• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Saphir..

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Hej,funderar på att instalera en truma Saphir i dubbelgolvet.
Är d någon där ute som har gjort en sådan instalation?Hur fungerar d,går den tyst eller...har haft en takmonterad Dometic2200 men tycker den låter mycket om natten .Hoppas på att någon kan delge mig lite info.
Mvh:Göran
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir..

Köpte min anläggning för 6-7 år sedan . Före Alde blev uppköpta av Truma. Gav då runt 7 000 genom min återförsäljare Holiday Husbilscenter i Löddeköpinge. Fick de tunnare slangarna i det rabatterade kittet. Fick dock köpa de vita AC-slangarna direkt av Alde till reducerat pris.

Kyleffekten blir bättre ju högre och bättre spridning du kan ha på munstyckena. Sedan sjunker effekt när de monteras lägre. Fast det bli ändå betydligt bättre än att vara utan AC.

Jag har en bekant som montera Saphiren i en sänglåda och har alla tre munstycken i knähöjd. Han har då köpt munstycken som går att rikta och vridit dem upp mot taket. Funkar ganska OK eftersom det är ganska hög hastighet på luften. Det är dock lite olika hastighet beroende på hur man ansluter slangarna till Saphiren, men det ser du när du monterar.

:-/<rister
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Truma Saphir..

Vår husbilshandlare vände sig till Montera West i Seglora för att laga en fuktskada som vi upptäckte strax efter köpet. Vi fick god service och dom verkade mycket professionella (besökte dem under pågående torkperiod och fick en genomgång om hur "man gör"). Detta var ett garantijobb.
Det fanns en annan tråd där någon hade problem med pris som vida översteg offerten, om jag minns rätt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma Saphir..

Nu har vi kört vår Truma Saphir Vario under skarpa förhållanden några dygn, mellan 25 - 28 grader både i Düsseldorf och här nere vid Mosel.
Sammanfattningsvis mycket väsen för lite ull (helt bortsett från att det inte är ull man behöver i värmen). Den Dometic 2200 vi hade på en tidigare bil kylde mycket effektivare, men störde grannarna mer än vad den nuvarande apparaten gör.

aake
 
Toppen