• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Du har et stykke igjen før batteriene er fulle. Etter omlag 80% fulle synker ladestrømmen gradvis, og laderen sier full når strømmen kommer under en grense. Så lenge batteriet klarer å svelge maks strøm fra laderen stiger spenningen sakte men sikkert. Når batteriet ikke lengre kan ta imot maks ladestrøm blir det noe fluktasjon i spenning frem til maks ladespenning er oppnådd.

For meg ser det ut som du avbrøt ladningen ved 80 - 90% et sted.

Enkelte påstår en 80/20 regel, 80% ladning på 20% av tiden til fulle batterier. Dette stemmer om en har en mye kraftigere lader enn din slik at 80% oppnås på under en time.

Men Knut hur skulle den då kunna ge 17A?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det blev sent i går kväll... och tack Lasse för dit svar.... Knut också även om det kom senare.... Eftersom kl var när 00.00 lokal tid så har ju solen gåt ner.... så jag startade laddaren igen.... och se då fungerade allt perfekt.... och kl 02.00 i natt så var cellerna fulladdad.... nu förstår jag att min solregulator har ställt till det i mätningarna/diagrammen... så innan solen gick upp gjorde jag en dumping test på totalt 90 min... och nu blev det mycket bättre kurvor i diagrammen... en jämn fin kurva....jag tog ut under testen ca 130A... men sen vet jag inte om spänningsfallet på 0.56V är normalt på lifepo4 batterier när de belastas med ca 0.5C... Jag tycker att det är ganska mycket
Nu ser det ljusare ut det har varit många :confused: i mitt huvud.... men jag säger som Winston Churchill sa en gång.... När jag ser tillbaka så ser jag att jag har haft många problem att slås med...... men nu kan jag se att de flesta bara fanns i mitt huvud.... :swoon:

Önskar alla här på Hbk en härlig dag
Wovi & Peter on Kreta....
 

Bilagor

  • Dumping -86A total 90 min.... 09-12-2015.jpg
    Dumping -86A total 90 min.... 09-12-2015.jpg
    30,1 KB · Visningar: 21
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det blev sent i går kväll... och tack Lasse för dit svar.... Knut också även om det kom senare.... Eftersom kl var när 00.00 lokal tid så har ju solen gåt ner.... så jag startade laddaren igen.... och se då fungerade allt perfekt.... och kl 02.00 i natt så var cellerna fulladdad.... nu förstår jag att min solregulator har ställt till det i mätningarna/diagrammen... så innan solen gick upp gjorde jag en dumping test på totalt 90 min... och nu blev det mycket bättre kurvor i diagrammen... en jämn fin kurva....jag tog ut under testen ca 130A... men sen vet jag inte om spänningsfallet på 0.56V är normalt på lifepo4 batterier när de belastas med ca 0.5C... Jag tycker att det är ganska mycket
Nu ser det ljusare ut det har varit många :confused: i mitt huvud.... men jag säger som Winston Churchill sa en gång.... När jag ser tillbaka så ser jag att jag har haft många problem att slås med...... men nu kan jag se att de flesta bara fanns i mitt huvud.... :swoon:

Önskar alla här på Hbk en härlig dag
Wovi & Peter on Kreta....

Gott. Som jag nämnde i någon post innan så försöker jag undvika att dels ladda med för många källor samtidigt, dels undviker jag att underhållsladda överhuvudtaget. Låt batterierna pendla ner till ca 90% innan du låter laddkällor gå på och så bryter du när du nått vald säkerhetsnivå på SOC% och spänning och så låter du bli att ladda igen innan du är nere på 90% elelr mindre.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tack Anders .... och jag vill också tacka Göte.... och även ni andra som kommer med synpunkter.... just nu får jag fina kurvor som är lättare att läsa.... men jag undrar ett par saker om vi tar och tittar på dumping kurvan.... då undrar jag skall spänningen rasa när du har lifepo4 batteri och belastar det med mindre än 0,5C
Sen om vi tittar på slutladdnings kurvan, laddaren hade laddat till 95,2% men jag såg att en cell rusade upp till 3,65 så jag stängde av laddaren... och sen rasar spänningen med hela 0,67V.... är detta normalt? Jag har ju läst på lifepo4 trådar här på Hbk där säger man att man har 14v efter laddning... så vad är sant och vad är osant.... kanske någon kan svara..:yes:

Wovi & Peter tackar på förhand....

I dag fick jag ett tecken från han där uppe.... så nu tror jag att "han där upp" har en plan för mig :twitcy: och vill att jag skall stanna här i Korumenos..... motor på scootern brakade ihop när vi var på väg till Sitia :swoon:
 

Bilagor

  • Dumping -86A total 90 min.... 09-12-2015.jpg
    Dumping -86A total 90 min.... 09-12-2015.jpg
    30,1 KB · Visningar: 7
  • Diagram volt fall 0.67v .jpg
    Diagram volt fall 0.67v .jpg
    26,7 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej igen.... jag tänkte att det kan ju bli ganska tråkigt om man skall stänga av laddningen och vänta tills batteri spänningen har sjunkit innan man börja ladda igen.... så jag sökte och fann denna....

12V Automatic Battery Charging Power Supply Control Protection Board Relay Board | eBay


Gott. Som jag nämnde i någon post innan så försöker jag undvika att dels ladda med för många källor samtidigt, dels undviker jag att underhållsladda överhuvudtaget. Låt batterierna pendla ner till ca 90% innan du låter laddkällor gå på och så bryter du när du nått vald säkerhetsnivå på SOC% och spänning och så låter du bli att ladda igen innan du är nere på 90% elelr mindre.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej... nu har jag lyckas "göra" fina kurvor.... resten av tiden sen förra inlägg så har dessa lifepo4 celler verkligen "snurrat" :twitcy: runt i mitt huvud... mycket av min tid har gått åt att läsa inlägg i utlandet, men det har varit svårt att hitta just det som jag söker.... men en dag i ett svensk forum så hittade jag ett diagram över 4 celler och då började jag förstå hur cellerna skall bete sig.... men sen har det inte varit lätt att försöka förstå varför just mina celler skall vara så besvärliga.... och i går fick jag ett svar, att jag kanske hade problem med celllogen.... och det var ju det sista jag kunde tänka mig.... men det visar sig att det går inte att ha en lång kabel mellan cellerna och celllogen.... och det såg jag i dag när jag hade kopplat celllogen med korta kablar... då fungerar plötsligt allt som det skall :yes:
Så nu skall jag njuta av dagen och ta ett lugnt.... men jag kan berätta att under tiden så har jag köpt en generator och en ballans laddare så nu är vikten i H-bilen det samma som när jag hade mina 2 AGM batterier... så för mig blev det ingen viktminskning :swoon:....

I dag har det varit riktigt varmt men blåsigt...

Kram Wovi & Peter
 

Bilagor

  • Såhär skall det se ut.....jpg
    Såhär skall det se ut.....jpg
    271 KB · Visningar: 21

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej kära husbilsvänner …. Jag hade tänkt skriva vidare om fisket här i Medelhavet, men så fick jag ett nytt packet…. Med en TURNIGY Reaktor 30A …. Detta är en häftig laddare som fungera kanon med lifepo4 batterier…
Jag har haft en känsla sen jag laddade cellerna för första gång att här är något som inte stämmer… men att hitta bevisen är inte lätt, speciellt om man inte har rätt utrustning och som jag ingen kunskap i ämnet… så nu ber vänligen om HJÄLP.!...
Jag är oerhörd tacksam om någon med kunskaper kan berätta för mig om mina celler har rätt resistans (se foto) vad jag förstår i dag så ändra resistansen sig eftersom man använder lifepo4 celler men om den går upp eller ner vet jag inte … och ej heller om mina värden är bra för helt nya celler…

Wovi & Peter
 

Bilagor

  • P1040112.JPG
    P1040112.JPG
    275,4 KB · Visningar: 9
  • P1040107.JPG
    P1040107.JPG
    158,4 KB · Visningar: 4

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det är den inre resistansen som avgör hur mycket spänningen faller vid belastning.
Man eftersträvar så låg inre resistans som möjligt. Annars blir det spänningsfall i batteriet och energi omvandlas till värme i batteriet/accen.

Din laddare visar mellan 0 och 2 milli Ohm (lätt att tro det är Mega.
Hittade dessa beskrivningar, och enligt dem så borde du inte oroa dig.

a) Packs that are as good as new: between 0 and 5 milliOhm/cell
b) Packs that have been used dozens of times, but still feeling fairly good: between 5 and 10 milliOhm/cell
c) Packs that have been used even more, and start to feel weak: between 10 and 20 milliOhm/cell
d) Packs that almost won't hold your heli in the air anymore: over 20-25 milliOhm/cell


Källor: FYI: the internal resistance of lipos, and the inevitable consequences... - HeliFreak
https://en.wikipedia.org/wiki/Internal_resistance
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tusen tack för den informationen :msn_kiss: tur du inte är här hos mig :twitcy:

Det är den inre resistansen som avgör hur mycket spänningen faller vid belastning.
Man eftersträvar så låg inre resistans som möjligt. Annars blir det spänningsfall i batteriet och energi omvandlas till värme i batteriet/accen.

Din laddare visar mellan 0 och 2 milli Ohm (lätt att tro det är Mega.
Hittade dessa beskrivningar, och enligt dem så borde du inte oroa dig.

a) Packs that are as good as new: between 0 and 5 milliOhm/cell
b) Packs that have been used dozens of times, but still feeling fairly good: between 5 and 10 milliOhm/cell
c) Packs that have been used even more, and start to feel weak: between 10 and 20 milliOhm/cell
d) Packs that almost won't hold your heli in the air anymore: over 20-25 milliOhm/cell


Källor: FYI: the internal resistance of lipos, and the inevitable consequences... - HeliFreak
https://en.wikipedia.org/wiki/Internal_resistance
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det verkar som att den glädjen inte varar så länge.. :( .... Jag har hört att man kan inte jämföra resistans mätning på lifepo4 celler som du själv gör, oftast med DC mätning... fabrikerna mäter i AC och 100Khtz vad nu det sista menas...:swoon:

Det är den inre resistansen som avgör hur mycket spänningen faller vid belastning.
Man eftersträvar så låg inre resistans som möjligt. Annars blir det spänningsfall i batteriet och energi omvandlas till värme i batteriet/accen.

Din laddare visar mellan 0 och 2 milli Ohm (lätt att tro det är Mega.
Hittade dessa beskrivningar, och enligt dem så borde du inte oroa dig.

a) Packs that are as good as new: between 0 and 5 milliOhm/cell
b) Packs that have been used dozens of times, but still feeling fairly good: between 5 and 10 milliOhm/cell
c) Packs that have been used even more, and start to feel weak: between 10 and 20 milliOhm/cell
d) Packs that almost won't hold your heli in the air anymore: over 20-25 milliOhm/cell


Källor: FYI: the internal resistance of lipos, and the inevitable consequences... - HeliFreak
https://en.wikipedia.org/wiki/Internal_resistance
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

AC och 100Khtz vad nu det sista menas...
Akademiskt svar: en växelspänning som vänder (växlar) hundra tusen gånger per sekund (100 KHz = 100 KiloHerz). Jämför med växelspänning i vårt 230V-nät som är på 50 Hz alltså växlar spänningen 50 gånger per sekund. Växlingen består i att spänningen ökar(från 0 Volt), minskar(till 0 Volt), byter pol (+ och -) ökar, minskar, byter pol (- till +). 100KHz är alltså Frekvensen för den aktuella växelspänningen.
Julian
PS Kanske borde lägga till att även om den aktuella spänningen har så pass hög frekvens så är spänningsnivån i Volt oftast mycket låg. Kanske (vet inte!) 0,1 Volt?DS
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tack Amstel... det är alltid bra att känna en lärare, då jag oftast sov under lektionen.... men just detta som du beskriver vet jag :twitcy:.... Däremot vet jag inte vad det blir för skillnad med den mätningen jag har gjort på mina lifepo4 celler i Dc och den som fabriken gör i AC...

Enklast och betydligt mer pedagogisk är det väl om du läser här istället!:oops:
För övrigt betyder AC, Alternating Current (Växelström) och DC. Direct Current (Likström)
Bådas nivå brukar mätas i Volt.:cool:
Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Noggrannhet! Dear Watson! Noggrannhet!
En högfrekvent växelspänning är stabil medans en likspänning blir instabil under påverkan av mätstället.
Skulle jag tro? Men jag har ingen praktisk erfarenhet av den mättekniken, bara teoretisk! :)
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Haha... för jag bra betyg nu för här kommer svaret... (nästan).... för vad gör jag nu..??... mina värden skulle tydligen varit högre....

AC-resistansen beräknas normalt sett genom att applicera en 1kHz sinusström på batteriet och mäta spänningsresponsen. Har man inte utrustning för att göra detta kan man beräkna ett approximativt värde på AC-resistansen utifrån det momentana spänningsfallet som sker när batteriet utsätts för en strömpuls enligt ohms lag. Låtes strömpulsen fortgå en stund kommer spänningen sjunka ytterligare pga av polarisering i batteriet. DC-resistansen beräknas med hjälp av ohms lag utifrån spänningsfallet efter en viss bestämd tid, vanligtvis 10 sekunder. Alltså ska DC-resistansen vanligtvis vara högre än AC-resistansen. I ditt fall verkar din uppmätta resistans vara väsentligen lägre än vad tillverkaren angett, vilket verkar skumt. I synnerhet som det redan är AC-resistansen de har angett.

Och ändå kan du med och fråga? Driver du med mig, din förbenade batterimarodör!:)
Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det finns så många andra här som kan svara bättre än jag!
Så länge mina 4år gamla AGM fungerar bra tänker jag inte byta til LFP. Den dagen jag gör det skall jag berätta om mina praktiska erfarenheter av LFP. Tills dess finns det flera medlemmar här som är bättre skickade att lösa ditt laddningsproblem. Men, med tanke på den stora belastning du har utsatt dina batterier för så befarar jag att någonting är fel, alternativt var det fel från början! Ännu bättre vore det om jag har fel!:oops:
Men vi avvaktar väl vad expertisen har att berätta! Nu fick du mig verkligen att känna, att vara till "ingen som helst nytta!":)
O.T. Du får gärna SMS:a mig om tipset du fick av Dovado!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Å andra sidan, skulle jag gärna ville se en fortsättning på diagrambilden i inlägg 246. Diagrammet beskriver bara två timmar därav, en hel del är dessutom urladdning.
Ser också att du tydligen har skiftat mätkablaget vid 1h.06min. eller?
Julian
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen