• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billig kina dieselvärmare

F

F.d. 50124

Guest
Hejsan håller på med att inreda en skåpbil till enklare husbil.
Har länge funderar på uppvärmning gasol eller diesel.
Men jag har haft några husvagnar med gasolvärme men har aldrig gillat gasol.
Så då fick det bli en luftdieselvärmare från kina.
Skälet till just denna värmaren är pengar. Brist på pengar värkar höra till vardagen.

Jag har beställt en värmare för 4tusen det är samma värmare som norrlandsinport, contienerrally å några andra saluför.

Min från till er är finns nån där ute som har en sådan?
Hur funkar dom?
Hör gärna av er
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Billig kina dieselvärmare

Var vänder man sig när dom strejkar om går sönder?

Mycket bra fråga.
Känner en kille som har webasto luft 2kw.
Tror han sa brännaren strulade och lämnade in den på verkstad. Kostnaden hamnade över 3tusen kr för att fixa den.

För dom pengarna så beställer jag ny från kina.
Och då har man den gammla som reservdel. Ganska okej
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Billig kina dieselvärmare

Har beställt luftslang och annat småt och gott som behövs föratt sprida värmen.
Ssbilbehor.se har en hel del tillbehör till webasto och dessa måste passa den kina modellen också tycker jag. Kanske lite ändringar behövs.
Återkommer med mer fakta
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Billig kina dieselvärmare

nu är dieselvärmaren hemma. allt ser bra ut.
det är en billig kina värmare men kvaliten är bra ändå.
kanske hinner testa den ihelgen. ska upp till jönköping på elmia mässan denna helgen så vi får se om tiden räcker till värmaren.

har fått hem alla detaljer som skall sprida värmen.
dessa är webasto orginaldelar allt passa denna värmaren.

här kommer lite bilder på värmaren
 

Bilagor

  • DSC02146.JPG
    DSC02146.JPG
    2,7 MB · Visningar: 62
  • DSC02147.JPG
    DSC02147.JPG
    2,6 MB · Visningar: 29
  • DSC02148.JPG
    DSC02148.JPG
    2,4 MB · Visningar: 43
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Billig kina dieselvärmare

Fick du köpa till saker eller var den komplett?
Köpte du ifrån den länken som visats i ett inlägg?
Kommer du använda en separat dieseldunk eller kommer du koppla in den i tanken?

Allt som syns på bilden kommer i ett paket.
Men föratt sprida värmen till toa osv så behövs luftslang och kopplingar och det ingår inte. Bara det som syns på bilden.
Jag vet inte om min värmare kommer just från den sidan men alla dessa värmare kommer från samma tillverkare. Det var en bekant som beställde den till mig. Så jag betalade honom.
Vet inte riktigt hur jag kommer göra med diesel.
Men en tanke är att köpa 12L tank från webasto orginaldelar för 700kr. Så är att klart.
Men kollade med mekonomen verkstad dom ville ha 500kr föratt lägga ett T koppling på bränsleledningen från bilen om jag drog fram ledningen till lämplig plats. Men har inte bestämt mig än
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Billig kina dieselvärmare

Anledningen till frågan om separat dunk var att den kan ju även fungera som reservdunk om man skulle missa sista bensinstationen...

Visst är det bra med en reservtank.
Har hört att man ska undvika soppatorsk
På nyare dieselbilar.
Får du soppatorsk så får du inte igång bilen utan verkstad har ja hört men har aldrig testa detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Billig kina dieselvärmare

Det har alltid vært et problem med soppatorsk på diesel, tidligere var en tvungen til å få ut luften av pumper og rør, har gjort den jobben mange nok ganger på traktorer :rolleyes:. Noen moderne diesel biler kan en komme igang ved å slå på tenningen - vente et minutt, gjøre et kort startforsøk - og gjenta dette en 4 - 5 ganger.
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Billig kina dieselvärmare

hejsan under helgen har jag testat dieselvärmaren. total gångtid ca 14 timmar på två dagar. än så länge är jag mycket nöjd med den.
förbrukning i ström, vid start drar den mellan 8-10A i ca 30 sekunder sedan efter drar den 0,69A på lägsta effekt och på högsta effekt ca 1,8A..
själva brännaren har bara två effekt läge 1kw och 2kw enligt boken.
fläkten har kanske 4-8 olika hastigheter.
när man stänger av värmaren vid manueldrift så går värmaren ca 2 min till för att kyla av värmaren och det är jo bra.
vid varje avstängning så går glödbrännaren igång i ca 20sec och då drar den nästan 13A.
enligt mig så måste man ha avgas dämpare. själva förbrännings ljudet är väldigt högt.

jag skall ansluta värmaren på bilens dieseltank. har kollat upp detta och det kommer går ganska enkelt.
det jobbiga är att tanken på bilen är nästan längst fram och värmaren längst bak i bilen. allt går och lösa.

här kommer lite bilder vid testkörningen.

mer bilder kommer när värmaren är korrekt kopplad.
 

Bilagor

  • DSC02154.JPG
    DSC02154.JPG
    2,7 MB · Visningar: 64
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Billig kina dieselvärmare

Hej, vad får man för sorts tidur (startutrustning) med till dessa kinesiska värmare?
Jag skulle vilja ha en sån här värmare men jag är högst kluven till om jag ska köpa en billig från kina eller en dyr tysk i sverige.

mvh jocke
 
Toppen