• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

F

F.d. 26008

Guest
Hej!
Ny här på forumet och tackar att jag får vara med :)
Det är så att jag ligger i skilsmässa och tänker bo i husbil för att kunna följa flyttfåglarna åtminstone till Spanien, jag har försökt att söka på forumet om tips för åretruntboende men har lite svårt att hitta när man bara har tillgång att surfa med mobilen.
Har ni några tippsangående lastvikter värmesystem mm, kommer att vara själv åtminstone den första tiden.
M.v.h Stefan 48årig farfar :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Hej Stefan
Det finns en del som heter "vi som bor i husbil" men den delen av vårt forum måste man vara medlem för att ha tillgång till. Om du funderar på att skaffa husbil rekomenderar jag att gå med i klubben för det finns mycket kunskap man då får tillgång till. Att nämna är också rabbater på ett antal saker och som ett exempel kan jag nämna att jag fick 650 kr i rabbat på försäkringen på husbilen från Folksam. Bara det täcker årsavgiften för ett antal år framåt.:) Näst husbilen är nog medlemskapet här de mest välspenderade pengar jag lägger ut varje år:)
 
F

F.d. 26008

Guest
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Tackar!
Det tipset tar jag till mig men jag trodde man skulle äga husbil för att kunna bli fullvärdig medlem, rabatter av olika slag är alltid välkommet. :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Helt rätt Herr Bestliner:)
Jag kan för mitt liv inte begripa hur man inte kan vara medlem i klubben våran.
Alltså i princip allt hittar man här på forumet och gör man inte det så är det bara att dra igång en ny tråd och tjoffff......så är det full fart!

Har man en jäkla tur så blir det hej å hå i tråden så det osar bränt.....helst helgkvällar;)

Skämt åsido, det är inte så farligt med det :)

Grym hjälp och mycket bra tipsbank!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

He he. Man bör akta sig för att skriva något om gråvatten eller hundar för gör man det blir det lätt litet livat men annars brukar många trådar vara både informativa samt ibland rätt kul.
Värt att nämna är också ställplatslistan som också är värd långt mer än medlemsavgiften.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Ja, den är grymt bra!
Helst nu när denne här farbrorn har lärt sig att ladda ner PDF filer i Ibook på "paddan".
Sjukt bra att ha hela Ställplats tjofräset i paddan utan att behöva bry sig om nån Wifi eller nåt annat i uppkoppligsväg.....
Bara att ta fram Paddan på morgonen till kaffet och knappa in kordinaterna i GPS burken.....sen kan man koppla av och vet att man till slut kommer fram till nästa upplevelseplats ;)

Säkert å bra:)

Just för Sverige är nog våran ställplatslista oslagbar skulle jag tro, även om den är mycket bra bortom färjor och broar också;)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Nu är medlemsavgiften betald så bara den blir bokförd så är jag med i leken :)

Välkommen
Nu får du mycket att läsa. Det finns massor av info om vintercamping nere i sydeuropa samt en hel del man behöver vets när man bor fulltid i husbil. Läs på ordentligt innan du köper en bil och se upp med lastvikten för där går det ofta galet vid första köpet. Jag vet av egen erfarenhet.:)
 
F

F.d. 55368

Guest
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Husbilsklubben i mobilen låter jobbigt! Gå in på biblioteket så får du nog låna en dator. Välkommen i klubben. Hanna.
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Välkommen
Nu får du mycket att läsa. Det finns massor av info om vintercamping nere i sydeuropa samt en hel del man behöver vets när man bor fulltid i husbil. Läs på ordentligt innan du köper en bil och se upp med lastvikten för där går det ofta galet vid första köpet. Jag vet av egen erfarenhet.:)
Exakt! Se upp med differensen mellan tjänstevikt och totalvikt!
VIKTIGT!!!!! Du ska inte gå på vad säljaren säger om vikterna.......du ska själv kolla i registreringsbeviset!!!! Försök at köpa en bil med så stor diff. som möjligt, men minst 500-600 kg.
Det är tyvärr många som gör affär utan att tänka på detta!

Lycka till!
Walle.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Exakt! Se upp med differensen mellan tjänstevikt och totalvikt!
VIKTIGT!!!!! Du ska inte gå på vad säljaren säger om vikterna.......du ska själv kolla i registreringsbeviset!!!! Försök at köpa en bil med så stor diff. som möjligt, men minst 500-600 kg.
Det är tyvärr många som gör affär utan att tänka på detta!

Lycka till!
Walle.

Noope Walle;)
Det räcker absolut INTE med att kolla i reg.beviset! Vad som står där är endast för dig kund endast förstahands information.

Fast det du säger om att minst ca 500kg i verklig lastvikt kan räcka stämmer bra.

VÄG SJÄLV:oops:
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Noope Walle;)
Det räcker absolut INTE med att kolla i reg.beviset! Vad som står där är endast för dig kund endast förstahands information.

Fast det du säger om att minst ca 500kg i verklig lastvikt kan räcka stämmer bra.

VÄG SJÄLV:oops:
Jo, du har ju rätt! Det bästa är ju, innan man gör affär, att åka till en våg och väga själv men reg.beviset ger iaf. lite fingervisning om hur det ligger till med vikterna.
Man ska ju absolut inte göra affär om differensen (tj.vikt-totalvikt) ligger runt
100-200 kg. i regbeviset!

Walle
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Jag vill också tillägga att om han ser ett intressant objekt på t.ex. blocket och reg.nr. syns så kan han gå in på transportstyrelsens hemsida och få ett
litet "hum" om vikterna!

Walle
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Precis rätt Walle:)
Första sållningen......ser man då att det är en lastvikt på pappret på 500kg och bilen har ett gäng extrapryttlar så sjunker mängden annat man kan ta med...........typ barn, lagvigda eller sambo, mat, badankor eller kanske nån BIB

Å det vore ju inte sköj:D
 
F

F.d. 26008

Guest
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Har idag varit och tittat på en fiat solifer 644 2002:a och visst var lastvikten bara på 365kg men jag har inte hittat någon i min prisklass och övriga krav med högre lastvikt, bilen har 3500kg totalvikt men vad jag förstått i övriga trådar inte borde vara omöjligt att höja till 3850kg.
Hoppas det går att höja för bilen i övrigt var helt okej och vinterutrustad för ordentlig kyla ifall jag inte kommer trivas i spanien och lunkar hem mitt i vintern :D
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: blivande husbilsägare med undran om åretruntboende

Har idag varit och tittat på en fiat solifer 644 2002:a och visst var lastvikten bara på 365kg men jag har inte hittat någon i min prisklass och övriga krav med högre lastvikt, bilen har 3500kg totalvikt men vad jag förstått i övriga trådar inte borde vara omöjligt att höja till 3850kg.
Hoppas det går att höja för bilen i övrigt var helt okej och vinterutrustad för ordentlig kyla ifall jag inte kommer trivas i spanien och lunkar hem mitt i vintern :D

Väg bilen före köpet och låt säljaren väga upp bilen. Det kan kosta litet att få de papper som behövs och det är inte alltid det går att väga upp. Nuläget med 365 kg lastvikt innebär troligen ännu mindre i verkligheten så den måste vägas upp för att kunna användas.
 
Toppen