• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12v kylskåp under färd

F

F.d. 55128

Guest
2 frågor gällande Peugeot J5 -89 husbil:

1. Knappen för att använda 12v under färd lyser ej när man aktiverar den (läge 1), däremot blir det en "frost-symbol" om man trycker "av" knappen (läge 0). Vad menas med detta?

2. Högst upp till vänster på panelen har jag 2 knappar. Den ena är för att aktivera 220v i vagnen, men vad gör egentligen den andra knappen (12v) ?
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: 12v kylskåp under färd

I manualen för 12V står det: Ställ vippströmbrytaren för 12 V (1) på I. Om det finns spänning lyser brytaren rött.
Min knapp lyser inte alls. Däremot så tänds en frostsymbol uppe på husbilens säkringspanel?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 12v kylskåp under färd

Detta gäller 1:a delen av din fråga 1.

Har du provat om knappen lyser när motorn är igång? Mitt kylskåp går bara att köra på 12 volt när motorn går.

Mät spänningen med motorn igång före & efter knappen för att kolla hur långt du har spänning. Jag vet inte hur knappen med lampan ser ut men kolla om du kan mäta motståndet över lampan för att kolla om den är hel. Det är inte ovanligt att lampan går sönder.
Om det är så kan du köpa en ny på Biltema Strömbrytare, 12 V - Biltema.

För att få kunna svara på resten så måste det till ett kopplingsschema över bodelen.

Bennie
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: 12v kylskåp under färd

Gjorde ett snabbtest.
Startade bilen med strömbrytaren i läge 1: Ingen reaktion på varken knapp eller display.
Tryckte på knappen så att läge 0 aktiverades, knappen är fortfarande släkt, men frostknappen på displayen lyser nu.
Mätte temperaturen på en punkt i frysfacket innan jag tryckte på knappen så att 0 aktiverades, då visade temperaturen 14.3 grader.
Efter att ha haft motorn igång 5 minuter så var temperaturen 13.7 grader på samma punkt. Så det verkar som att knappen fungerar, fast tvärtom...?

Kan någon bekräfta om lampan med frost-symbol ska lysa när kylskåpet går på 12V under färd?
 

Bilagor

  • display.jpg
    display.jpg
    215,2 KB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55128

Guest
Sv: 12v kylskåp under färd

Trodde att jag har lök löst problemet när jag hittat dåliga kontakter och rengjort. 12v knappen började lysa men sen smälte knappen...
Har hittat en ny knapp på biltema, men den har bara 2 anslutningar bak, den gamla hade 3st. Tittar jag bakom knappen så förstår jag ej varför man inte skulle kunna koppla ihop 2 av dessa?
Något tips på om vad som skulle kunna ha orsakat kortslutning om det nu inte var knappen?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 12v kylskåp under färd

Eftersom du har en lampa i knappen har du också minus på den. Om du kollar vilken tråd det är kan du köra med en 1polig brytare och vara utan lampan.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55128

Guest
Sv: 12v kylskåp under färd

2 av kablarna är märkta 12v +, så det skulle ju kunna vara + till lampan i knappen? Kan det göra någon skillnad på vilken + kabel jag tar till knappen?

Alternativet är att en av + kablarna är in i knappen och en av + kablarna är ut frånknappen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 12v kylskåp under färd

Lite olika beroende på strömbrytare,men jag tror så här:

Plus in och ut på de båda kopparfärgade stiften.
Minus på den längsta i mitten, ifall du har den modellen.
Har du en multimeter kan du mäta kontakten innan du eldar upp något.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: 12v kylskåp under färd

Lite olika beroende på strömbrytare,men jag tror så här:

Plus in och ut på de båda kopparfärgade stiften.
Minus på den längsta i mitten, ifall du har den modellen.
Har du en multimeter kan du mäta kontakten innan du eldar upp något.

Om det är plus in och plus ut på kablarna som är märkta 12v +, så borde man väl kunna dra ihop dessa och koppla till ett av stiften samt koppla in den andra kabeln på det andra stiftet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12v kylskåp under färd

Den tredje ledningen er kun minus for kontrollampen i bryteren, kobler du sammen de to andre så har du satt bryteren på permanent. Med orginal bryteren og bytte på de to + ledningene så lyser kontrollampen hele tiden, den står mellom minus og den ene siden på bryteren.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: 12v kylskåp under färd

I manualen finns en bild som visar hur orginalbrytaren var inkopplad.

http://www.kamafritid.se/Documents/BRUKSANVISNINGAR/Dometic Manual RM 270.pdf

PDF-sida 9, figur 6, bild II (2)

Som synes går en kabel från brytaren till minus, den är enbart för kontrollampan och skall inte användas om brytaren är 2-polig utan lampa.

Jag skulle rekommendera att ny 12 volts brytare klarar minst 20 Ampere.

Den gamla brytaren brann säkert för att brytarkontakterna invändigt börjat oxidera och du får då varmgång i brytaren.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55128

Guest
Sv: 12v kylskåp under färd

Den på Biltema som jag skaffat klarar 16ampere. Har du sett 20 ampere i någon manual?

I manualen finns en bild som visar hur orginalbrytaren var inkopplad.

http://www.kamafritid.se/Documents/BRUKSANVISNINGAR/Dometic Manual RM 270.pdf

PDF-sida 9, figur 6, bild II (2)

Som synes går en kabel från brytaren till minus, den är enbart för kontrollampan och skall inte användas om brytaren är 2-polig utan lampa.

Jag skulle rekommendera att ny 12 volts brytare klarar minst 20 Ampere.

Den gamla brytaren brann säkert för att brytarkontakterna invändigt börjat oxidera och du får då varmgång i brytaren.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: 12v kylskåp under färd

Den på Biltema som jag skaffat klarar 16ampere. Har du sett 20 ampere i någon manual?

Nej, bara mitt tyckande om att brytaren bör klara hög ström eftersom det är det som " dödar " många brytare som har för låg strömtålighet om man bryter med strömmen på.

Som Bennsan påpekar så är ju strömmen c:a 8,3 A vid 12 volt så den duger.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: 12v kylskåp under färd

Installerade brytaren. Uppe i panelen lyser frostflingan när bilen startas oavsett om den nyinstallerade knappen är intyckt..
Däremot så verkar inte kylen fungera. Det är samma temperatur trots 15min användning när jag mäter en punkt i frysfacket.
 
Toppen