• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska man se upp med vid köp av importhusbil?

Tage o AnnCha

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
17683
Medlemskap
2024
Är intresserad av en 2003-års Husbil som har en MB-motor på 2,7l som har gått knappt 11000mil.Den är intregerad med tvillinghjul och med bra utrustning.Är det något speciellt man ska fråga eller kolla upp före man gör affär och hur mycket mer kostar en försäkring på en importerad husbil?MVH/Tage
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man se upp med vid köp av importhusbil?

Vi fyllde i uppgifterna på nätet där någon skulle ta fram den billigaste försäkringen till vår husbil.

ca 11.000kr skulle dom ha för den var ju importerad sa dom, vände mig då direkt till Trygg Hansa och fick försäkringen för nästan halva priset.

Mig veterligen är det ingen skillnad om den är importerad eller tillverkad i Sverige:rolleyes:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad ska man se upp med vid köp av importhusbil?

När vi köpte vår bil, som var importerad begagnad av handlaren, ställde försäkringsbolaget krav på nyckelintyg (koll att samtliga registrerade nycklar fanns) och på att vindrutemärkning (SBM) genomfördes och dokumenterades. Dessutom fick vi högre självrisk på maskinskadeförsäkringen.
Men det är ett antal år sedan. Kanske annorlunda nu när det blivit vanligare med importbilar.
Förutom lastvikt (jätteviktigt!) gäller de vanliga frågorna oavsett importbil eller inte. Fuktkontroll!!! Gasolkoll, Kamrem - i så fall bytt när? Ägar/kredit/skuld/leasingspärr (kanske inte aktuellt på direktimporterade bilar?)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man se upp med vid köp av importhusbil?

Är intresserad av en 2003-års Husbil som har en MB-motor på 2,7l som har gått knappt 11000mil.Den är intregerad med tvillinghjul och med bra utrustning.Är det något speciellt man ska fråga eller kolla upp före man gör affär och hur mycket mer kostar en försäkring på en importerad husbil?MVH/Tage

Man skall nog kollla allt , på en 11 år gammal bil är det nog svårt att se skillnad på om den gått 11 eller 33 bilarna gå långt på kontinenten.

Kolla på blocket om motsvarande finns i Sverige , tänk på att det är svårt att sälja begagnad husbil , pruta , pruta och pruta!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man se upp med vid köp av importhusbil?

Det som jag tycker är viktigt är att det finns lite papper och kvitton med som bekräftar bilens historik, miltal och service. Desto mer papper och kvitton desto bättre.
Bara en servicebok känns lite fattigt och signalerar inte direkt att tidigare ägare haft ordning och reda.

Även om man själv kanske får fullt förtroende för säljaren så skall man någon gång sälja bilen vidare och då är dessa viktiga. Det är ju svårt för en köpare att få kontakt med tidigare ägare i Tyskland för att få det du eventuellt säger om bilen bekräftat.
 

GunillaoFolke

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falun
HBK-Nr
9107
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man se upp med vid köp av importhusbil?

Tänk på lastutrymmen och framförallt lastvikten. Det är vår erfarenhet.
Kolla också att de betalar för plåtar som ni får använda tre dagar från ni lämnar. Vi såg också till att försäkra bilen innan vi lämnade Tyskland. Kolla alla utrymmen, gasol kyl m m.
Annars gick det smidigt
Hälsningar Gunilla
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Vad ska man se upp med vid köp av importhusbil?

Tänk på lastutrymmen och framförallt lastvikten. Det är vår erfarenhet.
Kolla också att de betalar för plåtar som ni får använda tre dagar från ni lämnar. Vi såg också till att försäkra bilen innan vi lämnade Tyskland. Kolla alla utrymmen, gasol kyl m m.
Annars gick det smidigt
Hälsningar Gunilla

Hej, ett par kommentarer.

1. Bilen står redan registrerad i Sverige.
2. Med 3-dagarsskylt så antar jag! att du menar gul tysk skylt?
För jag tror kortaste giltighetstiden på röda exportskyltar är 9 dagar.
I så fall, den är inte OK för export:
Gul tysk registreringsskylt inte giltig i Sverige - Transportstyrelsen

Sorry för OT gällande punkt 2.
 
Toppen