• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alla dessa hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Alla dessa hundar

Klockan är strax efter 1 på lördag morgon, Gunilla har gått och lagt sig. Eftersom jag bara har 0,19%% alkohol i blodet tänkte kort sammanfatta dethär med hundar i husbil. Det är samma sak på träffar som på årsmöte eller andra samlingsplatser:

För det första så är det inte hundarna det är fel på utan hundägarna. De har varken mat, vatten, koppel eller bajspåsar till sina hundar.

Vi var på en träff med 40 husbilar. Det första som händer när en hundbil rullar in är att bildörren öppnas och ut rusar en skitnödig, törstig och hungrig hund. Det första hunden gör är att sätta sig och skita på den stig som vi sedan ska använda under hela träffen. Det andra som hände var att en annan hundägare trampar i skiten och får stå och kleta av skiten på stigen som vi sen ska gå på. Det var minst 5 lösa hundar som sket på stigen.

Sen skulle vi samlas och få information. Det första som hände var att det sprang en massa lekande hundar under borden och störde deltagarna så informationen blev fragmenterad. Inte bara av hundarna utan även skrikande hundägare som skulle kalla på sina hundar.

Sen skulle vi fika. Det första som hände var att det kom en massa hundar, hoppade och tiggde kakor. Fikan stördes även av skrikande hundägare som skulle kalla på sina hundar.

Sen skulle vi äta på kvällen och då var det tillsagt: "Inga hundar under middagen". Det första som hände var att en hund sprang omkring bland borden och nosade i våra medhavda korgar.

Sen skulle vi ta fram lite ost och kex. Det första som hände var att en hundägare tog upp sin hund i knäet för den vill också ha ost och kex.

Sen skulle vi gå och lägga oss. Mörkt var det. Ups! En hundskit. Det första jag fick göra innan jag gick in i husbilen var att torka bort hundskit från foppatofflorna. Hur lätt är det?

Sen skulle vi sova ut med sovmorgon på söndagen. Det första jag hör är en massa hundskall från löst springande hundar. Jo, jo, jag vet. Jag kan ta bilen och köra där ifrån.

Det är inte hundarna det är fel på, det är hundägarna. Vi behöver alla äta, dricka, skita och motionera - men måste hunden vara med HELA tiden?

Det första man måste lära löst springande hundar är att inte äta eller skita var som helst. Ska dom vara lösa så ska dom felfritt lyda kommandona: HIT, SITT, LIGG och PLATS. Annars ska dom vara kopplade. En hund har inte vid matbordet att göra när det sitter andra människor vid samma bord.

Jag har själv haft 2 hundar när jag bodde i Malmö. De hade alltid mat och vatten i SINA skålar. Koppel använde jag sällan för de kunde springa "fot" på trottoaren medan jag cyklade på gatorna. Sina behov uträttade dom på hundrastgårdarna i Malmö. Träning och motion utfördes på Limhamnsfältet.

Nu är det en fd ordförande som kommer att undra hur en revisor kan skriva såhär. Men det är inte i tjänsten jag skriver utan detta är min personliga uppfattning. En revisor skriver bara till styrelsen, på uppdrag av medlemmarna. När jag vaknar och läser det här igen kan det hända att jag redigerar i texten.

I vilket fall - Hundägare: ta kärleksfullt hand om era hundar - det är dom värda.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Alla dessa hundar

Klockan är strax efter 1 på lördag morgon, Gunilla har gått och lagt sig. Eftersom jag bara har 0,19%% alkohol i blodet tänkte kort sammanfatta dethär med hundar i husbil. Det är samma sak på träffar som på årsmöte eller andra samlingsplatser:

För det första så är det inte hundarna det är fel på utan hundägarna. De har varken mat, vatten, koppel eller bajspåsar till sina hundar.

Vi var på en träff med 40 husbilar. Det första som händer när en hundbil rullar in är att bildörren öppnas och ut rusar en skitnödig, törstig och hungrig hund. Det första hunden gör är att sätta sig och skita på den stig som vi sedan ska använda under hela träffen. Det andra som hände var att en annan hundägare trampar i skiten och får stå och kleta av skiten på stigen som vi sen ska gå på. Det var minst 5 lösa hundar som sket på stigen.

Sen skulle vi samlas och få information. Det första som hände var att det sprang en massa lekande hundar under borden och störde deltagarna så informationen blev fragmenterad. Inte bara av hundarna utan även skrikande hundägare som skulle kalla på sina hundar.

Sen skulle vi fika. Det första som hände var att det kom en massa hundar, hoppade och tiggde kakor. Fikan stördes även av skrikande hundägare som skulle kalla på sina hundar.

Sen skulle vi äta på kvällen och då var det tillsagt: "Inga hundar under middagen". Det första som hände var att en hund sprang omkring bland borden och nosade i våra medhavda korgar.

Sen skulle vi ta fram lite ost och kex. Det första som hände var att en hundägare tog upp sin hund i knäet för den vill också ha ost och kex.

Sen skulle vi gå och lägga oss. Mörkt var det. Ups! En hundskit. Det första jag fick göra innan jag gick in i husbilen var att torka bort hundskit från foppatofflorna. Hur lätt är det?

Sen skulle vi sova ut med sovmorgon på söndagen. Det första jag hör är en massa hundskall från löst springande hundar. Jo, jo, jag vet. Jag kan ta bilen och köra där ifrån.

Det är inte hundarna det är fel på, det är hundägarna. Vi behöver alla äta, dricka, skita och motionera - men måste hunden vara med HELA tiden?

Det första man måste lära löst springande hundar är att inte äta eller skita var som helst. Ska dom vara lösa så ska dom felfritt lyda kommandona: HIT, SITT, LIGG och PLATS. Annars ska dom vara kopplade. En hund har inte vid matbordet att göra när det sitter andra människor vid samma bord.

Jag har själv haft 2 hundar när jag bodde i Malmö. De hade alltid mat och vatten i SINA skålar. Koppel använde jag sällan för de kunde springa "fot" på trottoaren medan jag cyklade på gatorna. Sina behov uträttade dom på hundrastgårdarna i Malmö. Träning och motion utfördes på Limhamnsfältet.

Nu är det en fd ordförande som kommer att undra hur en revisor kan skriva såhär. Men det är inte i tjänsten jag skriver utan detta är min personliga uppfattning. En revisor skriver bara till styrelsen, på uppdrag av medlemmarna. När jag vaknar och läser det här igen kan det hända att jag redigerar i texten.

I vilket fall - Hundägare: ta kärleksfullt hand om era hundar - det är dom värda.

Mycket bra skrivet, och det är ju ren FAKTA :)
 

flackis

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Orust
HBK-Nr
7095
Medlemskap
2024
Sv: Alla dessa hundar

Och varför prata man inte med dessa hundägare?
Det är ju alltid en liten skara som avviker på våra krav, gäller ju inte bara hundägare
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Alla dessa hundar

På de allra flesta campingplatser är det koppeltvång. Vår lilla hund, en papillon, vare sig skiter, kissar eller skäller på campingplatserna. Vi har lärt honom att vi går utanför där han får göra sina behov. Vi har varit ute på olika campingplatser sedan 30 april och aldrig råkat ut för störande hundar. Vi var på Lidköpings camping, där kom in två husbilar, med tre respektive sex hundar. Jag tänkte, här blir det ett skällande, men inte ett ljud från dessa hundar.
Med andra ord, det är inte hundarna det är fel på, utan hundägarna.

bild148.jpg

Vi är glada att ha vår lilla hund, Det gör att Ritva måste ut och rasta hunden. Det hjälper henne i sin sjukdom.
 

Pularn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Askersund
HBK-Nr
12072
Medlemskap
2026
Sv: Alla dessa hundar

Vi människor är olika. Har varit och är aktiv med hundar i snart 40 år. Sammanfattar jag kort så dom som har sin hund el hundar springer lösa mm. som Kenth beskriver.
Många gånger när pratar med dom hundägarna om problemet så får man till svar , skit i det du. Liknade saker läser vi om i andra forum trådar ex, gråvatten tömning när dessa personer blir tillsagda att det är olämpligt att tömma här. Vilket svar får dessa personer när dom påpekar olämpligheten!
Vissa personer förstår inte innebörden av det man påpekar för dom.
Vi är många olika person typer i vår herres hage och det får vi leva med.

Vi får fortsätta att påpeka när andra gör något olämpligt, några gånger har det hänt att personen förstått innebörden och ber så mycket om ursäkt och rättar till orsaken.
Anders
 

swemat

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Enköping
HBK-Nr
3917
Medlemskap
2023
Sv: Alla dessa hundar

Vi är hundägare, älskar dem
Jag skulle oxå tycka det vore bra med särskilda platser för oss. Det är ju lite jobbigt att behöva tänka på de som inte gillar hundar. O en plats för de med barn/barnbarn o allt vad man kan tänka sig. O särskilda träffar för alla möjliga olika. Vore inte det kanon.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Alla dessa hundar

Det är ju bara att hålla med.. flera hundägare som inte visar respekt och sköter sina hårtussar..

Jag som är kraftigt allergisk mot hundar blir lika f-bannad varje gång de inte lyssnar på när jag säger till den tvåbenta ägaren, om att hålla sina otäcka små saker i från mig. Jag har ett pepparliknande spray som jag använder om djuret blir närgånget. Synd om djuret, men jag måste skydda mig själv. helst hade jag använt det på ägaren!

Tyvärr så ser man ju o störs bara av de djuren med inkompetenta ägare.

Som en liten anekdot kan jag berätta att när jag var i Kina och Thailand så prövade jag en gryta på hundar, den var riktigt god och gav ingen allergi.


//Freddy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Alla dessa hundar

Jag som är kraftigt allergisk mot hundar blir lika f-bannad varje gång de inte lyssnar på när jag säger till den tvåbenta ägaren, om att hålla sina otäcka små saker i från mig.

//Freddy

Jag själv har haft flera hundar och störs bara av hoppande hundar med skitna tassar men en närstående blev svårt biten som ung av en "ofarlig och snäll" hund. Sådant sitter i hela livet!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Alla dessa hundar

Eftersom alla andra trådar spårar ur så spårar även denna trå ur nu.


Tänk om golfarna kunde hålla reda på sina dj-a bollar och pegar så man slipper dessa runt om i naturen.Förbjud denna form av jordbruk.
HaDe Hasse:twitcy::twitcy:
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Alla dessa hundar

Först tänkte jag inte lägga mig i denna tråd, men som djurvän och tidigare hundägare, så kände jag att jag ville delge min syn på det här.

Vi har haft katt (Dennis) i 17 år, men i maj så orkade han inte längre, vi var tvungen att ta bort honom, vi hade haft honom sedan han var några veckor, det var otroligt tungt.

Nu till tråd temat hundar.

JAG tycker att man ska ta sitt ansvar som hundägare, vad menar jag med det, jo börja gå på Brukshundklubb och ge den en bra start i livet, det finns så mycket att lära där.

Jag gjorde så när jag hade min schäfer, vi började med valp kurser, där fick hon träffa massor med ”hundkompisar” och blev inte så ivrig så fort en annan hund dök upp, hon var ju van.
Där fick hon lära sig fot, sitt, hit, ligg, plats. och framför allt ” hopp och lek ” bästa kommandot som fanns nu fick jag busa med mina kompisar, ja i alla fall tills husse sa att jag skulle komma hem igen…

Vi gick även ett par fortsättningskurser så när hon var 1,5 år kunde jag gå var som helst utan att använda koppel, hon kunde de vanliga kommandona, en liten rolig sak, vid ett tillfälle så gick jag till ett köpcentrum för att handla mat, Cissi (ja hon hette så) var med, men jag glömde att hon var med den här gången, så när jag gick därifrån måste hon ha undrat för hon ser ju mig gå hem utan henne, väl hemma kom jag på visst fasiken jag hade ju Cissi med mig, det var bara att gå tillbaka och hämta henne, då hade jag gett henne det hårdaste kommandot man kan, PLATS så hon låg på exakt samma plats där jag lämnade henne, från ett plats läge ska du inte kalla på hunden, du ska ställa dig bredvid och lösgöra hunden med ett sittopp, därefter kan man gå fot eller vad man tänkt sig, kalla in hunden kan du göra från ett ligg kommando.

Om ens hund inte kan det här så är det ingen sämre hund, men man bör kanske hålla den kopplad då.
Det som kanske är knepigast är att få en hund som inte skäller, många hundar är ”misstänksamma” och morrar eller skäller när de hör ett ljud.

De flesta hundägare känner säkert till detta, några inte….
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Alla dessa hundar

Detta är ju lysande! Jag tycker vi utvecklar konceptet till att omfatta hela samhället. Tänk en hel stadsdel med bara hundägare, en annan med bara småbarnfamiljer (du måste flytta när barnen blir tonåringar) och en med bara pensionärer. Andra tänkbara grupperingar är att sjuksköterskor bor på en gata och brevbärare på en annan och ingenjörer på en tredje. Vi som gärna äter kött får ju ha ett eget område och vegetarianerna sitt. Vidare tycker jag nog att alla som har katt måste få sitt reservat någonstans och slutligen tror jag också att vi måste se till att sära på folk utifrån deras politiska åskådning. Det går ju inte att bo granne med någon från ett annat parti... Tänk så praktiskt om vi dessutom kunde låta Saabägare bo på ett håll och de som har det dåliga omdömet att köpa Mitsubishi (egen erfarenhet och en helt annan historia) får bo för sig.

Problemet är att människan och dess familjebildning är mer komplex än så, hur skulle jag och min fru som har en husbil på Fordchassie, en Citroen och en Mitsubishi och arbetar som sjuksköterska respektive fotograf och är vegetarian respektive köttätare och äger både hundar och katter hitta någonstans att bo? Vi är dessutom aktiva i vars ett politiskt parti. Jag har svårt att se ett samhälle där vi skulle kunna hitta en plats enligt trådskaparens logik. Än mer svårt tror jag det blir att hitta någonstans att ställa upp husbilen vid övernattning. Det är tur att vi bor på landet och helst fricampar med vår gamla husbil. En ställplatsgranne som trådskaparen tror jag inte att jag hade haft så trevligt med även om våra hundar är uppfostrade och ständigt bevakade för att inte störa andra människor.

Jag antar att trådskaparen antingen hade tråkigt och ville provocera eller helt enkelt tappat omdömet något efter några glas på fredagskvällen. Oavsett vilket så hoppas jag att jag slipper stöta på trådskaparen på någon ställ-/campingplats i framtiden. Intoleranta och fördomsfulla människor tenderar ge mig mentalt eksem.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Alla dessa hundar

Det är ju bara att hålla med.. flera hundägare som inte visar respekt och sköter sina hårtussar..

Jag som är kraftigt allergisk mot hundar blir lika f-bannad varje gång de inte lyssnar på när jag säger till den tvåbenta ägaren, om att hålla sina otäcka små saker i från mig. Jag har ett pepparliknande spray som jag använder om djuret blir närgånget. Synd om djuret, men jag måste skydda mig själv. helst hade jag använt det på ägaren!

Tyvärr så ser man ju o störs bara av de djuren med inkompetenta ägare.

Som en liten anekdot kan jag berätta att när jag var i Kina och Thailand så prövade jag en gryta på hundar, den var riktigt god och gav ingen allergi.


//Freddy

Oj, jag kan upplysa om att jag har blivit redigerad här på forumet av admin av betydligt mindre kontroversiella uttalande!
ArTii (pälsdjurallergiker men som gillar alla djur och de gillar mig:))
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen