• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigeringsfel

F

F.d. 53498

Guest
I bland blir man undrande.

I går söndag var vi i Farsta centrum, Stockholm. På skoj satte jag på navigatorn och klickade kör hem. Hem är på Gotland. Det naturliga hade varit att navigatorn tog oss till Nynäshamn. Den sträckan är ca 50 km. Efter mycket räknande och funderande så föreslog min Garmin en väg som var 806 km. Hur kan det komma sig.

Vid ett annat tillfälle så satte jag när jag stod vid färjan i Visby och skulle till en adress i Stockholm på Garmin. Den av Garmin föreslagna vägen gick Oskarshamn, Linköping, Örebro till Stockholm. Den gången var navigeringen inställd på kortast väg, nu på snabbast väg.

Tänk så många extra mil man sparat och så många platser man aldrig skulle fått se i Europa om man hade valt att inte inte lita på Garmin.

Hur kan det bli så in i H..VETE dumt???
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Navigeringsfel

Gps är bra, sunt förnuft bättre.

Personligen tycker jag GPS är den tredje största uppfinningen efter elden och hjulet även om jag flera gånger bjudits på en extra runda.

Min teori är att GPS:en jobbar ihop med oljebolagen..:)

/M
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Navigeringsfel

Nej självklart var det ok med färjor, det är ju det när man bor på Gotland. Så det måste vara något annat fel i systemen.

Ja Marunga, det är kanske som du säger att det finns en koppling mellan Garmin och oljeindustrin. Majoritetsägare i Garmin är kanske Preem eller något annat bolag.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Navigeringsfel

Jag blev vilseledd i Oskarshamn. När jag var i Oskarhamns centrum och hade Nynäshamn inlagd på navigatorn. Jag hittade inte ut till E22an på egen hand, jag körde efter navigartorn utan att fundera så mycket tills frugan undrade vad vi ska göra nere i hamnen. Tydligen var närmaste vägen vi Visby.
gert
 

Kerstin o Dan

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
16639
Medlemskap
2021
Sv: Navigeringsfel

Kan någon hjälpa oss?
Vi har köpt en Garmin 2597 LMT och skulle så gärna vilja få hjälp att ladda ner ställplatser och kunna använda kordinater! Kunde inte tro att det skulle vara så svårt att få grepp om en ny GPS...
Finns det någon vänlig HBK vän som skulle kunna fixa in oss i denna "mystiska värld" så vore det underbart. Vi bor i Hallsberg och tänker oss att åka mot Kroatien nästa vecka!
Hälsningar Kerstin o Dan
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Navigeringsfel

Kerstin o Dan, titta gärna i den här tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/580129

Ge det ett försök för det är inte omöjligt, det är bara svårt och konstigt för den oinvigde men flera av oss har till slut lyckats.
Lyckas du ladda in hbk:s platser i din gps behöver du inte knappa in några koordinater till hbk:s platser mer. :)

Angående hur man använder koordinater från tex en lista eller internet (man kan ju hitta koordinater på andra ställen) så är det en stor fördel om man vet hur man identifierar vilka koordinater man ser framför sig och lär sig hur man ändrar inställningen i sin gps till rätt format, det kan kännas som ett omöjligt uppdrag men det går att lära sig... jag har tvingats lära mig det den hårda vägen med några bomkörningar, men när man väl lärt sig att se skillnad på några populära format på koordinater blir det bättre och man hamnar oftare rätt än fel.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen