• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återvända till Sverige med sommardäck i december.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Säkert finns svaret redan, men hittar det inte.

Min fråga är.

Hur gör ni som åker till Sydeuropa i höst, men åker tillbaka till Sverige i t.ex. december och har sommardäck monterat på er husbil som är tyngre än 3.500 kg?

Några undantag kan jag inte finna på Transportstyrelsens hemsida.

6 extra däck vill man knappast dra med sig fram och tillbaka.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Återvända till Sverige med sommardäck i december.

Hej
Vi som bor här uppe kan ju ha snö redan i oktober så på vår Hobby har vi Michelin Alpin dubbfria året runt däck. Fungerar alldeles utmärkt i December, även på snömodd orsakad av vägsalt. Även fantastiskt väggrepp i skyfall samt hagel på Autobahn.

// Sylvia
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Återvända till Sverige med sommardäck i december.

Inte bara Sveriges regler att ta hänsyn till. Tyskland har också vinterdäckskrav när väglaget så kräver mellan oktober t.o.m. påskhelgen. Mellan €60 i böter med sommardäck och upp till €120 om det händer något mer allvarligt som inblandning eller förorsakande av en olycka.
Bußgeldkatalog StVO - Winterreifen

Man får köra med sommardäck i Sverige under hela året under förutsättning att det inte är vinterväglag, polisens bedömning på plats avgör om så är fallet.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Återvända till Sverige med sommardäck i december.

Över 3500 kilo kan du fortfarande köra med sommardäck.Reglerna är på väg att ändras till att du måste ha vinterhjul på drivaxlarna.
HaDe Hasse
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Återvända till Sverige med sommardäck i december.

Över 3500 kilo kan du fortfarande köra med sommardäck.Reglerna är på väg att ändras till att du måste ha vinterhjul på drivaxlarna.
HaDe Hasse

Det infördes 2013? Och samtliga däck på fordonet minst 5 mm mönsterdjup. Om fordonet har drivning på framaxeln så är kravet att även ha vinterdäck runt om.
Vinterdäck - Transportstyrelsen
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Återvända till Sverige med sommardäck i december.

Det infördes 2013? Och samtliga däck på fordonet minst 5 mm mönsterdjup. Om fordonet har drivning på framaxeln så är kravet att även ha vinterdäck runt om.
Vinterdäck - Transportstyrelsen
Fel. Det står likvärdig utrustning.

Citat Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning även på fordonets bakre hjulaxlar.

Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Samtliga däck på tunga fordon ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag. Kravet gäller inte tillkopplade släpfordon.

Likvärdig utrustning.Läs det och tolka det åt mej.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Återvända till Sverige med sommardäck i december.

Säkert finns svaret redan, men hittar det inte.

Min fråga är.

Hur gör ni som åker till Sydeuropa i höst, men åker tillbaka till Sverige i t.ex. december och har sommardäck monterat på er husbil som är tyngre än 3.500 kg?

Några undantag kan jag inte finna på Transportstyrelsens hemsida.

6 extra däck vill man knappast dra med sig fram och tillbaka.

https://www.motormannen.se/resan/bila-i-europa/vinterregler/
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Återvända till Sverige med sommardäck i december.

Fel. Det står likvärdig utrustning.

Citat Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning även på fordonets bakre hjulaxlar.

Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Samtliga däck på tunga fordon ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag. Kravet gäller inte tillkopplade släpfordon.

Likvärdig utrustning.Läs det och tolka det åt mej.

Rätt! Fel och otydlig beskrivning av kraven av mig. Det står "eller likvärdig utrustning som snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck".
 
Toppen