• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KABE!!!

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: KABE!!!

Vissa tillverkare dock mycket mindre. Har aldrig hört om denna typen av problem med Concorde.:)

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det pratas inte mycket om det och det är inte så att alla bilar har dessa problem. Men tillverkarna har dessa problem, ingen är varken bättre eller sämre. Vissa är bättre på att förebygga dessa problem än andra och som jag sa tidigare. En del använder genomsläppliga material med alla de problem som uppstår med detta och andra gör något annat. En sak har alla gemensamt, de fysikaliska lagarna och det går tyvärr inte att göra något åt, endast att förebygga så mycket det går. Vi stod på en ställplats på semestern ovanför Bernkastel i Moseldalen. Några platser längre bort stod en stor Morello (är det rätt stavat?) med en släp och en liten Smart på den. Bilen var av nyaste modell och tvillinghjul, Tysk reggad. Ca 1 m vid sidan om dörren mellen fönster och dörr fanns två gasblåsor på ca 15 cm i diameter. Eftersom jag har blivit drabbad så vet jag hur och var jag ska titta. Ägaren av Morellon hade tidigare fått lagat en gasblåsa. Så tro inte att Concorde, N+B eller någon annan bil är bättre än andra. Skrivet i all välmening.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: KABE!!!

Concorde og de fleste andre premium tyskebenytter samme teknikk som N+B på sine vegger og tak - utviklet på Clou gjennom 1980 årene. Flere produsenter av ekstruderte isolasjonsplater leverer plater med spor for vakumpressing av sandwich.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: KABE!!!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det pratas inte mycket om det och det är inte så att alla bilar har dessa problem. Men tillverkarna har dessa problem, ingen är varken bättre eller sämre. Vissa är bättre på att förebygga dessa problem än andra och som jag sa tidigare. En del använder genomsläppliga material med alla de problem som uppstår med detta och andra gör något annat. En sak har alla gemensamt, de fysikaliska lagarna och det går tyvärr inte att göra något åt, endast att förebygga så mycket det går. Vi stod på en ställplats på semestern ovanför Bernkastel i Moseldalen. Några platser längre bort stod en stor Morello (är det rätt stavat?) med en släp och en liten Smart på den. Bilen var av nyaste modell och tvillinghjul, Tysk reggad. Ca 1 m vid sidan om dörren mellen fönster och dörr fanns två gasblåsor på ca 15 cm i diameter. Eftersom jag har blivit drabbad så vet jag hur och var jag ska titta. Ägaren av Morellon hade tidigare fått lagat en gasblåsa. Så tro inte att Concorde, N+B eller någon annan bil är bättre än andra. Skrivet i all välmening.

Det är dock stora skildnader på hur man jobbar med problemet och kvalitetsäkring. Alla Concorde tar 7 veckor att gå genom fabriken. Under denna långa tid lägger man en stor del av tiden på kvalitetsäkring. Det ger en produkt som inte har fel av denna typ mer än när du har konstruktionsfel.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: KABE!!!

jag jag hae sett tilvekningen p¨å Kabe Cabby och Polar, flera gånger genom tiderna och jag vill inte hålla med om att cabby har dän bästa bygg tekniken där har varit många läckor under åren men det har blivit betydligt bättrecpå senare år, den relkamen med en bil på taket det är just reklam men där fins inga bevis för att det byggsättet är bätre än andra, nu är jag medveten om att jag får en del påhopp av en del skälvutnämnda förståsigpåare som skriker högst men det tar jag med jämnmod jag är van att bli betraktad som mindre vetande i sådana smmanhang.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: KABE!!!

jag jag hae sett tilvekningen p¨å Kabe Cabby och Polar, flera gånger genom tiderna och jag vill inte hålla med om att cabby har dän bästa bygg tekniken där har varit många läckor under åren men det har blivit betydligt bättrecpå senare år, den relkamen med en bil på taket det är just reklam men där fins inga bevis för att det byggsättet är bätre än andra, nu är jag medveten om att jag får en del påhopp av en del skälvutnämnda förståsigpåare som skriker högst men det tar jag med jämnmod jag är van att bli betraktad som mindre vetande i sådana smmanhang.

Jag skrev inte att Cabby har den bästa byggmetoden. Jag skrev den bästa väggen (konstruktion och isolering) men den sämsta sammansättningstekniken, därav de många läckagen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: KABE!!!

Det är dock stora skildnader på hur man jobbar med problemet och kvalitetsäkring. Alla Concorde tar 7 veckor att gå genom fabriken. Under denna långa tid lägger man en stor del av tiden på kvalitetsäkring. Det ger en produkt som inte har fel av denna typ mer än när du har konstruktionsfel.

Kan vara så, men faktum kvarstår att problemen finns, även på Concorde.
Men inte många som vet mycket om det.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: KABE!!!

concord är inte bättre andra bilar där är säkert svagheter även bland dom bilarna det är bara det att det år vi inte reda på hel produktionen kommer inte hit, det gäller för övrigt alla inport bilar och vagnar det är bara en bråkdel av produktionen som vi får del av däför är det vanskligt att uttala sig om dom är bättre eller sämre änden inhemska produktionen,
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: KABE!!!

Jag skrev inte att Cabby har den bästa byggmetoden. Jag skrev den bästa väggen (konstruktion och isolering) men den sämsta sammansättningstekniken, därav de många läckagen.

Du misförstod nog mig där var svagheter dä med, golvet var inte så bra dom kunde inte lägga in vattenburen golvvärme på den tiden Kabe kom med det 1987 och polar strax eter men cabby fick vänta några år innan dom konstruerde om golvet och bygde det lika som Polar och Kabe det är det jag menar konstruktione var ine så överlägsen som reklmen påstod, där med inte sagt att Cabby överlg var sämre långt långt därifrån, det är en av de bästa vintervagnar som någonsin bygts och även Cabys husbilar som nu tyvär är nedlagd,
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: KABE!!!

concord är inte bättre andra bilar där är säkert svagheter även bland dom bilarna det är bara det att det år vi inte reda på hel produktionen kommer inte hit, det gäller för övrigt alla inport bilar och vagnar det är bara en bråkdel av produktionen som vi får del av däför är det vanskligt att uttala sig om dom är bättre eller sämre änden inhemska produktionen,

Nu måste jag nog börja fundera lite....
Vi måste väl anta att felen blir jämt spridda geografiskt för ett märke.
Det hamnar ju inte mindre fel här bara för att en mindre del av produktionen säljs i Sverige.
Man räknar väl alltid felprocent.

Den svenska produktionen är låg, till och med mycket lägre än den importerade.
Vet faktiskt inte vilken bil som är vanligast i Sverige. Men då borde den vara sämst då flest fel visar sig på det märket????

Sånt resonemang håller ju inte, eller missförstår jag dig?

T.ex. Fiat är europas sämsta husbilschassi. För de har flest fel.
Tack vare att de har (gissning) 80% av europamarknaden....
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: KABE!!!

Nu måste jag nog börja fundera lite....
Vi måste väl anta att felen blir jämt spridda geografiskt för ett märke.
Det hamnar ju inte mindre fel här bara för att en mindre del av produktionen säljs i Sverige.
Man räknar väl alltid felprocent.

Den svenska produktionen är låg, till och med mycket lägre än den importerade.
Vet faktiskt inte vilken bil som är vanligast i Sverige. Men då borde den vara sämst då flest fel visar sig på det märket????

Sånt resonemang håller ju inte, eller missförstår jag dig?

T.ex. Fiat är europas sämsta husbilschassi. För de har flest fel.
Tack vare att de har (gissning) 80% av europamarknaden....
jag menade som så att om inte hela nprudktionen kommer hit så nhar vi inte reda på felen som fins påbdom bilarna som sälesi andra länder där kan ju totalt vara fler eller mindre det vet vi inte, kanske jag har fel
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: KABE!!!

jag menade som så att om inte hela nprudktionen kommer hit så nhar vi inte reda på felen som fins påbdom bilarna som sälesi andra länder där kan ju totalt vara fler eller mindre det vet vi inte, kanske jag har fel

Det är bara att läsa tyska facktidningar och följa något forum så får man lite hum om eventuella problem med i alla fall de tysktillverkade bilarna. Har ännu inte sett något problem beskrivas som liknar Kabes beskrivna.
 

Kummen

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
10790
Medlemskap
2024
Sv: KABE!!!

haft en kabe 880 2012 fick lika karosserisläpp en bula som kabe eftermarknaden lovade att åtgärda det men dom sket i mig hade problem att
tömma spillvattnet pumpen sög ej upp vattnet man fick bakspola för att tömma bytte bort den efter ett år till en Carthago en riktig husbil
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: KABE!!!

jag jag hae sett tilvekningen p¨å Kabe Cabby och Polar, flera gånger genom tiderna och jag vill inte hålla med om att cabby har dän bästa bygg tekniken där har varit många läckor under åren men det har blivit betydligt bättrecpå senare år, den relkamen med en bil på taket det är just reklam men där fins inga bevis för att det byggsättet är bätre än andra, nu är jag medveten om att jag får en del påhopp av en del skälvutnämnda förståsigpåare som skriker högst men det tar jag med jämnmod jag är van att bli betraktad som mindre vetande i sådana smmanhang.

Självutnämnd förståsigpåare måste kännas bekant eller påstår du att du är utnämnd av någon att alltid tämligen engögt driva linjen att kabe är bäst på allt.:mad:
Att påstå att Kabe bygger lika bra bilar som N-B, Morelo och Concorde tyder på en total brist på kunskap inom områden som konstruktion och kvalitetsäkring. Tror du på fullt allvar att man klarar att göra samma jobb på runt en vecka som hos Concorde tar sju när vi pratar om byggnation och kvalitetsäkring. Att du skulle få samma kvalitet för den ganska mycket lägre summa du betalar för en Kabe är ju en from förhoppning men ganska optimistiskt och blåögt. Du kanske tror på jultomten också. Han kanske finns men bor helt klart inte i Tenhult:) Jag har tidigare skrivit att jag tycker Kabe bygger fina bilar och det gör jag fortfarande. Tro dock inte att du får samma höga kvalitet som på tyska kvalitetbilar som N-B, Morelo och Concorde för det får du inte då du ju inte heller betalar priset för detta. Inte ens med hjälp från jultomten är det möjligt. Vill du ha tysk premiumkvalitet får du tyvärr slanta upp och betala för det för det får du inte fråpn Tenhult
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: KABE!!!

Jag tog idag en sväng till Trosa och fick då se en Kabe 880 med kackelerade och bugliga sidor ja faktiskt båda sidorna. Måste vara hemskt att vara ägare när något sådant händer men den va så ny så garantin borde rädda ägarna. Någon som vet om detta är vanligt på dessa Lyxbilar?

Det är väl samma garanti på charthago med sviktade golv i bodelen , håkan:twitcy:
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: KABE!!!

Nu gäller ju tråden från början tråden Kabe... men Charthago har blivit involverat. Kan bara tillföra att solpanelernerna som vi har på det försärkta taket är helt opåverkade sedan monteringen.
 

Bilagor

  • 026.JPG
    026.JPG
    1,5 MB · Visningar: 28

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: KABE!!!

Nu gäller ju tråden från början tråden Kabe... men Charthago har blivit involverat. Kan bara tillföra att solpanelernerna som vi har på det försärkta taket är helt opåverkade sedan monteringen.

Jag ser vagnsbultarna har du muttrarna på insidan taket då så du kan hålla fast taket samtidigt håkan:D:D
 
Senast ändrad:
Toppen