• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

App till forumet. Återigen

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag har surfat runt lite och kollat på möjligheter på Appar Ihone Android.

Vi använder ju i forumet ett program som om jag förstår rätt heter Vbulletin (Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.). Det skulle vara kul att surfa på ett HBK-light när man sitter bredvid i bilen och det känns lite svårt med laptoppen.

galaxys2_vbulletin_androidapp_001.jpg

vBulletin Mobile Suite - For Use with iPhone, iPad, Android

Alla kanske inte efterfrågar det, men jag kan se flera fördelar med en HBK app. Många medlemmar har olika behov.

Jag har gått in och tittat på andra som gjort det och det verkar som om man någorlunda enkelt utan att få full funktionalitet, kan anpassa apparna till sin sida.

fetch


Ingen aning om kostnader och tekniska specer, men det går ju att ta reda på.

Bara ett litet förslag som jag tror några skulle uppskatta.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: App till forumet. Återigen

Jag har lagt in en ikon med klubbens dekal i min IPhone. Det är visserligen ingen APP utan bara en länk för att komma direkt till HBK-hemsidan men det fungerar utmärkt att både läsa och skriv inlägg den vägen. :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: App till forumet. Återigen

Jag har som Guunar lagt ikoner till forumets olika funktioner på hemskärmen och samlat dem i en egen mapp. Det kan tex vara ett snabbt sätt att komma åt Hjulnissarnas pdf-filer när det är dags för uppdatering eller STACTs och Sjöbergs uppdaterade POI-filer.

På en platta passar forumet utmärkt och är läsbart utan zoomning till skillnad från en telefon.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: App till forumet. Återigen

Jag har lagt in en ikon med klubbens dekal i min IPhone. Det är visserligen ingen APP utan bara en länk för att komma direkt till HBK-hemsidan men det fungerar utmärkt att både läsa och skriv inlägg den vägen. :)

Det har även jag gjort. Men i min xperia är det inte något vidare. Funktionen finns. Troligtvis skulle många använda appen om den möjliggörs. Lättare på resande fot.

Gör detta på min xperia. Krångligt som den...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: App till forumet. Återigen

Själva grejen när man är 30000 forummedlemmar och snart 12000 medlemmar, då är det bra med flera verktyg att använda på forumet.

En helt annan grej är att ju mindre med apparater man behöver ha igång i husbil en, ju mindre ström drar det. Mobilen har man alltid med sig och den är ganska strömsnål.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: App till forumet. Återigen

Har for skøy brukt min Android 4.4.4 mobil mot forumet en del, med rett zoom blir det ganske brukbart. Den har 5,5 tommer skjerm med full-HD så skriften blir microskopisk om jeg ikke zoomer.

Når det gjelder hooks for vBulletine så er de for en nyere og ikke kompatibel versjon enn den vi kjører. Det finnes ingen hjelpemidler for å flytte egentilpassninger fra den utgaven vi har til en nyere, en må starte helt fra bunnen igjen så vi snakker årsverk for en oppgradering.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: App till forumet. Återigen

Hej, jag kan inte påstå att jag har en aning om vad kostnader och tidsåtgång för att bygga en app till forumet innebär, men visst vore det toppen!

Skulle man dessutom med en Hbk-app kunna ordna en lika enkel fotouppladdning som facebook har så tror jag fler skulle orka ladda upp en bild och skriva några rader. Detta är baserat på mina egna erfarenheter då jag ibland kroknat efter vägen när jag tänkt mig posta något när jag är ute på resande fot.

Så med reservation för kostnader och tidsåtgång så röstar jag för en app. :)

mvh jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: App till forumet. Återigen

Alla ni som svarat här. 2 webbare, 1 revisor och så Knarrevik som själv tidigare föreslagit en app, vet hur svårt de är för många medlemmar att använda forumet rent tekniskt. Att lägga till ikoner och zooma är för de tekniskt bevandrade som oss. Inte gemene medlem.

Jag ville bara tala om att det finns möjlighet till en app till vår plattform. Om man vill kan man i styrelsen utreda om det är en bra och kostnadseffektiv medlems funktion.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: App till forumet. Återigen

Jag såg vad Knut skrev om problemen. Men jag tror att det vore bra med en enkel version eftersom tydligen många drar sej för hemsidan. Titta bara på Facebook gruppen som finns. Jag ställde där frågan om syftet med gruppen och flera svarade, tyvärr, att de minskat användandet av forumet och istället tittar på Facebook.

Jag blir ibland nästan irriterad på alla frågor om tex ställplatser på Facebookgruppen när informationen finns på forumet. Ska det finnas en Facebook grupp så måste den vara ett komplement och inte första handsvalet. Så tycker i alla fall jag!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: App till forumet. Återigen

Nog är detta forum så mycket bättre än Facebookgruppen!
Den följde jag i två dagar, sedan fick det vara nog.

Jag tror inte att de som liksom jag använder en platta för att följa detta forum har några invändningar. Enklare kan det knappast bli!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: App till forumet. Återigen

Fördelen med Facebook är att det går snabbt att ladda upp bilder på var man står. Men man kan inte dela in informationen i trådar som här på forumet.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: App till forumet. Återigen

Förlåt Ralph, det var inte meningen. :oops::oops:
Jag var obetänksam när jag nämnde ordet facebook och jag ville allt annat än att styra över tråden till något annat än grundfrågan då jag tror att en app kan vara ett bra sätt att göra forumet med attraktivt och enklare för fler medlemmar.

Nu nämnde Knut några hinder som känns ganska stora, blotta tanken på ett års jobb får mig att känna att det blev jobbigt, men jag tror fortfarande att en app vore toppen även om den blir dyr och/eller tidskrävande.

mvh jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: App till forumet. Återigen

Förlåt Ralph, det var inte meningen. :oops::oops:
Jag var obetänksam när jag nämnde ordet facebook och jag ville allt annat än att styra över tråden till något annat än grundfrågan då jag tror att en app kan vara ett bra sätt att göra forumet med attraktivt och enklare för fler medlemmar.

Nu nämnde Knut några hinder som känns ganska stora, blotta tanken på ett års jobb får mig att känna att det blev jobbigt, men jag tror fortfarande att en app vore toppen även om den blir dyr och/eller tidskrävande.

mvh jocke

Inga problem. Tycker det var en bra jämförelse. Många medlemmar som föredrar en annan plattform. För enkelhetens skull. En fråga till Knut. Har du provat någon Vbulletin app? När jag läser på deras hemsida så verkar det inte så svårt.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: App till forumet. Återigen

Var absolut inte min mening att föra över diskussionen på Facebook, jag ville bara göra en jämförelse med att om det på nåt sätt kan vara lättare... Sorry Ralph!

Knarrevik, jag önskar du hade rätt, men så är inte verkligheten för många...
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: App till forumet. Återigen

Var absolut inte min mening att föra över diskussionen på Facebook, jag ville bara göra en jämförelse med att om det på nåt sätt kan vara lättare... Sorry Ralph!

Knarrevik, jag önskar du hade rätt, men så är inte verkligheten för många...

Tvärtom precis som Sjöberg pekar du på ett problem i användarvänligheten. Vi behöver olika gränssnitt som för forumet framåt utan att hamna på facebook, Twitter och dyl.

Hur kan vi få fler aktiva på forumet? För det är väl det, det är till för? Förbättrade gränssnitt, bättre ställplatslistor, bättre träff administration, problemlösningar, umgänge m.m..
 
Toppen