• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Kul! Det var just det jag skrev i inlägg 251!
Men skall man var riktigt petnoga så är det inget som "växlar" överhuvudtaget! Visst vi kallar det växla men elektronerna jagas och rör sig fram och tillbaka vilket ger upphov till ett ökande och minskande elektrontryck åt ena hållet, följd av ett lika stort ökande och minskande elektrontryck åt andra hållet. Magnetisk är det en cirkulär rörelse som fortgår utan att varken växla eller backa. Vad som är plus och minus är bara en fysikalisk konfession. Vi kallar det även växla! Visst är det så!
Jämför plus och minus i ett batteri. Man säger att strömmen rör sig från plus till minus men elektronerna är negativa och overskottet rör sig mot underskottet. M.a.o rör sig elektronerna från minus till plus. Pluspolen borde varit minus och minus borde varit plus. Men försök att ändra på den konfessionen! Det är som att säga att Nordpolen skall heta syd och Sydpolen nord. Defakto ligger den magnetiska nordpolen intill den geografiska sydpolen och vice versa.
Nu liknar det snillen spekulerar! Svart heter vit och vit är svart
God natt!
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tack för båda svaren... men ärligt talat så ger jag fan i hur elektroderna rör sig :swoon: jag vill bara veta om mina mätningar i DC resistans är bra eller dåliga (jag fick ett svar men som ni ser i ett tidigare inlägg så är mina värden "skumma"), och om de är dåliga kan det ju kanske vara bra och får reda på hur dåliga de är ....tusen tack på förhand

Wovi & Peter
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Kul! Det var just det jag skrev i inlägg 251!
Men skall man var riktigt petnoga så är det inget som "växlar" överhuvudtaget! Visst vi kallar det växla men elektronerna jagas och rör sig fram och tillbaka vilket ger upphov till ett ökande och minskande elektrontryck åt ena hållet, följd av ett lika stort ökande och minskande elektrontryck åt andra hållet. Magnetisk är det en cirkulär rörelse som fortgår utan att varken växla eller backa. Vad som är plus och minus är bara en fysikalisk konfession. Vi kallar det även växla! Visst är det så!
Jämför plus och minus i ett batteri. Man säger att strömmen rör sig från plus till minus men elektronerna är negativa och overskottet rör sig mot underskottet. M.a.o rör sig elektronerna från minus till plus. Pluspolen borde varit minus och minus borde varit plus. Men försök att ändra på den konfessionen! Det är som att säga att Nordpolen skall heta syd och Sydpolen nord. Defakto ligger den magnetiska nordpolen intill den geografiska sydpolen och vice versa.
Nu liknar det snillen spekulerar! Svart heter vit och vit är svart
God natt!
Julian

Vad gäller DCpolbenämning, så kan man säga att eftersom elektronerna går från plus till minus, ("baklänges") och är negativt laddade, så måste strömmen gå åt andra hållet för att kunna ge ett positivt resultat (minus gånger minus = plus) :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Kanske tråden har tystnad men jag gör ändå ett försök.... jag undrar med er som har lifepo4 batteri i husdelen, hur har ni gjort med startbatteriet ?? är det också lifepo4 eller??... för hur fungerar det egentligen är två olika batterier har samma minuspol (bilchasitt) och med alla moderna laddare som oftast är kopplad till båda batterierna,och eller båda är kopplad till EBL:en.. blir inte detta en typ av parallelkoppling ??? kanske någon vänlig person här på HBk kan svara så jag kan släppa tanken :twitcy:

Wovi & Bianco & Peter
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Har lifePO4 lithium som bodelsbatterier,vicke jag
laddar som förut,genom EBL99 som ger 14,3 volt.
Bilens generator laddar med 14,38 volt.Mina LifePO4
ska ideèlt laddas med 14,4 volt.Utav den orsaken
har jag inte gjort nån ting med laddningen eller nåt
annat.Alt är som tidigare,även med bly-bilbatteri.
Solcell 130W direct på bodels batterierna

Detta fungerar bra.Alltid 13,1 volt på bodelsbatterierna
sommarstid.Det mesta jag liggat utan strömtilgång,är
4 dygn på hamnen i Åmål.Aldrig tom för 12v ström.

Stabil spänning,ock god kapasitè.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Kanske tråden har tystnad men jag gör ändå ett försök.... jag undrar med er som har lifepo4 batteri i husdelen, hur har ni gjort med startbatteriet ?? är det också lifepo4 eller??... för hur fungerar det egentligen är två olika batterier har samma minuspol (bilchasitt) och med alla moderna laddare som oftast är kopplad till båda batterierna,och eller båda är kopplad till EBL:en.. blir inte detta en typ av parallelkoppling ??? kanske någon vänlig person här på HBk kan svara så jag kan släppa tanken :twitcy:

Wovi & Bianco & Peter

Behöll vanligt startbatteri. 230x laddare bara till bodel. Startbatteriet behöver ej laddare.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Godmorgon !!

Tack för svaren även om några inte var direkt svar på frågan... jag har i denna månad haft mina lifepo4 (200Ah) i ett år och under detta året har bilen rullat ca 50mil :swoon: så någon laddning från generatorn har det knapt blivit däremot så har jag 200w solpaneler och en bensin generator som jag kollar ti en lifepo 4 laddare på 20A..... under gågna året har jag märkt att cellerna har gått ner i kapacitet, inte mycket men ändå.... så jag har funderat på detta med att ha lifepo 4 i husbil... en sak är säkert och det är att om jag inte förstår hur ett batteri (även lifepo4) fungerar så kan jag snabbt fördärva det.. lithium och då bla lifepo 4 finns i dag i många olika batteridrivna produkter... mobilen datorn mm. och handen på hjärtat har vi inte lyckats fördärva ett och annat av dessa batterier.... tyvärr så har det hänt även mig.... och nu har jag också förståt att även om jag har 200A eller om det är ett mobil eller dator batteri av lithium så måste jag behandla dem lika... eftersom jag för tillfället befinner mig på Kreta och här skall ju vara gott om sol även om den senaste veckan har varit solfattig och en hel del regn.... Att låta solen ladda batterierna är bra... men jag måste akta mig så att cellerna inte nästan hela tiden ligger på topp även under förbrukningen... vi vet ju att om vi hela tid har vår laptop inkopplad till 230 v.... då kommer snart den dagen då vi inte kan förstå varför batteriet är dåligt på en nästan ny laptop eller mobilen.... precis så är det också med våra lifepo4 i H-bilen...låter vi solen eller att du kör och då laddar cellerna fulla hela tiden, precis som med 230v och laptopen så får vi samma problem :swoon: batteriet MÅSTE få lov att "jobbba" d.v.s. att jag låter mitt lifepo4 ibland sjunka djupt ner i spänning för att sen ladda det full igen, gör jag inte detta så verkar det som att batteriet förlorar sakta kraften (A) så jag har kopplat in två fjärrstyrda relän som jag kan koppla ur solpanelerna så att de inte laddar längre....och startar dem när cellerna har sjunkit rejält....
Detta är vad jag tror och har andra en annan uppfatning så kunde den vara intressant att höra.... sen kan jag också säga att jag lever året runt i H-bilen så jag tror att jag har ganska bra kontroll om vad som händer med mitt batteri men jag förstår också att när det gäller "nya saker" så kan jag inte vara 100% säker på att jag förstår precis allt som händer med dem...:twitcy:

Kram Wovi & Bianco & Peter


Hei

Hvor lang tid bruker du å lade batteriene helt fullt under kjøring og når du står tilkoblet landstrøm?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Noe elbil leverandørene anbefaler er at en ikke lader opp til mer enn 90% om en ikke trenger den lange rekkevidden. Dette gjelder mange typer lithium batterier. 80% er terskelen for hurtigste ladning, enkelte påstår at en kan lade til 80% på 20% av tiden for ladning til 100% når en skal lade skånsomt.

Om en ikke lader mer enn til 14V øker en levetiden på batteriene drastisk, 10 år er kort tid i denne sammenhengen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

På min Lenovo laptop kan jag välja "Maximal batteritid" då laddar den till 100%.
Eller kan jag välja "Optimerad batteritid" som maximerar batteriets livslängd.
Då laddar den till max 60%.

Om detta stämmer så skall man tydligen inte ladda fullt om man vill att batteriet skall hålla länge.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nu vet jag inte säkert men ett Lithiumbatteri har väl en begränsning på ca. 500-1000st. uppladdningar.

Det borde väl gå att lösa laddningen så den endast startar vid behov.

På min Laptop ca. 2år gammal Asus så laddas bara batteriet ibland fast laptopen står 230V-ansluten 99,9% av tiden.
Håller jag markören på batterisymbolen så ser jag väldigt sällan att batteriet laddas, se bild.
 

Bilagor

  • Laptop laddning.png
    Laptop laddning.png
    6,3 KB · Visningar: 3

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Som jag ser det så har väl de flesta av dem som har lifepo4 batteri ingen ytterligare stopp för laddning av solpanelerna eller bilens generator, detta innebär att om batteriet är fullt så kommer laddningen inte att upphöra helt och batteriet kommer att så småningom ta skada av denna typ av "öveladdning"... därför har jag kopplat in två fjärrstyrda relän så jag kan stänga av solpanelerna och låta batteriet spänning sjunka djupt innan laddningen överhuvudtaget påbörjas igen.... som sagt detta är vad jag har upplevt med mitt lifepo4 och som kanske ni andra inte har problem med... men skulle så vara så är den lösningen jag har valt för stunden en bra lösning.... men det gäller också att komma ihåg att stänga av relän så att solpanelerna börja ladda igen för annars kan risken vara stor att jag fördärva mina lifepo4.... hur som helst så ser jag just nu har man lifepo4 batterier så är det livsviktigt för batteriet att ha en bra kontroll på batteriet.... lifepo4 har givit mig mer att tänka på än vad mina gamla AGM batterier gjorde....
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Knut och tack för ditt svar..... Men kanske det är fler än jag som undrar när har ett lifepo4 batteri uppnåt 80% laddning (vid vilket volttal)... jag har en votronic solregulator där en lampa skall lysa när batterierna har uppnåt 80% laddning.... en gång har detta hänt trots att jag har laddat fullt batteriet.... så jag skrev till votronic och frågade samma fråga.... än så länge slingrar de sig och svarar inte konkret på min fråga....kanske du vet bättre än de.... önskar dig en trevlig helg och även er alla andra här på Hbk.

Wovi & Peter.... Bianco fick ett nytt hem i dag så han är inte med längre, men som jag sa till den nye ägaren han kommer nog att försöka att rymma från er för att ta sig hit....

Noe elbil leverandørene anbefaler er at en ikke lader opp til mer enn 90% om en ikke trenger den lange rekkevidden. Dette gjelder mange typer lithium batterier. 80% er terskelen for hurtigste ladning, enkelte påstår at en kan lade til 80% på 20% av tiden for ladning til 100% når en skal lade skånsomt.

Om en ikke lader mer enn til 14V øker en levetiden på batteriene drastisk, 10 år er kort tid i denne sammenhengen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag önskade att jag också kunde göra detta på mina 200Ah lifepo4 .... men så enkelt är det inte ... än så länge..:swoon:

Nu vet jag inte säkert men ett Lithiumbatteri har väl en begränsning på ca. 500-1000st. uppladdningar.

Det borde väl gå att lösa laddningen så den endast startar vid behov.

På min Laptop ca. 2år gammal Asus så laddas bara batteriet ibland fast laptopen står 230V-ansluten 99,9% av tiden.
Håller jag markören på batterisymbolen så ser jag väldigt sällan att batteriet laddas, se bild.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det stämmer nog bra.... problemet med att ha lifepo4 i H-bilen är i dag inte lika enkelt som med en laptop..... tyvärr....

På min Lenovo laptop kan jag välja "Maximal batteritid" då laddar den till 100%.
Eller kan jag välja "Optimerad batteritid" som maximerar batteriets livslängd.
Då laddar den till max 60%.

Om detta stämmer så skall man tydligen inte ladda fullt om man vill att batteriet skall hålla länge.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Läs mitt installationsexempel. Med Victory batterimanager och relä kan man bryta och sätta igång laddning vid valfri spänning eller fyllnadsgrad och slipper ha solpanelen att ligga och småladda.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nja, Några förtydligande:
1) Regulatorn styr inte spänningen till rotorn, den styr magnetiseringen genom PWM (pulsviddsmodulering) och oftast i samband med frekvensmodulering.

4) Kopplar man bort lasten från generatorn helt kommer den att ge en "spik" på uppemot 80 volt innan regulatorn hinner reglera ner spänningen. (Jag har provat)
Denna spik kommer förmodligen att döda likriktar- och/eller magnetiseringsdioderna.
Numera används (åtminstone i Bosch) Zenerdioder som likriktardioder för att i viss mån skydda mot detta, men om de tål 80 Volt är tveksamt.

Vad gäller laddning av Li-batterier så verkar det som de får längst livslängd om de inte laddas fullt.
I min dator kan jag välja mellan maximal batteritid och optimerad batteritid. Med maximal batteritid laddas batteriet fullt 100%.
Med optimerad batteritid, som maximerar batteriets livslängd, laddas det bara till 60%.
Bara en reflektion från min sida.
:)
De generatorer jag har stött på förmagnetiserar inte så, vilka har du sett som gör som du beskriver.

Och hur fungerar en Zenerdiod som likriktar diod samt hur skyddar den mot dessa spikar?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Har funnet et par referanser til 13,8 og 14 V som anbefalte maks verdier på ladning av LiFe uten bruk av aktiv BMS.

Men diskusjonen om LiFe batteri i MC inneholder en god del fakta som og gjelder for større batterier, men som er enklere å teste i bitte små pakker:
Motorcycle Batteries .. AGM, GEL, Wet, Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) | Page 9 | Adventure Rider

Are you overcharging your LiFePO4 cells? - The Australian Electric Vehicle Asn - Page 1 gir argument for å stille laderen til maks 13,6V. En god ting med de som diskuterer på dette forumet er at de stort sett benytter spenning pr. celle så vi må gange med 4 for husbilsbruk.

Har sett grafer som gir rundt 10 000 ladninger til 13,6V før kapasiteten blir redusert til 80% av nominell.

Aluminium Case LiFePO4 Battery Cell , Lithium Iron Phosphate Battery 10Ah - 200Ah har en del relevante kurver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen