• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda ur 12v batteri ned till 8v en gång/år?

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag hörde av en kille att det var viktigt att man 1 gång /år laddade ur bodelsbatteriet ned till ca 8 v och sen ladda upp det igen för att ränsa plattorna från avlagringar. Det ökar livslängden på på batterierna.
Jag vet att Ctek laddare har en funktion som oxå resar plattorna (sulfating eller nåt sånt heter det) men en urladdning ska vara mera effektiv.
Man ska inte ladda för lågt då kan batteriet polvända vid uppladdning.

JOE
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Ladda ur 12v batteri ned till 8v en gång/år?

Polvända, om man laddar för lågt?? Men visst, laddar man ur fullständigt, och sedan kopplar laddaren omvänt så blir det ju polvänt. Annars så är det nog inte fel, att motionera batteriet, genom att låta det bli ordentligt urladdat ibland, bara man ser till att ladda upp det ordentligt igen.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ladda ur 12v batteri ned till 8v en gång/år?

Alla gör ju som de vill med sina batterier men att avsiktligt djupurladda ett batteri är inte något jag frivilligt utsätter något av mina konventionella blybatterier för om jag tänker behålla det.

CTEKs avsulfateringsprogram bygger på strömpulser som "slår sönder" sulfateringen som jag förstår det, inte djupurladdning. Varför inte låta CTEK-laddaren sköta avsulfateringen istället?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda ur 12v batteri ned till 8v en gång/år?

Meget viktig ved dyp utladning er at en lader opp gjen med en gang slk at sulfaterngen ikke får jobbe. Og en slik runde sliter kjemisk på batteriet.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ladda ur 12v batteri ned till 8v en gång/år?

Min erfarenhet från bilbatterier är att, har man lyckats köra slut på batteriet en gång, så gör det absolut inte en gång till. Dom blir aldrig bra igen!
Jag utnyttjar inte batterierna mer än 50%
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Ladda ur 12v batteri ned till 8v en gång/år?

Gör som Esbjörn,aldrig under 50%.Mina är nu drygt 5år å som nya,tror också att har man solceller så hjälper d till att förlänga livstiden på batterierna.
Så tror jag
Göran
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda ur 12v batteri ned till 8v en gång/år?

Når det gjelder deep cycle batterier så er det et par ekstra parametre en må se på, noen av disse er laget for langsom ladning og utladning. Disse tar sin død av høy ladestrøm, og vil og få en knekk av en inverter. Andre har et begrenset antall ladninger før kapasiteten synker drastisk. Atter andre må settes på lading umiddelbart når en er ferdig met utladninge - supre batterier for nødstrøm-anlegg som enten står på ladning eller belastes - null hvile, jeg ville finlese datablad for batteriet før jeg ville tenke på å sette inn deep cycle i en husbil.
 
Toppen