• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Datorer med olika program, olika läsplattor med olika appar som är uppkopplade eller inte. Olika navigatorer där man skall få ihop det med filer som skall laddas ner och anpassas. Det finns olika böcker att slå upp i men det verkar helt omodernt. Är där någon som kommit på något bättre? En plattform där alla ställplatserna finns.
 

Bilagor

  • IMG_0402.jpg
    IMG_0402.jpg
    613,7 KB · Visningar: 8
  • IMG_0410.jpg
    IMG_0410.jpg
    428,9 KB · Visningar: 8
  • IMG_0409.jpg
    IMG_0409.jpg
    499,4 KB · Visningar: 8
  • IMG_0408.jpg
    IMG_0408.jpg
    519,4 KB · Visningar: 4
  • IMG_0407.jpg
    IMG_0407.jpg
    557,8 KB · Visningar: 7
  • IMG_0406.jpg
    IMG_0406.jpg
    625,9 KB · Visningar: 4
  • IMG_0405.jpg
    IMG_0405.jpg
    520,5 KB · Visningar: 6
  • IMG_0404.jpg
    IMG_0404.jpg
    498,8 KB · Visningar: 4
  • IMG_0403.jpg
    IMG_0403.jpg
    629,3 KB · Visningar: 7
  • IMG_0401.jpg
    IMG_0401.jpg
    622,9 KB · Visningar: 18
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Inte svårt alls. Bara hålla reda på var man är och plocka fram det landets egna klubbens ställplatslista som finns laddad i GPS. Innehåller givetvis mest och finns för de flesta Europa-länderna.

Eller man kompletterar med generella listor som HBK eller Promobil eller någon annan. Lättast!

Eller om man vill fricampa kör man den tyska GratisStellplatz-listan, eller WoMo. Finns även en del engelska (wildcamping). Eller betala mycket så finns det SCR's campinglista eller tyska Topplatz..

M.A.O det finns massor och tll varje smak.

Hellre detta än någon påtvingad generell lista som i god ordning administreras av någon central myndighet för platser som de valt....

Kör HBK, den klarar man sig med i Europa.

Hälsning. Jyrki
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

HBKs ställplatslista i GPSen är uteslutande den vi föredrar då den ger bäst info och lättast att välja efter vad vi tycker, andra tjänster vänder vi oss till först i områden där alternativ saknas i HBK-filen.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Köp en TomTom Caravan & Camping. Då får du alla ställplatser i 42 länder samt information om faciliteter och pris på den ställplats du valt. Samtliga campingplatser finns också med. Gratis kartuppdatering.:)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Vi använder Garmin Camper 760 LMT-D med alla dess bifogade ställplats- och campingplatser över hela Europa, men föredrar likväl HBKs Garmin-fil framför dessa.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Gick bara att ladda upp 10 bilder så här kommer den sista. Lätt, jag visar ju att jag provat det mesta. Även om där är många ställplatser i HBK listan så räcker inte den listan, hittade ett antal bra ställplatser i år på annat sätt som numera är med i HBK listan. Det jag kan konstatera är att använder jag en plattform så finns där några ställplatser och dom som finns där finns inte på nästa och vise versa.
Hade på min att göra lista att cykla på Tempelhof nerlagda flygplats och hade via någon plattform hittat en ställplats http://goo.gl/maps/elUkJ och när jag skall dubbelkolla den med hjälp av Google map så ser den ut som en ställplats, men det är det inte. Rätt snopet när man kommer dit en kväll, varför lägger man in en långtidsparkeringsplats för boende som äger en husbil i storstad som en ställplats?
Knarrevik varför visar du dessa bilder på POI när du ser jag använder samma program med HBK filer i?
Köp en TomTom med 5” skärm. Du ser vad jag har för grejor som jag provar med, rekommendera en 5” skärm? Och hur vet du att alla ställplatserna är med i dina filer? Jag använder 3 plattformar med olika program och appar och saknar ändå information.
När man får uppkoppling till läsplattorna till billig peng så kommer dom till att bli helt utmärkta, men nu så föredrar jag datorn med mina tre program. Lägger ut en rutt i Microsoft Autoroute med importerade filer tack vare tips här i HBK och kan sedan lätt se ställplatser längs rutten. Använder även Großer ADAC ReisePlaner samt mitt gamla Route 66 med ställplatser och anteckningar.
 

Bilagor

  • IMG_0411.jpg
    IMG_0411.jpg
    593,7 KB · Visningar: 6
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Kan inte bidra med någon universallösning.
Den mest kompletta jag hittat hittills är Garmins Basecamp (pc med koppling till Garmin), där jag lagt in alla ställplatsfiler jag har. Kan visa alla samtidigt, eller en fil itaget.
När rutten är inlagd exporteras den till min Garmin 1490 (dock rätt knöligt att lägga in rutter i Basecamp - kräver tålamod och en portion envishet).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Knarrevik varför visar du dessa bilder på POI när du ser jag använder samma program med HBK filer i?
Köp en TomTom med 5” skärm. Du ser vad jag har för grejor som jag provar med, rekommendera en 5” skärm? Och hur vet du att alla ställplatserna är med i dina filer? Jag använder 3 plattformar med olika program och appar och saknar ändå information.
När man får uppkoppling till läsplattorna till billig peng så kommer dom till att bli helt utmärkta, men nu så föredrar jag datorn med mina tre program.

Lite svårt att hänga med i din logik men Autoroute på laptop verkar en aning föråldrat att använda i husbilen. Jag föredrar 8-10-tums skärm framför en liten 5-tums. Man behöver inte vara uppkopplad med varken Mobil Life + eller POIViewer. Slutligen är det inte mina filer, Mobil Life är Promobils och HBK:s fil hålls uppdaterad av STACT och Sjöberg.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Bara för att öka valmöjligheterna så finns ju också Locus map. Jag såg att du missat den Android appen. Däen kan användas som en central punkt för alla ens listor.
Hbks (med info och bilder), Bordatlas och alla du vill ta med. Därifrån väljer man plats och skickar koordinaterna till valfri navapp på tableten.

//Stefan
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Nja, Autoroute är inte så föråldrat. Fungerade bra som navigator och ställplats sökning. Böckerna på bilden kan jag hålla med om är föråldrat och tungt, efter jag tagit bilden så gick jag till vågen. Man kan ju lasta bilen med 10kg bättre grejor än dessa böcker.
Mobil Life + är helt perfekt (inte ens där är alla ställplatser) uppkopplat, men inte utan uppkoppling som jag provade på semestern utanför Sverige. POI Viewer verkar trevligt och kan passa på att tacka för det tipset.
Att det inte är dina filer fattar jag, vad tog du nu åt dig för kritik? Det kan väl inte var du som lagt in ställplatsen vid Tempelhof?
 

Bilagor

  • IMG_0414.JPG
    IMG_0414.JPG
    4,5 MB · Visningar: 9

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Mobil Life + är helt perfekt (inte ens där är alla ställplatser) uppkopplat, men inte utan uppkoppling som jag provade på semestern utanför Sverige.

Mobil Life i plusversionen fungerar alldeles utmärkt även utan uppkoppling om man först laddat ned databasen.

image.jpg

På mina resor i Tyskland och även i andra europeiska länder har jag använt Mobil Life + under flera år och är enligt min uppfattning oumbärligt för att hitta ställplatser och ge grundlig information om faciliteter, priser m.m.

För många år sedan använde jag Autoroute på laptop tillsammans med Bordatlas betalversion men idag tycker jag det alternativet är tungrott och föråldrat.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Jo naturligtvis så har jag gjord som du lärt oss. Men kostar inte den uppderingen pengar numera? När man är uppkopplad så kan man zooma precis som man vill, riktigt trevligt.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    263 KB · Visningar: 5

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Men när man inte är uppkopplad så blir det inte bättre än detta. Det är därför jag inte gillar det. Men det är kanske något jag missat?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    230,9 KB · Visningar: 4

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Man kan inte söka på ort i offlineläge och kartan är av enklare slag men listan med de närmaste ställplatserna är i stort sett densamma.

image.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Du kan ju inte skriva "fungerar alldeles utmärkt även utan uppkoppling" när det är jättestor skillnad på hur man arbetar med programmet uppkopplad eller ej. Jo alla ställplatserna finns ju där, men det blir mycket bökigare utan uppkoppling och att kartan blir för grov.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Jag vidhåller att appen Mobil Life + fungerar utmärkt även offline!

Kartans detaljer har ingen större betydelse i sammanhanget, alla ställplatser finns tillhands i avståndsordning med all information om faciliteter, priser, koordinater m.m. Koppling till navigeringsappar funkar lika bra offline som online!

Att man inte kan söka på orter i offlineläget har bara betydelse på planeringsstadiet då man i regel ändå är uppkopplad.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

Planeringsstadiet under en husbilsresa kan inträffa när som helst och var som helst. Om man är utanför Sverige har man då i regel inte uppkoppling.

Oftast är det varje kväll som man planerar nästa dags etapp men det kan också hända att man gör en omplanering under lunchen.

För off line planering tycker jag att AutoRoute fortfarande är ett utmärkt hjälpmedel eftersom man har tillgång till en detaljerad karta.

Leif Torså
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur svårt är det att söka efter ställplats?

För off line planering tycker jag att AutoRoute fortfarande är ett utmärkt hjälpmedel eftersom man har tillgång till en detaljerad karta.

Leif Torså

Mobil Life + är inget kartprogram utan en överlägsen app för att hitta ställplatser med utförlig info. Kartan är bara ett hjälpmedel för att bestämma utgångspunkt för ställplatssökning.

image.jpg
Karta offline
 
Toppen