• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte framruta

Fam Grönberg

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
6393
Medlemskap
2024
Vilken tur man har att självrisken bara är 1500:-.Försäkringsbolaget får en räkning på 37500:-.Får hoppas att det inte blir regn rutan läcker
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Byte framtuta

Undrar om det inte borde stå RUTA.
Hur som med dessa dyra rutor kan det nog bli dyrare premier.
Känns inte okey att det ska kosta så in i hel.....
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Byte framruta

Med OKQ8 backup husbil står försäkringen för självrisken Max 1500 kr. Upptäckte jag när jag skulle byta ruta. Bra va.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Byte framruta

Kom du på d själv?:twitcy:
Nej. Men vi har haft helintergrerad bil och fått stenskott som blev dyrt för förs.bolaget.Inte kul för oss eller förs.bolaget.Vid första bytet så kom rutan till glasmästaren i bitar för den var dåligt emballerad,Det tog nästan fem månader innan vi fick en ny.Vid bytet fick vi en förs. av glasmästaren på självrisken om något hände inom tolv månader och den fick vi utnyttja för det blev ett nytt stenskott.Inte kul.Hoppas att du också har en självrisk på 1500:-
annars kan det bli dyrt med ett stenskott.
HaDe Hasse
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.774
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Byte framruta

Fick stenskott på strålkastaren i våras. Självrisk 3000:- eftersom det går på vagnskadeförsäkringen. Byte hela armaturen ca 14000:-. Trodde först att det skulle gå på glasskada men icke. Tur att Hymer Örebro kunde fixa på några dgr. Bor i Örebro och jobbar så det blir bara helger att åka ut med HB några år till.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Byte framruta

Fick stenskott på strålkastaren i våras. Självrisk 3000:- eftersom det går på vagnskadeförsäkringen. Byte hela armaturen ca 14000:-. Trodde först att det skulle gå på glasskada men icke. Tur att Hymer Örebro kunde fixa på några dgr. Bor i Örebro och jobbar så det blir bara helger att åka ut med HB några år till.
Har du strålkastarna så högt att du använder dessa som framruta?
HaDe Hasse:spinny:
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Byte framruta

Vilken tur man har att självrisken bara är 1500:-.Försäkringsbolaget får en räkning på 37500:-.Får hoppas att det inte blir regn rutan läcker

Om rutan läcker EFTER bytet borde du reklamera och inte åka runt å hoppas att det inte ska regna!:rolleyes:
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Byte framruta

Problemet tycker jag är den långa leveranstiden på rutor. Glasmästeriet tycker att det sköts mycket dåligt. Man får beställa ruta via hb leverantören som i mitt fall är Ösgöta camping och dom är en stor bromskloss. Har bytt ruta två gånger och dom har krånglat och dragit ut på tiden varje gång.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Byte framruta

En lösning är att åka halvintegrerat eller alkovbil. Då kan rutbytet lösa sig samma dag om man har tur. Det rullar många Fiat, Iveco och Mercedes transportbilar så den typen av rutor finns ofta på lager.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byte framruta

De store bilglass kjedene bestiller ikke sine ruter via husbilsfabrikkene eller deres deledstribusjon. De handler direkte med underleverandørene som produserer rutene for husbilsfabrkkene. Dette har i noen tilfeller ført til at de får levert ruter som ikke er blitt akseptert av husbilsfabrikken, og helt normalt tar leveransen lengre tid enn fra husbilsfabrikken. Eksempelvis når jeg fikk byttet ruta på min Flair så bestillte Carglass i Trollhättan ruten som ikke var på lager i Sverige fra hovedlageret i Holland som heller ikke hadde den på lager men bestillte den fra en glassfabrikk i Spania - det tok 6 uker.

Heldigvis passet den ruta. Det var ikke tilfelle for en bekjent i Norge - der ble ruta byttet 4 ganger! De 3 første var vekselvis for store eller for små med noen cm. Rute nummer 4 ble bestill express fra N+B i Polch og levert på under en uke. Bilglass kjeden som gjorde jobben måtte dekke kostnadene, og var overrasket over at ruten fra N+B var billigere enn via egen kjede.

N+B praktiserer en 100% kvalitetskontroll på rutene når de kommer fra glassfabrikantene - hver rute plasseres på en stålgigg og kontrolleres så formen er innenfor meget snevre grenser. Utenfor dette og ruten går direkte tilbake.
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: Byte framruta

Alla goda (onda) ting är tre. För vår del innebar det : 1: Spricka i vindrutan, fixat av Ryds glas i Helsingborg efter två veckor. 1500 spänn för mig, 25000 för försäkringsbolaget. 2: Stenskott i strålkastaren, väntar på besked från Vinslöv om bytestid (ca 4 veckor), 3000 spänn för mig, 22000 + mont. för försäkringsbolaget. 3: Backar in med baklampan i en bokhäck, x antal kr.för mig(ej försäkringsärende). Men ändå, shit happens. Var glad om ni har rätt försäkrat.:mcride:
 
Toppen