• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resan till England 2014

H

Helter

Guest
Sv: Resan till England 2014

Här är länken:

Overseas Visitors | English Heritage

eller så kan man köpa passet på ett av de ingående, bemannade besöksmålen, bl a då Stone Henge. Jag önskar verkligen själv att vi haft denna info innan vi åkte. Om ni kommer längre norrut, till Yorkshire så finns ett ställe som heter Brimham Rocks, märkliga raukar och stenformationer, roliga att klättra omkring vid för både barn och vuxna ;)

De flesta p-platser tillåter inte övernattning, men vi lyckades hitta små platser lite här o där. Tömning av tank och toa får man dock betala för.

Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Resan till England 2014

Vi har tillbringat åtskilliga veckor i UK de senaste åren och vi har aldrig betalat för att bli av med avlopp. Några gånger har vi frågat på campingplatser och då naturligtvis bett att få betala för detta men sluppit. De flesta gångerna har vi dock tömt på samma sätt som vi sett många engelska husbilar göra, nämligen på offentliga toaletter. Någon gång har jag lyft upp locket till någon samlingsbrunn bakom toalettbyggnader och tömt direkt där.

Det gäller dock att sköta det lite snyggt och passa på när man inte har någon publik, något som dock en del britter inte tycks bry sig så mycket om.
 
H

Helter

Guest
Sv: Resan till England 2014

Olika upplevelser kring detta med tömning ;) Vi frågade på ställen men i Edinburgh fick vi inte tömma överhuvudtaget, inte ens mot betalning på en camping i deras "caravan club". Då blev det till slut ""paniktömning" på ett mindre ok vis, men det ville jag inte "skylta med" här ;) på andra ställen ville de ha nästan lika mycket för att bara tömma som för att stå över natten. Men det finns ju gott om offentliga toaletter etc så det var inget jätteproblem. Vi hade dock haft lite otur i vår planering, kom till Newcastle precis när commonwealth games hade inletts i Glasgow, (vilket vi inte hade en aning om) och hela området i norra england/södra skottland var knökfullt med turister, det fanns inte en ledig campingplats att uppbringa och även svårt att hitta fricampingplatser. "Alla" rekommenderade oss att åka längre norrut i Skottland, men det ville vi inte eftersom ett av målen, för döttrarna framför allt, var att komma till New Forest och uppleva vildhästarna där.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Resan till England 2014

Förutom att självklart åka med tidigare nämnda ångloksdragna smalspårståg från Porthmaddog upp till skifferbrott på toppen, så skulle jag varmt rekommendera att bara rulla runt och stå still I Wales, ett av de vackraste ställena jag varit på. I Devon så är Dartmoor värt en avvikare. För lite brittisk badortliv (och en släng Agatha Christie blandat med Onedinlinjen) rekommenderas Paignton/Brixham/Dartmouth. Det blir inte mer brittiskt än så. I Wales rekommenderas av samma skäl LLandudno med jättelång pir och en gammal viktoriansk kabelspårvagn upp på toppen av ett berg. Undvik gärna London inklusive M25 runt den. Norrifrån är det svårt, men från Dover syd och väst går det utmärkt att ta vägarna längs kusten. Inte snabbt det heller men trevligare. I sydväst finns den trevliga staden Newqyay (som jag aldrig lär mig stava till), underbar lättjefull känsla med en massa surfare som lever i och runt vattnet. Några mil norr ligger Tintagel "Kung Arthurs slott". Här kan faktiskt lite lätt regn och dimma vara en fördel, så kan man lättare tro att det verkligen var så. Oerhört vackert i vilket fall (ruiner som klättrar längs avgrundsdjup. På alla dessa ställen finns dessa vackra trånga vägar där man med fördel stannar helt vid möte efter att krypt så långt till vänster att det börjar låta av vegitationen.
 
Toppen