• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finns det coola husbilar?

F

F.d. 23503

Guest
Hej! Ny på detta forum med en längtan efter att skaffa husbil. Men ser alla husbilar likadana ut? Är det bara mahogny som gäller? Vill ha en cool bil, något modernt, gärna lite udda. Måste man importera från USA för att exempelvis få en husbil i krom?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Finns det coola husbilar?

Mahogny är väl fint?

Men nej, det finns nog annat att få också. Just krom vet jag inte om jag sett men det låter som att det kommer att bli mycket att putsa. Viktigt är nog att se en tilltänkt husbil i verkligheten. De förföriska bilderna i broschyrer är just inte annat än förföriska och har inte speciellt mycket med verkligheten att göra.

För många år sedan när vi just köpt vår första husbil var vi i Italien. Vi passerade en husbilsförsäljare och skulle ha några tillbehör och passade då också på att kika lite på de husbilar som stod uppställda till försäljning. Bland annat fanns en med en inredning helt i vitt. På bilderna i broschyrer så det tjusigt ut men när vi väl kom in i bilen och provsatt kändes det som att sitta hos tandläkaren. Massor av skåp och luckor, allt i vitt, precis som när man satt hos "plågis". Det var en stor besvikelse och tankeställare hur olika vi uppfattade bilderna och verkligheten.

Mitt råd är därför att kika runt mycket på verkliga bilar och ta god tid på sig att verkligen sitta ner i en tilltänkt modell eller åtminstone en mycket snarlik variant på en tilltänkt modell. Det allra bästa är att hyra en bil som är så nära den modell som ni funderar på och prova några dagar, kanske en vecka.
 
F

F.d. 23503

Guest
Sv: Finns det coola husbilar?

Tack för svar, men mahogny är inte för alla. :)
Funderar på att åka till husbilsmässan i Jönköping för att få möjlighet att titta och jämföra.
Det är inte bara interiören vi funderar över, skulle även vilja ha en husbil som ser ut som en lastbil snarare än en husvagn. Har hittat en, Westfalia Columbus, som ser annorlunda ut. Även Bimobil Expedition. Någon som vet om dessa finns i Sverige?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Finns det coola husbilar?

Du har en väldig tur om du hittar en husbil som du tycker är lika fin/snygg exteriört som interiört. -Och som dessutom har en planlösning som passar (vilket oftast är det svåraste men samtidigt det viktigaste).

Peter :)
 

mrmike

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Örebro
Sv: Finns det coola husbilar?

Den här gillar jag!

niesmann-bischoff-arto-88-e-confortable-et-style.jpg
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Finns det coola husbilar?

Ganska cool med den gråa inredningen som vi gillade och att utsidan var orange gjordes inte saken sämre...
Adria twin titan SP..
Conny J
 
Toppen