• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det har slagit runt i våra huvuden

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Hustrun och jag har fått för oss att vi skall lämna den del av Sverige som har 8 månader vinter, 1 månad vår, 2 månader sommar och 1 månad höst.
Vi tänker flytta till Småland!
Jag träffade Göte -27 uppe i Meselefors i juli och han tyckte det var en helkass idé.
Det behövs mer motargument mot våra flyttplaner så att vi sansar oss.
För det finns väl inte något positivt med att flytta dit ner??
HJÄLP!:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

Hva hjelper det med 6 mnd "vinter" med søle og slaps, 2 mnd "vår" med ubestemmelig vær 2 mnd sommer om den kommer og en våt høst som glir umerkelig over i vinteren :rolleyes:. Det blir ikke så stor forbedring, skal dere flytte for klima sin del så må dere mye lengre sørover - men ikke så drastisk som det vi gjør. Rundt 2000 mil flytter vi om noen uker - flyttelasset får en lengre tur :cool:
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

Småland har väl ungefär samma vinterklimat som Näsåker, så ska ni flytta söderut i Sverige är nog Skåne ett bättre val.
MEN, då får ni liksom blåsten på köpet och det är väl att köpa ner sig...?!!!

Vårt tips blir därför - bo kvar i Näsåker med den otroligt vackra natur ni kan vila ögonen på och det oavsett årstid - dessutom är det ju nära till både havet och till fjällen !
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

Hustrun och jag har fått för oss att vi skall lämna den del av Sverige som har 8 månader vinter, 1 månad vår, 2 månader sommar och 1 månad höst.
Vi tänker flytta till Småland!
Jag träffade Göte -27 uppe i Meselefors i juli och han tyckte det var en helkass idé.
Det behövs mer motargument mot våra flyttplaner så att vi sansar oss.
För det finns väl inte något positivt med att flytta dit ner??
HJÄLP!:)
Ni har lite fel om vädret.
Vädret i Sverige är 9 månader vinter och 3 månader sämre skidföre:twitcy:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

Vi hade en afrikan på jobbet för många år sedan. Å va han frös!!!
Han sa: Den gröna vintern går väl an, - men den vita - fy f.....
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

Den gröna vintern han menade var sommaren.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

Småland har väl ungefär samma vinterklimat som Näsåker, så ska ni flytta söderut i Sverige är nog Skåne ett bättre val.
MEN, då får ni liksom blåsten på köpet och det är väl att köpa ner sig...?!!!

Vårt tips blir därför - bo kvar i Näsåker med den otroligt vackra natur ni kan vila ögonen på och det oavsett årstid - dessutom är det ju nära till både havet och till fjällen !

Det märks att ni inte varit i Näsåker på vintern!
minus 30 grader oftast en vecka i sträck och bortåt en meter snö.
Perfekt för självplågeri!
Vacker natur? Har skall byggas mer än 300 vindsnurror.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

Nisse !

Där har du fel - jag (Bosse) bodde i Sollefteå från 1948 till 1966 och på den tiden var det ofta minus 30 och 1 meter snö. Numera är det, jämförelsevis, vår i Näsåker hela vintern...!

Skulle inte byta Näsåker mot Småland för allt smör i just Småland...!!!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

Hustrun och jag har fått för oss att vi skall lämna den del av Sverige som har 8 månader vinter, 1 månad vår, 2 månader sommar och 1 månad höst.
Vi tänker flytta till Småland!
Jag träffade Göte -27 uppe i Meselefors i juli och han tyckte det var en helkass idé.
Det behövs mer motargument mot våra flyttplaner så att vi sansar oss.
För det finns väl inte något positivt med att flytta dit ner??
HJÄLP!:)

Om du ändå skall flytta söderut i svea rike är det kanske lika bra att göra det rejält. Föreslår Skåne!
Kallt är det på vintern - kanske inte enligt termometern, men den fuktiga luften i kombination med blåsten gör att du kommer att känna dig som hemma. Kallt som satan!

Snön ryker över österlen - den vita slingrande snödrivan över den svarta åkern - det är vägen det!

Vill inte avskräcka, bara försäkra dig om att du inte behöver sakna kyla om du flyttar ner....;)
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

Det märks att ni inte varit i Näsåker på vintern!
minus 30 grader oftast en vecka i sträck och bortåt en meter snö.
Perfekt för självplågeri!
Vacker natur? Har skall byggas mer än 300 vindsnurror.

Bara att beklaga om ni får dessa hemska verk i er närhet! Bäst att flytta, men numera är det viktigt att kolla vad aktuell kommun har för planer vad gäller nya vindkraftverk. Hemskt att se på och ännu värre att höra på!
Kalla vintrar är det också i Småland , men har inte upplevt -30 iaf.
 
F

F.d. 55368

Guest
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

INSTÄMMER MED DELTEFF!!!:mh3: VÄGRA VINTER
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

DSCF0004.JPG

Vill med denna bild avråda från Jönköping, vättern är trevlig ett par dagar om året resten ställer den till med allsköns elände.

Lars
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

Vill endast säga VÄLKOMNA, till ljuvliga SMÅLAND, med alla sjöar och fina svampskogar. sjön BOLMEN är helt ljuvlig.
Jan -
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Det har slagit runt i våra huvuden

Det är väl inte så att Nisse i Näsåker har börjat fundera på att rentav bli utlandssvensk? Om jag inte tar fel så har han en rejäl husbuss som kanske går att använda på sydligare breddgrader!?

Vindkraftverk finns det gott om i Portugal men dom står långt in i land och inte nära kusten. Bäst att tillägga: vad jag har sett.

Att använda sig av Småland kanske bara är en förevändning för att få igång en skriftväxling i ämnet. Ska man flytta söderut från Näsåker kan man väl ta i rejält på en gång! Det är kanske där skon klämmer! :D

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen