pr celle er 4V, dette skulle gi 16V. Det som skjer med ladespenning over 3,65V pr celle (14,6V) er en større slitasje på elektrodene og en raskere reduksjon av levetiden uten at mengden med strøm som blir lagret øker. For maksimering av levetiden på batteriene passer float spenningen på lader for bly bra 13,7V. Mellom 13,7 og 14,6V skjer en moderat reduksjon av levetiden. Ser at elbil produsenter med LiFe batterier gjerne garanterer batteriene for 10 år uten restriksjoner. LiCo og LiMn har gjerne også strekningsgrense i garantien.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.117
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hj Anders....och tack för informationen, du kanske har en länk till Victory batterimanager ? Jag kan vara intresserad av en sådan och har sökt men inte lyckats så bra....

Läs mitt installationsexempel. Med Victory batterimanager och relä kan man bryta och sätta igång laddning vid valfri spänning eller fyllnadsgrad och slipper ha solpanelen att ligga och småladda.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hj Anders....och tack för informationen, du kanske har en länk till Victory batterimanager ? Jag kan vara intresserad av en sådan och har sökt men inte lyckats så bra....

Victron BM-702 med Cyrix li-charge relä.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.victronenergy.se/battery-monitors/bmv-700&ved=0ahUKEwia9fW2-ejQAhWG6CwKHWrTC4IQFgglMAA&usg=AFQjCNHxThO8f9GTK35fN6rHe7j1FbE-nA&sig2=0rJfqeQHNepwnYxGDMA7pQ

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.117
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.117
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Ok ok Anders jag har läst igenom 268 inlägg men är nog för trött, då just nu hittade jag inte ditt inlägg, Vi skulle haft här en sökmotor som visar inläg från den medlemm man söker på och inte som nu alla inlägg i en tråd...
Jag har funderat .... och funderat :swoon:(om det nu är till någon nytta:twitcy:) .... så jag gjorde en skiss på vad jag kom fram till och vad jag skulle önskat att det hade varit möjligt att göra i en lifepo4 installation.. i båda alternativ så är det tänkt att ett batteri används åt gången medan det andra laddas.. Te.x använder du batteri no1 så laddas batteri no2... när sen batteri 1 har sjunkit till ca 10-20% så går laddningen över till batteri 1 och du använder nu batteri 2 ... när sen batteri 2 är nätan tömt så laddas detta och du använder dig nu av batteri 1... o.s.v... o.s.v...... att jag ritade 2 olika är bara två olika lösningar hur styrningen kan ske i detta system... självklart finns ju inte denna laddaren i dag... men vem vet kanske i morgon :swoon:....
Laddaren skall ha flera möjligheter att ändra många parametrar... te.x vid vilken nivå skall växlingen ske.... hur mycket jag vill ladda eller hur lite.... där skall också finnas larm om det skulle bli problem med laddningen när det är dags att växla över till nästa batteri.... reläet efter batteriena är bara till för att växla mellan batterierna och förbbrukningen.... så nu skall jag sätta mig ner och vänte på att någon börja tillverka detta... :twitcy: eller vad tror ni om detta ???

Kram Wovi & Peter
.

Du kan programmera BM-702 på många olika sätt. Är ju beskrivet tidigare i tråden.

Anders
 

Bilagor

  • Min dröm laddning.jpg
    Min dröm laddning.jpg
    207,6 KB · Visningar: 23
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Ok ok Anders jag har läst igenom 268 inlägg men är nog för trött, då just nu hittade jag inte ditt inlägg, Vi skulle haft här en sökmotor som visar inläg från den medlemm man söker på och inte som nu alla inlägg i en tråd...
Jag har funderat .... och funderat :swoon:(om det nu är till någon nytta:twitcy:) .... så jag gjorde en skiss på vad jag kom fram till och vad jag skulle önskat att det hade varit möjligt att göra i en lifepo4 installation.. i båda alternativ så är det tänkt att ett batteri används åt gången medan det andra laddas.. Te.x använder du batteri no1 så laddas batteri no2... när sen batteri 1 har sjunkit till ca 10-20% så går laddningen över till batteri 1 och du använder nu batteri 2 ... när sen batteri 2 är nätan tömt så laddas detta och du använder dig nu av batteri 1... o.s.v... o.s.v...... att jag ritade 2 olika är bara två olika lösningar hur styrningen kan ske i detta system... självklart finns ju inte denna laddaren i dag... men vem vet kanske i morgon :swoon:....
Laddaren skall ha flera möjligheter att ändra många parametrar... te.x vid vilken nivå skall växlingen ske.... hur mycket jag vill ladda eller hur lite.... där skall också finnas larm om det skulle bli problem med laddningen när det är dags att växla över till nästa batteri.... reläet efter batteriena är bara till för att växla mellan batterierna och förbbrukningen.... så nu skall jag sätta mig ner och vänte på att någon börja tillverka detta... :twitcy: eller vad tror ni om detta ???

Kram Wovi & Peter
.
Så är det absolut bästa sättet att göra det, helt klart.

Faktum är att jag har ett sådant system i princip dock med bara två blybatterier, har ej ännu byggt laddarna utan kör med tre(en för bilbatteriet) CTEK förtillfället men det blir kanske det också vad det lider,
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.117
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nu har jag snart haft mina Sinopoly lifepo4 200Ah i 1 år....detta året har jag inte varit strömlös eller inte haft tillräckligt med Ah någon dag under det gångna året... men det beror inte på mitt Lp4 batteri, utan på den bärbara generatorn som jag blev tvungen att köpa förra vintern...för att överhuvudtaget kunna ladda batteriet fullt...sen har jag krympt ner W i solcellerna från 300W till 200W pg.a vikten då min elektriska "solföljare" kunde knappt lyfta upp de gamla tunga panelerna i vinkel då det var ganska många kg att lyfta, därför köpte jag nya tunna flexibla paneler (ca 2kg/st) som ger tillsammans max ca 13Ah vintertid enligt displayen, på sommaren blir det inte mer än ca 10Ah då panelerna förlorar kraft när de blir varma av sommarsolen (kommer framöver att köpa en till)...och sen är bilens generator inte på 30Ah som jag tidigare har trott den är på 90Ah, men eftersom jag står stilla för det mesta så har jag inte kopplat in den permanent sen jag bytte till Lf-batteri... utan det blir solpanelerna och den bärbara generatorn som leverera min ström... I början så läste jag allt jag kunde hitta om Lp4 här på Hbk. och på andra hemsidor bl.a engelska... och jag har försökt till 100% att göra som det skrivs om Lp4 batterier.... jag har också lyckats göra dataloggar över hur Lp4 batteriet "arbetar" i början fattade jag inte ett shitt, men sen blev det bättre och bättre.... och min oro blev mindre och mindre.... till jag här om veckan började fundera över varför min Votronic 350 mppt laddare aldrig visar att batteriet är laddat över 80%, det finns ju en liten grön diod som skall lysa när detta inträffar.. så jag tog kontakt med Votronic i Tyskland och undrade vid vilken spänning skall lampan lysa i mitt fall.... än har jag inte fått ett tillfredställande svar, ett svar var när U-1 oh U-2 är fulladdat... det var ju enkelt, om jag förstår vad de menar.... efter en tid läste jag manualen och hittade just detta om U-1 och 2 .. men i manualen så står där ju att när U-1 och 2 är fulladdat då är ju batteriet laddat till 100%..... så det blev ett nytt mail till Votronic där jag också informerade dem om inställningen jag har på Votronic:en ... den är ställd i läge e enligt manualen... då får jag ett nytt svar... där de än en gång berättar om U-1 och 2, samt att det finns inget läge E i manualen.... så jag läser än en gång min manual och ser att jag inte har läst fel.... jag väntar än på deras svar....
Tiden har gått och en dag fick jag en uppenbarelse:swoon:.... plötsligt insåg jag (tror jag) hur jag själv kan räkna ut var 80% laddningsläge är eller vilket procenttal jag än vill, så jag satte mig ner för att räkna och gjorde ett dokument (se bifogad).... nu har det gått flera dagar sedan jag gjorde detta och nu har jag en massa funderingar i huvudet (Shitt) så jag började titta på internet och letade efter ur/laddningskurvor.... (se bifogad länkar) till min besvikelse ser jag att så som jag har räknar är inte heller rätt (tror jag nu) för kurvorna viker av i börja och slutet, så nu undrar jag om det överhuvudtaget går att beräkna rätt procenttal för ett Lp4 batteri.?? tar jag bort början och sluter på kurvorna där de viker av... då kan jag kannske göra en bra beräkning och det är kanske där vi måste titta vad som menas med de olika procenttalen för ur/laddning av Lp4 batteri... men som sagt jag bara fundrar och är inte 100% säker, under mitt sökande så läste jag också en massa ilägg från duktiga medlemmar som har installerat Lp4 batteri... och i ett inlägg säger man att man skall ladda paketet med cellerna upp till max 16V... Va.? tänkte jag nu....det är ju 4V per cell.... så jag sökte nu efter de olika märkens specifikation på deras celler och hittade intressanta saker.... te.x har du Winston celler så är det ok att ladda så.... men har du Sinopoly och laddar efter den informationen... då har du med stor sannolikhet dödat dina celler... allt jag skriver här är utefter vad jag har kunnat hitta här på Hbk och nätet i övrigt.... Så jag tror att det är bra om vi har separata trådar här på Hbk för de olika märken av Lifepo4 celler så att ingen skriver något i en god tanke för att hjälpa, och så blir det kanske helt fel.... därför startar jag nu en tråd om SINOPOLY Lifepo4 celler och om någon känner för det kan de som har eller vill starta en tråd för WINSTON lifepo4 celler... lite synd att vi måste gå skilda vägar:msn_brheart:.... men efter ett tag så inser vi att detta kanske ändå var den rätta lösningen i denna relation :twitcy:... men en sak är säkert att vi kan ha en massa gemensamma lösningar på installation mm. av ett Lifepo4 - system..:yes: men sen tror jag att var och en får ta hänsyn till vilka specifikationer som gäller för just dina lifepo4 celler....


Ps: jag vill inte anklaga någon här på Hbk för att de har lämnat missvisande information, var och en är skylldig att själva ta reda på vad som gäller i hans "fall" :swoon:



Tar tacksam emot förslag på min idee...



http://www.sinopolybattery.com/userfiles/files/SP-LFP100AHA.pdf
http://www.3xe-electric-cars.com/images/stories/virtuemart/product/wb-lyp100aha-2.png
http://www.3xe-electric-cars.com/images/stories/virtuemart/product/wb-lyp100aha-1.png
 

Bilagor

  • data sinoply lifepo4.jpg
    data sinoply lifepo4.jpg
    257,2 KB · Visningar: 32

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Selv med Winston celler så er 16V i praksis over det forsvarlige! Fabrikken anbefaler ladning til 3,65V pr celle for 100% ladning og 4V som grense før cellen blir varig skadet. 80% ladning er mellom 3,4 og 3,5V

Ser ut til at det er om lag 0,2V forskjell mellom ladning og utladning pr. celle.

Kurven for spenning kontra ladenivå er ikke linjær i endepunktene, men din skala er ganske nær. Om en finner eksakt verdi for 20 og 80% så er det linjært mellom disse to punktene. Din tabell ser ut til å være linjær mellom 0 og 100%.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.117
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej...
Jag kan säga er att jag har inte blivit mycket klokare :wideeyed: på mina lifepo4 cellvärden utefter vad jag tidigare har läst i denna tråd och gentemot de värden jag får fram.
Tittar jag på diagram på nätet så stämmer de bättre med vad som skrivs i denna tråd, tittar jag sen på vad tillverkaren skriver om Sinopoly lifepo4 celler så stämmer det inte med vad som skrivs här på tråden...och tittar jag på verkligheten gentemot Sinopoly inform. så stämmer ju inte den heller...
tex så har jag läst att max spänning per cell är 4v..... enligt Sinopoly så säger de att om jag laddar mina celler över 3.7v så "dödar" jag dem
Ej heller kan jag ladda hela "packetet" till 16v som jag också har läst..då mina celler bara får laddas till max 3.65v x 4 = 14.6v max allt över detta dödar ju cellerna enligt tillverkaren... Detta i sin tur innebär också att jag kan inte ha en BMS som stänger av om en cell kommer över 3.9v som de flesta BMS:en gör... så vad gör jag nu för att inte fördärva mina lifepo4 celler.. jo nu måste jag köpa en komplett "anläggning" som tar över kontrollen på mina lifepo4 celler :swoon:... så nu köpte jag detta..

https://www.ev-power.eu/Battery-Man...ete-Set-4-cells-with-Bluetooth-4-0.html?cur=1

för nu är jag trött på att behöva oroa mig... efter att jag köpt BMS:en så kom jag på att jag aldrig har ägt en smartphone som behövs för att kunna använda BMS:en ... så nu skall jag också köpa en smartphone.... en sak är klar summan nu för allt inkl. lifepo4 cellerna är nu uppe i mer än det dubbla av vad jag trodde det skulle kosta mig...:swoon:
Sen finns det andra saker här i tråden som jag inte vet vad jag skall tro... när jag kan läsa att man kopplar flera laddare till ett och samma batteri, för att göra detta på ett 4 cells packet så måste du koppla 2 och två celler för laddning av respektiv laddare... även om fler och fler går över till lifepo4 så tror jag att vi fortfarande inte vet riktigt hur det kommer att se ut framöver... och gör vi ett litet misstag med "anläggningen" så kan det kosta "skjortan"... Jag vill också säga att jag gillar skarpt när cellerna är fullladdad och jag har ström för flera dagar utan att behöva någon laddning... än har jag inte kopplat in generatorn som vid kontroll visar sig ge hela 90Ah... jag väntar med att göra det tills jag kopplat in smart BMS.... och just nu gör det inte så mycket för bilen har inte rullat en meter sedan sept förra året :swoon: ... det är inte min mening att klaga på någon i denna tråd, utan jag ville bara skriva av mig lite hur det ser ut för mig och mina lifepo4 celler....


Kram från ett kyligt Kreta.... Wovi & Peter
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag har också traskat in i LiFePo4 (enkel)-spåret och planerar inköp i samband med garantibyte av mina AGM som inte höll måttet riktigt. Men carbest LiFePo4 har redan inbyggd BMS och behöver inte kompletteras med något annat. Priset ligger kring 14 till 16 lappar. Däremot en Amp-mätare med "%-staplar" kostar ytterligare 2,500:- och vipps är man där strax under 20 000:- med installation & lite kablar.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag har också traskat in i LiFePo4 (enkel)-spåret och planerar inköp i samband med garantibyte av mina AGM som inte höll måttet riktigt. Men carbest LiFePo4 har redan inbyggd BMS och behöver inte kompletteras med något annat. Priset ligger kring 14 till 16 lappar. Däremot en Amp-mätare med "%-staplar" kostar ytterligare 2,500:- och vipps är man där strax under 20 000:- med installation & lite kablar.

Det var dyrt.

Anders
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

De generatorer jag har stött på förmagnetiserar inte så, vilka har du sett som gör som du beskriver.

Och hur fungerar en Zenerdiod som likriktar diod samt hur skyddar den mot dessa spikar?

Vanliga zenerdioder är inga bra likritardioder, har större framspänningsfall än en likritardioder. Har Bosch detta är det speciella zenerdioder eller att det förutom likritardioder har monterade zenerdioder för att begränsa spänningsspikarna. Vad gäller om zenerdioder klarar en viss spänning så har man tänkt fel, däremot kan strömmen storlek knäcka dioden. Ska man skydda sina dioder med zenerdioder ska de ha en zenerspänning strax under den spänning som likriktade klarar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen