• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Västerbottniskt husbilsprojekt - er expertis välkomnas!

F

F.d. 133

Guest
Hej klubbmedlemmar! Nästa vecka påbörjar jag en ett-årig kurs i snickeri, och tänkte ta mig an en gammal go dröm - ett litet hem på hjul. Då jag inte känner någon med husbil (vad kan jag säga, jag har uppenbarligen inte valt vänner med omsorg) behöver jag alla råd och tips. Min budget är cirka 30 000 för inköpet av husbil, vilket lämnar cirka 20 000 för renovering. Om jag äter endast en pitepalt om dagen kanske jag kan skrapa ihop mer pengar. Då jag planerar att sova i den under denna vinter, är den största prioriteringen att jag inte hittas död på morgonen ihjälfrusen. "Här vilar en liten kvinna med stora drömmar".

Jag är ny medlem i detta förträffliga klubbsällskap och de kommande veckorna kommer jag läsa så många trådar som möjligt. Men alla råd mottages tacksamt. Går det att få en vinterbonad husbil för cirka 30 000 kr? Är jag tokig på riktigt?

Vad tror ni exempelvis om denna märkliga mojäng?
Mb 508 d-77 | Västerbotten
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Västerbottniskt husbilsprojekt - er expertis välkomnas!

Første tanke: hvor god er isolasjonen, det er ikke mulig å se ut i fra bildene. Skroget var mye brukt i hembyggerier, mye fordi det var såpas stort og med rette vegger. Noe jeg reagerer på er påstanden om B-kort, det er en 5 tonns MB, så det er B-kort fra før 1996 eller for yngre kort C1 eller C som kreves.

Det står ikke om hvordan den vatnburne varmen produseres - gasol eller diesel.
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Västerbottniskt husbilsprojekt - er expertis välkomnas!

Hej klubbmedlemmar! Nästa vecka påbörjar jag en ett-årig kurs i snickeri, och tänkte ta mig an en gammal go dröm - ett litet hem på hjul. Då jag inte känner någon med husbil (vad kan jag säga, jag har uppenbarligen inte valt vänner med omsorg) behöver jag alla råd och tips. Min budget är cirka 30 000 för inköpet av husbil, vilket lämnar cirka 20 000 för renovering. Om jag äter endast en pitepalt om dagen kanske jag kan skrapa ihop mer pengar. Då jag planerar att sova i den under denna vinter, är den största prioriteringen att jag inte hittas död på morgonen ihjälfrusen. "Här vilar en liten kvinna med stora drömmar".

Jag är ny medlem i detta förträffliga klubbsällskap och de kommande veckorna kommer jag läsa så många trådar som möjligt. Men alla råd mottages tacksamt. Går det att få en vinterbonad husbil för cirka 30 000 kr? Är jag tokig på riktigt?

Vad tror ni exempelvis om denna märkliga mojäng?
Mb 508 d-77 | Västerbotten

Ser jättetrevlig ut, om du inte hittar nått direkt fel så bjud 20.000
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Västerbottniskt husbilsprojekt - er expertis välkomnas!

Hej
Den kan vara ett fynd men du har litet att kolla upp först. Den bilen kräver ett b körkort tagit före 1e juli 96 som inte varit indragit eller minst ett c1 kort. Om du har detta så kan fu börja leta rost. Att bilen är underedsbehandlad behöver inte vara positivt. Det kan dölja sig mycket rost under behandlingen. En bil av den åldern är troligen rostlagad så kolla att det ser bra ut. Jag har sett plåt punktad över rosthål och sedan massa utanpå. Sånt håller inte många dagar. Samma gäller om du hittar platslagringar. Då är det fusk. Om bilen är sund i karossen skall du titta och prova motor, växellåda och slutväxel. Oljud, läckor och funktion. Om du inte kan själv så ta hjälp. Om detta också ser bra ut så kolla el och gasinstallation. Det får inte vara risigt gjort och då vi pratar hemmabygge så var försiktig. El och gas kan vara farligt om jobbet inte gjorts på rätt sätt och med rätt material. Om detta också ser bra ut kan du nog köpa bilen. Slutligen så bör du kolla däck och batterier. De är lätta att byta men behöver det göras försvinner mycket av din budget. Räkna med att på en gammal bil behövs det litet skruvande för saker kommer att behöva fixas. Kan du det själv eller känner någon som kan lära dig är det bra för att leja bort jobbet blir för dyrt med en så gammal bil. Hoppas du har hittat din pärla för då får du mycket skoj framöver.:)
Ett par saker till. Att bo i en husbil av denna typ i umeå vintertid går att göra men du bör ha tillgång till litet markservice och inte ha samma krsv som när du bor i ett hus.
El och då minst 10amp är ett måste. Gasol kommer att bli för dyrt och du behöver ström.
Då måste också ha tillgång till dusch och tvätt för det kan du inte göra vintertid i den bilen.
En elpatron på värmesystemet med en 230v circ pump bör bli din första investering. Den ger basvärmen i bilen. Filtar innanför dörrar och fönster kan du säkert fixa billigt begagnat. De isolerar mer än man tror och tar allt drag. En bra och tyst värmefläkt är din reservvärmare.
Det låter som om du har en spännande vinter på g:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 133

Guest
Sv: Västerbottniskt husbilsprojekt - er expertis välkomnas!

Bestliner och Knut - självfallet har ni rätt och det krävs C-körkort för min del för att få köra detta fordon. Tack för varningsflaggen!

Ken1vanhool - ack om fordonet endast krävde B-körkort av mig, då skulle jag nog testat att bjuda lågt!

Bestliner
- tusen tack för din hjälp, jag har tagit anteckningar av allt du skrivit och ska läsa på ordentligt. Det är en veritabel djungel detta, för noviser. Bäst att plugga ordentligt innan man råkar förvärva en säker sarkofag i smällkalla vintern.

Behövs ej i kommande husbilen:
- dusch
- kyl
- rinnande vatten

Behövs i kommande husbilen:
- god värmeisolering
- toalett
- reservdelar till resonliga priser

En absolut sanning i symaskinsvärlden är: har den inte kretskort och man oljar regelbundet så överlever den ägaren tre gånger om. Kan detta också vara något att gå efter i husbilsvärlden?

Vad har ni för erfarenhet av era bilar gällande priset på reservdelar?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Västerbottniskt husbilsprojekt - er expertis välkomnas!

Priset på sådana bilar känner jag inte till, men däremot säljaren, och du blir inte lurad.
Garanterat!
:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Västerbottniskt husbilsprojekt - er expertis välkomnas!

Den LT31 ble brukt av selgerens sønn sist vinter som studenthybel - hørte ikke annet enn at han hadde det bra.

Det finnes en egen tråd her på forumet om bilen.
 
Toppen