• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterladdning av batterierna

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hej!
Har tidigare alltid tagit bort bodelsbatterierna samt lossat ena polen på det fulladdade bilbatteriet under vinterförvaringen inomhus i ett kallgarage, men i vinter har jag tänkt att ha samtliga batterier orörda kvar i bilen - med en underhållsladdning under ett par tre dagar varje månad. Med anledning av detta har jag några frågor till er som är tekniskt bevandrade: Finns det några problem med detta gällande batterierna? Räcker det med tre dagar i månaden för att hålla dem alerta? Jag räknar med att använda bilens standardmonterade laddare. Sker en laddning om jag stänger av den centrala 12-voltsenheten som också innehåller säkringarna eller måste denna vara påslagen. Vad gäller för den 12-voltsknapp för av och på som finns i bilens vägg display - måste den också vara på för att laddning ska ske?
PS. Bilen är en Hymer 654 2005 och såväl bilbatteriet som ett av bodelsbatterierna är nya. DS
Tack på förhand!
Staffan
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning av batterierna

Hade en Hymer B 654 -06 tidigare. Brytaren på väggen vid panelen kan vara av och laddning sker ändå. Strömbrytaren på E-blocket ska vara på. Varför kan du inte ha laddning på hela tiden? Originalladdaren är gjord för att kunna vara igång hela tiden. Jag hade inte min på laddning mellan turerna på vintern men upplevde att det inte räckte med att bryta på båda ställena så jag tog bort minus från bodelsbatterierna (2st på min) och på startbatteriet. Det var något som drog ström ändå. Jag skulle ladda 2 dygn var 3:e vecka under kalla vintern för säkerhets skull. Vi använde vår på vintern också. Stod max 6 veckor åt gången och hade då inte tillgång till ström där den stod. På min kan det ha varit att jag hade en Webastovärmare som var kopplad till bodelsbatterierna. Det kan hända att de kopplat den direkt i stället för via e-blocket. Värmaren hade digitalklocka så det kan ha varit den som drog ur.
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning av batterierna

Har en Hymer årsmodell 2004. Är totalt tekniskt obegåvad och har aldrig vare sej underhållsladdat eller plockat bort några kablar. Funkar bra ändå.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning av batterierna

Varför bryta strömen och koppla ur något. Det bästa är att låta bilen stå kopplad till 230 hela tiden. Moderna laddare underhållsladdar då alla bilen batterier och allt mår bra.
Den lilla extra färbrukning detta ger är försumbar jämfört med allt annat som kostar för en husbil. Själv har jag också en norsk termostatstyrd värmefläkt som håller bilen frostfri och blåser runt luften så att man slipper fukt och kondens. Har gjort på detta vis sedan 87 med husvagnar och husbilar och aldrig haft problem med fukt. Batterierna verkar också må bra av detta. Jag har mätt elåtgången under ett antal år och det kostar totalt ca 2000kwt per år vilket kan synas dyrt men det är det värt:) Husbilen är ju en ögonsten
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning av batterierna

Jag har C-TEK snabbkoppling kopplad direkt på batterierna (via shunt till NASA BM-1 batterimonitor), ligger under sofflocket så jag behöver bara pilla fram den, stoppa in temeratursensorn under soffan, sedan får laddaren sitta i hela vintern.

Peter :)
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning av batterierna

Hej...jag har min husbil inom hus kallgarage ..laddar aldrig batterierna på vintern.
Bilen står inne från sista veckan i oktober tar ut bilen första veckan i april.
Jag tar bort minus polen..ser oxå till att båda batterina är fullladdade..
Mäter av då jag hämtar bilen i april 12.7 visar mätaren då..Det är väl okej
Trevlig sommar
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning av batterierna

Hej.Laddade i förrgår startbatteriet som är frånkopplat det var 12,44 volt före laddnin,. brukar ladda en gång under vintern. bodelsbatterierna är inkopplade, sätter i strömkabeln ca en gång varannan månad. ett dygn.

Stig
 
Toppen