• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt.Nu snurrar det!!

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Jag läste på forumet häromdagen om tjänstevikt,totalvikt mm. Då dök ett inlägg upp: Väg bara bilen med allt och alla som ska med och den vikten får ej passera totalvikten på, i mitt fall, 5000 kg. Sagt och gjort,jag åkte till soptippen och vägde bilen mm. Vi landar på 5080 kg och då drar hon som skrev ut vikten av 80 kg som förarvikt!!! Men ska då full tank och 3/4 färsk- och gråvatten också dras av? Något mer som ska dras av? Kan någon reda ut det här,snälla. Har jag 80 kg övervikt och måste se över vad som får bli hemma?
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Från totalvikt finns det inget "att dra av", den får under färd helt enkelt aldrig väga mer än 5000 kg, helt oberoende av vad som är med eller inte...

Men det är i det fallet inte något krav på att alla tankar ska var fulla, däremot får inte föraren vara det...;)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Hej, ingenting dras av vid eventuell vägning i en poliskontroll, enkelt uttryckt: ligger din vikt över bilens godkända totalvikt kommer du att få böter.

Nu finns det fler parametrar inblandade med hur böter räknas ut mot lastvikt och vikterna på dina axlar kan komma att bli aktuella när böterna ska räknas fram, men enkelt: ligger din verkliga vikt högre än din godkända totalvikt befinner du dig inte in en jättebra situation om du blir stoppad.
Det är polisen som väger dig och delar ut böter, damen vid tippens vågstation kommer inte att hjälpa dig vid eventuella böter så ja, jag tror det vore bäst om du tittar över vad du lastat och ser vad du kan göra åt det.

mvh jocke
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Eller prova på en annan vågstation. Tror inte att tippen är så noga med kalibreringen eftersom dom väger före och efter och bara är intresserade av differensen...
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

ok,det kan ju slå en del olika då beroende på hur fullt det med diesel och båda vatten. Verkar som jag behöver se över vad jag har med i bilen. Vet någon vad det kostar att höja totalvikten? Extrafjädringar fram satte jag dit nyligen,de borde väl hjälpa.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Vet inte vad du har för bil men eftersom du anger fem ton antar jag att det är Fiatchassie och då har du nog inga möjligheter att höja mer.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Tror man kan få den till 5,5t om man monterar luftfjädring. Lite osäker:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Etter 2006 så er en avhengig av om at husbilsbyggeren har et COC tilgjengelig for den ombyggingen og vilje til å utstede dette til din bl.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

När polisen väger fordon med vågar som de har med sig i polisbilen dras det av någon procent medan fasta vågar är det som står på vågens vägning. /Bernt
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

ok,det kan ju slå en del olika då beroende på hur fullt det med diesel och båda vatten. Verkar som jag behöver se över vad jag har med i bilen.

Jepp, ordet du är ute efter är - bruttovikt.
Bruttovikten är fordonets totala vikt vid ett bestämt tillfälle.
D v s, här kan inga avdrag göras som konstaterats innan.

I ditt fall var det vid vägning du hade en bekräftad bruttovikt på 5080kg.

Som redan konstaterats så får aldrig bruttovikten överstiga den av myndigheter och tillverkare fastställda (max tillåtna) totalvikten som är angiven bl a i registreringsbeviset.

Enda sättet att påverka bruttovikten är som du själv säger att se över last, mängd vätskor och storlek/antal på passagerare....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Har själv kollat med AL-KO om en ev. uppvägning men för min bil var det ej möjligt. Klara mig även bra med nuvarande total- och lastvikt.:)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Totalvikt är en sak , men vad är lastvikten och vad består lasten av?
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Lastvikten är skillnaden mellan Totalvikt och Tjänstevikt. Lastvikten får bestå av vad som helst som du får lasta i ett fordon. Men som sagt tidigare, hur du än resonerar av vad som ingår i Tjänstevikt eller Lastvikt får aldrig den verkliga vikten under färd överskrida Totalvikten...
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Totalvikt = Vad fordonet maximalt får väga inkl. förare, passagerare och last.
Anges i reg.beviset.

Tillåten lastvikt = Skillnaden mellan totalvikt och "vikt i körklart skick"
(tidigare kallat tjänstevikt) och har avgörande betydelse
hur böter beräknas vid eventuell överlast. Anges i reg.
beviset.

Last = Allt som är monterat efter att "vikt i körklart skick" bestämts.
Tillverkaren bestämmer "vikt i körklart skick" när fordonet typ-
godkänns enl. vissa fastställda principer. Det kan vara markis, AC,
TV-antenn etc. Som last räknas dessutom passagerare, kläder, mat
och all utrustning som packas in i bilen.

Mvh / Roland
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Goldschmitt har lyckats med en tot vikt på 5,5 ton på Fiat/Al ko chassie med tandemaxlar.

Själv tror jag inte att man lyckas.

Hejs
Claes 105

Stämmer bra claes, på min dethleff gjordes det i tyskland och bilen registrerades en dag och besiktigades så det går inte att göra i efterhand.

lars
 

diesel 52

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Lund
HBK-Nr
10070
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Glöm inte att kolla axeltrycket,nog så viktigt när
du väl står på vågen i en poliskontroll. Lasse
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Du har givetvis en poäng där Jyrki, men att bli kallad viktpolis för att man försökt hjälpa en annan medlem till ökad förståelse känns väl lite sådär.

När det händer? förmodligen den dagen man minst av allt vill bli vägd! :D

mvh jocke
 
Toppen