• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt.Nu snurrar det!!

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Man vet aldrig när blir kollad utan att man märker det. En gång för några år sedan när jag lånat en Cheva Van och en stor husvagn så hann vi bara utanför sta´n så blev jag stoppad av poliser i en civil bil. Första frågan:
-Är det din bil?
-Nej, den är lånad.
-Ja, då har du väl körkort för att köra den här kombinationen?
-Ja.
-Jag vill ändå se det.
-Ok, du har BE-behörighet. Då är det bara att köra vidare.
(sammanlagda totalvikterna översteg 3500kg).
De hade slagit på reg-numret och sett att inte bilägaren hade BE-kort.
På 80-talet med husvagn har jag blivit stoppad 2 ggr för vägning på E6/E20 söder om Halmstad. Gått igenom med nöd o näppe båda ggr.
Husbil ännu aldrig vägd under 17 år på vägarna men rätt vad det är händer det. Första 14 åren med husbilar på 3500 kg så jag har haft tur.
Vad jag vill ha sagt är att de kanske slår på bilen för att se att allt är i ordning. Finns misstanke om oklarheter blir man säkert stoppad annars har man nog inte ens märkt att de kollat.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Och när blir det?

Det finns nog fler viktpoliser här på forumet än på vägarna...

Jyrki
Förmodligen;)
Jag räknas säkert till dem iom att jag inte kan låta bli att skriva om det!
Orsaken till att jag inte kan hålla tyst i detta ämne är konske lite känslomässigt personligt.
Vi köpte våran drömbil (vilken kvittar), utrustad med massor av Lull lull i mängd.
Våran glädje över köpet och all planering på resor den sommar tog TVÄRSLUT när vi som av en händelse åkte upp på en våg och bilen vägde 3900kg (totalvikt 3500:(), och vi var knappt semesterlastade.

Den sorg vi kände då över pengar och planer som gick om intet var inte rolig!

Det är en av orsakerna till att jag skriver i detta ämne, helst då om folk frågar till råds INNAN köp.......

Fast det kanske man inte skall göra eller?
 
F

F.d. 50170

Guest
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Förmodligen;)
Jag räknas säkert till dem iom att jag inte kan låta bli att skriva om det!
Orsaken till att jag inte kan hålla tyst i detta ämne är konske lite känslomässigt personligt.
Vi köpte våran drömbil (vilken kvittar), utrustad med massor av Lull lull i mängd.
Våran glädje över köpet och all planering på resor den sommar tog TVÄRSLUT när vi som av en händelse åkte upp på en våg och bilen vägde 3900kg (totalvikt 3500:(), och vi var knappt semesterlastade.

Den sorg vi kände då över pengar och planer som gick om intet var inte rolig!

Det är en av orsakerna till att jag skriver i detta ämne, helst då om folk frågar till råds INNAN köp.......

Fast det kanske man inte skall göra eller?

Tråkigt att inte alla säljare upplyser ordentligt om lastvikt, alla kunder kanske inte tänker på det innan köp.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Just den bilen köpte vi privat, så:oops:. Fast skall sanningen fram så började vi med husbilsåkat när barnen var små 1988. På den tiden fanns det självklart också något som hette totalvikt osv. Fast det enda man tänkte på var att bilrackarn skulle på PAPPRET väga under 3500 kg. På den tiden fanns ju inte dessa undantagsregler med körkort tagit före 1996 eller om det är 1997.

Det är egentligen först på de senaste åren detta har kommit på tapeten så att säga:oops:

Håller ni inte med mig ni som började på det tidiga 90-talet? Ärligt hur många vägde någonsin sin bil;), absolut inte vi i alla fall.
Herrejösses, helintgrerad bil med tre ungar, hund, katt,cyklar,badgrejor i mängd!
Man såg ju ut som en gårdfarihandlare med allt jox....:)

Sen till Tobbe och Carina;
Jo, det är ett stort elände att de inte gör det, men hur många bilar skulle de få sälja då, tro?
Rätt och ärligt viktade bilar dröser det inte av.....inte ens nya,tyvärr:mad:
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Hur mycket längre bromssträcka får jag med en för tung bil??? Brommsarna är väl inte anpassade för tyngre vikter än det bilen är godkänd för. Jag eller min/mina passgerare hamnar på sjukhus, för jag inte lyckades få stop på bilen I tid.
Om jag nu råkar ut för en olycka med för tung bil. Vad händer då?? Om jag är vållande?? i efterspelet vid ev rättegång??
Jag har lyckligtvis klarat mig hittentills (peppar peppar). Finns säkert fler här som kan tala om
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Hur mycket längre bromssträcka får jag med en för tung bil??? Brommsarna är väl inte anpassade för tyngre vikter än det bilen är godkänd för. Jag eller min/mina passgerare hamnar på sjukhus, för jag inte lyckades få stop på bilen I tid.
Om jag nu råkar ut för en olycka med för tung bil. Vad händer då?? Om jag är vållande?? i efterspelet vid ev rättegång??
Jag har lyckligtvis klarat mig hittentills (peppar peppar). Finns säkert fler här som kan tala om

Ett scenario ja.

Men det är också många bilar som rullar med chassien som är godkända för högre totalvikt men av olika skäl har fått totalviktem satt lägre. Kanske främst då 3500kg-bilar.

Det gör att 3500kg-bilar ofta rullar med bromsar för 3850kg eller mer.

Det är just detta som gör att du kan få samma bil med olika CoC'er.
 

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Vet inte om detta hjälper, men så här står det i vår handbok.
 

Bilagor

  • Lastvikt o tjänstevikt husbil.pdf
    138,3 KB · Visningar: 83
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Mycket snurrigt blir det om man läser en del av inläggen...
Om husbilen väger totalt 3950 kg vid viktavläsning... Och får ha en totalvikt på 3650kg har man...en marginal enl. LagDirektivet med en viktavvikelse på ±5 %.
I det här fallet med 102 kg övervikt åker man på upp till 2000 sv koronas i böter upptill 10% övervikt.
Enkelt som korvspad ....glöm axelvikt hit och dit.
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Mycket snurrigt blir det om man läser inläggen...
Om husbilen väger totalt 3950 kg vid viktavläsning... Och får ha en totalvikt på 3650kg har man...en marginal enl. LagDirektivet med en viktavvikelse på ±5 %.
I det här fallet med 98 kg övervikt åker man på upp till 2000 sv koronas i böter.
Enkelt som korvspad ....glöm axelvikt hit och dit.

Snacka om snurrigt!!!!!!!!!!!!!!!
Fattar nada.

Hejs
Claes 105
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Snacka om snurrigt!!!!!!!!!!!!!!!
Fattar nada.

Hejs
Claes 105

Man behöver lite uppgifter för att räkna fram hur stor lastviktsöverskridandet är.
Tjänstevikt och totalvikt från fordonshandlingar. Med dessa två värden får man fram fordonets lastförmåga.
Bruttovikt, avläst värde vid vägning av fordonet. Bruttovikt är inget statiskt värde utan förändras av hur mycket man bär ombord eller lastar av.

Exempelfordon;
Tjänstevikt: 3 000 kg
Totalvikt: 3 800 kg
Lastförmåga: 800 kg
Bruttovikt: 4 000kg

Lastförmågan är överskriden med 200 kg. Eftersom böterna räknas på procentuell överskridande av lastförmågan så blir det 25% och 2 500 kr i böter enligt tabellen längst ned i denna pdf. http://www.aklagare.se/PageFiles/3474/Bilaga 1 SFS 2012 672 HELA.pdf

Allt som monteras eller bärs ombord efter att tjänstevikten är fastställd är last. Även snö och is som fastnat i hjulhus och på fordon räknas in som last vid vägning.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Exakt som det är! Men bara i Sverige...

I de flesta andra länderna räknas procenten från Totalvikten! Mycket enklare, mycket smidigare. Varför krångla till det?

jyrki
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Snacka om snurrigt!!!!!!!!!!!!!!!
Fattar nada.

Hejs
Claes 105

Är korvspadet grumligt...så kan jag inte hjälpa det...men

Verklig vägd vikt på gatan av polis ;) = 3950 kg
Godkänd totalvikt enl. papper = 3650 kg

3950 kg (- 5% tillåten viktavikelse) ger = 3752,5 kg

Övervikt = 3650kg¨- 3752,5 kg =102,5 kg

Fatta mucho ?????????

Svejs
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Är korvspadet grumligt...så kan jag inte hjälpa det...men

Verklig vägd vikt på gatan av polis ;) = 3950 kg
Godkänd totalvikt enl. papper = 3650 kg

3950 kg (- 5% tillåten viktavikelse) ger = 3752,5 kg

Övervikt = 3650kg¨- 3752,5 kg =102,5 kg

Fatta mucho

Svejs

Feltolkning av polis (till din fördel).

Viktavvikelsen (± 5 %) gäller "vikt i körklart skick", på grund av att en husbil (eller husvagn) till stor del består av "levande material".

Eventuell avvikelse från den nominella vikten i körklart skick, enligt typningspapperen, påverkar lastförmågan i motsvarande grad.

I det relaterade fallet var således den tillåtna totalvikten överskriden med 300 kg!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Man behöver lite uppgifter för att räkna fram hur stor lastviktsöverskridandet är.
Tjänstevikt och totalvikt från fordonshandlingar. Med dessa två värden får man fram fordonets lastförmåga.
Bruttovikt, avläst värde vid vägning av fordonet. Bruttovikt är inget statiskt värde utan förändras av hur mycket man bär ombord eller lastar av.

Exempelfordon;
Tjänstevikt: 3 000 kg
Totalvikt: 3 800 kg
Lastförmåga: 800 kg
Bruttovikt: 4 000kg

Lastförmågan är överskriden med 200 kg. Eftersom böterna räknas på procentuell överskridande av lastförmågan så blir det 25% och 2 500 kr i böter enligt tabellen längst ned i denna pdf. http://www.aklagare.se/PageFiles/3474/Bilaga 1 SFS 2012 672 HELA.pdf

Allt som monteras eller bärs ombord efter att tjänstevikten är fastställd är last. Även snö och is som fastnat i hjulhus och på fordon räknas in som last vid vägning.

Nja,,,
Lite skevt i den här beräkningen...

Vad som ska ingå i ”vikt i körklart skick” finns reglerat i ett EU-direktiv – 97/27/EG. (Ett motsvarande direktiv finns för husvagnar.) Enligt detta direktiv ska följande ingå i ”vikt i körklart skick”: Kylvätska, oljor, 90 % bränsle (dit hör även gasol), 100 % andra vätskor (med undantag för spillvatten), verktyg, reservhjul och förare (75 kg). I vissa länder anser man också att 230 V-kabeln ska ingå i ”vikt i körklart skick” för en husbil.
Enligt direktivet borde alltså alla basfordon ha samma vikt, men när det gäller husbilar (och husvagnar) är så inte fallet. Eftersom dessa fordon innehåller en stor mängd ”levande material” kan vikten mellan olika exemplar variera.

Det kan till exempel bero på tillverkningstoleranserna för plywood, som gör att kvadratmetervikten varierar, eller på att trävirket till reglarna kan vara olika tätväxt. Dessutom kan både trä och textilier suga åt sig olika mängder fukt på vägen ”från ax till limpa”.


Av dessa anledningar tillåter direktivet en viktavvikelse på ±5 %.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Feltolkning av polis (till din fördel).

Viktavvikelsen (± 5 %) gäller "vikt i körklart skick", på grund av att en husbil (eller husvagn) till stor del består av "levande material".

Eventuell avvikelse från den nominella vikten i körklart skick, enligt typningspapperen, påverkar lastförmågan i motsvarande grad.

I det relaterade fallet var således den tillåtna totalvikten överskriden med 300 kg!

Nu är korvspadet för grumligt....tack för mig !!!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Bäste "Sonic":

Påstående:
Den text du återger är hämtad ur en artikel jag publicerat på CampingSverige i april 2012: Viktigt veta verkliga vikten pÃ¥ husbilen

Fråga: Varför skriver du på detta forum, med (o)jämna mellanrum, en massa "fakta" utan att först ha kontrollerat riktigheten i det du påstår? Sådant agerande gör verkligen "korvspadet grumligt", för att använda din egen liknelse.
 
Senast ändrad:

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: Totalvikt.Nu snurrar det!!

Jag upphör inte att förvånas över alla kunskaper som finns här, hade t.ex ingen aning om att det fanns viktavvikelser som tolererades.
Och det levande material som nämns angående husbilen trodde jag var resten av min familj.:twitcy:
 
Toppen