• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Saphir..

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Hej,funderar på att instalera en truma Saphir i dubbelgolvet.
Är d någon där ute som har gjort en sådan instalation?Hur fungerar d,går den tyst eller...har haft en takmonterad Dometic2200 men tycker den låter mycket om natten .Hoppas på att någon kan delge mig lite info.
Mvh:Göran
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma Saphir..

Har en sådan, men vi har inte använt den mer än vid några få tillfällen! Dels för att det sällan blir ssk varmt här i Jämtland och dels för att vi sällan har tillgång till 230V på våra turer. Men när vi använt den väsnas den betydligt mindre utanför bilen än en takmonterad AC, ingen påtaglig risk att störa andra campare,
men inne i bilen tycker jag nog ljudet stör nästan lika mycket som en takmonterad. Det lär väl också kunna vara skillnad beroende på hur dubbelgolvet är uppbyggt och var i golvet anläggningen är placerad?

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Truma Saphir..

Jag hade en truma i dubbelgolvet på den bil jag bytte in för några veckor sedan.
Jag använde den ganska mycket under 3 år och den satt i en 880 lång bil.
Truman är tystare på utsidan än de takmonterade även om den givetvis också hörs litet.
På insidan upplevde jag den som mycket tystare och det man hör är mest luftströmmningen från utloppen. En nackdel måste jag dock framhålla. Den är inte lika kraftfull som de takmonterade och när vi fick 35 graderbi skuggan räckte den inte till.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Truma Saphir..

Hade en Truma Saphir i vår förra bil, en Dethleffs H 7910, 8,5 meter lång.
Aggregatet var placerat under soffan vid främre dinetten.
Under 3 års tid använde vi den 5 - 6 gånger.
De gånger vi körde ac:n tog det lång tid att få ner temperaturen, helt nerkylt blev det inte.
Upplevde ljudnivån störande under natten.
Vi valde att inte utrusta nuvarande husbil med Truma Shapir.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Truma Saphir..

Jag har inte en Truma utan en Dometic HB2500 som sitter i garaget. Lite annat mått än den du frågar efter. Fullt tillräcklig för vår bil att hålla svalt även i 40-45gr som det har varit någon gång.
Tyst utvändigt men inne är otroligt svårt här att beskriva för det har ju mycket med den personliga uppfattningen. Men vi brukar somna med den på och ställa den på timer till ca klockan ett på natten och sedan starta den på morgonen med fjärren om det är för varmt.
Nästa bil blir definitivt en med innemonterad AC.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Truma Saphir..

Jag har installerat en Truma Saphir Comfort.Den sitter i dubbelgolvet och är mycket tyst och effektiv.Jag har 4 utsläpp som jämt fördelar den kalla luften.Dom sitter högt placerade.Alla slangarna har ljuddämpare och utblåset under bilen har också yttre ljuddämpare vilket gör aggregatet extremt tyst.Aldrig några problem att köra det när det finns grannar nära.Vi använder aggregatet mycket när det är varmt.Du får gärna höra av dig om du vill veta mer.
//Lars
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Truma Saphir..

Det er meget viktig å få utblåsningen høyt for at AC skal fungere fullt ut når den skal kjøle, som varmepumpe bør den blåse ut lavt. Høye utblåsninger med lyddemper er optimalt for kjøling, lyddempere på kjøleluften under bilen gir og et sterkt redusert lydbile rundt bile og inne.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Truma Saphir..

Har en Dometic HB2500 monterad i garaget sedan innan sommaren.
Tidigare erfarenheter av en takmonterad Dometic B2200.

Takmonterade väsnades rejält men gav exeptionellt god,
koncentrerad och snabb kyleffekt eftersom all behandlad
luft släpptes i takhöjd (kyla faller ju som bekant). Ljudet
gick inte att vänja sig vid att sova med. Även utanför bidrog
den med en rätt omfattande ljudbild.

Garangemonterade varianten kräver väsentligt mer arbete att installera (med slangar genom dubbelgolvet).
Har aktivt valt att inte ha utsläppen i takhöjd utan i golvet så att det blåser upp i taket.
Fungerar otroligt bra även med denna och den är väsentligt tystare både inne och ute
som vi uppfattar det. Ljudet som tränger fram inuti bilen kommer mestadels från den
framrusande luften i luftslangarna.
Inget påträngande ljud från aggregatet som ju är rätt välisolerat.

Funkat riktigt bra denna varma sommar både i Sverige och i sydeuropa.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma Saphir..

Håller med om att det är främst ljudet från luftströmmen i utblåsningsdonen man hör, men hur lätt man blir störd av detta är nog mycket individuellt. Är det tillräckligt varmt tål man en hel del för att få det svalare!
Att installera denna anläggning i efterhand måste bli krångligt. Slangarna är dragna i dubbelgolvet och sedan på ett dolt sätt i väggar och möbler för att mynna på tre ställen uppe under taket.
Eftersom vi aldrig åker till sydeuropa förrän efter sommaren skulle vi gott kunna klara oss utan AC och jag vet att JAndersB som har en likadan bil och som mest använder bilen vintertid monterade ur och sålde sin AC, men det vill jag inte göra med tanke på allt det arbete som är nedlagt på monteringen (och att en framtida köpare av min bil kamske vill åka till varma trakter).

aake
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Truma Saphir..

Jag har installerat en Truma Saphir Comfort.Den sitter i dubbelgolvet och är mycket tyst och effektiv.Jag har 4 utsläpp som jämt fördelar den kalla luften.Dom sitter högt placerade.Alla slangarna har ljuddämpare och utblåset under bilen har också yttre ljuddämpare vilket gör aggregatet extremt tyst.Aldrig några problem att köra det när det finns grannar nära.Vi använder aggregatet mycket när det är varmt.Du får gärna höra av dig om du vill veta mer.
//Lars
Delar helt denna uppfattning. Aggregatet i vår bil finns i garaget under min säng. Har aldrig blivit störd och när jag monterade den yttre ljuddämparen under bilen blev det riktigt tyst. Har bl.a. frågat grannar som ibland stått väldigt nära i exv. Italien om de blir störda av vårt aggregat. De har lite smått förundrat inte förstått vad jag talat om då de inte har uppfattat något. I denna bil var det dessutom väldigt enkelt att montera både aggregat och utblåsningar. Tror jag höll på i högst två timmar innan allt var klappat och klart.
Självfallet reagerar vi alla olika på ljud under natten. En del vaknar av att en katt smyger över en matta medan andra sover gott även om man river bakväggen i sovrummet.
//Kjell
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir..

Jag har installerat en Truma Saphir Comfort.Den sitter i dubbelgolvet och är mycket tyst och effektiv.Jag har 4 utsläpp som jämt fördelar den kalla luften.Dom sitter högt placerade.Alla slangarna har ljuddämpare och utblåset under bilen har också yttre ljuddämpare vilket gör aggregatet extremt tyst.Aldrig några problem att köra det när det finns grannar nära.Vi använder aggregatet mycket när det är varmt.Du får gärna höra av dig om du vill veta mer.
//Lars

Håller med laval. Vi hade ungefär samma installation i vår förra bil. Pga att det var betydligt enklarae att installera valde jag en takmonterad Truma Aventa Comfort när vi bytte. Den är också väldigt effektiv och ganska tyst för att vara en takmonterad. Den är effektivare men inte alls lika tyst som Truma Saphir var. Eftersom Saphiren var så tyst kunde den dock gå dygnet runt, varför kylningen räckte till för de situationer vi varit i. Bl a flera Kroatien-resor.

Förutom de inre dämparna på varje slang och de båda dämparna vid insug och utblås under bilen, ska man också se till att få de kraftigare slangarna som är pappklädda. De är särskilt till för AC och är i sig tystare och bättre isolerade än de tunnväggiga aluminiumslangarna. Vid paketköp packas ofta de tunna slangarna med.

:-/<rister
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Truma Saphir..

Nej där finns ingen isolering.Det brukar bli lite kondens efter lång tid men det har inte varit något problem.ACn torkar ju luften inne och det har inte varit något problem med kondens.
//Lars
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Truma Saphir..

Hej! Jag har nyss fått monterat en Truma Saphir RC. Denna variant fungerar som en luftvärmeväxlare. Jag kan antingen köra på kallt eller varmt. Kostar några tusen mer, men det kan det vara värt. Blir gott att ha som extravärme när det blir kallare ute! Har haft andra bilar med AC i bodelen. Tycker nog att den väsnas betydligt mindre. Ljud uppfattas olika av oss eftersom vi alla är olika.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma Saphir..

Nu när jag sitter ute i husbilen så ser jag att den apparat jag skrivit om faktiskt heter Truma Saphir Vario. En i övrigt tämligen utrymmeskrävande historia men den torde rymmas i de flesta dubbelgolv då den inte bygger mer än 20 cm på höjden.

aake
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir..

Hur är det med kondensvatten på slangarna?
Är det någon som isolerat dessa?

Jag monterade först de tunnare aluminiumslangarna och fick viss kondens. De "vita" slangarna är betydligt kraftigare och därmed bättre isolerade, med papp på utsidan. Funkar både mot ljud och temperaturskillnader och jag har aldrig varit med om det har blivit kondens på utsidan av dem. Sedan är det smart att köra några minuter med enbart fläkt efter att man stängt kylan. Då torkar luften upp eventuell kondens inne i Saphiren och på insidan av slangarna, innan man stänger av systemet.

:-/<rister
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Truma Saphir..

Var har ni köpt era anläggningar,priset verkar bäst i Tyskland?slangarna vita var hittar man dom?
Jag har svårt att få upp slangarna till taket,duger utsläpp i knähöjd?
 
Toppen