• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att köpa e-bok

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Om man köper en e-bok, kan man då ladda ner den på flera paddor och plattor? Försvinner den plötsligt ut i cyberrymden om man skulle råka trycka på fel "knapp"?

Vilket "förlag" ska man välja?

Jappe
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Att köpa e-bok

Hej
Jag köper mina E-böcker på Dito.se. Då sparas de på din profil i cybermolnet så att du alltid har tillgång till dem via internet. Du laddar ner dem till den enhet där du önskar läsa dem off line , dvs du kan ladda ner dem från din sida till otaliga enheter, och skulle man råka trycka bort dem så är det bara att gå in på din sida o ladda ner dem igen. Jag har laddat ner till min telefon samt min E-book reader. Jag föredrar E-book reader framför plattan eftersom en E-book reader går utmärkt att använda i strålande sol.

MVH
Sylvia
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Att köpa e-bok

Har kjøpt massevis av engelske bøker på Amazone til Kindle, og der kan en laste ned bøkene på et antall enheter samtidig. Når en når grensen (tror den er mellom 5 og 10 enheter) så kan en arkivere boken på en enhet og hente den på en annen - eller som for meg som brukte leseprogram på flere pc, telefoner og ekte kindle plater - jeg meldte vekk de pcer som ikke lengre var i bruk. Andre forlag har andre regler, helt ned til en bok kun ett sted og trøbbel med lagring andre steder.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Att köpa e-bok

Med appen Readly får man förutom flera tusen tidskrifter nu även ett stort antal böcker för 99 kr/månad. Går att ladda ned för att läsas offline.

image.jpg
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa e-bok

Jag lånar mina e-böcker från biblioteket, direkt till datorn, sedan för jag över dem till läsplattan, 28 dagar har man dem sedan försvinner de i cybervärlden...
Kolla E-lib.se
Elisabeth
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa e-bok

Så gör jag också. Eftersom man bara får låna två böcker på sju dagar (Västra Götaland) så har jag ett lånekort och Hasse har ett. Det är bara jag som lånar E-böcker och eftersom jag läser mycket så funkar det här mycket bra.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa e-bok

Jag gör som Knut och använder Kindle sedan fyra år tillbaka. Flera tusen gånger större utbud av böcker, dock är dom på engelska så man bör vara någorlunda bra på engelska i skrift. Priserna på böcker är mycket bra jämfört med svenska e-böcker. Jag läser sedan 20 år bara på engelska (om det inte är en svensk författare).
Som Knut skriver så fungerar kontot tvärs över olika plattformar, läsplattan är överlägsen att läsa på men det är suveränt att kunna läsa på surfplattan eller telefonen om man glömt läsplattan hemma.

Peter :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att köpa e-bok

Jag lånar mina e-böcker från biblioteket, direkt till datorn, sedan för jag över dem till läsplattan, 28 dagar har man dem sedan försvinner de i cybervärlden...
Kolla E-lib.se
Elisabeth

Jag har lånat en del böcker från biblioteket via "Bluefire" (tror jag det heter) och det har fungerat sådär på en "gammal" HTC Flyer. Vad jag undrar är om läsupplevelsen blir så mycket bättre på en speciell läsplatta än på en vanlig padda eller platta exempelvis. Om man kan flytta boken mellan olika paddor, plattor, androider m.m. är ju viktigt också, men det tycks fungera.

Att jag undrar lite beror på att jag har skckat efter en Kinaläsplatta som jag tänkte knö in Gyllenhammars bok (Oberoende är stark) i. Gyllenhammar är en "gubbe" med utblick och den boken blev jag nyfiken på!
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Att köpa e-bok

Kan man låna e-böcker på svenskt bibliotek när man är utomlands? Alternativet är annars att ha en vpn-tunnel med server i Sverige så det ser ut som om man är i Sverige.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa e-bok

Vad jag undrar är om läsupplevelsen blir så mycket bättre på en speciell läsplatta än på en vanlig padda eller platta exempelvis. Om man kan flytta boken mellan olika paddor, plattor, androider m.m. är ju viktigt också, men det tycks fungera.

Att jag undrar lite beror på att jag har skckat efter en Kinaläsplatta som jag tänkte knö in Gyllenhammars bok (Oberoende är stark) i. Gyllenhammar är en "gubbe" med utblick och den boken blev jag nyfiken på!

Skillnaden är att den t.ex blir bättre att läsa i direkt solljus, precis som en vanlig bok, alla som testat surfplatta eller telefon i direkt solljus vet att man ser ingenting p.g.a alla reflexer. Jag har en gammal utan belysning men ska uppgradera snart till Kindle paperwhite som har inbyggd belysning.
Här finns tekniken förklarad. Batteritiden mäts i veckor och månader då den bara drar ström när du byter sida.

Peter :)

feature-glare._V399250966_.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Att köpa e-bok

Hej igen Jappe

Jag har denna; PRS-T3 Reader™ från Sony, detta för att den har inbyggd WIFI så man kan alltså ladda ner direkt i E-readern från nätet om du hittar trådlöst wifi, (inte så snabb dock), och jag har dessutom en Sony telefon samt en Z2 4G platta så allt är kompatibelt med varandra. Denna E- reader har oerhörd lång batteritid, läser varje dag, på semestern flera timmar o behöver endast laddas var tredje, var fjärde vecka.

För er nu som kommer att skriva allt negativt ni kan om Sony, varsågod. Jag bjuder på det för jag är oerhört nöjd med mina Sony prylar. :yes: :twitcy: :spinny:

//Sylvia
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att köpa e-bok

Hej!

Tack för infon och jag tänker inte klanka på Sony men undrar lite om det är Sonys plattor som har någon sorts låsning till - var det adobe? - så att urvalet blir begränsat. Finns det möjligheter att komma runt det, kanske?

Jag är nybörjare på området och i den här branschen finns det naturligtvis fällor som i alla andra branscher!

Jappe
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Att köpa e-bok

Sony PRS T3 har vi hemma två stycken! Absolut den bästa readern på svenska marknaden enligt de testerna jag läst. Inga låsningar som Kindle.

Det är bara olyckligt att Sony har beslutat att sluta tillverka läsare så de är lite svåra att hitta och priserna har brakat i höjden. T.ex. tyska Amazon har höjt priset från 110 euro till 160..

På svenska Webhallen var priset 1290:-. Vet bara inte om det finns några kvar.

Den rymmer standard, dvs. utan extra minne 2000 böcker och batterierna håller 2 månader plus möjlighet att låna eller köpa böcker överallt via wifi. Inte undra på att e-boksläsarna blivit husbilsfolkets favoriter!

Jyrki
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Att köpa e-bok

Jag har en Sony tablet S som jag kör Aldiko på, ingen låsning till adobe. Använder Aldiko till bibliotekets låneböcker.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Att köpa e-bok

Det viktige om en skal ha lang batteritid og god lesbarhet i sollys er at skjermen er e-ink. Har den bakgrunnslys som en kan slå av og på så kan en og lese i mørket. Har en Kindle paperwhite med denne løsningen, at den også har wifi for nedlastning av bøker hjelper også. Min gamle Kindle DX har innebygget 3G - abonnementet står amazone for :D - det finnes 3G utgaver av de nye også.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa e-bok

Hej!

Tack för infon och jag tänker inte klanka på Sony men undrar lite om det är Sonys plattor som har någon sorts låsning till - var det adobe? - så att urvalet blir begränsat. Finns det möjligheter att komma runt det, kanske?

Jag är nybörjare på området och i den här branschen finns det naturligtvis fällor som i alla andra branscher!

Jappe

Kindle är låst till deras eget format samt .mobi och .pdf. Om man vill läsa .epub så kör man filen genom Calibre och får ut en .mobi som Kindle kan läsa.

Peter :)
 
Toppen