• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SCR camping

F

F.d. 53358

Guest
Vi tar nästan alltid in på camping, då Ritva är handikappad. Vi använder SCR katalogen. Väldigt ofta blir vi besvikna, dock inte alltid. De faciliteter som ska finnas enligt katalogen, gäller bara under högsäsong, på de flesta campingar och knappt då. Priserna är inte utsatta, vilket fått till följd att vi fått köra vidare, jag vägrar att bli rånad, då vissa campingar är tre gånger så dyra som andra. Ljungens camping Falsterbo 600:-/ natt under hästveckan.
Kommande säsong kommer jag att använda CC katalogen och de fristående campingplatserna.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: SCR camping

Vi tar nästan aldrig in på camping eftersom Birgitta är handikappad.
Om vi av någon anledning tar in på en camping försöker jag hitta en som inte är ansluten till SCR. Jag blir sällan besviken.

Vi har med oss en permobil som måste laddas och den måste Ritva ha för att kunna fungera någorlunda. Jag är glad så länge Ritva kan hänga med. Kostnaden för campingplatsen tar jag gärna av denna anledning, men jag vägrar bli rånad.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: SCR camping

Det här är inget försvarstal för SCR, men jag har lite svårt att förstå hur vissa medlemmar kan bli så otroligt provocerade av att man måste ha deras campingkort det s.k. "Camping Key Europe", för att nyttja deras anläggningar.

Nu är vi medlemmar i CC och får därför kortet med i vår medlemsavgift där och kanske det är därför som jag inte förstår de starka reaktionerna.

Men om jag skulle tvingas betala 150 kr, så tror jag inte att jag skulle behöva lägga en nitroglycerintablett under tungan, för att preventivt förhindra en hjärtattack.

SCR är vissa campingars paraplyorganisation, som man valt att delvis finansiera genom det här kortet. Att man ger fördelar tillbaka till sina medlemmar är vi nog överens om, eftersom vi t.ex. ser effekterna utav deras lobbying, de har högre beläggningsprocent och kan hålla en högre prisbild än andra konkurrerande campingar. SCR står troligen för någon form av kvalitetsgaranti i marknaden.

Däremot de "fördelar" de ger oss konsumenter är inte så lätt att se, ok incheckningen går snabbt med kortet, får deras katalog hem i brevlådan och sedan lär det finnas någon form av försäkring som skall täcka oss när vi ligger där, men vem behöver det?

Men jag känner mig i alla fall inte så provocerad utav de där tre 50-lapparna,
jag får ju i alla fall katalogen. En katalog utan priser!

Tryckt material utan priser är nog ett fenomen som vi får vänja oss vid. Priserna i en mängd olika branscher har blivit färskvara och ändras hela tiden.

Kommer ihåg när jag började arbeta i flygbranschen så hade vi ett magiskt datum i november, då IATA ändrade flygpriserna och en tjock prislista med världens priser trycktes och gällde i ett år framåt. Nu ändras priser flera gånger om dagen!. Effektiv optimering, s.k. yield management.

En tom campingtomt en natt är precis som en osåld flygstol, eller en tomt hotellrum en natt...... inte värd ett ruttet lingon dagen efter. Inte som en
elkontakt på Claes Ohlson, som inte blev såld igår, den kan säljas idag eller om en månad. Nej för en del branscher är det en förlorad intäkt för alltid.

Därför är det idag svårt att finna tryckta prislistor för t.ex. flyg, charter, färjor och hotell, utan vi hänvisas till nätet där de hela tiden kan uppdateras. Alltså inget isolerat fenomen som bara gäller SCR, tvärtom. Men visst är det irriterande för oss konsumenter, men vi får nog gilla läget.

Märkligt, men jag har inte sett någon som reagerat på att F-campingarnas katalog kostar pengar. Vi har i alla fall betalat 79,90, dvs 80 kr för vår katalog.

Nu är det inte campingarna själva som editerar och tar betalt, utan tidningen
Allt om Husvagn & Camping, som tar både kostnader och intäkter, men visst
är det en kostnad för oss "campare", eller vad vi nu är.

Nu känns det bättre för mig, nu blev skillnaden 150 - 80 kr = 70 kr, mellan SCR och F-camping.

Shit! Kommer just på att våra kostnader blev ju istället 150 SCR + 80 F-campingarna + 160 kr för ställplatsapparna och CC...... Nej, nu slutar jag med att det är dyrt att ligga på topp. :)
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: SCR camping

Det här är inget försvarstal för SCR, men jag har lite svårt att förstå hur vissa medlemmar kan bli så otroligt provocerade av att man måste ha deras campingkort det s.k. "Camping Key Europe", för att nyttja deras anläggningar.

Nu är vi medlemmar i CC och får därför kortet med i vår medlemsavgift där och kanske det är därför som jag inte förstår de starka reaktionerna.

Men om jag skulle tvingas betala 150 kr, så tror jag inte att jag skulle behöva lägga en nitroglycerintablett under tungan, för att preventivt förhindra en hjärtattack.

SCR är vissa campingars paraplyorganisation, som man valt att delvis finansiera genom det här kortet. Att man ger fördelar tillbaka till sina medlemmar är vi nog överens om, eftersom vi t.ex. ser effekterna utav deras lobbying, de har högre beläggningsprocent och kan hålla en högre prisbild än andra konkurrerande campingar. SCR står troligen för någon form av kvalitetsgaranti i marknaden.

Däremot de "fördelar" de ger oss konsumenter är inte så lätt att se, ok incheckningen går snabbt med kortet, får deras katalog hem i brevlådan och sedan lär det finnas någon form av försäkring som skall täcka oss när vi ligger där, men vem behöver det?

Men jag känner mig i alla fall inte så provocerad utav de där tre 50-lapparna,
jag får ju i alla fall katalogen. En katalog utan priser!

Tryckt material utan priser är nog ett fenomen som vi får vänja oss vid. Priserna i en mängd olika branscher har blivit färskvara och ändras hela tiden.

Kommer ihåg när jag började arbeta i flygbranschen så hade vi ett magiskt datum i november, då IATA ändrade flygpriserna och en tjock prislista med världens priser trycktes och gällde i ett år framåt. Nu ändras priser flera gånger om dagen!. Effektiv optimering, s.k. yield management.

En tom campingtomt en natt är precis som en osåld flygstol, eller en tomt hotellrum en natt...... inte värd ett ruttet lingon dagen efter. Inte som en
elkontakt på Claes Ohlson, som inte blev såld igår, den kan säljas idag eller om en månad. Nej för en del branscher är det en förlorad intäkt för alltid.

Därför är det idag svårt att finna tryckta prislistor för t.ex. flyg, charter, färjor och hotell, utan vi hänvisas till nätet där de hela tiden kan uppdateras. Alltså inget isolerat fenomen som bara gäller SCR, tvärtom. Men visst är det irriterande för oss konsumenter, men vi får nog gilla läget.

Märkligt, men jag har inte sett någon som reagerat på att F-campingarnas katalog kostar pengar. Vi har i alla fall betalat 79,90, dvs 80 kr för vår katalog.

Nu är det inte campingarna själva som editerar och tar betalt, utan tidningen
Allt om Husvagn & Camping, som tar både kostnader och intäkter, men visst
är det en kostnad för oss "campare", eller vad vi nu är.

Nu känns det bättre för mig, nu blev skillnaden 150 - 80 kr = 70 kr, mellan SCR och F-camping.

Shit! Kommer just på att våra kostnader blev ju istället 150 SCR + 80 F-campingarna + 160 kr för ställplatsapparna och CC...... Nej, nu slutar jag med att det är dyrt att ligga på topp. :)

Fick rabatt på campingar i Spanien med Camping key europakortet. Gick på plus redan i Pamplona. Blev faktiskt rätt förvånad. Jag brukar visa dom kort jag har och dom valde SCR!!!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: SCR camping

Los Suecos väldigt bra inlägg. Jag gillar också när man vet priset i förväg, men vi får nog vänja oss vid att vi inte alltid får reda på det. Bokade en flygresa till Spanien i oktober 2015, bokade för 1 år sedan och priset har ändrats hela tiden, det söm gällde då gäller inte nu. Det är också ett sätt att visa priser och sedan ändra hela tiden.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: SCR camping

Varför bokar man en flygresa om 14 månader för 12 månader sedan? Dvs för 26 månader före avresan.
Delteff

Så här stod det Bokade en flygresa till Spanien i oktober 2015, bokade för 1 år sedan . Kan inte tolka det på annat sätt att bokningen gjordes 12 mån innan resan.

Ser inget konstigt med det då det inte är charter utan vi har tillgång till ett hus som finns inom familjen.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: SCR camping

Vid bor på SCR campingar emellanåt och vill veta vad det kostar innan vi åker dit. Telefonnumren står ju i katalogen, så vid använder en teknik som jag tror många har tillgång till. Vid ringer och frågar.

Ulf

När man ringer, blir svaret ofta "var god vänta" dålig musik, efter 1 minut " tack för att du väntar" dålig musik, efter en kvart " KLICK " och nedkoppling. Att sitta i telefon och vänta, är inte min starka sida.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: SCR camping

När man ringer, blir svaret ofta "var god vänta" dålig musik, efter 1 minut " tack för att du väntar" dålig musik, efter en kvart " KLICK " och nedkoppling. Att sitta i telefon och vänta, är inte min starka sida.

Och hur många gånger har du råkat ut för det med en camping ?
// Janne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: SCR camping

Problem vid SCR-camping i Sverige:

Lång väntan vid receptionen vid infart
Höga priser
Ofta små platser, inte gjorda för stora husbilar (gäller inte min plåtis)
Skrikiga ungar
Skällande hundar
Förskräckliga rökmoln från alla grillar
Känslan av ofrihet och instängdhet
Lång väntan vid receptionen vid utfart

Jag föredrar ställplatser utan bommar och receptioner. Där köper man inte grisen i säcken! Det utesluter inte att jag besöker campingar ibland, utomlands med Acsi-kortet och hemmavid små "familjecampingar" med fina lägen.

Övernattar man på en ställplats, ofta gratis, så har man en mycket större frihet, något som i allra högsta grad är förknippat med husbilslivet och just detta är mycket viktigt för mig.

Jappe
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: SCR camping

Eftersom jag är medlem i Caravan Club så erhåller jag årsmärke till SCR-campingar. Om jag inte hittar någon Caravan.camping eller fristående så tar jag in på SCR.camping. Undviker då flerstjärniga campingar.

Efter att har varit i farten sedan 1988 på kontinenten har jag svårt att acceptera att internationellt campingkort inte skall gälla i Sverige.

:cool:
 
Toppen