• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billig kina dieselvärmare

F

F.d. 50124

Guest
Hejsan håller på med att inreda en skåpbil till enklare husbil.
Har länge funderar på uppvärmning gasol eller diesel.
Men jag har haft några husvagnar med gasolvärme men har aldrig gillat gasol.
Så då fick det bli en luftdieselvärmare från kina.
Skälet till just denna värmaren är pengar. Brist på pengar värkar höra till vardagen.

Jag har beställt en värmare för 4tusen det är samma värmare som norrlandsinport, contienerrally å några andra saluför.

Min från till er är finns nån där ute som har en sådan?
Hur funkar dom?
Hör gärna av er
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Billig kina dieselvärmare

Kan jag erbjuda en "Kinesisk Värmarträff" i Vaggeryd? ;)

Ser en trolig installation av dito både luft/vatten i kommande husbil!
= under 10.000kr inkl. då varmvatten funktion.

Vad sägs Bengt-Åke, kanske solceller, MPPT regulatorer och din eminenta LED kunskap i ett & samma paket? :)

Kan tänka mig "slänga" in ett par kurser, för de som önskar med mina grejer via dubbelkommando
(2st Spektrum DX8) 3D flyg Trex 700E/9000W som bonus! (Kinesisk maskin... :D )

Mvh. Magnus

Tackar då blir det att införskaffa en sådan , jag kanske får bjuda upp er från Gislaved när jag fått den ;)
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Billig kina dieselvärmare

Kan jag erbjuda en "Kinesisk Värmarträff" i Vaggeryd? ;)

Ser en trolig installation av dito både luft/vatten i kommande husbil!
= under 10.000kr inkl. då varmvatten funktion.

Vad sägs Bengt-Åke, kanske solceller, MPPT regulatorer och din eminenta LED kunskap i ett & samma paket? :)

Kan tänka mig "slänga" in ett par kurser, för de som önskar med mina grejer via dubbelkommando
(2st Spektrum DX8) 3D flyg Trex 700E/9000W som bonus! (Kinesisk maskin... :D )

Mvh. Magnus

Mycket bra förslag. Jag kommer gärna
Lennart
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Billig kina dieselvärmare

Hej!
har monterat in en 2 Kw luftvärmare i vår husbil och den fungerar alldeles utmärkt.
har även monterat in en 5Kw vattenvärmare i vår personbil som nu tyvärr är inbytt så den följde med inga problem med den heller.
2 Kw räcker bra i vår bil.
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Billig kina dieselvärmare

Hej!
har monterat in en 2 Kw luftvärmare i vår husbil och den fungerar alldeles utmärkt.
har även monterat in en 5Kw vattenvärmare i vår personbil som nu tyvärr är inbytt så den följde med inga problem med den heller.
2 Kw räcker bra i vår bil.

Är det märkesvärmare? Webasto?
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Billig kina dieselvärmare

Finns det någon form av termostat eller går den med 100% hela tiden ?

Hej.
Den kinavärmaren som jag har kommit i kontakt med hade termostat, men den satt i insuget till värmaren. Termostaten känner av returluften och utifrån detta reglerar värmaren effektuttaget. Inne i bodelen satt ett vred för att reglera temperaturen.

OBS detta kräver att returluften tas inifrån bodelen och inte utifrån. I den husbilen som jag beskriver här hade från början tagit luften utifrån och därför gick pannan med högsta effekt hela tiden.

I den Eberspraecher som jag monterat i min husbil så sitter termostaten i temperturreglaget inne i bodelen. Se bild.

För komfortens skull vill jag verkligen rekommendera att använda ljuddämpare på all fyra luftanslutningarna.

Titta gärna här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t39652/
 

Bilagor

  • 09_Montering Eberspächer.jpg
    09_Montering Eberspächer.jpg
    26,4 KB · Visningar: 1.445
  • 22_Montering Eberspächer.jpg
    22_Montering Eberspächer.jpg
    35,2 KB · Visningar: 1.446

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Billig kina dieselvärmare

Jag tänkte placera värmaren i dubbelgolvet men det kanske är dumt att ta inkommande luft där nere eftersom är det kallt ute så kan det ju bil nollgradigt i dubbelgolvet och man får värma luften i onödan .
Vi har ju en helintegrerad och bakom passagerarstolen är en soffa vars låda nästan är omöjlig att komma in i bara för att bordet är i vägen .
Kan det vara ett alternativ att placera värmaren i den lådan ?
Och sedan dra ner bara avgasröret och ha den 5 litersdunken i dubbelgolvet alternativt om man ställer den i gasolfacket som är ventilerat och använder bara 1 flaska istället för 2 st .

Kika här :
http://www.husbilsklubben.se/forums/husbil-image-4312-1241975268.html
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Billig kina dieselvärmare

Har placerat min värmare i soffutrymmet i dinetten.
Genomströmmsluften tas i det utrymmet som har stora ventiler.
Utblås mot förardörren, bodelsdörren och i vinkeln i dinetten.
Ger en bra spridning av värmen i hela framdelen där man behöver den som mest.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Billig kina dieselvärmare

Jag har haft Webastos värmare i båtar. Jag ser på bilderna att några djuddämpare inte finns med . Det bör Du ha både på utblås och insug luft samt på avgasröret. Webastos passar säkert, men det plockar ju till pengar.Kommentaren riktar sig till Edin8484:as bilder. På Chiquitas bilder finns ju dämparna med.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Billig kina dieselvärmare

Jag har haft Webastos värmare i båtar. Jag ser på bilderna att några djuddämpare inte finns med . Det bör Du ha både på utblås och insug luft samt på avgasröret. Webastos passar säkert, men det plockar ju till pengar.Kommentaren riktar sig till Edin8484:as bilder. På Chiquitas bilder finns ju dämparna med.

Hej. Jo du har helt rätt ljuddämpare behövs här och där.
Har kollat på detta och beställt hem lite grejer.
Kommer och testa detta om 2 veckor.
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Billig kina dieselvärmare

Hej. Hur går det med "dämperiet"?
Lite nyfiken då jag själv tänkt montera ett kpl. system ... :)
Mvh. Magnus

Hejsan. I stort rätt så är dieselvärmaren färdig.
Har lämnat in bilen på fiatverkstan och dom har kopplat värmaren på bilens tank. Kostade 500kr. Inte så dyrt
Doserpumpen är monterad under bilen bredvid dieseltanken. Och värmaren längst bak i bilen.
Har monterat dit ljuddämpare på avgasröret. Mycket tyst blev det utomhus.
Så det som låter mest nu är insuget,den röret kommer platseras i köket.
Har inte byggt köket än så slangen ligger bara där på golvet. Kanske en slangljuddämpare kommer monteras. Men helst vill jag slippa det.
Lite bilder kommer senare.
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Billig kina dieselvärmare

Hej

Är det någon som har monterat en längre sugledning till doserpumpen än 1,2 meter ? Jag skulle vilja ha en på ca 3 meter. Det blir liksom lite enklare då ☺️
Är det genomförbart tror ni ?

Kjelle
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Billig kina dieselvärmare

Hej

Är det någon som har monterat en längre sugledning till doserpumpen än 1,2 meter ? Jag skulle vilja ha en på ca 3 meter. Det blir liksom lite enklare då ☺️
Är det genomförbart tror ni ?

Kjelle

Det borde funka. Kolla i handboken.annars så kan du lägga doserpumpen under bilen bredvid tanken. Då slipper du höra den tikande ljudet från pumpen.
Jag montera min doserpump under bilen och den hörs ingenting i bilen
 
Toppen