• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KABE!!!

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Jag tog idag en sväng till Trosa och fick då se en Kabe 880 med kackelerade och bugliga sidor ja faktiskt båda sidorna. Måste vara hemskt att vara ägare när något sådant händer men den va så ny så garantin borde rädda ägarna. Någon som vet om detta är vanligt på dessa Lyxbilar?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: KABE!!!

Har du några bilder? Vad menar du med krackelerad. Att sidorna kan se buckliga ut i visst ljus och vissa tempraturer utan att det är något fel
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: KABE!!!

Har inga bilder men det kanske va mera vågor en buglor såg närmast ut som plåten släppt från ecoprimen och bildat vågor.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: KABE!!!

Har inga bilder men det kanske va mera vågor en buglor såg närmast ut som plåten släppt från ecoprimen och bildat vågor.

Detta fenomen är gasblåsor, vilket innebär att väggarnas beklädnad (glasfibern) släpper från isoleringen. Resultatet blir att det uppträder bubblor. Detta tar Kabe på garantin. Om det får gå tillräckligt lång tid så blir väggarna som taket på din bil, att plåten ligger löst ovanpå isoleringen ( förmodligen därför att man ser så få Carthagobilar med solpaneler på taket).
 
F

F.d. 19886

Guest
Sv: KABE!!!

Detta fenomen är gasblåsor, vilket innebär att väggarnas beklädnad (glasfibern) släpper från isoleringen. Resultatet blir att det uppträder bubblor. Detta tar Kabe på garantin. Om det får gå tillräckligt lång tid så blir väggarna som taket på din bil, att plåten ligger löst ovanpå isoleringen ( förmodligen därför att man ser så få Carthagobilar med solpaneler på taket).

Carthago har numera glasfibertak som ej släpper från isoleringen.

Per H
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: KABE!!!

Detta fenomen är gasblåsor, vilket innebär att väggarnas beklädnad (glasfibern) släpper från isoleringen. Resultatet blir att det uppträder bubblor. Detta tar Kabe på garantin. Om det får gå tillräckligt lång tid så blir väggarna som taket på din bil, att plåten ligger löst ovanpå isoleringen ( förmodligen därför att man ser så få Carthagobilar med solpaneler på taket).

Det är Rapido som har lös plåt på taket. Carthago har sedan länge Gfk tak och de ligger inte löst.:)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: KABE!!!

Detta fenomen är gasblåsor, vilket innebär att väggarnas beklädnad (glasfibern) släpper från isoleringen. Resultatet blir att det uppträder bubblor. Detta tar Kabe på garantin. Om det får gå tillräckligt lång tid så blir väggarna som taket på din bil, att plåten ligger löst ovanpå isoleringen ( förmodligen därför att man ser så få Carthagobilar med solpaneler på taket).
4
Jag har haft två Carthago sen 2008. Hur kan en glasfibertak bete sig som du säger? Aldrig hört talas om. Inte heller att Carthago-ägarna inte skulle ha solceller på taket.... Vi har haft 3 st på dem, och alla jag träffat har haft minst en. Carthago är inte Kabe..

Jyrki
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: KABE!!!

Det är Rapido som har lös plåt på taket. Carthago har sedan länge Gfk tak och de ligger inte löst.:)

Tviler jeg på. Har hatt billigmodellen av Rapido, 09 modell Itineo med samme glassfibertak, og den hadde særdeles godt og homogent limt glassfiber sandwich på taket, uten buler.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: KABE!!!

Läs tråden om montering av solceller på rapido. Där står det om den flytande takplåten eller plasten lös är den i vart fall Tråden startad av hbk 1 Håkan och han brukar veta vad han pratar om. Enligt den tråden ligger plasttaket löst.
 
Senast ändrad:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: KABE!!!

Detta fenomen är gasblåsor, vilket innebär att väggarnas beklädnad (glasfibern) släpper från isoleringen. Resultatet blir att det uppträder bubblor. Detta tar Kabe på garantin. Om det får gå tillräckligt lång tid så blir väggarna som taket på din bil, att plåten ligger löst ovanpå isoleringen ( förmodligen därför att man ser så få Carthagobilar med solpaneler på taket).

Ja mycket Garantijobb måste det bli. Det såg inte så kul ut på den bil jag såg.
Men det måste väl ändå vara ett måndagsex annars så har väl Kabe mest Garantijobb att göra än att tillverka nya bilar. bara en reflektion
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: KABE!!!

Ja mycket Garantijobb måste det bli. Det såg inte så kul ut på den bil jag såg.
Men det måste väl ändå vara ett måndagsex annars så har väl Kabe mest Garantijobb att göra än att tillverka nya bilar. bara en reflektion

Har själv blivit drabbad på vår TM750. Detta problemet är att likna med det som händer om du limmar en ny golvmatta ovanpå en gammal. Gaserna har ingenstans att ta vägen. Detta fenomen inträffar när materialerna är täta. Frågan kommer då, är inte övriga bilars mateial täta eller vad är felet. Jag vet också ett par som fått nya bilar på garantin så långt som fyra år efter leverans. Min gasblåsa var 10cm i diam och lagades omgående. Jag har dessutom fått skriftliga garantier så för mig har det varit en bra affär. Naturligtvis är det tråkigt när det händer men risken är stort sett obefintlig efter ett år. Har det inte hänt något under denna tid kan man nog andas ut. Eftersom jag har mer än 40års byggerfarenhet så kan jag nog säga att isoleringen Kabe använde har för hög kvalitet och är för tät eller så har limmet för hög gas och tvålbildning.
Får kanske bli Carthago ägare eller vad tror ni (är seriös nu). Jag är ödmjuk nog att erkänna och inser att det finns nog bilar med högre kvalitet på vissa delar men för övrigt är jag nöjd med bilen och återförsäljaren. Har bland annat fått monterat Bossing fjädrar fram gratis.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: KABE!!!

Om en ser på de isolasjonsplatene som brukes av eksempelvis N+B så er det freset spor i overflaten med noen cm avstand, dette sammen med korrekt valg av lim og vakum presse under herding av limet fjernet slipp problemet allerede rundt 1990.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: KABE!!!

Vad jag vet så använder både Kabe o N+B samma lim men spåren i skivorna var intressant. Gaserna har då möjlighet att komma ut i "ändarna" på spåren.
Vacum pressarna har inte med gasbildningen att göra. Cabby hade liknande problem i början av deras tillverkning av polyurethan väggarna. Fördelen med detta är att man använder flytande skum(isolering) som härdar och därmed försvinner gasbildningen i processen vid härdningen. Detta med gasbildning är något som alla tillverkare har problem med. Men det pratas inte om det. En del har hittat godtagbara lösningar genom att hitta sätt att ta hand om gaserna som N+B att spåra isoleringen, andra använder öppnare isolering. Kabe tänker inte ge avkall på något och därför har dom kvar sina problem vilket får till följd att det kostar dem en del pengar som i slutändan vi som köper Kabe får stå för. Men vi är ett segt släkte så det blir väl "bra med tiden".
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: KABE!!!

Ja, har sett flere forskjellige måter å bygge husvagnsvegger, og det er mye en og finner på forskjellige husbiler.

Treramme og frigolitt med papp innvendig og alufolie eller tynn plast utvendig var klart den mest skremmende. To plater og ekspansjonsskum den raskeste og den som krevde mest utstyr. Her var det og flere varianter av plater både innvendig og utvendig. Hva som ble lagt inn i formen for feste av innredning varierte og sterkt fra ubehandlet trevirke til aluprofiler.

Mest imponerende for meg både på husbil og husvagn bygge er monoque teknikken med ett ytterskall og ett innerskall som holdes posisjon i og på sine former mens det ekspanderes isolasjon i mellomrommet.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: KABE!!!

Alla tillverkare har sina svagheter. Cabby har den klart bästa väggen o taket på alla vis. Men kanske en av de sämsta sammansättningsteknikerna. Cabby har haft stora läckageproblem genom tiderna och dom fortsätter fast i mindre skala. Så vi som köpare och konsumenter får inte så mycket information men betala drygt en mille för något som inte håller måtten är dåligt, och som jag skrev inledningsvis det gäller mer eller mindre alla tillverkare.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: KABE!!!

Alla tillverkare har sina svagheter. Cabby har den klart bästa väggen o taket på alla vis. Men kanske en av de sämsta sammansättningsteknikerna. Cabby har haft stora läckageproblem genom tiderna och dom fortsätter fast i mindre skala. Så vi som köpare och konsumenter får inte så mycket information men betala drygt en mille för något som inte håller måtten är dåligt, och som jag skrev inledningsvis det gäller mer eller mindre alla tillverkare.

Vissa tillverkare dock mycket mindre. Har aldrig hört om denna typen av problem med Concorde.:)
 
Toppen