• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ja åter haveri på vår husbil

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Ja man kan fundera när eländet skall ta slut. I vintras rasad kopplingen på vår Eura Mobil Integra 2014. Nu är vi på resa i norra Norrland. På hemväg stannade vi hos Kurts husvagnar i Ludvika för att kolla in läget. När vi skulle åka igen startar inte bilen. Personal från Kurts H försökte åtgärda problemet men lyckades inte (mycket trevlig personal). Som tur var låg det en Fiat verkstad bara något kvarter bort, där konstaterade man att startmotorn hade haverat efter ca 1500 mil. Så nu sitter vi här och väntar på en ny startmotorn. Som tur är skiner solen. Men törs vi fara med husbilen vad kan hända här näst. Ärendet någon annan som har haft samma problem?:swoon:
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

Hej .Låter inget vidare.Hoppas det är sista "raset"för motorn.
/ Vidhem
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

Ja man kan fundera när eländet skall ta slut. I vintras rasad kopplingen på vår Eura Mobil Integra 2014. Nu är vi på resa i norra Norrland. På hemväg stannade vi hos Kurts husvagnar i Ludvika för att kolla in läget. När vi skulle åka igen startar inte bilen. Personal från Kurts H försökte åtgärda problemet men lyckades inte (mycket trevlig personal). Som tur var låg det en Fiat verkstad bara något kvarter bort, där konstaterade man att startmotorn hade haverat efter ca 1500 mil. Så nu sitter vi här och väntar på en ny startmotorn. Som tur är skiner solen. Men törs vi fara med husbilen vad kan hända här näst. Ärendet någon annan som har haft samma problem?:swoon:
Ni tycks ha köpt et "måndagsex". Sånt här förekom på franska bilar då rödvin var den vanligaste törstsläckaren på bilfabrikerna.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

kOLLA På automatlåda Fiat Fiat chassie
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

Ja vilken enorm otur men det finns garanti hoppas jag men oftast när det börjar så har det svårt att sluta. Håll ut eller byt bort bilen fast det svider. Vissa har inga problem andra har inte turen på sin sida, lider verkligen med er.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

Starmotorproblem är vanligare än man tror, en bekant fick byta, anledningen var att slangen som dränera vid vindruta mynnade ut över startmotorn, dränktes med andra ord , ja skarvade mina slangar så att det rinner ut under bilen, Hälsningar Lasse
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

Jag hade också oturen att köpa en sk. Citron. Jag stod ut i 31 månader men när problemen bara fortsatte gav jag upp. Jag tappade helt förtroendet för bilen och väntade bara på att nästa sak skulle dyka upp vilket det också gjorde hela tiden.
Det var också en nyköpt bil vilket gjorde att värdeförlusten blev nästan 500 tusen för 3000 mil och tre sommrar. Köpte en begagnad bil av premium märke som inte alls liknade den förra. Allt är kraftigare och verkar mera hållbart. Det blev endel dyrare trots att den nya var 2 år äldre och hade gått 2000 mil längre. Det känns tufft med pengarna men jag är mycket nöjd med den nya och jag tror den håller mycket längre. :)

Om alla noterade de problem de har med sina fiathusbilar i tråden här på forumet skulle den bli mycket lång tyvärr.
 
Senast ändrad:

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

Lätt att inse att det ibland kan kännas både trist och hopplöst
men i grunden skulle detta kunna hänt vem som helst, eller faktiskt inte alls...

Det är ju inte bara husbilschassin som ibland kan uppfattas "ohållbara" eller
bleka ur ett kvalitetsperspektiv. Hur många är det inte som haft en bil där
växellådan rasat efter 15 mil eller stått där med svart elektronik för att
generator eller elektronik havererat eller med en turbo som skurit efter
bara 1100 mils körning.

Ibland kan det ju faktisk vara skönt att saker sker tidigt i fordonets liv.
Då får man kanske uppleva en riktigt långvarig och hållbar bil till slut och
efterhand som svaga komponenter blir utbytta mot nya och friska. Faktum
är att en alldeles ny startmotor efter 1500 mil i många stycken kan anses
vara en fantastisk gåva.

Det skall ju rätt mycket till om även den skall ge sig :).
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

Ja man kan fundera när eländet skall ta slut. I vintras rasad kopplingen på vår Eura Mobil Integra 2014. Nu är vi på resa i norra Norrland. På hemväg stannade vi hos Kurts husvagnar i Ludvika för att kolla in läget. När vi skulle åka igen startar inte bilen. Personal från Kurts H försökte åtgärda problemet men lyckades inte (mycket trevlig personal). Som tur var låg det en Fiat verkstad bara något kvarter bort, där konstaterade man att startmotorn hade haverat efter ca 1500 mil. Så nu sitter vi här och väntar på en ny startmotorn. Som tur är skiner solen. Men törs vi fara med husbilen vad kan hända här näst. Ärendet någon annan som har haft samma problem?:swoon:

Man vänjer sig, och det slutar aldrig. Årets skador på huvudsemestern började med att vindrutetorkaren lossnade och stannade på A-stolpen mitt uppe på Öresundsbron i världens regnväder en halvtimme efter start, och vi skulle vara ute i fyra veckor. Sedan fick jag en sprucken vindruta och vänster luftfjädring läcker luft. Dethleffs A6881 ADVANTAGE elegance Globetrotter Fiat Ducato 2,8JTD -04 Alkov - Dethleffskvalite’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

På vår sommarsemester i år utanför Hamar i Norge tvärdog vår 17 år gamla bil. Vi färdades på motortrafikled och hann precis rulla fram till en avfart med varningsblinkersen på. Allt var dött men efter ett antal försök startade den igen och vi återupptog vår färd men efter ca 10 mil hackade den till ett par gånger och lite senare så tvärdog den igen! Denna gång var vi på en liten väg och kunde precis rulla oss sakta fram till en gårdsinfart där vi blev ståendes. Allt var totalt dött igen när man vred på nyckeln, men även den här gången gick den igång efter lite övertalning. Frugan hade sett en bilreperationsverkstad ett par mil innan men det hade jag viftat bort med att vi måste ha tag i en riktig VW-verkstad om detta fel skulle kunna fixas, men nu var goda råd dyra så jag fick ge mig. Bilen fungerade snällt tillbaka till verkstan och jag fick en tid kl 07.00 nästa dag (det var i princip allt jag förstod vad han bakom disken förtäljde mig). In på camping, jag började grilla, det började regna och allt kändes väldig hopplöst. Alla (tre) var på dåligt humör och jag hade nästan lust att grilla upp bilen också!
Nästa morgon upp i ottan, berättade för mekanikern att kamremsbyte precis var gjort och att dom "nollat" ett felmeddelande rörande luftmassemätaren (hette något annat på norsk) och att det kanske var felet? Han kopplade in sin diagnosutrustning och hittade inget fel och sa sedan på begriplig norsk att man kan inte nolla luftmassemätaren som min mekonomenverkstad hade sagt! Däremot vet jag nog var felet ligger sa han, reläet till motorstyrningen är nog kasst (heter nog samma på norsk). Han plockar ur det till vänster under ratten och visar mig vilket jag inte kan se att lödningen är trasig, försvinner in och löder om tror jag. Han kommer ut fem minuter senare, sätter i reläet och säger att nu kommer bilen garanterat fungera. Trehundra mil senare går bilen fortfarande som en klocka! Denna norska bilmekaniker har delvis (inte helt men det vill jag inte gå in på här) återupprättat mitt förtroende för denna yrkesgrupp men han räddade definitivt vår husbilsemester och Norgeresa som för övrigt var väldigt trevlig :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

Vad tråkigt med haveri redan, men det finns så klart en orsak till haveriet.
Finner man den, kan man försöka att förebygga.
Inlägg nr:7 låter intressant med en möjlig orsak.
En startmotor på ett "yrkesfordon" skall hålla mycket längre än så här kort tid.
Något är definitivt galet, hoppas det löser sej för er.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

På semestern (på Krk/Kroatien) så havererade Mats och Lenas startmotor den hade gått 1700 mil och dom har en 3litare.
Det var soniluiden som var trasig.

När vi kom till Füssen stod en N-B med likadan motor och likadant fel..
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

På vår sommarsemester i år utanför Hamar i Norge tvärdog vår 17 år gamla bil. Vi färdades på motortrafikled och hann precis rulla fram till en avfart med varningsblinkersen på. Allt var dött men efter ett antal försök startade den igen och vi återupptog vår färd men efter ca 10 mil hackade den till ett par gånger och lite senare så tvärdog den igen! Denna gång var vi på en liten väg och kunde precis rulla oss sakta fram till en gårdsinfart där vi blev ståendes. Allt var totalt dött igen när man vred på nyckeln, men även den här gången gick den igång efter lite övertalning. Frugan hade sett en bilreperationsverkstad ett par mil innan men det hade jag viftat bort med att vi måste ha tag i en riktig VW-verkstad om detta fel skulle kunna fixas, men nu var goda råd dyra så jag fick ge mig. Bilen fungerade snällt tillbaka till verkstan och jag fick en tid kl 07.00 nästa dag (det var i princip allt jag förstod vad han bakom disken förtäljde mig). In på camping, jag började grilla, det började regna och allt kändes väldig hopplöst. Alla (tre) var på dåligt humör och jag hade nästan lust att grilla upp bilen också!
Nästa morgon upp i ottan, berättade för mekanikern att kamremsbyte precis var gjort och att dom "nollat" ett felmeddelande rörande luftmassemätaren (hette något annat på norsk) och att det kanske var felet? Han kopplade in sin diagnosutrustning och hittade inget fel och sa sedan på begriplig norsk att man kan inte nolla luftmassemätaren som min mekonomenverkstad hade sagt! Däremot vet jag nog var felet ligger sa han, reläet till motorstyrningen är nog kasst (heter nog samma på norsk). Han plockar ur det till vänster under ratten och visar mig vilket jag inte kan se att lödningen är trasig, försvinner in och löder om tror jag. Han kommer ut fem minuter senare, sätter i reläet och säger att nu kommer bilen garanterat fungera. Trehundra mil senare går bilen fortfarande som en klocka! Denna norska bilmekaniker har delvis (inte helt men det vill jag inte gå in på här) återupprättat mitt förtroende för denna yrkesgrupp men han räddade definitivt vår husbilsemester och Norgeresa som för övrigt var väldigt trevlig :)
Alltid trevligt med en historia från verkliga livet:)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Ja åter haveri på vår husbil

På semestern (på Krk/Kroatien) så havererade Mats och Lenas startmotor den hade gått 1700 mil och dom har en 3litare.
Det var soniluiden som var trasig.

När vi kom till Füssen stod en N-B med likadan motor och likadant fel..

Och den kroatiske mecken fixade det genom att byta solonoiden istället för att byta hela startmotorn .En riktig bilmekaniker som dessutom var rolig.:)
 
Toppen